Anotācija (ex-ante)

23-TA-2526: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 569 "Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi saņem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz pilnveidot Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumu Nr.569 “Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi saņem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus” (turpmāk – noteikumi Nr.569) tiesisko regulējumu attiecībā uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.panta pirmajā daļā noteiktajām sociālajām garantijām Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi (turpmāk – amatpersonas).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts mērķis ir pilnveidot noteikumu Nr.569 tiesisko regulējumu, paplašinot amatpersonām iespējas saņemt apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš noteikts, ievērojot Ministru kabinets 2023.gada 26.septembra sēdē pieņemto informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” (23-TA-2414, MK 26.09.2023. prot. Nr.47, 43. §), kurš paredz piešķirt papildu finansējumu no 2024.gada.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.panta pirmo daļu amatpersonām ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Amatpersonām apmaksātas veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību nosaka noteikumi Nr.569.
Sociālās garantijas, tajā skaitā iespēja saņemt apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, ir daļa no amatpersonu atlīdzības sistēmas un ir uzskatāma par būtisku motivējošo rīku. Sociālo garantiju nodrošināšana motivē uzsākt un turpināt dienestu, tādējādi sekmējot valsts iekšējās drošības stiprināšanu un  iekšlietu nozares stratēģiskā mērķa sasniegšanu. Tāpēc amatpersonu veselības aprūpes pieejamības uzlabošanas pasākumiem ir nozīmīga loma profesionālu, motivētu, uz attīstību orientētu, amatpersonu piesaistē iekšlietu dienestos.
Apmaksātas veselības aprūpes pieejamība cieši saistīta ar ietekmi uz amatpersonu veselības stāvokli un vērsta uz mērķi veicināt un saglabāt amatpersonu veselību, spēju pildīt dienesta pienākumus, paātrināt un veicināt amatpersonu atveseļošanos slimību vai traumu gadījumā.
Noteikumi Nr.569 nosaka apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, kā arī apjomu, kādā amatpersonām tiek kompensēti veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi, kurus amatpersona ir apmaksājusi no saviem līdzekļiem. Ir būtiski pastāvīgi aktualizēt minēto apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, ņemot vērā ārstniecības pakalpojumu pieejamību un metodes. Šobrīd ir spēkā 2016.gadā noteiktie kompensējamo izdevumu limiti. Kopš 2016.gada būtiski ir palielinājušās veselības aprūpes pakalpojumu cenas, kas turpina strauji paaugstināties inflācijas ietekmē. Līdz ar to, šobrīd noteiktais amatpersonām kompensējamais veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu apmērs nesekmē amatpersonām veselības aprūpes pieejamību, veselības saglabāšanu un uzturēšanu.
Ministru kabinets 2023.gada 26.septembra sēdē pieņēma informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” (23-TA-2414, MK 26.09.2023. prot. Nr.47, 43. §), kurš tostarp paredz piešķirt papildu finansējumu 2 580 156 euro apmērā Iekšlietu ministrijai valsts budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības paaugstināšanai amatpersonām, paaugstinot veselības aprūpes kompensāciju limitus.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.569 nosaka apjomu, kādā amatpersonām tiek kompensēti veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi, kurus amatpersona ir apmaksājusi no saviem līdzekļiem. Kā minēts iepriekš, šobrīd ir spēkā 2016.gadā noteiktie kompensējamo izdevumu limiti, kas paredz, ka maksas veselības aprūpes pakalpojumu, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kas piešķirti Veselības ministrijas veselības aprūpes nodrošināšanas programmai, izdevumus amatpersonām kompensē ne vairāk kā 250 euro apmērā kalendāra gadā, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumu izdevumus - ne vairāk kā 200 euro apmērā kalendāra gadā un medikamentu iegādes, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā, izdevumus - ne vairāk kā 75 euro apmērā kalendāra gadā.
Kopš 2016.gada būtiski ir palielinājušās veselības aprūpes pakalpojumu cenas, kas turpina strauji paaugstināties inflācijas ietekmē. Lai daļēji kompensētu veselības aprūpes pakalpojumu un medikamentu cenu pieaugumu, ir nepieciešams palielināt noteiktos izdevumu kompensācijas limitus.
Tāpat, ir būtiski pilnveidot tiesisko regulējumu attiecībā uz atsevišķiem veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumiem un apmaksājamo pakalpojumu klāstu.
Saskaņā ar noteikumiem Nr.569 amatpersonām kompensē izdevumus par tādu ārstniecības personas izrakstītu medikamentu iegādi, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā, ja to izmantošanu ārstniecības persona ir rekomendējusi ārstēšanās procesā. Tai pat laikā, netiek paredzēta izdevumu kompensēšana, ja ārstniecības procesā ir rekomendēta aptiekā izgatavojamo zāļu lietošana. Minētais rada nepamatotus ierobežojumus medikamentu izdevumu kompensēšanai, jo arī izgatavojamās zāles rekomendē ārstniecības persona, izrakstot recepti to  pagatavošanai aptiekā, un šādu zāļu iegādes izdevumi pēc būtības ir pielīdzināmi to medikamentu iegādes izdevumiem, kuru izdevumi šobrīd amatpersonām tiek kompensēti un ir iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā.
Noteikumi Nr.569 nosaka veselības aprūpes pakalpojumus, kuru izdevumus amatpersonai neapmaksā un nekompensē. Tostarp amatpersonai neapmaksā un nekompensē izdevumus par ārstniecību, kurā izmantotas netradicionālās, tai skaitā komplementārās, medicīnas metodes. Papildinošās (komplementārās) medicīnas metodes ir iekļautas Nacionālā veselības dienesta uzturētajā Ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju datu bāzē[1]. Viena no šādām metodēm ir arī manuālā terapija, kas ir vērsta uz cilvēka balsta un kustību sistēmas funkcionālo traucējumu mazināšanu un novēršanu. Manuālā terapija ārstē funkcionālos traucējumus locītavās un/vai mīkstajos audos, kas izraisa sāpes un samazina kustību amplitūdu.
Šāda terapija būtu atbalstāma amatpersonu ārstēšanas procesā kā papildinoša blakusterapija, tostarp pēc operācijām vai traumām, lai nodrošinātu sekmīgāku veselības un fizisko spēju atjaunošanas procesu.
Tāpat, ņemot vērā amatpersonu traumatisma un saslimšanu dinamiku kā papildinoša blakusterapija ir osteopātija, kas balstās uz cilvēka ķermeņa biomehānikas principiem un ir izmantojama muskuļu un skeleta, iekšējo orgānu, šķidrumu cirkulācijas, nervu impulsu mobilitātes veicināšanā un atsevišķos gadījumos var tikt lietotas kā alternatīva ķirurģiska rakstura ārstēšanas metodēm.
Saskaņā ar noteikumiem Nr.569 amatpersonai neapmaksā un nekompensē izdevumus par pakalpojumiem, kas saistīti ar kosmetoloģiju un estētisko ķirurģiju, jo šādi pakalpojumi pēc būtības nav saistīti ar ietekmi uz amatpersonas veselības stāvokli un nav vērsti uz paredzēto apmaksātas veselības aprūpes mērķi amatpersonām. Tostarp, šobrīd skaidri nav norādīti izdevumu kompensācijas nosacījumi arvien biežāk izmantojamiem estētiskās zobārstniecības pakalpojumiem, piemēram, zobu balināšana, tādas estētiskās manipulācijas kā zobu spraugu aizpildīšana, kompozīta pārklājumi estētisko nepilnību maskēšanai u.tml., lai gan šādi pakalpojumi pēc analoģijas nebūtu apmaksājami, jo neietekmē amatpersonas veselības stāvokli un nav saistīti ar ārstniecības procesu.
Papildus nepieciešams veikt tehnisku precizējumu spēkā esošajā regulējumā, aizstājot atsauci uz likumu "Par grāmatvedību", ar atsauci uz Grāmatvedības likumu, kas stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī.


[1] https://dati.zva.gov.lv/mtdb/

 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz palielināt noteikumos Nr.569 noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus amatpersonām, nosakot, ka maksas veselības aprūpes pakalpojumu, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kas piešķirti Veselības ministrijas veselības aprūpes nodrošināšanas programmai, izdevumus amatpersonām kompensē ne vairāk kā 500 euro apmērā kalendāra gadā, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumu izdevumus - ne vairāk kā 400 euro apmērā kalendāra gadā un medikamentu iegādes izdevumus - ne vairāk kā 100 euro apmērā kalendāra gadā.
Noteikumi Nr.569 ir precizējami, papildinot amatpersonām kompensējamo izdevumu klāstu ar to, ka tiek kompensēti arī aptiekā izgatavojamo zāļu iegādes izdevumi, ja to izmantošanu ārstniecības persona ir rekomendējusi ārstēšanās procesā.
Noteikumi Nr.569 precizējami, papildinot apmaksājamo pakalpojumu klāstu, paredzot, ka amatpersonām tiek kompensēti kustību un balsta sistēmas manuālās terapijas un osteopāta pakalpojumu izdevumi.
Lai nodrošinātu viennozīmīgu tiesību normu piemērošanu, noteikumu Nr.569 11.punktā noteikto neapmaksājamo un nekompensējamo pakalpojumu saraksts ir papildināms ar estētiskās zobārstniecības pakalpojumiem.
Projektā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam grāmatvedības jomā atsauce uz likumu "Par grāmatvedību" aizstāta ar atsauci uz Grāmatvedības likumu, kas stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz palielināt noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus amatpersonām un pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumus.
 
Juridiskās personas
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz palielināt noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus amatpersonām un pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 005 649
0
6 022 940
0
6 022 940
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 005 649
0
6 022 940
0
6 022 940
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 005 649
0
6 022 940
2 580 156
6 022 940
2 580 156
2 580 156
2.1. valsts pamatbudžets
6 005 649
0
6 022 940
2 580 156
6 022 940
2 580 156
2 580 156
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-2 580 156
0
-2 580 156
-2 580 156
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-2 580 156
0
-2 580 156
-2 580 156
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-2 580 156
-2 580 156
-2 580 156
5.1. valsts pamatbudžets
0
-2 580 156
-2 580 156
-2 580 156
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektā iekļauto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai un kompensāciju limitu paaugstināšanai nepieciešamie izdevumi tiek plānoti budžeta apakšprogrammā 38.05.00 „Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība”. Budžeta apakšprogrammā  38.05.00 „Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” kopējais budžetā apstiprinātais finansējums ir 2023.gadam 6 005 649 euro, 2024.gadam 6 022 940 euro un 2025.gadam 6 022 940 euro. Izdevumi veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensāciju izmaksai amatpersonām 2023.gadam un turpmāk ik gadu plānoti – 1 920 959 euro apmērā.
Projekta normu izpildei prioritārā pasākuma “Valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības paaugstināšana Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm” ietvaros atbalstītais papildu finansējums ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam". Projektā ietverto pasākumu nodrošināšanai nepieciešamais finansējums 2024.gadā un turpmāk ik gadu – 2 580 156 euro apmērā (EKK 1228) apstiprināts 2023.gada 26.septembra Ministru kabineta sēdē (prot. Nr.47, 43. §, 2.p.), tajā skaitā:
1) Kompensāciju limita palielināšana par maksas medicīniskajiem pakalpojumiem no 250 euro līdz 500 euro gadā.
Kopējais amatpersonu skaits, kas 2022.gadā saņēma veselības izdevumu kompensācijas ir 8 612 amatpersonas. 2022.gadā vidējais ambulatoro maksas medicīnisko pakalpojumu kompensācijas apmērs sasniedza 143,77 euro, jeb 57,5 % no iespējamā kompensācijas limita 250 euro. No minētā var secināt, ka palielinot šo kompensācijas limitu līdz 500 euro gadā, vidējais izmaksātās kompensācijas apmērs palielinātos par 143,73 euro un sasniegtu 287,50 euro. Ņemot vērā šo pieaugumu, papildus nepieciešamais finansējums maksas medicīnisko pakalpojumu limita palielināšanai līdz 500 euro gadā ir
143,73 euro x 8612 = 1 237 803 euro
2) Kompensāciju limita palielināšana par zobārstniecības pakalpojumiem no 200 euro līdz 400 euro gadā.
Vidējais izmaksātās kompensācijas apmērs 2022.gadā par zobārstniecības pakalpojumiem ir 139,39 euro, kas sastāda 69,7% no iespējamā kompensācijas limita 200 euro.
Palielinot šo kompensācijas limitu līdz 400 euro gadā, vidējais izmaksātās kompensācijas apmērs palielinātos par 139,41 euro un sasniegtu 278,80 euro. Ņemot vērā pieaugumu, papildus nepieciešamais finansējums zobārstniecības pakalpojumu limita palielināšanai līdz 400 euro gadā ir
139,41 euro x 8612 = 1 200 599 euro.
3) Medikamentu iegādes kompensācijas limita palielināšana.
Vidējais izmaksātās kompensācijas apmērs 2022.gadā par medikamentu iegādi ir 49,37 euro, kas sastāda 65,84% no iespējamā kompensācijas limita 75 euro.
Palielinot šo kompensācijas limitu līdz 100 euro gadā, vidējais izmaksātās kompensācijas apmērs palielinātos par 16,46 euro un sasniegtu 65,83 euro. Ņemot vērā šo pieaugumu, papildus nepieciešamais finansējums medikamentu iegādes kompensācijas limita palielināšanai līdz 100 euro gadā ir
 16,46 euro x 8612 = 141 754 euro
Tādējādi, kopējais papildus nepieciešamais finansējums veselības aprūpes izdevumu kompensāciju palielināšanai ir
 1 237 803 euro + 1 200 599 euro + 141 754 euro =  2 580 156 euro.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav paredzēts.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi