24-TA-2523: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 372 "Kārtība, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada 10. oktobrī pieņemti Grozījumi Militārā dienesta likumā, ar kuriem citastarp 63. pants papildināts ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Rezerves karavīru, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, var ieskaitīt rezervistos. Ministru kabineta izveidotā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izskata rezerves karavīru pieteikumus ieskaitīšanai rezervistos." Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 372 "Kārtība, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 372).
"(21) Rezerves karavīru, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, var ieskaitīt rezervistos. Ministru kabineta izveidotā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izskata rezerves karavīru pieteikumus ieskaitīšanai rezervistos." Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 372 "Kārtība, kādā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 372).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr. 372 ar likumā noteikto valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas (turpmāk – kontroles komisija) kompetenci izskatīt rezerves karavīra, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, pieteikumu par viņa ieskaitīšanu rezervistos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 372 nosaka kārtību, kādā kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā.
Valsts aizsardzības dienesta likumā ir paredzēta iespēja personai, kuru iesauc valsts aizsardzības militārajā dienestā un kura nevar to pildīt savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ, aizstāt militāro dienestu ar alternatīvo dienestu, ja kontroles komisija šīs personas lūgumu atzīst par pamatotu. Līdzīgs regulējums šobrīd paredzēts Militārā dienesta likumā attiecībā uz rezerves karavīriem, kuri laika gaitā ir mainījuši savus uzskatus un guvuši pārliecību, kas liedz viņiem turpmāk pildīt militāro dienestu.
Valsts aizsardzības dienesta likumā ir paredzēta iespēja personai, kuru iesauc valsts aizsardzības militārajā dienestā un kura nevar to pildīt savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ, aizstāt militāro dienestu ar alternatīvo dienestu, ja kontroles komisija šīs personas lūgumu atzīst par pamatotu. Līdzīgs regulējums šobrīd paredzēts Militārā dienesta likumā attiecībā uz rezerves karavīriem, kuri laika gaitā ir mainījuši savus uzskatus un guvuši pārliecību, kas liedz viņiem turpmāk pildīt militāro dienestu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2024. gada 10. oktobrī pieņemtajiem grozījumiem Militārā dienesta likumā, 63. pantu papildinot ar 2.1 daļu, kontroles komisijas kompetence paplašināta, uzliekot par pienākumu izskatīt pieteikumus par rezerves karavīru, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, ieskaitīšanu rezervistos.
Risinājuma apraksts
No Militārā dienesta likuma 63. panta 2.1 daļas izriet, ka Valsts aizsardzības dienesta kontroles komisija izskata rezerves karavīru pieteikumus ieskaitīšanai rezervistos, līdz ar to nepieciešams grozīt MK noteikumus Nr. 732, papildinot ar Militārā dienesta likuma 63. panta 2.1 daļā noteikto kontroles komisijas kompetenci izskatīt pieteikumus par rezerves karavīru, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, ieskaitīšanu rezervistos.
Ņemot vērā minēto, valsts aizsardzības dienesta kontroles komisija rezerves karavīru, kurš savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu, pieteikumus izskata Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā līdzīgi, kā to paredz MK noteikumu Nr. 372 3. punkts. Lai valsts aizsardzības dienesta kontroles komisija izskatītu pieteikumu, rezerves karavīram būtu jāiesniedz pieteikums līdzīgi, kā to paredz MK noteikumu Nr. 372 4. punkts. Ja, ievērojot Militārā dienesta likuma 63. panta 2.1 daļā noteikto, tiek pieņemts lēmums par militārā dienesta rezerves karavīra ieskaitīšanu rezervistos, Valsts aizsardzības dienesta kontroles komisijai jārīkojas līdzīgi, kā to paredz MK noteikumu Nr. 372 7. punkts, proti, jāatceļ lēmums par karavīra ieskaitīšanu rezerves karavīros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi