Anotācija (ex-ante)

23-TA-1321: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumos Nr. 155 "Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt atbalstu, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm, pārejot uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Grozījumi piemērojami ar 2023./2024.mācību gadu

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 25. oktobrī stājās spēkā grozījumi Izglītības likumā, kas paredz pakāpeniski izslēgt šā likuma 41. pantā noteiktās mazākumtautību izglītības programmas. Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punkts nosaka, ka sākot ar 2023. gada 1. septembri - attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmām un vispārējās izglītības pamatizglītības programmu īstenošanu 1., 4. un 7. klasē, ar 2024. gada 1. septembri - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 2., 5. un 8. klasē, ar 2025. gada 1. septembri - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 3., 6. un 9. klasē. 
Saskaņā ar 2022. gada 29. septembra grozījumiem Izglītības likumā, kas paredz secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā vispārējās izglītības pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs, ir jānodrošina mazākumtautību izglītojamiem mazākumtautības valodas un kultūrvēstures apguve atbilstoši Latvijas Republikas Satversmei un starptautiskajām saistībām.  
Satversmes 114. pantā ir noteikts, ka “Personām, kuras pieder pie mazākumtautībām, ir tiesības saglabāt un attīstīt savu valodu, etnisko un kultūras savdabību.” Satversmes 114. pants ietver mazākumtautību tiesības attīstīt savu valodu, etnisko un kultūras savdabību. Latvijā tiek aizsargāta mazākumtautību savdabība (sk. Satversmes tiesas 2019. gada 23. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2018-12-01 23. punktu). Valstij saskaņā ar Satversmes 114. pantu ir pienākums respektēt un garantēt mazākumtautībām piederošo personu tiesības saglabāt un attīstīt savu identitāti, saglabājot un attīstot mazākumtautības valodu, kā arī etnisko un kultūras savdabību. Valstij ir jānodrošina mazākumtautībai piederoša bērna tiesības apgūt dzimto valodu sākotnējos izglītības posmos. Lai to nodrošinātu, veicot grozījumus Izglītības likumā, mazākumtautībai piederošam bērnam tiek dota iespēja savu valodu un kultūrvēsturisko mantojumu apgūt interešu izglītības programmā. Izglītības likuma 14. panta 47. punkts dod deleģējumu noteikt mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas paraugu un tās īstenošanas vadlīnijas, savukārt, Izglītības likuma 14. panta 48.punkts dod deleģējumu noteikt kritērijus un kārtību, kādā valsts piedalās mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu iegādes finansēšanā.

Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumu Nr. 155 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm” (turpmāk tekstā - Noteikumi Nr. 155) šobrīd neparedz kārību, kādā izglītības iestādes saņem finansējumu mācību līdzekļu iegādei, lai nodrošinātu pakāpenisku pāreju uz izglītības iegūšanu valsts valodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav noteikta kārtība kādā valsts un pašvaldība finansē mācību līdzekļu iegādi pārejai uz mācībām valsts valodā mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmām un to īstenošanas vadlīnijām, kā arī nav noteikts kā valsts un pašvaldība finansē mācību līdzekļu iegādi pārejai uz mācībām valsts valodā no 1. līdz 6.klasei (pamatizglītības pirmā posma izglītības programmās), tajā skaitā privātajās izglītības iestādēs. 2023./2024. mācību gadā pirmsskolas izglītības iestādes (t.sk. privātās), kurās īsteno mazākumtautību izglītības programmas (27,3 % no kopējā pirmsskolas izglītības iestāžu skaita) ir 136. Bērnu skaits, kas apgūst pirmsskolas mazākumtautību izglītības programmu ir (13,6 % no kopējā bērnu skaita pirmsskolā) ir 13345. Skolas (t.sk. privātās), kas īsteno mazākumtautību pamatizglītības programmas (20,4 % no kopējā skolu skaita) ir 129. Skolēnu skaits, kas apgūst pamatizglītības  mazākumtautību izglītības programmu (19,5 % no kopējā skolēnu skaita) ir 43258. Tādējādi 13,6 % bērnu pirmsskolā un 19,5 % pamatskolā ir apguvuši mazākumtautību izglītības programmu un, pamatojoties uz  Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punktā noteiktajiem grozījumiem, ir tiesīgi apgūt mazākumtautību interešu izglītības programmu, kā arī turpināt īstenot pamatizglītības programmu latviešu valodā. 
Ņemot vērā iepriekš minēto, izstrādāti grozījumi Noteikumos Nr. 155 (turpmāk- grozījumu projekts).
Risinājuma apraksts
Grozījumu projekts paredz nodrošināt mazākumtautību izglītojamiem mācību līdzekļus no valsts un pašvaldības budžeta veiksmīgai pārejai uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā pirmsskolā un pamatizglītībā, paredzot valsts papildfinansējumu pakāpeniskai mācību līdzekļu nomaiņai pamatizglītības pirmajā posmā (1.- 6. klase), vienlaikus nodrošinot no valsts budžeta mācību līdzekļus mazākumtautības valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvi.
Grozījumu projekts izstrādāts tā, ka ir attiecināms uz jebkuru Latvijā dzīvojošo mazākumtautību izglītojamo dalību mazākumtautību interešu izglītības programmā, kas balstās valodas un kultūrvēstures apgūšanā un praktizēšanā. Vienlaikus programmā var darboties arī tie izglītojamie, kuri nepieder pie mazākumtautības, bet ir parādījuši interesi apgūt mazākumtautību valodu un kultūras vērtības.

Grozījumu projekts paredz:
1. Papildināt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi ar Izglītības likuma 14. panta 48. punktu.
2. Papildināt Noteikumus Nr. 155 ar 1.3. apakšpunktu, kas noteic, ka noteikumi nosaka kārtību un kritērijus, pēc kādiem aprēķina un finansē no valsts budžeta mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu iegādi.
3. Papildināt Noteikumus Nr. 155 ar 1.4. apakšpunktu, kas noteic, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā papildu valsts budžeta finansējumu piešķir mācību līdzekļu iegādei mācību gadā, kurā pāriet uz pamatizglītības pirmā posma izglītības programmu īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā.
4. Noteikumu Nr. 155 ar 4. punkts izteikts jaunā redakcijā, papildinot, ka tiesības saņemt finansējumu mācību līdzekļu iegādei ir arī mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu īstenotājiem.
5. Noteikumu Nr. 155 ar 5. punkts izteikts jaunā redakcijā, papildinot, ka ministrija, atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem mācību līdzekļu iegādei, aprēķina finansējumu mācību līdzekļu iegādei kārtējam kalendāra gadam un līdz kārtējā gada 1. maijam sadala arī mācību līdzekļu iegādei mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu īstenošanai.
6. Noteikumu Nr. 155 ar 6. punkts izteikts jaunā redakcijā, papildinot, ka pašvaldības ministrijas aprēķināto finansējumu piešķir arī mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu īstenotājiem.
7. Noteikumu Nr. 155  9. punktā veikti redakcionāli precizējumi: vārdu "Valsts izglītības informācijas sistēmas" vietā lietots "sistēma", kā noteikts grozījumu projekta 4. punktā.
8. Noteikumi Nr. 155 papildināti ar 9.1 punktu, kas paredz, ka ministrija piešķir papildu finansējumu kārtējam kalendārajam gadam mācību līdzekļu iegādei izglītojamiem pamatizglītības pirmā posma izglītības programmās, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguva iepriekšējā mācību gadā, ņemot vērā informāciju par šo izglītojamo skaitu uz iepriekšējā gada 1. septembri, ko izglītības iestāžu dibinātāji vai izglītības iestādes līdz iepriekšējā gada 5. septembrim ir ievadījušas un apstiprinājušas sistēmā. Tādējādi, sākot ar 2024. gadu, papildu finansējums izglītojamajiem, kuri pamatizglītības pirmajā posmā pāriet uz mācībām valsts valodā, tiks aprēķināts pamatojoties uz informāciju par izglītojamo skaitu iepriekšējā gada 1. septembrī.
9. Noteikumi Nr. 155 papildināti ar 15.1 punktu, kas noteic, ka ministrija, atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem mācību līdzekļu iegādei, aprēķina finansējumu mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei un šo noteikumu 9.1 punktā noteikto papildu finansējumu mācību līdzekļu iegādei laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim, ja izglītības iestādes vai to dibinātāji līdz 2023. gada 5. septembrim ir ievadījuši un apstiprinājuši sistēmā informāciju par izglītojamo skaitu (pa klasēm (grupām) un attiecīgajām izglītības programmām) uz 2023. gada 1. septembri. Ministrija aprēķināto finansējumu līdz 2023. gada 15. oktobrim sadala pašvaldībām un izglītības iestāžu dibinātājiem.
10. Noteikumi Nr. 155 papildināti ar 15.2 punktu, kas paredz, ka papildu finansējums mācību līdzekļiem, to nomaiņai un papildināšanai pamatizglītības pirmā posmā paredzēts līdz 2026.gada 31.augustam, tātad, līdz 2025./2026. mācību gada beigām, kad noslēdzas pārejas posms uz mācību satura īstenošanu valsts valodā.

Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punkts nosaka, ka sākot ar 2023. gada 1. septembri - attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmām un vispārējās izglītības pamatizglītības programmu īstenošanu 1., 4. un 7. klasē, ar 2024. gada 1. septembri - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 2., 5. un 8. klasē, ar 2025. gada 1. septembri - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 3., 6. un 9. klasē. 
Tādējādi papildu finansējums mācību līdzekļu iegādei:
mazākumtautības valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei paredzēts:
no 2023. gada 1. septembra izglītojamiem pirmsskolā un vispārējās izglītības pamatizglītības programmās 1., 4. un 7. klasē;
no 2024. gada 1. septembra - pirmsskolā un vispārējās izglītības pamatizglītības programmās 1., 2., 4., 5., 7. un 8. klasē;
no 2025. gada 1. septembra - pirmsskolā un vispārējās izglītības pamatizglītības programmās 1.,2.,3., 4.,5., 6., 7., 8. un  9. klasē,
vispārējās pamatizglītības programmu īstenošanai no 1. līdz 6. klasei - pamatizglītības pirmā posma izglītības programmās izglītojamiem, kuri līdz Izglītības likuma grozījumiem mācās mazākumtautību izglītības programmā, kurā normatīvais regulējums ir noteicis mācību satura apguvi no 1. līdz 6. klasei 50 % apjomā mazākumtautības valodā un 50 % latviešu valodā, papildu finansējums mācību līdzekļu nomaiņai un papildināšanai plānots:
no 2023. gada 1. septembra  vispārējās izglītības pamatizglītības programmas 1. un 4. klasē;
no 2024. gada 1. septembra vispārējās izglītības pamatizglītības programmas 2. un 5. klasē;
no 2025. gada 1. septembra vispārējās izglītības pamatizglītības programmas 3. un 6. klasē.

Grozījumu projekts īstenojams likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

Vienlaikus norādām, ka pašvaldības nodrošina no sava budžeta mācību līdzekļus bērnu no 1,5 līdz 4 gadu vecumam pirmsskolas izglītības programmu apguvei, kā arī piedalās pirmsskolas, pamatizglītības un vidējās izglītības programmu apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu finansēšanā no sava budžeta, saskaņā ar Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 23. punktu un Noteikumu Nr. 155  10.punktu.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumu Nr. 155  "Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm" 1.pielikumā nav paredzēta iespēja sniegt informāciju par atmaksāto finansējumu.
Risinājuma apraksts
Grozījumu projekta 1.pielikums papildināts ar aili “Pārskata periodā Izglītības un zinātnes ministrijai atmaksātie naudas līdzekļi”.
Problēmas apraksts
Grozījumu projekts paredz, ka pašvaldībām, privātajām izglītības iestādēm, kā arī valsts augstskolas dibinātām izglītības iestādēm, tiks piešķirts atsevišķs, terminēts papildu finansējums mācību līdzekļu iegādei, lai nodrošinātu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā, ar to, nepieciešams paredzēt, ka pašvaldības un privātās izglītības iestādes, sniedzot pārskatus par saņemto finansējumu, norāda konkrētajam mērķim izlietotos līdzekļus.  
Risinājuma apraksts
Grozījumu  projekts paredz izglītības iestādēm piešķirt papildu terminētu finansējumu mācību gadā, kurā tā uzsāk izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Noteikumu Nr. 155 1.pielikums papildināts ar šādām rindām: “MAC_LIDZ_LVVAL” un “MAC_LIDZ_INTERESU”.
Ar attiecīgām rindām papildināts arī paskaidrojums par ailē "Atlikums uz pārskata perioda beigām".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Lai nodrošinātu mācību līdzekļu iegādi pārejai uz obligāto izglītību valsts valodā, ministrija, gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, sagatavoja priekšlikumu papildu finansējuma piešķiršanu. Minētā mērķa īstenošanai mācību līdzekļu iegādei tika plānots papildu finansējums 2023. gadā 253 609 euro, 2024. gadā – 299 518 euro un 2025. gadā – 356 477 euro.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Ņemot vērā minēto, papildu finanšu līdzekļi projekta īstenošanai nav nepieciešami.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt mācību līdzekļu iegādi izglītības programmu īstenošanai valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, kā arī nodrošināt mazākumtautību izglītojamiem mazākumtautības valodas un kultūrvēstures apguvi interešu izglītībā.
Tiešā veidā nav ietekme uz spēkā esoši tiesību normu sistēmu. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz piešķirtā valsts budžeta finansējuma sadali pašvaldībām un privātajām izglītības iestādēm mācību līdzekļu iegādei.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu projekts tiešā veidā neietekmē institūciju darbību.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz, ka izglītojamie saņems papildu atbalstu pārejai uz izglītību valsts valodā, tiks nodrošināti mācību līdzekļi, kā arī mācību līdzekļi tiks nodrošināti mazākumtautības valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz, ka izglītojamie saņems papildu atbalstu pārejai uz izglītību valsts valodā, tiks nodrošināti mācību līdzekļi, kā arī mācību līdzekļi tiks nodrošināti mazākumtautības valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi