Anotācija (ex-ante)

23-TA-1489: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. marta noteikumos Nr. 120 "Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma  “Par aviāciju” 41.panta trešā un ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 10.martā noteikumos Nr.120 „Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti” (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai samazinātu administratīvo un tehnisko slogu, paredzot ātrāku VAS "Latvijas gaisa satiksme" informēšanu par jaunu objekta būvniecību vai objekta nojaukšanu, iesniedzot NOTAM paziņojumu, kas tiek nosūtīts pa telesakaru līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti saskaņā ar šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta 2015.gada 10.martā noteikumiem Nr.120 „ Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti” (turpmāk- noteikumi Nr.120) atbilstoši Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas regulas (ES) Nr.2017/373​, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (turpmāk – regula Nr. 2017/373) prasībām veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme). Šobrīd Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra iegulda resursus, lai vēlreiz pārmērītu gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus, tai skaitā, lai iegūtu atsevišķu informāciju par šiem objektiem, kuru nepieciešamību nosaka aeronavigācijas nozares starptautiskais  normatīvais regulējums, taču Noteikumu Nr.120 2. pielikums to šobrīd neparedz.
Turklāt nepieciešams precizēt informācijas sniegšanas kārtību 1.apgabala (zonas) gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu jeb šķēršļu publicēšanai aeronavigācijas informācijas produktos, tai skaitā par īslaicīgiem un mobiliem šķēršļiem, kā arī, lai ņemtu vērā šķēršļu datu aprites procesa aprakstu un principus, kas sniegts regulas Nr. 2017/373 prasībās (tai skaitā EUROCONTROL vadlīnijās “Terrain and Obstacle Data (TOD) Manual”, Edition 3.0) un, lai nodrošinātu šķēršļu datu pilnīgumu par šķēršļu īpašniekiem/ekspluatantiem, šķēršļu horizontālo apmēru un šķēršļu datu iegūšanu objektiem, kuri nākotnē atradīsies jūrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra veic gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamu objektu pārmērīšanu pēc informācijas saņemšanas no Civilās aviācijas aģentūras, tai skaitā, lai iegūtu atsevišķu informāciju par šiem objektiem, kuru noteikumu 2. pielikums šobrīd neparedz, bet, kuras nepieciešamību nosaka aeronavigācijas nozares Eiropas Savienības un starptautiskais normatīvais regulējums. Šo informāciju būtu nepieciešams jau iegūt gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstama objekta būvēšanas, ierīkošanas vai izvietošanas darbu laikā vienlaicīgi kopā ar pārējo informāciju, kas paredzēta noteikumu Nr.120 2. pielikumā. Šis nosacījums būtu kritiski svarīgs attiecībā uz gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamiem objektiem, kurus paredzēts būvēt arī Latvijas teritoriālajos ūdeņos, jo Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras rīcībā nav tādu tehnoloģiju un resursu, kas nodrošinātu pilnas informācijas ieguvi par šiem objektiem. Lai informācija visos gadījumos tiktu savlaicīgi nodota aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējam- Latvijas gaisa satiksmei par noteiktā objekta augstuma sasniegšanu, nepieciešams precizēt dienu skaitu, ko objekta īpašnieks ievēro pirms informācijas sniegšanas Civilās aviācijas aģentūrai.
Risinājuma apraksts
Projekts ir nepieciešams gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaites precizēšanai atbilstoši 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk –konvencija) 15. pielikuma un  regula Nr. 2017/373 prasībām.
Būtiskākie grozījumi noteikumos Nr.120 ir šādi:
1) saistībā ar informācijas sniegšanas kārtību starp noteikumos paredzētajām institūcijām (Latvijas Gaisa satiksme, Civilās aviācijas aģentūra, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra) jaunā redakcijā tiek izteikts noteikumu Nr.120 9.punkts (projekta 3.punkts), 11.7. apakšpunkts (projekta 4.punkts), 13.punkts (projekta 5.punkts), noteikumu 2. pielikuma 13. punkts (projekta 10.punkts);
2) Ņemot vērā regulas Nr. 2017/373 prasības, kas attiecas uz aeronavigācijas informācijas sniegšanu un publicēšanu par bīstamiem objektiem jeb šķēršļiem, tiek precizēts noteikumu Nr.120 2.punkts (projekta 1.punkts), 11.7. apakšpunkts (projekta 4.punkts), 18. un 19.punkts (projekta 6.punkts), 20.punkts (projekta 7.punkts);
3) Projektā ir veikti redakcionāli grozījumi piemēram, noteikumu 2. pielikuma 1. un 3. punkts (projekta 8.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas ir gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstama objekta īpašnieks vai lietotājs
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras kas ir gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstama objekta īpašnieks vai lietotājs.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0376
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 62/1, 8.3.2017.)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 62/1, 8.3.2017.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2017/373 AIS.OR.350. punkts
Projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2017/373 AIS.TR.350. punkts
Projekta 4.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", VAS "Latvijas gaisa satiksme"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi