Anotācija (ex-ante)

23-TA-2043: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iemaksām ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijas, ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves seksuālās vardarbības konfliktos biroja, UNESCO Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai, ANO Bērnu fonda, ANO Miera veidošanas komisijas fonda, ANO Augstā cilvēktiesību komisāra biroja un ANO Ekonomisko un sociālo jautājumu departamenta pārvaldītā Starptautiskās Mazo salu jaunattīstības valstu konferences sagatavošanas fonda budžetos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma mērķis ir veikt iemaksas Latvijai nozīmīgās starptautiskajās organizācijās un fondos, kurās tiek izskatīti Latvijai svarīgi jautājumi, lai nodrošinātu tās interešu pārstāvību un nostiprinātu Latvijas kā uzticamas sabiedrotās tēlu, kas ne tikai vārdos, bet arī darbos pierāda savus nodomus. Vienlaikus caur starptautisko organizāciju darbību tiks sniegts atbalsts Ukrainai. Projektā minēto starptautisko institūciju sekmīga darbība galvenokārt ir tieši atkarīga no valstu un citu donoru brīvprātīgām iemaksām.

Ar šo rīkojumu Ārlietu ministrija tiek pilnvarota veikt Latvijas iemaksas ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijas, ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves seksuālās vardarbības konfliktos biroja, UNESCO Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai, ANO Bērnu fonda, ANO Miera veidošanas komisijas fonda, ANO Augstā cilvēktiesību komisāra biroja un ANO Ekonomisko un sociālo jautājumu departamenta pārvaldītā Starptautiskās Mazo salu jaunattīstības valstu konferences sagatavošanas fonda budžetos, lai īstenotu prioritāro pasākumu “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025. gada. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026.-2028. gadā.”.

Iemaksas sekmēs ārlietu ministra ikgadējā ziņojumā par paveikto un iecerēto darbību valsts ārpolitikā un Eiropas Savienības jautājumos 2023. gadā minēto Latvijai aktuālo ārpolitikas virzienu un Latvijas uzdevumu starptautiskajās organizācijās īstenošanu. Ar šīm iemaksām apliecinām arī Latvijas mērķtiecīgu gatavošanos Latvijas izvirzītajai kandidatūrai ANO Drošības padomē 2025. gada vēlēšanās[1]. (2011. gada 24. augustā Ministru kabinets pieņēma lēmumu par Latvijas kandidatūras pieteikumu Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības Padomes 2025. gada vēlēšanām uz 2026. - 2027. gada termiņu).


[1] https://likumi.lv/ta/id/234938-par-latvijas-republikas-kandidaturas-izvirzisanu-apvienoto-naciju-organizacijas-drosibas-padomes-velesanas
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir noteikt, ka Ārlietu ministrija 2023. gadā veic iemaksas septiņu starptautisko organizāciju un fondu budžetos kopumā 100 000 euro apmērā prioritārā pasākuma “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025. gada lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026-2028. gadā” īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcija (UN WOMEN)
Sieviešu tiesību un dzimumu līdztiesības veicināšana ir Latvijas ārpolitikā prioritāri cilvēktiesību jautājumi. Latvija ir ievēlēta ANO Sieviešu statusa komisijā līdz
2025. gadam un no 2023. gada ir uzsākusi darbu UN WOMEN valdē. Šī iemaksa apliecina Latvijas apņemšanos veicināt dzimumu līdztiesību un sieviešu iespējas globāli. Tā ir iespēja atbalstīt UN WOMEN darbu, tai skaitā sniedzot atbalstu sievietēm Ukrainā.  

2. ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves seksuālās vardarbības konfliktos birojs
ANO Ģenerālsekretāra īpašā pārstāve Pramila Patena paudusi vēlmi attīstīt ciešāku sadarbību ar Baltijas valstīm, tai skaitā Latviju. Darba vizītes Latvijā 2023. gada aprīlī laikā tika lūgts Latvijas atbalsts un ekspertīze ANO darbam ar sievietēm un bērniem Ukrainā, kas cietuši no Krievijas Federācijas kara rezultātā īstenotās vardarbības. Tāpat šī rīcība saskan ar vienu no Latvijas tematiskajām prioritātēm, kandidējot uz nepastāvīgās dalībvalsts vietu ANO Drošības padomē - atbalstu ANO Drošības padomes rezolūcijas Nr. 1325 “Par sievietēm, mieru un drošību” darba kārtībai. Vienlaikus tā saskan ar jau līdz šim sniegto Latvijas atbalstu no seksuālās vardarbības cietušajiem Ukrainā. Ciešāka sadarbība ar ANO pārstāves biroju būs aktuāla arī, Latvijai gatavojoties darbam ANO Drošības padomē. Iemaksa ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves birojam tiek veikta pirmo reizi.

3. UNESCO Starptautiskā programma komunikācijas attīstībai
Latvija ir ievēlēta Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija (angļu: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)) Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai (UNESCO IPDC) Starpvaldību padomē līdz 2023. gada beigām. Šī formāta ietvaros Latvija sniedz ekspertīzi mediju brīvības, medijpratības un žurnālistu aizsardzības un apmācības jomās. Iemaksa IPDC Latvijai nodrošinātu iespēju sniegt palīdzību attīstības valstīm, iesaistoties projektos mediju brīvības attīstības veicināšanā. Veicot iemaksu, saglabājam Latvijas kā donorvalsts statusu šajā UNESCO struktūrā un piedalāmies lēmumu pieņemšanā par atbalstu konkrētiem projektiem. Ekspertu līmenī IPDC padomē Latviju pārstāv Rita Ruduša. Latvijas 2022. g. veiktā brīvprātīgā iemaksa tika novirzīta IPDC projektiem mazo salu jaunattīstības valstīs, kas ir būtiska mērķa grupa Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomē lobijā.
 
4. ANO Bērnu fonds
ANO Bērnu fonds (UNICEF) ir ANO aģentūra, kas ir atbildīga par humānās un attīstības palīdzības sniegšanu bērniem visā pasaulē. Aģentūra ir viena no visizplatītākajām un atpazīstamākajām sociālās labklājības organizācijām pasaulē ar pārstāvību daudzās valstīs.
UNICEF pilnībā balstās uz valstu valdību un privāto ziedotāju brīvprātīgām iemaksām. Iemaksas UNICEF ir viens no veidiem, kā Latvija var globāli apliecināt savu atbalstu un apņemšanos bērnu tiesību aizsardzības jomā, kam ANO ietvaros ir augsta prioritāte. Bērnu drošības un attīstības jautājumi būs aktuāli arī ANO Drošības padomes kontekstā. Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomē kontekstā nepieciešams palielināt uzmanību UNICEF aktivitātēm un veicināt iespējas piesaistīt Latvijas ekspertu līdzdalību UNICEF projektos.

5. ANO Miera veidošanas komisijas fonds
Latvija bija ievēlēta ANO Miera veidošanas komisijā 2022. gadā, kas sniedza iespēju sniegt Latvijas ieguldījumu ANO miera veidošanas centieniem pasaulē, jo īpaši Āfrikā.  ANO miera veidošanas formātā Latvija uzsvērusi noturības stiprināšanas nozīmi pēckonfliktu situācijās, sniedzot padomus labas pārvaldības, medijpratības, izglītības un digitālo prasmju, kā arī sieviešu un jauniešu iekļaujošas līdzdalības veicināšanā un stiprināšanā. Atbalsts ANO Miera veidošanas komisijai un Miera veidošanas fondam  ir ļoti būtisks Āfrikas valstīm. Tādēļ, turpinot sniegt Latvijas atbalstu ANO Miera veidošanas fondam, tam būs pozitīva ietekme uz Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomē lobiju Āfrikas valstīs, kā arī Latvijai gatavojoties darbam ANO Drošības padomē.

6. ANO Augstā cilvēktiesību komisāra birojs
ANO Augstā komisāra cilvēktiesību jautājumos birojs (turpmāk – Birojs) ir ANO institūcija, kas ANO ietvaros īsteno cilvēktiesību standartu noteikšanu, cilvēktiesību ievērošanas uzraudzīšanu un atbalsta sniegšanu cilvēktiesību nodrošināšanai nacionālajā līmenī. Biroja uzdevums ir aktīvi iesaistīties un reaģēt uz šobrīd aktuāliem notikumiem un izaicinājumiem pasaulē. Viens no Biroja šī brīža uzdevumiem ir sniegt atbalstu Ukrainai, tai skaitā Krievijas Federācijas veiktās agresijas noziegumu dokumentēšanai. ANO ģenerālsekretāra vietniece cilvēktiesību jautājumos ir Latvijas pārstāve Ilze
Brands-Kehris. Iemaksa demonstrētu praktisko atbalstu Latvijas prioritātei
ANO  – cilvēktiesību aizsardzība un veicināšana, kā arī akūto cilvēktiesību jautājumu risināšana. Latvija ir starp tām valstīm, kuras aktīvi aicinājušas stiprināt Biroja mandātu un finansiālo stabilitāti, kā arī iepriekšējos gados veikusi brīvprātīgās iemaksas biroja budžetā (pēdējās iemaksas veiktas 2019. un 2021. gadā).

7. ANO Ekonomisko un sociālo jautājumu departamenta pārvaldītais Starptautiskās Mazo salu jaunattīstības valstu konferences sagatavošanas fonds
2024. gadā Antigvā un Barbudā notiks ceturtā Starptautiskā Mazo salu jaunattīstības valstu konference (turpmāk - Konference). Konferences mērķis ir novērtēt mazo salu jaunattīstības valstu spēju sasniegt globālos ilgtspējīgas attīstības mērķus un mobilizēt tām nepieciešamo starptautisko atbalstu. Iepriekšējā Konference notika 2014. gadā Samoa. Lai nodrošinātu Konferences organizatorisko un saturisko sagatavošanu, 2023. gadā ANO ietvaros ir izveidota Konferences sagatavošanas komiteja. Latvija ir iecelta šīs sagatavošanas komitejas birojā līdzpriekšsēdētāja amatā (to īsteno Latvijas pastāvīgais pārstāvis ANO Ņujorkā), ņemot vērā to, ka Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomē būtiska mērķa grupa ir tieši mazo salu jaunattīstības valstis Latvijai ģeogrāfiski tālos reģionos. Ar solidāru iemaksu konferences sagatavošanai Latvija apliecinās interesi ciešākai sadarbībai ar mazo salu jaunattīstības valstīm un veicinās Latvijas redzamību šīm valstīm prioritāru jautājumu virzībā ANO.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildu finansiālā atbalsta nepieciešamība, lai realizētu uzskaitīto institūciju un fondu Latvijai svarīgos prioritāros uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Veikt sekojošas iemaksas organizācijās un fondos:
1. ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijas budžetā 15 000 euro;
2. ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves seksuālās vardarbības konfliktos biroja budžetā 10 000 euro;
3. UNESCO Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai budžetā 10 000 euro; 
4. ANO Bērnu fonda budžetā 20 000 euro;
5. ANO Miera veidošanas komisijas fondā 10 000 euro;
6. ANO Augstā cilvēktiesību komisāra biroja budžetā 15 000 euro;
7. ANO Ekonomisko un sociālo jautājumu departamenta pārvaldītā Starptautiskās Mazo salu jaunattīstības valstu konferences sagatavošanas fonda budžetā 20 000 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
100 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
100 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Iemaksas 2023.gadā tiks nodrošinātas likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”  Ārlietu ministrijas budžetā prioritārajam pasākumam “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025. gada lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026-2028. gadā" piešķirto līdzekļu ietvaros.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sieviešu tiesību un dzimumu līdztiesības veicināšana ir Latvijas ārpolitikā prioritāri cilvēktiesību jautājumi. Ar iemaksu ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijā (UN WOMEN) un iemaksu ANO Ģenerālsekretāra īpašās pārstāves seksuālās vardarbības konfliktos birojam tiks sniegts atbalsts arī sievietēm Ukrainā. 
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Šīs ir pamatvērtības, uz kurām balstītas organizācijas un fondi, kuros tiek veiktas iemaksas. Ar iemaksu ANO Augstā komisāra cilvēktiesību jautājumos birojam tiks sekmētas Latvijas intereses cilvēktiesību aizsardzības un veicināšanas jomā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iemaksas tiek veiktas ANO Bērnu fonda budžetā, kas atbild par humānās un attīstības palīdzības sniegšanu bērniem visā pasaulē.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi