Anotācija

22-TA-2167: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1606 "Noteikumi par pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets 21.06.2022. sēdes protokollēmuma Nr.33, 82.§ "Informatīvais ziņojums “Par atbalsta pasākumiem energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām”"  2.punkts;
Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam, 1.3. rezultatīvais rādītājs;
Apvienoto Nāciju Organizācijas Personu ar invaliditāti tiesību komitejas rekomendācijas Latvijai  - 49.punkta a) apakšpunkts (2017.gada 10.oktobris).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sekmēt personu ar invaliditāti patstāvīgu pārvietošanos un mobilitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Grozījumi ir nepieciešami, lai paaugstinātu transporta pabalsta apmēru, pamatojoties uz ekonomisko situāciju valstī (inflācijas rādītājs personisko transportlīdzekļu ekspluatācijas kategorijā (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2015M02-2022M02/07.2/100) (rādītāja periods fiksēts uz 2022.gada februāri pret 2015.gada sākumu (senāki dati nav pieejami CSP tīmekļvietnes inflācijas kalkulatorā)).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pabalsts transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās (turpmāk - transporta pabalsts) ir viens no valsts sociālo pabalstu veidiem (Valsts sociālo pabalstu likuma 12. pants) un to piešķir personai, kurai pašai vai kuras bērnam normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā ir noteikta invaliditāte un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir izsniegusi atzinumu par medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta pabalsta izdevumu kompensēšanai (atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" 9.pielikumam). Transporta pabalsta mērķis ir sniegt papildu finansiālo atbalstu personām ar invaliditāti, kurām ir smagi gaitas un kustību traucējumi, kuri būtiski ietekmē personas mobilitāti un nereti arī pārvietošanos sabiedriskajā transportā. Tādējādi primāri transporta pabalsts sniedz papildu finansiālo atbalstu, lai sekmētu, ka personas ar smagiem pārvietošanās traucējumiem var izmantot ne tikai sabiedrisko, bet arī privāto transportu, lai nokļūtu uz konkrētām, savām vajadzībām nepieciešamām vietām. Naudas apjoms transporta pabalstam veidojās mehāniski konvertējot PSRS rubli uz Latvijas rubli, vēlāk arī uz latu - 28 LVL apjomā divas reizes gadā par katru pilnu sešu mēnešu periodu. Pabalsta apmērs vienīgo reizi tika pārskatīts 2005.gadā, kad no 1.jūlija pabalsta apmērs tika paaugstināts uz 56 LVL. Savukārt 2014.gadā pabalsta apmēru konvertēja uz euro - 79,68.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1606 "Noteikumi par pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās" 3. punkts nosaka, ka transporta pabalsta apmēru pārskata, t.sk. izvērtējot ekonomisko situāciju valstī. Šobrīd ir novērojams būtisks degvielas cenu pieaugums, kas ietekmē šīs mērķa grupas patstāvīgu pārvietošanos, ņemot vērā, ka personas ar invaliditāti kopumā ir viena no tām sabiedrības grupām, kuras ir pakļautas augstākam nabadzības un sociālās atstumtības riskam un papildu līdzekļu novirzīšana transporta izdevumu segšanai ne vienmēr ir iespējama, it īpaši, ja vienīgais ienākumu avots ir ar invaliditāti saistītie pabalsti vai pensija.  
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu mērķa grupas mobilitāti, transporta pabalsts jāpalielina līdz 105 euro par pilnu sešu mēnešu periodu. Šāds palielinājums tiek saistīts ar personisko transportlīdzekļu ekspluatācijas inflācijas rādītāju. CSP tīmekļvietnē (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2015M02-2022M02/07.2/100) pieejamais inflācijas kalkulators uzrāda, ka 2022.gada februārī pret 2015.gada februāri (senāki dati nav pieejami) patēriņa grupai 'Personisko transportlīdzekļu ekspluatācija' palielinājums ir 30.5%.
Patlaban transporta pabalsta apmērs par katru pilnu sešu mēnešu periodu ir 79,68 euro. Pieaugums par 30,5% ir 103,98 euro. Lai nodrošinātu klientam labvēlīgu pieeju un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai tiktu nodrošināta transporta pabalsta ērtāka administrēšana, transporta pabalsts ir paaugstināms līdz 105 euro par katru pilnu sešu mēnešu periodu.
 Attiecīgi transporta pabalsta palielinājums ir 25,32 euro par pilnu sešu mēnešu periodu. 
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka grozījumi stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī. Lai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) varētu nodrošināt transporta pabalsta izmaksu jaunajā apmērā, ir nepieciešams veikt VSAA IT sistēmu pielāgošanu, kam nepieciešami vismaz četri mēneši no noteikumu projekta spēkā stāšanās brīža.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 30.aprīlim transporta pabalsta izmaksa tiks nodrošināta tādā apmērā, kādu to noteica normatīvais regulējums līdz 2022.gada 31.decembrim, savukārt par periodu no 2023.gada 1.janvāra līdz 30.aprīlim VSAA veiks transporta pabalsta pārrēķinu un nodrošinās transporta pabalsta starpības izmaksu līdz 2023.gada 1.jūnijam.  
Problēmas apraksts
Transporta pabalstu izmaksā divas reizes gadā par pilnu sešu mēnešu periodu. Pabalsts tiek izmaksāts sešu mēnešu perioda sākuma mēnešos. Katram klientam šis periods var būt atšķirīgs.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz transporta pabalsta paaugstinātā apmēra piemērošanu par pilnu sešu mēnešu periodu. Jaunais transporta pabalsta apmērs būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra.
Ja transporta pabalsta kārtējā vai pirmreizējā izmaksa nodrošināma līdz 2022.gada 31.decembrim, šādā gadījumā pabalsts tiks izmaksāts apmērā, kāds ir spēkā līdz 2022.gada 31.decembrim, t.i. 79,68 euro. Piemēram, personai transporta pabalsta sešu mēnešu periods sākas 2022.gada 10.novembrī, un tas ilgst līdz 2023.gada 9.maijam. Par šo periodu VSAA 2022.gadā izmaksās transporta pabalstu 79,68 euro apmērā, starpības izmaksa par 2023.gada pirmajiem mēnešiem līdz jaunajam apmēram netiks veikta. Par nākamo sešu mēnešu periodu transporta pabalsta apmērs būs 105 euro.
Transporta pabalsta izmaksa paaugstinātā apmērā tiks nodrošināta no 2023.gada 1.janvāra izmaksājamiem pabalstiem arī gadījumos, ja sešu mēnešu periodu veido atsevišķi 2022.gada nogales mēneši.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Labklājības informācijas sistēmas (LabIS) datiem uz 2022.gada aprīli Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija bija izsniegusi 35 017 personām ar invaliditāti atzinumus transporta pabalsta saņemšanai.
Ņemot vērā, ka ir tendence palielināties personu ar invaliditāti skaitam VSAA, balstoties uz pastāvošām tendencēm šī pabalsta pieprasīšanā, izteikusi prognozi, ka 2023.gadā transporta pabalstu varētu pieprasīt 36 772 personas, 2024.gadā 38 610 personas un 2025.gadā 40 541 persona.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 727 200
0
6 013 600
0
6 314 240
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 727 200
0
6 013 600
0
6 314 240
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 727 200
0
6 013 600
1 889 284
6 314 240
1 955 210
2 052 996
2.1. valsts pamatbudžets
5 727 200
0
6 013 600
1 889 284
6 314 240
1 955 210
2 052 996
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 889 284
0
-1 955 210
-2 052 996
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 889 284
0
-1 955 210
-2 052 996
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 889 284
-1 955 210
-2 052 996
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 889 284
-1 955 210
-2 052 996
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Paaugstināt transporta pabalstu līdz 105 euro tiek saistīts ar personisko transportlīdzekļu ekspluatācijas inflāciju (2022.gada februāris pret 2015.gada sākumu (periods fiksēts 2022.gada sākumā); senāki dati nav pieejami CSP tīmekļvietnes inflācijas kalkulatorā). Ja skatās personisko transportlīdzekļu ekspluatācijas inflāciju 2022.gada februārī pret 2015.gada sākumu (februāri), ir secināms, ka tās pieaugums ir par 30,5%. Ņemot vērā, ka transporta pabalstu izmaksā divas reizes gadā par katru sešu mēnešu periodu (79,68 eurox2=159,36 euro/gadā), 30,5% (48,60 euro) pieaugums sastādītu transporta pabalsta pieaugumu līdz 207,96 euro par 2 sešu mēnešu periodiem jeb 103,98 euro par katru sešu mēnešu periodu. Lai nodrošinātu klientam labvēlīgu pieeju un VSAA tiktu nodrošināta transporta pabalsta ērtāka administrēšana, transporta pabalsts ir paaugstināms līdz 105 euro par katru sešu mēnešu periodu. Tātad palielinājuma apmērs ir 25,32 euro.

Līdz ar to papildu nepieciešamais finansējums transporta pabalsta nodrošināšanai paaugstinātā apmērā LM apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti":
- 2023.gadā 36 772 (personas)*2(reizes gadā)*25,32 euro (palielinājums (105 euro -79,68 euro)) =1 862 134 euro;
- 2024.gadā 38 610 (personas)*2 (reizes gadā)*25,32 euro (palielinājums (105 euro -79,68 euro)=1 955 210 euro;
- 2025.gadā 40 541 (personas)*2 (reizes gadā)*25,32 euro (palielinājums (105 euro -79,68 euro))= 2 052 996 euro.


Vienlaikus, lai nodrošinātu transporta pabalsta nodrošināšanu paaugstinātā apmērā, VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 27 150 euro apmērā (50 c/d*543 euro (ar PVN)).  Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
 
Līdz ar MK noteikumu projekta ietekmē palielinās:
LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 2023.gadā 1 862 134 euro apmērā, 2024.gadā 1 955 210 euro apmērā un 2025.gadā un turpmāk ik gadu 2 052 996 euro apmērā.
LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” valsts budžeta kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2023.gadā 27 150 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 27 150 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pasākuma ieviešana atbalstīta saskaņā ar MK 21.06.2022. sēdes protokollēmuma  Nr.33, 82.§ “Informatīvais ziņojums “Par atbalsta pasākumiem energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām”” 2.punktu. Atbilstoši minētā protokollēmuma 3.punktam, Labklājības ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija un Vides aizsardzība un reģionālās attīstības ministrija ir noteiktas kā par atbildīgās iestādes informatīvajā ziņojumā ietverto pasākumu īstenošanas koordinēšanu atbilstoši kompetencei.
Ņemot vērā, ka jautājums par transporta pabalstu ir Labklājības ministrijas kompetences jautājums, Labklājības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu.
Saskaņā ar informatīvā ziņojuma 3.1.2. sadaļu “Atbalsts personu grupām” ir noteikts, ka pasākums – no 2023.gada 1.janvāra palielināt pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām apgrūtināta pārvietošanās, apmēru no 79,68 euro līdz 105 euro par 6 mēnešu periodu – ir jāievieš kā pastāvīgs pasākums, paredzot tā īstenošanai nepieciešamo finansējumu Labklājības ministrijas valsts budžeta izdevumos.
Līdz ar to MK protokollēmuma “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1606 “Noteikumi par pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās”” projektā iekļauts punkts,  kas paredz atļaut Labklājības ministrijai, sagatavojot pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes 2023.-2025.gadam izdevumus, iekļaut valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu MK noteikumu projekta īstenošanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paaugstinot transporta pabalstu, personām ar invaliditāti uzlabosies finansiālā situācija un iespējas patstāvīgāk pārvietoties, tādējādi tiks veicināta šo personu mobilitāte un iespēja iekļauties sabiedrībā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sekmēta personu ar invaliditāti mobilitāte un iekļaušanās sabiedrībā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi