24-TA-807: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izstrādes pamatojums:
1. Ministru kabineta 2023. gada 8. maija rīkojuma Nr. 239 “Par konceptuālo ziņojumu “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”” 2.2. apakšpunkts, atbilstoši kuram noteikts, ka pēc likumprojekta par grozījumiem Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā pieņemšanas Saeimā otrajā lasījumā Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram sešu mēnešu laikā iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu par kārtību, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā.
2. 2024. gada 30. maijā pieņemts likums “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā”, kurā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas rīcībai ar valstij piekritīgo mantu un tās pārņemšanas, glabāšanas, uzskaites, realizācijas, nodošanas bez maksas, iznīcināšanas un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanas valsts un pašvaldību budžetā kārtību.
3. Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta trešā daļa, kas nosaka, ka ja Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamais nekustamais īpašums ir atzīts par bezīpašnieka lietu vai tādu bezmantinieku mantu, uz kuru nav pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta Valsts ieņēmumu dienestam, kas attiecīgi bezīpašnieka lietu vai bezmantinieku mantu nodod Satiksmes ministrijas valdījumā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
1. Ministru kabineta 2023. gada 8. maija rīkojuma Nr. 239 “Par konceptuālo ziņojumu “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”” 2.2. apakšpunkts, atbilstoši kuram noteikts, ka pēc likumprojekta par grozījumiem Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā pieņemšanas Saeimā otrajā lasījumā Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram sešu mēnešu laikā iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu par kārtību, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā.
2. 2024. gada 30. maijā pieņemts likums “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā”, kurā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas rīcībai ar valstij piekritīgo mantu un tās pārņemšanas, glabāšanas, uzskaites, realizācijas, nodošanas bez maksas, iznīcināšanas un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanas valsts un pašvaldību budžetā kārtību.
3. Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta trešā daļa, kas nosaka, ka ja Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamais nekustamais īpašums ir atzīts par bezīpašnieka lietu vai tādu bezmantinieku mantu, uz kuru nav pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta Valsts ieņēmumu dienestam, kas attiecīgi bezīpašnieka lietu vai bezmantinieku mantu nodod Satiksmes ministrijas valdījumā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis decentralizēt, efektivizēt un vienkāršot rīcību ar valstij piekritīgo mantu, mazināt administratīvo slogu un risināt problēmjautājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš izriet no 2024. gada 30. maijā pieņemtā likuma “Grozījums likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”” un likuma “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā”, kurā noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8. panta 3. punktam tikai Valsts ieņēmumu dienests uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās novērtēšanu, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka spēkā esošais tiesiskais regulējums nosaka, ka tikai Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības un pienākumi rīkoties ar valstij piekritīgo mantu, rīcības ar valstij piekritīgo mantu process veidojas neefektīvs, ekonomiski neizdevīgs un laikietilpīgs.
1) Šobrīd Nodrošinājuma valsts aģentūra glabā, realizē un iznīcina izņemto mantu administratīvo pārkāpumu lietās, kā arī lietiskos pierādījumus un arestēto mantu kriminālprocesos, ja manta tiek realizēta vai iznīcināta līdz tiek pieņemts lēmums par šīs mantas konfiskāciju. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests, pēc attiecīga amatpersonas lēmuma par mantas konfiskāciju administratīvo pārkāpumu lietās un kriminālprocesos nodrošina turpmāku rīcību (realizē, iznīcina) ar to pašu mantu, kuras glabāšanu nodrošināja Nodrošinājuma valsts aģentūra. No minētā secināms, ka abas iestādes pēc būtības nodrošina analoģisku rīcību ar vienu un to pašu mantu, kas sākotnēji tika nodota glabāšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrā, tikai dažādos tās statusos (proti, Nodrošinājuma valsts aģentūra ar mantu, kamēr tā ir privātpersonai izņemtas mantas statusā administratīvo pārkāpumu lietās, lietisko pierādījumu vai arestētas mantas statusā kriminālprocesos, bet Valsts ieņēmumu dienests – ar mantu, kad tā administratīvo pārkāpumu lietās un kriminālprocesos tiek konfiscēta). Minētā darbība rada lieku administratīvo slogu mantas realizācijas vai iznīcināšanas procesā Nodrošinājuma valsts aģentūrai un Valsts ieņēmumu dienestam un nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu un cilvēkresursu izmantošanu, kā arī paildzina valstij piekritīgās mantas atgriešanas civiltiesiskajā apritē procesu. Visefektīvākais un valstij finansiāli izdevīgākais risinājums ir, ja Nodrošinājuma valsts aģentūra rīkojas un pabeidz procesu ar tās glabāšanā esošo mantu neatkarīgi vai lēmums tiek pieņemts par mantu, kad tā ir izņemtās mantas administratīvo pārkāpumu lietās vai lietisko pierādījumu vai arestētās mantas statusā kriminālprocesos, vai arī ir jau lēmums par šīs mantas konfiskāciju, tādējādi vairs neiesaistot un nenododot mantu Valsts ieņēmumu dienestam.
2) Valsts ieņēmumu dienests pieņem valstij piekritīgos ieročus tikai tajos gadījumos, ja tos var realizēt. Valsts ieņēmumu dienests saņem lēmumus par ieroču konfiskāciju, taču tajos nav norādīts, vai ierocis ir reģistrēts Ieroču reģistrā un/vai ierocis atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām. Gadījumā, ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts un ierocis neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai un nav realizējams. Savukārt, ja konfiscētais ierocis ir reģistrēts un/vai ierocis atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajai specifikācijai, tad Valsts ieņēmumu dienests nodrošina tā realizāciju. Ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts vai ierocis neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai.
3) Valsts ieņēmumu dienestam jānodrošina rīcība ar konfiscētiem dzīvniekiem tāpat kā ar jebkuru citu konfiscētu mantu. Taču praksē Valsts ieņēmumu dienests paraksta pieņemšanas un nodošanas aktus gan par to ņemšanu valsts uzskaitē, gan par nodošanu bez maksas, kaut arī dzīvnieki nemainīgi paliek attiecīgajā institūcijā. Tādēļ Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste šajā procesā nav nepieciešama. Gadījumi, kad konfiscēto dzīvnieku glabāšanu nodrošina Pārtikas un veterinārais dienests vai pašvaldību teritorijās esošās dzīvnieku patversmes, ir reti, apmēram pāris reizes gadā. Arī gadījumos, kad tiek konfiscēti invazīvie dzīvnieki vai eksotiskie/īpaši aizsargājamie dzīvnieki vai augi atbilstoši Eiropas Padomes 1996. gada 9.decembra Regulai (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, lēmumus par rīcību ar tiem pieņem Dabas aizsardzības pārvalde, bet Valsts ieņēmumu dienests tikai formāli paraksta pieņemšanas un nodošanas aktus gan par ņemšanu valsts uzskaitē, gan par to nodošanu bez maksas atbilstoši Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumam. Tādēļ nav nepieciešama Valsts ieņēmumu dienesta starpniecība.
4) Spēkā esošais normatīvais regulējums neparedz kārtību, kādā veikt darbības ar finanšu instrumentiem. Šobrīd finanšu instrumenti glabājas attiecīgo iestāžu kontos un ar tiem netiek veiktas nekādas darbības.
5) Valsts ieņēmumu dienestam jānodrošina rīcība ar valstij piekritīgiem finanšu līdzekļiem skaidras vai bezskaidras naudas veidā. Pēc lēmuma par valstij piekritīgo finanšu līdzekļu skaidras vai bezskaidras naudas veidā esību saņemšanas, kuri glabājas attiecīgajā iestādē, Valsts ieņēmumu dienests nodrošina to ieskaitīšanu valsts budžetā. Tā kā attiecīgā iestāde, kurā glabājas valstij piekritīgie finanšu līdzekļi skaidras vai bezskaidras naudas veidā, patstāvīgi var nodrošināt to ieskaitīšanu valsts budžetā, Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste šajā procesā nav nepieciešama. Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste nepieciešama tikai saistībā ar konkrēta valsts budžeta ieņēmumu konta norādīšanu, kurā jāpārskaita valstij piekritīgie finanšu līdzekļi skaidras vai bezskaidras naudas gadījumos.
6) Normatīvie akti neparedz Valsts ieņēmumu dienesta rīcību ar zemesgrāmatās neierakstītiem valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuriem nav kreditoru prasījumu. Normatīvie akti paredz tikai regulējumu zvērinātu tiesu izpildītāju rīcībai ar zemesgrāmatās neierakstītiem īpašumiem, kuriem ir kreditoru prasījumi. Līdz ar ko, nepieciešams izstrādāt normatīvo regulējumu, kurā tiek noteikta Valsts ieņēmumu dienesta rīcība ar zemesgrāmatās neierakstītiem nekustamajiem īpašumiem, kuriem nav kreditoru prasījumu.
1) Šobrīd Nodrošinājuma valsts aģentūra glabā, realizē un iznīcina izņemto mantu administratīvo pārkāpumu lietās, kā arī lietiskos pierādījumus un arestēto mantu kriminālprocesos, ja manta tiek realizēta vai iznīcināta līdz tiek pieņemts lēmums par šīs mantas konfiskāciju. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests, pēc attiecīga amatpersonas lēmuma par mantas konfiskāciju administratīvo pārkāpumu lietās un kriminālprocesos nodrošina turpmāku rīcību (realizē, iznīcina) ar to pašu mantu, kuras glabāšanu nodrošināja Nodrošinājuma valsts aģentūra. No minētā secināms, ka abas iestādes pēc būtības nodrošina analoģisku rīcību ar vienu un to pašu mantu, kas sākotnēji tika nodota glabāšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrā, tikai dažādos tās statusos (proti, Nodrošinājuma valsts aģentūra ar mantu, kamēr tā ir privātpersonai izņemtas mantas statusā administratīvo pārkāpumu lietās, lietisko pierādījumu vai arestētas mantas statusā kriminālprocesos, bet Valsts ieņēmumu dienests – ar mantu, kad tā administratīvo pārkāpumu lietās un kriminālprocesos tiek konfiscēta). Minētā darbība rada lieku administratīvo slogu mantas realizācijas vai iznīcināšanas procesā Nodrošinājuma valsts aģentūrai un Valsts ieņēmumu dienestam un nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu un cilvēkresursu izmantošanu, kā arī paildzina valstij piekritīgās mantas atgriešanas civiltiesiskajā apritē procesu. Visefektīvākais un valstij finansiāli izdevīgākais risinājums ir, ja Nodrošinājuma valsts aģentūra rīkojas un pabeidz procesu ar tās glabāšanā esošo mantu neatkarīgi vai lēmums tiek pieņemts par mantu, kad tā ir izņemtās mantas administratīvo pārkāpumu lietās vai lietisko pierādījumu vai arestētās mantas statusā kriminālprocesos, vai arī ir jau lēmums par šīs mantas konfiskāciju, tādējādi vairs neiesaistot un nenododot mantu Valsts ieņēmumu dienestam.
2) Valsts ieņēmumu dienests pieņem valstij piekritīgos ieročus tikai tajos gadījumos, ja tos var realizēt. Valsts ieņēmumu dienests saņem lēmumus par ieroču konfiskāciju, taču tajos nav norādīts, vai ierocis ir reģistrēts Ieroču reģistrā un/vai ierocis atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām. Gadījumā, ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts un ierocis neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai un nav realizējams. Savukārt, ja konfiscētais ierocis ir reģistrēts un/vai ierocis atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajai specifikācijai, tad Valsts ieņēmumu dienests nodrošina tā realizāciju. Ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts vai ierocis neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai.
3) Valsts ieņēmumu dienestam jānodrošina rīcība ar konfiscētiem dzīvniekiem tāpat kā ar jebkuru citu konfiscētu mantu. Taču praksē Valsts ieņēmumu dienests paraksta pieņemšanas un nodošanas aktus gan par to ņemšanu valsts uzskaitē, gan par nodošanu bez maksas, kaut arī dzīvnieki nemainīgi paliek attiecīgajā institūcijā. Tādēļ Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste šajā procesā nav nepieciešama. Gadījumi, kad konfiscēto dzīvnieku glabāšanu nodrošina Pārtikas un veterinārais dienests vai pašvaldību teritorijās esošās dzīvnieku patversmes, ir reti, apmēram pāris reizes gadā. Arī gadījumos, kad tiek konfiscēti invazīvie dzīvnieki vai eksotiskie/īpaši aizsargājamie dzīvnieki vai augi atbilstoši Eiropas Padomes 1996. gada 9.decembra Regulai (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, lēmumus par rīcību ar tiem pieņem Dabas aizsardzības pārvalde, bet Valsts ieņēmumu dienests tikai formāli paraksta pieņemšanas un nodošanas aktus gan par ņemšanu valsts uzskaitē, gan par to nodošanu bez maksas atbilstoši Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumam. Tādēļ nav nepieciešama Valsts ieņēmumu dienesta starpniecība.
4) Spēkā esošais normatīvais regulējums neparedz kārtību, kādā veikt darbības ar finanšu instrumentiem. Šobrīd finanšu instrumenti glabājas attiecīgo iestāžu kontos un ar tiem netiek veiktas nekādas darbības.
5) Valsts ieņēmumu dienestam jānodrošina rīcība ar valstij piekritīgiem finanšu līdzekļiem skaidras vai bezskaidras naudas veidā. Pēc lēmuma par valstij piekritīgo finanšu līdzekļu skaidras vai bezskaidras naudas veidā esību saņemšanas, kuri glabājas attiecīgajā iestādē, Valsts ieņēmumu dienests nodrošina to ieskaitīšanu valsts budžetā. Tā kā attiecīgā iestāde, kurā glabājas valstij piekritīgie finanšu līdzekļi skaidras vai bezskaidras naudas veidā, patstāvīgi var nodrošināt to ieskaitīšanu valsts budžetā, Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste šajā procesā nav nepieciešama. Valsts ieņēmumu dienesta iesaiste nepieciešama tikai saistībā ar konkrēta valsts budžeta ieņēmumu konta norādīšanu, kurā jāpārskaita valstij piekritīgie finanšu līdzekļi skaidras vai bezskaidras naudas gadījumos.
6) Normatīvie akti neparedz Valsts ieņēmumu dienesta rīcību ar zemesgrāmatās neierakstītiem valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuriem nav kreditoru prasījumu. Normatīvie akti paredz tikai regulējumu zvērinātu tiesu izpildītāju rīcībai ar zemesgrāmatās neierakstītiem īpašumiem, kuriem ir kreditoru prasījumi. Līdz ar ko, nepieciešams izstrādāt normatīvo regulējumu, kurā tiek noteikta Valsts ieņēmumu dienesta rīcība ar zemesgrāmatās neierakstītiem nekustamajiem īpašumiem, kuriem nav kreditoru prasījumu.
Risinājuma apraksts
1) Tiesību akta projekts paredz valstij piekritīgās mantas aprites procesa vienkāršošanu un efektivizēšanu, nosakot, ka darbības ar valstij piekritīgo mantu veic tā tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcija, kuras atbildīgā glabāšanā atrodas valstij piekritīgā manta, vairs neiesaistot Valsts ieņēmumu dienestu. Ja mantas glabāšanu līdz lēmuma pieņemšanai par tās konfiskāciju nodrošina Nodrošinājuma valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienests vai pašvaldību teritorijās esošās dzīvnieku patversmes, tad uzreiz pēc lēmuma pieņemšanas par šīs mantas konfiskāciju pati attiecīgā iestāde arī pabeidz procesu un veic nepieciešamās darbības ar valstij piekritīgo mantu. Savukārt, ja tiek konfiscēti invazīvie dzīvnieki vai eksotiskie/īpaši aizsargājamie dzīvnieki vai augi atbilstoši Eiropas Padomes 1996. gada 9. decembra Regulai (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, reglamentējot to tirdzniecību, tiesību akta projekts paredz, ka lēmuma izpildi nodrošina tikai Dabas aizsardzības pārvalde.
2) Kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas (turpmāk – institūcijas) līdz valstij piekritīgās mantas realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai, valstij piekritīgo mantu glabā vai atbilstoši konkrēto jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem izvēlas valstij piekritīgās mantas glabāšanas vietu. Nepieciešamības gadījumā institūcija slēdz pakalpojuma līgumu ar juridisko vai fizisko personu par mantas glabāšanu vai iznīcināšanu, ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošās normas. Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas risku, pakalpojuma sniedzēju izrauga atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, vai, nepieciešamības gadījumā, saskaņā ar neatkarīgu tirgus vērtētāja vērtējumu, nodrošinot, ka pakalpojuma sniedzējam par sniegto pakalpojumu tiek sniegta atlīdzība, kas nepārsniedz pakalpojuma tirgus cenu, tādējādi nodrošinot, ka pakalpojuma sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošina darbības ar tādu:
- bezmantinieka mantu, uz kuru nav pieteiktas kreditoru pretenzijas mantojuma lietā, neviena no pieteiktajām kreditoru pretenzijām nav atzīta par pamatotām vai par kuras nodošanu institūcijas rīcībā zvērināts tiesu izpildītājs tā darbību ar bezmantinieku mantu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir paziņojis;
- noziedzīgi iegūto konfiscēto mantu, kura saskaņā ar Kriminālprocesa likumu nav piekritīga zvērinātam tiesu izpildītājam vai kuru zvērināts tiesu izpildītājs Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam;
- konfiscēto mantu, kuru zvērināts tiesu izpildītājs Civilprocesa likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam;
- bezīpašnieka mantu (ja ir zināma tās fiziskā atrašanās vieta), kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, pamatojoties uz Komerclikumu, Kooperatīvo sabiedrību likumu, Biedrību un nodibinājumu likumu un citiem normatīvajiem aktiem, un piekrīt valstij (tajā skaitā arī gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs neturpina juridiskās personas izpildu lietu, kas uzsākta pirms juridiskās personas izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem).
Valsts ieņēmumu dienests par nekustamā īpašuma pārņemšanu noformē nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu, tajā norādot nekustamā īpašuma adresi, kadastra numuru un uz to pieteiktos zināmos prasījumus un saistības (publiskā reģistrā ierakstītas hipotēkas, ķīlas vai aizlieguma atzīmes).
3) Tiesību akta projekts regulē valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizāciju fiziskām un juridiskām personām par augstāko piedāvāto cenu, nodrošinot atklātumu, pieejamību un uzticamību. Minētie principi ir pārņemti pēc analoģijas no Publisko iepirkumu likuma principiem, jo arī valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijas procedūrai jābūt atklātai, informācijai par valstij piekritīgās mantas realizāciju ir jābūt publiski pieejamai - ievietotai institūcijas tīmekļvietnē vai elektronisko izsoļu vietnē, lai visas ieinteresētās fiziskās un juridiskās personas varētu pieteikties uz valstij piekritīgo mantu, un uzticamai, lai visas darbības valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijas procedūrā ir izsekojamas un notiek atklāti. Valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācija notiek atbilstoši realizācijas procedūrai, institūcijām, ievērojot valstij piekritīgās kustamās mantas vai bezķermeniskas lietas vērtību, par kuras noteikšanu atbildīga ir komisija, piemēram, ja mantai vai bezķermeniskai lietai ir liela vērtība, institūcija var rīkot izsoli, ja ir maza vērtība, tad cenu aptauju.
Tiesību akta projekts paredz valstij piekritīgo kustamo mantu un bezķermeniskas lietas nerealizēt personai (t.sk. kapitālsabiedrības dalībniekam vai akcionāram), kurai uz piedāvājuma iesniegšanas dienu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzē pieejamo informāciju ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas pārsniedz 150 euro. Šī prasība noteikta, lai nepieļautu situāciju, ka uz valstij piekritīgu mantu piesakās negodprātīgi nodokļu maksātāji, kuri nav izpildījuši saistības nodokļu jomā. Pēc analoģijas šis nosacījums piemērots no Publisko iepirkumu likuma normas, kura nosaka, ka Latvijā saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” ir neizpildītas saistības nodokļu jomā. Tāpat norma nosaka, ka sadarbības partnerim nedrīkst būt pasludināts maksātnespējas process un attiecībā pret to nedrīkst būt piemērotas sankcijas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē.
Valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijai izveido komisiju ne mazāk kā triju cilvēku sastāvā. Komisija pieņem lēmumu par uzvarētāju, kas iesniedzis finansiāli izdevīgāko piedāvājumu par augstāko cenu. Ja nav iesniegts neviens piedāvājums, vai arī iesniegts tikai viens piedāvājums un komisija konstatē, ka tas ir finansiāli acīmredzami neizdevīgs (piemēram, piedāvāta nesamērīgi zema cena, t.i., acīmredzami neatbilstoša tirgus cenai), komisija izbeidz realizācijas procesu bez rezultāta un var lemt par atkārtotu realizācijas procesa veikšanu vai iznīcināšanu, ja to neizdodas realizēt, veicot realizācijas procedūru. Savukārt personiskās un saistību tiesības vai bezķermeniskas lietas Civillikuma 846.panta otrās daļas izpratnē, ar to saprotot patentu, prasījuma tiesības, autortiesības, noraksta.
Tiesību akta projektā paredzētā kārtība, kādā notiek valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācija un ar to saistīto ieņēmumu ieskaitīšana valsts un pašvaldību budžetā attiecas tikai uz kompetentām tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijām. Savukārt, attiecībā uz valstij piekritīgu finanšu instrumentu realizāciju, attiecas tikai tiesību akta projekta 29. punktā noteiktā kārtība.
Tiesību akta projekts paredz valstij piekritīgās alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un naftas produktu ražošanai izmantojamās iekārtas realizēt kā jebkuru kustamu mantu, tajā skaitā pārstrādei, vai iznīcināt ja tā ir nevērtīga, izplatīšanai aizliegta vai lietošanai nederīga manta, kā arī, ja to neizdodas realizēt, veicot realizācijas procedūru, vai ja realizācijai paredzamie izdevumi pārsniedz paredzamos ieņēmumus. Analoģiska kārtība paredzēta attiecībā uz valstij piekritīgiem naftas produktiem. Naftas produktu iznīcināšanas veidi ir dažādi, tādēļ tiesību aktā tie netiek ierobežoti.
4) Valsts ieņēmumu dienests pieņem un nodrošina realizāciju tikai tādiem valstij piekritīgiem ieročiem, kuri atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām un/vai kuri ir reģistrēti Ieroču reģistrā. Ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts vai neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai. Lemjot par ieroču konfiskāciju, ņem vērā, ka konfiscētos ieročus nodod iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai, bet konfiscētos ieročus, kas atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām un/vai kas ir reģistrēti Ieroču reģistrā, nodod realizācijai Valsts ieņēmumu dienestam.
5) Tiesību akta projekts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, tiesībām uz nekustamo īpašumu, t.sk. inženierbūvēm (turpmāk – nekustamais īpašums).
5.1.) Ja valstij piekritīgais nekustamais īpašums (t.sk. konfiscētais) vai tā daļa nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai, Valsts ieņēmumu dienests šo nekustamo īpašumu nodod bez maksas Satiksmes ministrijai valdījumā atbilstoši Satiksmes ministrijas iesniegtajam, periodiski aktualizētajam sarakstam.
5.2.) Ja valstij piekritīgo nekustamo īpašumu (t.sk. konfiscēto) nepārņem valsts vai pašvaldība atbilstoši tiesību akta projektā noteiktajai piekritībai, Valsts ieņēmumu dienests šo nekustamo īpašumu nodod Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā, savukārt nekustamo īpašumu, kura sastāvā ietilpst dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums, kopīpašuma daļas viendzīvokļa dzīvojamā mājā un dzīvokļa īpašumā, kas ir valsts un pašvaldības kopīpašumā vai valsts, pašvaldības un privātpersonas kopīpašumā - sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdījumā.
5.3.) Ja valstij piekritīgais nekustamais īpašums (t.sk. konfiscētais) ir nepieciešams valsts funkciju veikšanai, Valsts ieņēmumu dienests to nodod attiecīgajai institūcijai ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda tās personas valdījumā, kurai tas ir nepieciešams valsts funkciju veikšanai, vai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Zemkopības ministrijai, Ekonomikas ministrijai vai Satiksmes ministrijai ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas personā, ja tā piekritība noteikta likumā “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” un Meža likumā”.
5.4.) Pašvaldībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 73. panta piekto daļu sākot ar 2023. gada 1. janvāri, piekrīt dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta. Savukārt, konfiscētie nekustamie īpašumi, tajā skaitā dzīvojamās mājas, dzīvokļu īpašumi, kopīpašuma daļas viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, piekrīt valstij. Valsts tipiskajās funkcijās neietilpst iedzīvotāju nodrošināšana ar dzīvojamu platību un valsts funkciju izpildei faktiski dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašumi nav vajadzīgi. Tieši pašvaldībām viena no pamatfunkcijām ir sniegt pašvaldības iedzīvotājiem atbalstu ar pieejamu dzīvojamo platību. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Līdz ar to, tiesību akta projektā tiek noteikta rīcība ar konfiscētajām dzīvojamām mājām, dzīvokļu īpašumiem, kopīpašuma daļām viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, kas ir valsts un pašvaldības kopīpašumā vai valsts, pašvaldības un privātpersonas kopīpašumā, ko pēc analoģijas arī paredzēts nodot pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu. Ministru kabineta rīkojuma virzību nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Minētais regulējums attiecināms arī uz valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuri par tādiem kļuvuši līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav bijuši reģistrēti zemesgrāmatā. Gadījumā, ja pašvaldība atsakās pārņemt nekustamo īpašumu, tad to nodod sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdījumā. Izņēmums ir valstij piekritīgās kopīpašuma daļas valsts un privātpersonas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, ko Valsts ieņēmumu dienests nodod tās personas valdījumā, uz kuras vārda nekustamā īpašuma kopīpašuma valsts daļa jau ir reģistrēta zemesgrāmatā. Minētais izņēmums pamatots ar to, lai netiktu palielināts nekustamā īpašuma kopīpašnieku skaits.
5.5.) Tiesību akta projektā ir ietverts likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta piektajā daļā noteiktais princips, attiecinot to uz konfiscētiem valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, proti, nododot tos attiecīgajai pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu:
- būves tiek nodotas pašvaldībai, ja būves ir patstāvīgs īpašuma objekts un būves uzceltas uz zemes, kas piekrīt vai pieder pašvaldībai.
- zemes gabals tiek nodots pašvaldībai, ja uz tā ir pašvaldībai piederošas vai piekrītošas būves, kas ir patstāvīgs īpašuma objekts.
Minētais regulējums attiecināms arī uz valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuri par tādiem kļuvuši līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav bijuši reģistrēti zemesgrāmatā. Ministru kabineta rīkojuma virzību nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
5.6.) Zemkopības ministrija pēc informācijas saņemšanas no Valsts ieņēmumu dienesta izvērtē konkrētās valstij piekritīgās meža zemes pārņemšanu un saglabāšanas valsts īpašumā lietderīgumu. Attiecīgi Zemkopības ministrija izvērtē konkrētās valstij piekritīgās meža zemes pārņemšanu, vienlaikus vērtējot konkrētās meža zemes atrašanās vietu (piemēram, aizsargājamā teritorija vai pilsētas zaļā zona) un to, vai nekustamajam īpašumam nav atsavināšanas ierobežojumu. Gadījumā, ja Zemkopības ministrija nolemj nepārņemt valdījumā konkrēto valstij piekritīgo meža zemi un konkrētajam nekustamajam īpašumam nav atsavināšanas ierobežojumu, tad tā informē Valsts ieņēmumu dienestu, kas nodod valstij piekritīgo meža zemi VAS “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā un Finanšu ministrijas valdījumā, lai to virzītu atsavināšanai. Savukārt gadījumā, ja Zemkopības ministrija konstatē, ka meža zemi nav iespējams atsavināt, jo ir atsavināšanas ierobežojumi (piemēram, Meža likuma, Aizsargjoslu likuma ierobežojumi), tad tā informē Valsts ieņēmumu dienestu, kas to nodod valstij piekritīgo meža zemi Zemkopības ministrijas valdījumā. Ievērojot minēto, Zemkopības ministrija var sniegt pamatotu atteikumu tikai gadījumā, ja šādu īpašumu atsavināšanai nav atsavināšanas ierobežojumu.
5.7.) Pārņemot tiesības uz valstij piekritīgo nekustamo īpašumu (ja nekustamais īpašums nav reģistrēts Zemesgrāmatās), valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs, atbilstoši tiesību aktā noteiktajai piekritībai, nodrošina darbības ar bezmantinieku mantā ietilpstošo nekustamo īpašumu, ja Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā mantojuma masas atstājējs ir reģistrēts ar statusu “īpašnieks” vai “tiesiskais valdītājs” šādiem nekustamajiem īpašumiem: dzīvoklis, mākslinieku darbnīca vai neapdzīvojamā telpa, kas iegūta īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā; telpas ēkā (dzīvojamā mājā vai nedzīvojamā ēkā), uz kuru mantojuma masas atstājējam reģistrētas īpašuma tiesības līdz 1993. gada 5. aprīlim, pamatojoties uz likumu “Par 1937. gada 22. decembra Zemesgrāmatu likuma spēka atjaunošanu un spēkā stāšanās kārtību”; nekustamais īpašums, par kuru likumā noteiktā institūcija izsniegusi dokumentu par īpašuma tiesību atjaunošanu mantojuma masas atstājējam uz prettiesiski atsavinātām ēkām (būvēm); zeme, par kuru pieņemts likumā noteiktās institūcijas lēmums par īpašuma tiesību atjaunošanu vai zemes piešķiršanu īpašumā par samaksu mantojuma masas atstājējam; nekustamais īpašums, attiecībā uz kuru ir spēkā tiesas spriedums par īpašuma tiesību atjaunošanu vai atzīšanu mantojuma masas atstājējam; ēka (būve), kas atrodas uz mantojuma masas atstājējam piederošas zemes un kas reģistrēta, pamatojoties uz Būvniecības informācijas sistēmā esošu informāciju par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā; dzīvokļa īpašums, kuru mantojuma masas atstājējs ir privatizējis likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā; ēka, kura nav pieņemta ekspluatācijā (jaunbūve), ja tā atrodas uz mantojuma masas atstājējam piederošas zemes un mantojuma masas atstājējs ir būvniecības ierosinātājs.
Nekustamā īpašuma pārņēmējs pārliecinās, vai tā rīcībā esošie dokumenti un no publiskajiem reģistriem iegūtā informācija satur nepieciešamās ziņas, kas apliecina nekustamā īpašuma tiesisku iegūšanu kādā no iepriekš norādītajiem veidiem. Gadījumā, ja valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs konstatē, ka ar iegūtiem dokumentiem nepietiek, lai reģistrētu pārņemto nekustamo īpašumu Zemesgrāmatās, tas ceļ prasību tiesā.
Iepriekš ietvertie nosacījumi pēc būtības ir pārņemti no Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu” 6.1 punkta (redakcija ar grozījumiem, kas veikti ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr.22 “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu””) tiesiskā regulējuma. Tādējādi, lai gūtu pārliecību par nekustamā īpašuma faktisko piederību, ir nepieciešams ņemt vērā Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu N. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu” 6.2. un 6.3. punktā, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 11.janvāra noteikumu Nr. 22 “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu”” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto par nepieciešamo dokumentu kopumu.
5.8.) Ja nekustamais īpašums piekrīt vienlaikus vairākiem valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējiem, kas ir piekrituši to pārņemt, Valsts ieņēmumu dienests nekustamo īpašumu nodod tam valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējam, kuram piekrītošā nekustamā īpašuma daļa ir ar lielāko kadastrālo vērtību. Respektīvi, pirms nekustamā īpašuma nodošanas Valsts ieņēmumu dienests vērtē nekustamā īpašuma sastāvu un gadījumā, ja nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst vairāki objekti (piemēram, zemes vienība, ēkas un būves un citi), kā arī vairāki nekustamā īpašuma sastāvā esošo objektu lietošanas mērķi, Valsts ieņēmumu dienests nodod nekustamo īpašumu tam pārņēmējam, kas ir piekritis to pārņemt un kuram piekrītošā nekustamā īpašuma sastāva objektam un/vai tā daļai atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir lielākā kadastrālā vērtība.
5.9.) Ja valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs atsavina nekustamo īpašumu, tam jāievēro Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteikto.
6) Tiesību akta projekts nosaka kārtību un Valsts ieņēmumu dienesta rīcību valstij piekritīgo finanšu instrumentu realizācijai. Valsts ieņēmumu dienests dod rīkojumu kredītiestādei, ieguldījumu brokeru sabiedrībai vai Nasdaq CSD SE (turpmāk – Latvijas Centrālais depozitārijs), kuru kontā glabājas visa veida valstij piekritīgie finanšu instrumenti, tajā skaitā vērtspapīri, nodrošināt to realizāciju atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam un attiecīgās kredītiestādes, ieguldījumu brokeru sabiedrības vai Latvijas Centrālā depozitārija iekšējiem noteikumiem. Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīkojuma saņemšanas attiecīgā kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs izvērtē finanšu instrumentu likviditāti vai nelikviditāti. Ja valstij piekritīgie finanšu instrumenti ir likvīdi attiecīgā kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs veic to realizāciju, atskaitot ar realizāciju un turēšanu saistītos izdevumus atbilstoši kredītiestādes, ieguldījumu brokeru sabiedrības vai Latvijas Centrālā depozitārija pakalpojuma cenrādim. Kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs informē Valsts ieņēmumu dienestu par finanšu instrumentu nelikviditāti. Valsts ieņēmumu dienests, ņemot vērā iepriekš sniegto informāciju, lūdz organizēt to norakstīšanu. Pēc informācijas saņemšanas par finanšu instrumentu norakstīšanu, Valsts ieņēmumu dienests noņem tos no uzskaites.
7) Kad iestādes vai amatpersonas lēmums par valstij piekritīgo finanšu līdzekļu skaidras vai bezskaidras naudas veidā esību ir kļuvis pieejams un izpildāms, Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši lēmumam, iestādei, kurā glabājas finanšu līdzekļi, nosūta informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi un to apmēru. Iestāde nodrošina finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā. Iepriekš minētā kārtība neietekmēs līdz šim ieviesto praksi attiecībā pret kredītiestādēm par juridisko personu, kuras izslēgtas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā.
Gadījumā, ja tiek atrasti finanšu līdzekļi skaidras naudas veidā un Valsts policija pieņem lēmumu par to atzīšanu par bezīpašnieka mantu, Valsts ieņēmumu dienests nosūta informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi. Valsts policija pati nodrošina to ieskaitīšanu valsts budžetā. Nepieciešamības gadījumā Valsts policija nodrošina finanšu līdzekļu konvertēšanu Valsts kases noteiktajā kārtībā. Turklāt, lai ievērotu Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likuma 3. panta 1. punktā noteikto un lai sasniegtu mērķi ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, Valsts policija var ieskaitīt finanšu līdzekļus valsts budžetā vienlaicīgi par vairākiem lēmumiem (piemēram, reizi mēnesī). Gadījumā, ja finanšu līdzekļus nav iespējams konvertēt vai tie ir bojāti, vai ja valūtas maiņas punkti tos nepieņem, vai tie vairs nav apgrozībā izmantojami, kā arī tie ir sīknauda, Valsts policija iznīcina šādus finanšu līdzekļus atbilstoši savu darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, proti, likumprojekta “Grozījumi likumā “Par policiju”” (679/Lp14, pieņemts 2024. gada 21. novembrī 3. lasījumā) 12. panta pirmās daļas 35. punkta b) apakšpunktā paredzēts, ka Valsts policija iznīcina tādu atrasto mantu, kurai nav vērtības, kura nav derīga lietošanai, kuras apgrozība aizliegta ar likumu vai kura ir bīstama videi.
8) Institūcija, nododot bez maksas valstij piekritīgās grāmatas, manuskriptus, dokumentus un mantu, kurai ir zinātniska, tehniska, literāra, mākslinieciska vai vēsturiska vērtība, izvērtē nododamo valstij piekritīgo mantu un atbilstoši tās pielietošanas mērķim, piedāvā attiecīgajai valsts vai pašvaldības iestādei.
9) Valsts ieņēmumu dienests lūdz zvērinātam tiesu izpildītājam ievest lietu par bezmantinieku mantu atbilstoši tā rīcībā esošajai informācijai par lietām par bezmantinieku mantu, kurās pabeigšanas brīdī visu kreditoru pretenzijas nav segtas vai tās nav segtas pilnībā un notariālais akts par mantojuma lietas izbeigšanu vai tiesas spriedums taisīts līdz 2022. gada 1. janvārim, pamatojoties uz Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumiem Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” .
10) Valsts ieņēmumu dienests darbības ar valstij piekritīgo mantu, kas atzīta par piekritīgu valstij līdz 2024.gada 31.decembrim un attiecībā uz ko līdz šī tiesību akta projekta pieņemšanai nebija noteikts tiesiskais regulējums, veic saskaņā ar tiesību akta projektā noteikto kārtību.
2) Kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas (turpmāk – institūcijas) līdz valstij piekritīgās mantas realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai, valstij piekritīgo mantu glabā vai atbilstoši konkrēto jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem izvēlas valstij piekritīgās mantas glabāšanas vietu. Nepieciešamības gadījumā institūcija slēdz pakalpojuma līgumu ar juridisko vai fizisko personu par mantas glabāšanu vai iznīcināšanu, ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošās normas. Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas risku, pakalpojuma sniedzēju izrauga atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, vai, nepieciešamības gadījumā, saskaņā ar neatkarīgu tirgus vērtētāja vērtējumu, nodrošinot, ka pakalpojuma sniedzējam par sniegto pakalpojumu tiek sniegta atlīdzība, kas nepārsniedz pakalpojuma tirgus cenu, tādējādi nodrošinot, ka pakalpojuma sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošina darbības ar tādu:
- bezmantinieka mantu, uz kuru nav pieteiktas kreditoru pretenzijas mantojuma lietā, neviena no pieteiktajām kreditoru pretenzijām nav atzīta par pamatotām vai par kuras nodošanu institūcijas rīcībā zvērināts tiesu izpildītājs tā darbību ar bezmantinieku mantu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir paziņojis;
- noziedzīgi iegūto konfiscēto mantu, kura saskaņā ar Kriminālprocesa likumu nav piekritīga zvērinātam tiesu izpildītājam vai kuru zvērināts tiesu izpildītājs Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam;
- konfiscēto mantu, kuru zvērināts tiesu izpildītājs Civilprocesa likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam;
- bezīpašnieka mantu (ja ir zināma tās fiziskā atrašanās vieta), kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, pamatojoties uz Komerclikumu, Kooperatīvo sabiedrību likumu, Biedrību un nodibinājumu likumu un citiem normatīvajiem aktiem, un piekrīt valstij (tajā skaitā arī gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs neturpina juridiskās personas izpildu lietu, kas uzsākta pirms juridiskās personas izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem).
Valsts ieņēmumu dienests par nekustamā īpašuma pārņemšanu noformē nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu, tajā norādot nekustamā īpašuma adresi, kadastra numuru un uz to pieteiktos zināmos prasījumus un saistības (publiskā reģistrā ierakstītas hipotēkas, ķīlas vai aizlieguma atzīmes).
3) Tiesību akta projekts regulē valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizāciju fiziskām un juridiskām personām par augstāko piedāvāto cenu, nodrošinot atklātumu, pieejamību un uzticamību. Minētie principi ir pārņemti pēc analoģijas no Publisko iepirkumu likuma principiem, jo arī valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijas procedūrai jābūt atklātai, informācijai par valstij piekritīgās mantas realizāciju ir jābūt publiski pieejamai - ievietotai institūcijas tīmekļvietnē vai elektronisko izsoļu vietnē, lai visas ieinteresētās fiziskās un juridiskās personas varētu pieteikties uz valstij piekritīgo mantu, un uzticamai, lai visas darbības valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijas procedūrā ir izsekojamas un notiek atklāti. Valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācija notiek atbilstoši realizācijas procedūrai, institūcijām, ievērojot valstij piekritīgās kustamās mantas vai bezķermeniskas lietas vērtību, par kuras noteikšanu atbildīga ir komisija, piemēram, ja mantai vai bezķermeniskai lietai ir liela vērtība, institūcija var rīkot izsoli, ja ir maza vērtība, tad cenu aptauju.
Tiesību akta projekts paredz valstij piekritīgo kustamo mantu un bezķermeniskas lietas nerealizēt personai (t.sk. kapitālsabiedrības dalībniekam vai akcionāram), kurai uz piedāvājuma iesniegšanas dienu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzē pieejamo informāciju ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas pārsniedz 150 euro. Šī prasība noteikta, lai nepieļautu situāciju, ka uz valstij piekritīgu mantu piesakās negodprātīgi nodokļu maksātāji, kuri nav izpildījuši saistības nodokļu jomā. Pēc analoģijas šis nosacījums piemērots no Publisko iepirkumu likuma normas, kura nosaka, ka Latvijā saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” ir neizpildītas saistības nodokļu jomā. Tāpat norma nosaka, ka sadarbības partnerim nedrīkst būt pasludināts maksātnespējas process un attiecībā pret to nedrīkst būt piemērotas sankcijas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē.
Valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācijai izveido komisiju ne mazāk kā triju cilvēku sastāvā. Komisija pieņem lēmumu par uzvarētāju, kas iesniedzis finansiāli izdevīgāko piedāvājumu par augstāko cenu. Ja nav iesniegts neviens piedāvājums, vai arī iesniegts tikai viens piedāvājums un komisija konstatē, ka tas ir finansiāli acīmredzami neizdevīgs (piemēram, piedāvāta nesamērīgi zema cena, t.i., acīmredzami neatbilstoša tirgus cenai), komisija izbeidz realizācijas procesu bez rezultāta un var lemt par atkārtotu realizācijas procesa veikšanu vai iznīcināšanu, ja to neizdodas realizēt, veicot realizācijas procedūru. Savukārt personiskās un saistību tiesības vai bezķermeniskas lietas Civillikuma 846.panta otrās daļas izpratnē, ar to saprotot patentu, prasījuma tiesības, autortiesības, noraksta.
Tiesību akta projektā paredzētā kārtība, kādā notiek valstij piekritīgās kustamās mantas un bezķermenisku lietu realizācija un ar to saistīto ieņēmumu ieskaitīšana valsts un pašvaldību budžetā attiecas tikai uz kompetentām tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijām. Savukārt, attiecībā uz valstij piekritīgu finanšu instrumentu realizāciju, attiecas tikai tiesību akta projekta 29. punktā noteiktā kārtība.
Tiesību akta projekts paredz valstij piekritīgās alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un naftas produktu ražošanai izmantojamās iekārtas realizēt kā jebkuru kustamu mantu, tajā skaitā pārstrādei, vai iznīcināt ja tā ir nevērtīga, izplatīšanai aizliegta vai lietošanai nederīga manta, kā arī, ja to neizdodas realizēt, veicot realizācijas procedūru, vai ja realizācijai paredzamie izdevumi pārsniedz paredzamos ieņēmumus. Analoģiska kārtība paredzēta attiecībā uz valstij piekritīgiem naftas produktiem. Naftas produktu iznīcināšanas veidi ir dažādi, tādēļ tiesību aktā tie netiek ierobežoti.
4) Valsts ieņēmumu dienests pieņem un nodrošina realizāciju tikai tādiem valstij piekritīgiem ieročiem, kuri atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām un/vai kuri ir reģistrēti Ieroču reģistrā. Ja konfiscētais ierocis nav reģistrēts vai neatbilst minētajām ieroču tehniskajām specifikācijām, tas ir nododams iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai. Lemjot par ieroču konfiskāciju, ņem vērā, ka konfiscētos ieročus nodod iznīcināšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai, bet konfiscētos ieročus, kas atbilst E vai F kategorijas ieroču tehniskajām specifikācijām un/vai kas ir reģistrēti Ieroču reģistrā, nodod realizācijai Valsts ieņēmumu dienestam.
5) Tiesību akta projekts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, tiesībām uz nekustamo īpašumu, t.sk. inženierbūvēm (turpmāk – nekustamais īpašums).
5.1.) Ja valstij piekritīgais nekustamais īpašums (t.sk. konfiscētais) vai tā daļa nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai, Valsts ieņēmumu dienests šo nekustamo īpašumu nodod bez maksas Satiksmes ministrijai valdījumā atbilstoši Satiksmes ministrijas iesniegtajam, periodiski aktualizētajam sarakstam.
5.2.) Ja valstij piekritīgo nekustamo īpašumu (t.sk. konfiscēto) nepārņem valsts vai pašvaldība atbilstoši tiesību akta projektā noteiktajai piekritībai, Valsts ieņēmumu dienests šo nekustamo īpašumu nodod Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā, savukārt nekustamo īpašumu, kura sastāvā ietilpst dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums, kopīpašuma daļas viendzīvokļa dzīvojamā mājā un dzīvokļa īpašumā, kas ir valsts un pašvaldības kopīpašumā vai valsts, pašvaldības un privātpersonas kopīpašumā - sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdījumā.
5.3.) Ja valstij piekritīgais nekustamais īpašums (t.sk. konfiscētais) ir nepieciešams valsts funkciju veikšanai, Valsts ieņēmumu dienests to nodod attiecīgajai institūcijai ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda tās personas valdījumā, kurai tas ir nepieciešams valsts funkciju veikšanai, vai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Zemkopības ministrijai, Ekonomikas ministrijai vai Satiksmes ministrijai ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas personā, ja tā piekritība noteikta likumā “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” un Meža likumā”.
5.4.) Pašvaldībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 73. panta piekto daļu sākot ar 2023. gada 1. janvāri, piekrīt dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta. Savukārt, konfiscētie nekustamie īpašumi, tajā skaitā dzīvojamās mājas, dzīvokļu īpašumi, kopīpašuma daļas viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, piekrīt valstij. Valsts tipiskajās funkcijās neietilpst iedzīvotāju nodrošināšana ar dzīvojamu platību un valsts funkciju izpildei faktiski dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašumi nav vajadzīgi. Tieši pašvaldībām viena no pamatfunkcijām ir sniegt pašvaldības iedzīvotājiem atbalstu ar pieejamu dzīvojamo platību. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Līdz ar to, tiesību akta projektā tiek noteikta rīcība ar konfiscētajām dzīvojamām mājām, dzīvokļu īpašumiem, kopīpašuma daļām viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, kas ir valsts un pašvaldības kopīpašumā vai valsts, pašvaldības un privātpersonas kopīpašumā, ko pēc analoģijas arī paredzēts nodot pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu. Ministru kabineta rīkojuma virzību nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Minētais regulējums attiecināms arī uz valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuri par tādiem kļuvuši līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav bijuši reģistrēti zemesgrāmatā. Gadījumā, ja pašvaldība atsakās pārņemt nekustamo īpašumu, tad to nodod sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdījumā. Izņēmums ir valstij piekritīgās kopīpašuma daļas valsts un privātpersonas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, ko Valsts ieņēmumu dienests nodod tās personas valdījumā, uz kuras vārda nekustamā īpašuma kopīpašuma valsts daļa jau ir reģistrēta zemesgrāmatā. Minētais izņēmums pamatots ar to, lai netiktu palielināts nekustamā īpašuma kopīpašnieku skaits.
5.5.) Tiesību akta projektā ir ietverts likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta piektajā daļā noteiktais princips, attiecinot to uz konfiscētiem valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, proti, nododot tos attiecīgajai pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu:
- būves tiek nodotas pašvaldībai, ja būves ir patstāvīgs īpašuma objekts un būves uzceltas uz zemes, kas piekrīt vai pieder pašvaldībai.
- zemes gabals tiek nodots pašvaldībai, ja uz tā ir pašvaldībai piederošas vai piekrītošas būves, kas ir patstāvīgs īpašuma objekts.
Minētais regulējums attiecināms arī uz valstij piekritīgiem nekustamajiem īpašumiem, kuri par tādiem kļuvuši līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav bijuši reģistrēti zemesgrāmatā. Ministru kabineta rīkojuma virzību nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
5.6.) Zemkopības ministrija pēc informācijas saņemšanas no Valsts ieņēmumu dienesta izvērtē konkrētās valstij piekritīgās meža zemes pārņemšanu un saglabāšanas valsts īpašumā lietderīgumu. Attiecīgi Zemkopības ministrija izvērtē konkrētās valstij piekritīgās meža zemes pārņemšanu, vienlaikus vērtējot konkrētās meža zemes atrašanās vietu (piemēram, aizsargājamā teritorija vai pilsētas zaļā zona) un to, vai nekustamajam īpašumam nav atsavināšanas ierobežojumu. Gadījumā, ja Zemkopības ministrija nolemj nepārņemt valdījumā konkrēto valstij piekritīgo meža zemi un konkrētajam nekustamajam īpašumam nav atsavināšanas ierobežojumu, tad tā informē Valsts ieņēmumu dienestu, kas nodod valstij piekritīgo meža zemi VAS “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā un Finanšu ministrijas valdījumā, lai to virzītu atsavināšanai. Savukārt gadījumā, ja Zemkopības ministrija konstatē, ka meža zemi nav iespējams atsavināt, jo ir atsavināšanas ierobežojumi (piemēram, Meža likuma, Aizsargjoslu likuma ierobežojumi), tad tā informē Valsts ieņēmumu dienestu, kas to nodod valstij piekritīgo meža zemi Zemkopības ministrijas valdījumā. Ievērojot minēto, Zemkopības ministrija var sniegt pamatotu atteikumu tikai gadījumā, ja šādu īpašumu atsavināšanai nav atsavināšanas ierobežojumu.
5.7.) Pārņemot tiesības uz valstij piekritīgo nekustamo īpašumu (ja nekustamais īpašums nav reģistrēts Zemesgrāmatās), valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs, atbilstoši tiesību aktā noteiktajai piekritībai, nodrošina darbības ar bezmantinieku mantā ietilpstošo nekustamo īpašumu, ja Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā mantojuma masas atstājējs ir reģistrēts ar statusu “īpašnieks” vai “tiesiskais valdītājs” šādiem nekustamajiem īpašumiem: dzīvoklis, mākslinieku darbnīca vai neapdzīvojamā telpa, kas iegūta īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā; telpas ēkā (dzīvojamā mājā vai nedzīvojamā ēkā), uz kuru mantojuma masas atstājējam reģistrētas īpašuma tiesības līdz 1993. gada 5. aprīlim, pamatojoties uz likumu “Par 1937. gada 22. decembra Zemesgrāmatu likuma spēka atjaunošanu un spēkā stāšanās kārtību”; nekustamais īpašums, par kuru likumā noteiktā institūcija izsniegusi dokumentu par īpašuma tiesību atjaunošanu mantojuma masas atstājējam uz prettiesiski atsavinātām ēkām (būvēm); zeme, par kuru pieņemts likumā noteiktās institūcijas lēmums par īpašuma tiesību atjaunošanu vai zemes piešķiršanu īpašumā par samaksu mantojuma masas atstājējam; nekustamais īpašums, attiecībā uz kuru ir spēkā tiesas spriedums par īpašuma tiesību atjaunošanu vai atzīšanu mantojuma masas atstājējam; ēka (būve), kas atrodas uz mantojuma masas atstājējam piederošas zemes un kas reģistrēta, pamatojoties uz Būvniecības informācijas sistēmā esošu informāciju par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā; dzīvokļa īpašums, kuru mantojuma masas atstājējs ir privatizējis likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā; ēka, kura nav pieņemta ekspluatācijā (jaunbūve), ja tā atrodas uz mantojuma masas atstājējam piederošas zemes un mantojuma masas atstājējs ir būvniecības ierosinātājs.
Nekustamā īpašuma pārņēmējs pārliecinās, vai tā rīcībā esošie dokumenti un no publiskajiem reģistriem iegūtā informācija satur nepieciešamās ziņas, kas apliecina nekustamā īpašuma tiesisku iegūšanu kādā no iepriekš norādītajiem veidiem. Gadījumā, ja valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs konstatē, ka ar iegūtiem dokumentiem nepietiek, lai reģistrētu pārņemto nekustamo īpašumu Zemesgrāmatās, tas ceļ prasību tiesā.
Iepriekš ietvertie nosacījumi pēc būtības ir pārņemti no Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu” 6.1 punkta (redakcija ar grozījumiem, kas veikti ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr.22 “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu””) tiesiskā regulējuma. Tādējādi, lai gūtu pārliecību par nekustamā īpašuma faktisko piederību, ir nepieciešams ņemt vērā Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu N. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu” 6.2. un 6.3. punktā, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 11.janvāra noteikumu Nr. 22 “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcība ar bezmantinieku mantu”” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto par nepieciešamo dokumentu kopumu.
5.8.) Ja nekustamais īpašums piekrīt vienlaikus vairākiem valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējiem, kas ir piekrituši to pārņemt, Valsts ieņēmumu dienests nekustamo īpašumu nodod tam valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējam, kuram piekrītošā nekustamā īpašuma daļa ir ar lielāko kadastrālo vērtību. Respektīvi, pirms nekustamā īpašuma nodošanas Valsts ieņēmumu dienests vērtē nekustamā īpašuma sastāvu un gadījumā, ja nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst vairāki objekti (piemēram, zemes vienība, ēkas un būves un citi), kā arī vairāki nekustamā īpašuma sastāvā esošo objektu lietošanas mērķi, Valsts ieņēmumu dienests nodod nekustamo īpašumu tam pārņēmējam, kas ir piekritis to pārņemt un kuram piekrītošā nekustamā īpašuma sastāva objektam un/vai tā daļai atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir lielākā kadastrālā vērtība.
5.9.) Ja valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs atsavina nekustamo īpašumu, tam jāievēro Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteikto.
6) Tiesību akta projekts nosaka kārtību un Valsts ieņēmumu dienesta rīcību valstij piekritīgo finanšu instrumentu realizācijai. Valsts ieņēmumu dienests dod rīkojumu kredītiestādei, ieguldījumu brokeru sabiedrībai vai Nasdaq CSD SE (turpmāk – Latvijas Centrālais depozitārijs), kuru kontā glabājas visa veida valstij piekritīgie finanšu instrumenti, tajā skaitā vērtspapīri, nodrošināt to realizāciju atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam un attiecīgās kredītiestādes, ieguldījumu brokeru sabiedrības vai Latvijas Centrālā depozitārija iekšējiem noteikumiem. Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīkojuma saņemšanas attiecīgā kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs izvērtē finanšu instrumentu likviditāti vai nelikviditāti. Ja valstij piekritīgie finanšu instrumenti ir likvīdi attiecīgā kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs veic to realizāciju, atskaitot ar realizāciju un turēšanu saistītos izdevumus atbilstoši kredītiestādes, ieguldījumu brokeru sabiedrības vai Latvijas Centrālā depozitārija pakalpojuma cenrādim. Kredītiestāde, ieguldījumu brokeru sabiedrība vai Latvijas Centrālais depozitārijs informē Valsts ieņēmumu dienestu par finanšu instrumentu nelikviditāti. Valsts ieņēmumu dienests, ņemot vērā iepriekš sniegto informāciju, lūdz organizēt to norakstīšanu. Pēc informācijas saņemšanas par finanšu instrumentu norakstīšanu, Valsts ieņēmumu dienests noņem tos no uzskaites.
7) Kad iestādes vai amatpersonas lēmums par valstij piekritīgo finanšu līdzekļu skaidras vai bezskaidras naudas veidā esību ir kļuvis pieejams un izpildāms, Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši lēmumam, iestādei, kurā glabājas finanšu līdzekļi, nosūta informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi un to apmēru. Iestāde nodrošina finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā. Iepriekš minētā kārtība neietekmēs līdz šim ieviesto praksi attiecībā pret kredītiestādēm par juridisko personu, kuras izslēgtas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā.
Gadījumā, ja tiek atrasti finanšu līdzekļi skaidras naudas veidā un Valsts policija pieņem lēmumu par to atzīšanu par bezīpašnieka mantu, Valsts ieņēmumu dienests nosūta informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi. Valsts policija pati nodrošina to ieskaitīšanu valsts budžetā. Nepieciešamības gadījumā Valsts policija nodrošina finanšu līdzekļu konvertēšanu Valsts kases noteiktajā kārtībā. Turklāt, lai ievērotu Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likuma 3. panta 1. punktā noteikto un lai sasniegtu mērķi ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, Valsts policija var ieskaitīt finanšu līdzekļus valsts budžetā vienlaicīgi par vairākiem lēmumiem (piemēram, reizi mēnesī). Gadījumā, ja finanšu līdzekļus nav iespējams konvertēt vai tie ir bojāti, vai ja valūtas maiņas punkti tos nepieņem, vai tie vairs nav apgrozībā izmantojami, kā arī tie ir sīknauda, Valsts policija iznīcina šādus finanšu līdzekļus atbilstoši savu darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, proti, likumprojekta “Grozījumi likumā “Par policiju”” (679/Lp14, pieņemts 2024. gada 21. novembrī 3. lasījumā) 12. panta pirmās daļas 35. punkta b) apakšpunktā paredzēts, ka Valsts policija iznīcina tādu atrasto mantu, kurai nav vērtības, kura nav derīga lietošanai, kuras apgrozība aizliegta ar likumu vai kura ir bīstama videi.
8) Institūcija, nododot bez maksas valstij piekritīgās grāmatas, manuskriptus, dokumentus un mantu, kurai ir zinātniska, tehniska, literāra, mākslinieciska vai vēsturiska vērtība, izvērtē nododamo valstij piekritīgo mantu un atbilstoši tās pielietošanas mērķim, piedāvā attiecīgajai valsts vai pašvaldības iestādei.
9) Valsts ieņēmumu dienests lūdz zvērinātam tiesu izpildītājam ievest lietu par bezmantinieku mantu atbilstoši tā rīcībā esošajai informācijai par lietām par bezmantinieku mantu, kurās pabeigšanas brīdī visu kreditoru pretenzijas nav segtas vai tās nav segtas pilnībā un notariālais akts par mantojuma lietas izbeigšanu vai tiesas spriedums taisīts līdz 2022. gada 1. janvārim, pamatojoties uz Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumiem Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” .
10) Valsts ieņēmumu dienests darbības ar valstij piekritīgo mantu, kas atzīta par piekritīgu valstij līdz 2024.gada 31.decembrim un attiecībā uz ko līdz šī tiesību akta projekta pieņemšanai nebija noteikts tiesiskais regulējums, veic saskaņā ar tiesību akta projektā noteikto kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Maksimāli ātrākā laikā tiks atgriezta civiltiesiskajā apritē valstij piekritīgā manta.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Maksimāli ātrākā laikā tiks atgriezta civiltiesiskajā apritē valstij piekritīgā manta.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojektā “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” iekļauta finansējuma pārdale 2025.gadā un turpmāk ik gadu no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 36 297 euro apmērā uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 40.01.00 “Administrēšana” 17 352 euro un 40.03.00 “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta” 18 945 euro apmērā, lai nodrošinātu izdevumu segšanu, kas saistīti ar konfiscētās valstij piekritīgās mantas realizāciju, iznīcināšanu vai nodošanu bez maksas.
Nodrošinājuma valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienests un Dabas aizsardzības pārvalde, rīcību ar valstij piekritīgo mantu nodrošinās esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, t.sk. ņemot vērā plānoto valsts budžeta līdzekļu pārdali starp iestādēm. Vienlaikus, ja būtiski palielināsies valstij piekritīgās mantas, kas atrodas Nodrošinājuma valsts aģentūrā, apjoms un attiecīgi Nodrošinājuma valsts aģentūrai būs nepieciešams papildu finansējumus, tad tā kārtējā gada un budžeta ietvara sagatavošanas procesā sniegs fiskāli neitrālu priekšlikumu, paredzot papildu valsts budžeta ieņēmumus no valstij piekritīgās mantas realizācijas pieauguma.
Ja valstij piekritīgie dzīvnieki atradīsies pašvaldības teritorijās esošajās dzīvnieku patversmēs, ieņēmumi no šo dzīvnieku realizācijas tiks ieskaitīti attiecīgās pašvaldības budžetā. Tā kā šādi gadījumi ir ļoti reti, nav prognozējami ieņēmumi pašvaldību budžetos, bet tie būtu samērā nelieli.
Nodrošinājuma valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienests un Dabas aizsardzības pārvalde, rīcību ar valstij piekritīgo mantu nodrošinās esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, t.sk. ņemot vērā plānoto valsts budžeta līdzekļu pārdali starp iestādēm. Vienlaikus, ja būtiski palielināsies valstij piekritīgās mantas, kas atrodas Nodrošinājuma valsts aģentūrā, apjoms un attiecīgi Nodrošinājuma valsts aģentūrai būs nepieciešams papildu finansējumus, tad tā kārtējā gada un budžeta ietvara sagatavošanas procesā sniegs fiskāli neitrālu priekšlikumu, paredzot papildu valsts budžeta ieņēmumus no valstij piekritīgās mantas realizācijas pieauguma.
Ja valstij piekritīgie dzīvnieki atradīsies pašvaldības teritorijās esošajās dzīvnieku patversmēs, ieņēmumi no šo dzīvnieku realizācijas tiks ieskaitīti attiecīgās pašvaldības budžetā. Tā kā šādi gadījumi ir ļoti reti, nav prognozējami ieņēmumi pašvaldību budžetos, bet tie būtu samērā nelieli.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 467/Lp14)
Pamatojums un apraksts
Tā kā rīcību ar valstij piekritīgo mantu nodrošinās vairākas institūcijas, nevis tikai Valsts ieņēmumu dienests, tad 2024.gada 30.maija likums “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” paredz papildināt Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu ar 3.1 pantu, ietverot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas rīcībai ar valstij piekritīgo mantu un tās pārņemšanas, glabāšanas, uzskaites, realizācijas, nodošanas bez maksas, iznīcināšanas un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanas valsts un pašvaldību budžetā kārtību.
Noteikts, ka likums “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, tādēļ arī tiesību akta projektam jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Noteikts, ka likums “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, tādēļ arī tiesību akta projektam jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”” (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 468/Lp14)
Pamatojums un apraksts
Tā kā valstij piekritīgās mantas uzskaiti veiks vairākas institūcijas, nevis tikai Valsts ieņēmumu dienests, tad 2024.gada 30.maija likums “Grozījums likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”” paredz precizēt likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8.panta 3.punktu, izslēdzot pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt rīcību ar valstij piekritīgo mantu, jo to paredzēts noteikt Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā.
Noteikts, ka “Grozījums likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”” un “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” stājas spēkā vienlaikus - 2025. gada 1. janvārī, tādēļ arī tiesību akta projektam jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Noteikts, ka “Grozījums likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”” un “Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā” stājas spēkā vienlaikus - 2025. gada 1. janvārī, tādēļ arī tiesību akta projektam jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.3. Grozījumi Kriminālprocesa likumā
Pamatojums un apraksts
Ar grozījumiem Kriminālprocesa likumā plānots noteikt institūciju kompetenci rīcībai ar kriminālprocesā konfiscēto mantu.
Jānosaka likuma spēkā stāšanās vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Jānosaka likuma spēkā stāšanās vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Grozījumi Administratīvās atbildības likumā
Pamatojums un apraksts
Ar grozījumiem Administratīvās atbildības likumā plānots noteikt institūciju kompetenci rīcībai ar administratīvā pārkāpuma procesā konfiscēto mantu.
Jānosaka likuma spēkā stāšanās 2025. gada 1. janvārī.
Jānosaka likuma spēkā stāšanās 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 413 “Noteikumi par rīcību ar administratīvo pārkāpumu lietās izņemto mantu un dokumentiem”.
Pamatojums un apraksts
Paredzēts noteikt Nodrošinājuma valsts aģentūras kompetenci atbilstoši tiesību akta projektā norādītajam.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1025 “Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu”.
Pamatojums un apraksts
Paredzēts noteikt Nodrošinājuma valsts aģentūras kompetenci atbilstoši tiesību akta projektā norādītajam.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumos Nr. 839 “Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums”
Pamatojums un apraksts
Paredzēts noteikt Nodrošinājuma valsts aģentūras kompetenci atbilstoši tiesību akta projektā norādītajam.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Jānosaka noteikumu spēkā stāšanos vienlaikus ar šo tiesību akta projektu, t.i., 2025. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi un iebildumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Dabas aizsardzības pārvalde
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Valsts ieņēmumu dienests
- pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Sašaurinās Valsts ieņēmumu dienesta veicamās funkcijas un uzdevumi saistībā ar valstij piekritīgo kustamo mantu.
Nodrošinājuma valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi paplašināsies – palielināsies darba apjoms, vienlaikus nemainoties veicamo darbību specifikai.
Pārtikas un veterinārā dienesta un pašvaldību funkcijas un uzdevumi paplašināsies – nebūtiski palielināsies darba apjoms saistībā ar valstij piekritīgajiem dzīvniekiem, kā arī Dabas aizsardzības pārvaldei nebūtiski palielināsies darba apjoms saistībā ar valstij piekritīgajiem dzīvniekiem un augiem.
Nodrošinājuma valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi paplašināsies – palielināsies darba apjoms, vienlaikus nemainoties veicamo darbību specifikai.
Pārtikas un veterinārā dienesta un pašvaldību funkcijas un uzdevumi paplašināsies – nebūtiski palielināsies darba apjoms saistībā ar valstij piekritīgajiem dzīvniekiem, kā arī Dabas aizsardzības pārvaldei nebūtiski palielināsies darba apjoms saistībā ar valstij piekritīgajiem dzīvniekiem un augiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Tiesību akta projekta izpilde samazinās iesaistīto valsts institūciju administratīvo slogu, vienkāršojot un efektivizējot valstij piekritīgās mantas procesa īstenošanu un nodrošinot ātrāku valstij piekritīgās mantas atgriešanu civiltiesiskā apritē.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi