22-TA-2171: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojums "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2023. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2023. gada budžeta apstiprināšanu" projekts ir sagatavots saskaņā ar:
Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu;
Likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 41. panta 1.1 daļu;
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmo un trešo daļu.
Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu;
Likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 41. panta 1.1 daļu;
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmo un trešo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valsts aģentūrai "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" tās pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kopš 2018. gada 1. marta nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas, kas noteiktas likumā "Par atbilstības novērtēšanu", kā arī citos normatīvajos aktos pilda valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk - Aģentūra).
Aģentūra ir Ekonomikas ministra pārraudzībā esoša iestāde, kas pilda likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmajā daļā noteiktās nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas un tiek finansēta, ievērojot šī panta trešajā daļā noteikto kārtību, proti, no valsts budžeta līdzfinansējuma un pašu ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem.
Aģentūra savus pakalpojumus atbilstības novērtēšanas institūcijām sniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 27. februāra noteikumiem Nr. 114 "Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis".
Aģentūras 2022. gada budžets tika apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr. 643 "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2022. gada budžeta apstiprināšanu", ar kuru ir apstiprināti Aģentūras 2022. gada budžeta ieņēmumi 754 825 euro apmērā un izdevumi 854 825 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2022. gada 1. janvāri 100 000 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma pielikumam.
Aģentūra ir Ekonomikas ministra pārraudzībā esoša iestāde, kas pilda likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmajā daļā noteiktās nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas un tiek finansēta, ievērojot šī panta trešajā daļā noteikto kārtību, proti, no valsts budžeta līdzfinansējuma un pašu ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem.
Aģentūra savus pakalpojumus atbilstības novērtēšanas institūcijām sniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 27. februāra noteikumiem Nr. 114 "Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis".
Aģentūras 2022. gada budžets tika apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr. 643 "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2022. gada budžeta apstiprināšanu", ar kuru ir apstiprināti Aģentūras 2022. gada budžeta ieņēmumi 754 825 euro apmērā un izdevumi 854 825 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2022. gada 1. janvāri 100 000 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma pielikumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt Aģentūras 2023. gada budžetu.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi apstiprināšanai Rīkojuma projektu "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2023. gada budžeta apstiprināšanu".
Rīkojuma projekts paredz, ka Aģentūras 2023. gada budžeta ieņēmumus veido ieņēmumi no maksas pakalpojumiem par akreditācijas pakalpojumu sniegšanu un citi pašu ieņēmumi, kā arī valsts budžeta transferts, kas 2023. gadā veidos 24 560 euro, kas paredzēts komandējumu un atlīdzību segšanai, lai nodrošinātu likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta 1. punkta ceturtajā un piektajā apakšpunktā minēto funkciju izpildi.
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu jāapstiprina Aģentūras 2023. gada budžeta ieņēmumus par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim 721 060 euro apmērā un izdevumus 868 650 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 147 590 euro apmērā) atbilstoši pielikumam. Plānots, ka ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi salīdzinājumā ar 2022. gadu samazināsies par 33 765 euro, ņemot vērā, ka tiek plānots efektivizēt darba metodes – atbilstības novērtēšanas institūcijām, kuras ir akreditētas vairākās jomās, organizējot apvienotās novērtēšanas, kā arī, lai pilnvērtīgi ieviestu riskos balstītu novērtēšanas metožu īstenošanu, tiks pārskatītas akreditēto institūciju novērtēšanas programmas, kas līdz ar to pirmšķietami veidos samazinājumu ieņēmumos, jo optimizēs klientam veltīto laiku.
Saskaņā ar 2008. gada 9. jūlija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr. 765/2008 ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93 akreditācijas institūcija ieņēmumu pārpalikumus var izmantot tikai tādiem ieguldījumiem, kas tālāk attīstītu valsts akreditācijas struktūru darbību, līdz ar to iepriekš minētais naudas līdzekļu atlikums Aģentūras kontā uz 31.12.2022. novirzīts 2023. gada Aģentūras izdevumu finansēšanai.
Rīkojuma projekts paredz, ka Aģentūras 2023. gada budžeta ieņēmumus veido ieņēmumi no maksas pakalpojumiem par akreditācijas pakalpojumu sniegšanu un citi pašu ieņēmumi, kā arī valsts budžeta transferts, kas 2023. gadā veidos 24 560 euro, kas paredzēts komandējumu un atlīdzību segšanai, lai nodrošinātu likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta 1. punkta ceturtajā un piektajā apakšpunktā minēto funkciju izpildi.
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu jāapstiprina Aģentūras 2023. gada budžeta ieņēmumus par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim 721 060 euro apmērā un izdevumus 868 650 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 147 590 euro apmērā) atbilstoši pielikumam. Plānots, ka ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi salīdzinājumā ar 2022. gadu samazināsies par 33 765 euro, ņemot vērā, ka tiek plānots efektivizēt darba metodes – atbilstības novērtēšanas institūcijām, kuras ir akreditētas vairākās jomās, organizējot apvienotās novērtēšanas, kā arī, lai pilnvērtīgi ieviestu riskos balstītu novērtēšanas metožu īstenošanu, tiks pārskatītas akreditēto institūciju novērtēšanas programmas, kas līdz ar to pirmšķietami veidos samazinājumu ieņēmumos, jo optimizēs klientam veltīto laiku.
Saskaņā ar 2008. gada 9. jūlija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr. 765/2008 ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93 akreditācijas institūcija ieņēmumu pārpalikumus var izmantot tikai tādiem ieguldījumiem, kas tālāk attīstītu valsts akreditācijas struktūru darbību, līdz ar to iepriekš minētais naudas līdzekļu atlikums Aģentūras kontā uz 31.12.2022. novirzīts 2023. gada Aģentūras izdevumu finansēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, bet skar budžeta apstiprināšanu institūcijai tās deleģēto funkciju veikšanai. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikāciju aktivitātes nav attiecināma.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Nacionālā akreditācijas institūcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi