Anotācija (ex-ante)

24-TA-2198: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Pievienotās vērtības nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (turpmāk – likumprojekts) ir izstrādāts, lai pagarinātu pārejas noteikumu 30.punktā noteikto termiņu pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) samazinātās likmes 12 procentu apmērā piemērošanu konkrētām pārtikas produktu piegādēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir vērsts uz PVN jomas tiesiskā regulējuma nodrošināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekta norma jāpiemēro no 2025.gada 1.janvāra

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pievienotās vērtības nodokļa likuma pārejas noteikumu 30.punkts paredz līdz 2024. gada 31. decembrim PVN samazinātās likmes 12 procentu apmērā piemērošanu tādu pārtikas produktu piegādēm, kuri ir šā likuma pielikumā minētie svaigie augļi, ogas un dārzeņi, tostarp mazgāti, mizoti, lobīti, griezti un fasēti, bet nav apstrādāti termiski vai kā citādi (piemēram, saldēti, sālīti, kaltēti).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta š.g. 19.septembra sēdē izskatīto Informatīvo ziņojumu par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā (24-TA-2256), Finanšu ministrija sagatavoja grozījumu Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas paredz turpināt PVN samazinātās likmes 12 procentu apmērā piemērošanu līdz 2028.gada 31.decembrim tādu pārtikas produktu piegādēm, kuri ir Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minētie svaigie augļi, ogas un dārzeņi, tostarp mazgāti, mizoti, lobīti, griezti un fasēti, bet nav apstrādāti termiski vai kā citādi (piemēram, saldēti, sālīti, kaltēti).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt grozījumu Pievienotās vērtības nodokļa likuma pārejas noteikumu 30.punktā, nosakot, ka tā 42.panta sešpadsmitā daļa un pielikums ir  piemērojams līdz 2028.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā, ka PVN samazinātās likmes ieviešana ir atkāpe no vispārējās PVN sistēmas un to, ka piemērojot PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minēto svaigo augļu, ogu un dārzeņu piegādēm, jātiecas sniegt labumu galapatērētājiem, proti, padarot šos produktus pieejamākus iedzīvotājiem, tad nepieciešams izvērtēt attiecīgas normas efektivitāti.
Līdz ar to, ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumu tiek uzdots Zemkopības ministrijai līdz 2028. gada 1. jūnijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par PVN samazinātās likmes 12 procentu apmērā ietekmi uz svaigu augļu, ogu un dārzeņu piegāžu cenām galapatērētājiem, tai skaitā salīdzināt cenu svaigu augļu, ogu un dārzeņu piegādēm galapatērētājiem reģionālajā līmenī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekta norma varētu pozitīvi ietekmēt visas personas, kas patērē Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minētos produktus, padarot tos pieejamākus galapatērētājiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas veic Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minēto produktu iegādi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 096 677 560
0
4 369 287 500
-17 100 000
4 633 050 000
-19 100 000
-23 400 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 096 677 560
0
4 369 287 500
-17 100 000
4 633 050 000
-19 100 000
-23 400 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
4 096 677 560
0
4 369 287 500
-17 100 000
4 633 050 000
-19 100 000
-23 400 000
3.1. valsts pamatbudžets
4 096 677 560
0
4 369 287 500
-17 100 000
4 633 050 000
-19 100 000
-23 400 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-17 100 000
-19 100 000
-23 400 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-17 100 000
-19 100 000
-23 400 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Fiskālās ietekmes uz budžeta ieņēmumiem noteiktas, novērtējot, cik daudz PVN ieņēmumu valsts budžetā netiks iegūti, pagarinot PVN samazinātās likmes 12 % apmērā piemērošanu Pievienotās vērtības likuma pielikumā minētiem produktiem, salīdzinājumā ar situāciju, ja minētiem produktiem no 01.01.2025 atkal tiktu piemērota PVN standartlikme 21 % apmērā. Aprēķinos tika izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes dati par minēto produktu mājsaimniecību patēriņu un to cenu dinamiku, šo statistisko rādītāju prognozes tekošajam un turpmākiem gadiem, kā arī pieņēmumi par PVN maksātāju īpatsvaru minētajās piegādēs.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu izstrādei tika izveidota Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas grupa, kurā piedalījās arī sociālo un sadarbības partneru pārstāvji, pēc nepiecie­ša­mības pieaicinot speciālistus no citām ministrijām, Latvijas Bankas un citām organizācijām.
Nacionālā trīspusējās sadarbības padomes 2024. gada 6. septembra sēdē, kurā piedalījās sociālie partneri, konceptuāli tika atbalstīti nodokļu pārskatīšanas scenāriji, pamatojoties uz kuriem sagatavots un Ministru kabineta 19.septembra sēdē izskatīts Informatīvs ziņojums  par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā, tai skaitā par PVN samazināto likmi Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minēto produktu piegādēm .

 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts varētu atstāt pozitīvu ietekmi uz iedzīvotāju sociālo situāciju, padarot pieejamākus produktus, kas minēti Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi