Anotācija (ex-ante)

22-TA-2332: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Izglītības iestāžu reģistrācijas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Izglītības likuma 14. panta 8. punktu un 24. panta trešo daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts “Izglītības iestāžu reģistrācijas kārtība” (turpmāk – tiesību akta projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt augstākiem tiesību aktiem atbilstošu tiesisko regulējumu izglītības iestāžu reģistrācijai, attiecīgi nodrošinot Izglītības likumā un Profesionālās izglītības likumā noteikto prasību ievērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gadā izdarīti grozījumi Izglītības likumā (t. sk. grozījumi Izglītības likuma 14.panta 8.punktā https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/0/D5717DFDC633175BC2258867002DC104?OpenDocument) un Profesionālās izglītības likumā (t.sk. Profesionālās izglītības likuma 16.1 – 16.6 pantu, https://likumi.lv/ta/id/330784-grozijumi-profesionalas-izglitibas-likuma), atsakoties no citu Izglītības likumā noteikto institūciju (turpmāk – institūcija), kuras īsteno izglītības programmas, reģistrācijas, ieviešot jaunas prasības profesionālās izglītības iestāžu statusam un nosaukumam, kā arī nosakot jaunas prasības / kritērijus profesionālās izglītības iestāžu, tostarp koledžu, dibināšanai un paredzot Izglītības iestāžu reģistrā norādīt profesionālās izglītības iestādes statusu.

Ievērojot minēto, ir maināms izglītības iestāžu reģistrācijas regulējums. Vienlaikus līdzšinējie nosacījumi un prasības izglītības iestāžu reģistrācijai pamatā netiks mainīti, papildus paredzot arī atvieglotu un operatīvu Izglītības iestāžu reģistra datu sakārtošanu gadījumos, kad citos reģistros (piemēram, Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros) ir ziņas, ka izglītības iestādes dibinātājs ir likvidēts, proti, šādos gadījumos vairs netiks gatavots rakstveida lēmums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie Ministru kabineta 2015. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 397 “Izglītības iestāžu un citu Izglītības likumā noteikto institūciju reģistrācijas kārtība”, pamatojoties uz Izglītības likuma 14.panta 8.punktā noteikto pilnvarojumu, pieļauj reģistrēt institūcijas – biedrības, nodibinājumi, amatu meistaru darbnīca, studijas vai Nacionālo bruņoto spēku vienības, kuru uzdevumos ietilpst pieaugušo izglītības programmu īstenošana. Izglītības likumā noteikto institūciju reģistrā, kas ir Valsts izglītības informācijas sistēmas sastāvdaļa, kopš šī reģistra izveidošanas brīža 2015. gadā nav reģistrēta neviena institūcija, kas īstenotu izglītības programmas, kā arī līdz šim brīdim nav bijis neviens iesniegums par institūcijas reģistrāciju, līdz ar to minētā reģistra uzturēšana nav efektīva un nepieciešama.

Ar 2023. gada 1. jūliju tiks slēgta Valsts informācijas sistēmu savietotāja datu apmaiņas infrastruktūra, kas tiek izmantota Valsts zemes dienesta e-pakalpojuma "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta dati valsts un pašvaldību iestādēm" darbināšanai.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams noteikt augstākiem tiesību aktiem – Izglītības likumā un Profesionālās izglītības likumā noteiktajam atbilstošu tiesisko regulējumu izglītības iestāžu reģistrācijai. Ievērojot minēto, tiesību akta projektā ir precizētas un papildinātas prasības profesionālās izglītības iestāžu statusam un nosaukumam, noteiktas jaunas prasības / kritēriji profesionālās izglītības iestāžu, tostarp koledžu, dibināšanai, paredzēts Izglītības iestāžu reģistrā norādīt profesionālās izglītības iestādes statusu (tai skaitā tiesību akta projekta 15. punktā noteiktais).

Ievērojot, ka ar 2023. gada 1. jūliju tiks slēgta Valsts informācijas sistēmu savietotāja datu apmaiņas infrastruktūra, kas tiek izmantota Valsts zemes dienesta e-pakalpojuma "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta dati valsts un pašvaldību iestādēm" darbināšanai, noteikumu projekts paredz, ka dienesta uzdevumu veikšanai dienests turpmāk (no 2023. gada 1. jūlija) no Valsts zemes dienesta datus saņems Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv. Noteikumu projekta 9.2.punktā paredzēts, ka koledžas dibinātāja īpašumā, valdījumā vai lietošanā ir jābūt telpām kvalitatīvai īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanai uz vismaz astoņiem gadiem. Atbilstoši Izglītības likuma 20.panta pirmajai daļai dienests kontrolē izglītības jomas normatīvo aktu ievērošanu. Ņemot vērā minēto un to, ka neatbilstošas/maldinošas telpu izmantošanas tiesības var tiešā mērā negatīvi ietekmēt izglītojamo tiesības uz kvalitatīvas izglītības ieguvi, dienestam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datos nepieciešams pārliecināties par koledžas dibinātāja īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošām telpām, kā arī pārliecināties par to, ka izglītības iestāde izglītojošās darbības veic telpās, kuras tā izmanto tiesiski. Turklāt informācija par telpām tiek ievadīta Izglītības iestāžu reģistrā, kas ir valsts informācijas sistēmas sastāvdaļa, tiek ievadīta informācija par izglītības iestāžu telpām. Tātad minētai informācijai jābūt tādai, kura ir pamatota un nav maldinoša.

Izglītības iestāžu reģistra atbildīgajai amatpersonai, tāpat kā līdz šim, būs tiesības, nepieņemot atsevišķu lēmumu, aktualizēt reģistrā ziņas par izglītības iestāžu adresēm, pamatojoties uz iegūto informāciju. Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka citu valsts informācijas sistēmu rīcībā esošos datus šajos noteikumos minēto dienesta uzdevumu veikšanai dienests iegūst patstāvīgi, piemēram, noteikumu projekta 9.2., 9.6., 10.1. apakšpunktos minēto informāciju, kā arī informāciju par koledžas direktoru un akadēmisko personālu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta devītās daļas 2. punktā un 17.3 panta sestajā daļā (redakcijā, kas pieņemta 2022. gada 15. septembrī) noteiktajam. Ātrākai reģistrācijas procesa nodrošināšanai izglītības iestāde varēs informāciju dienestā iesniegt pati, ja šī informācija būs izglītības iestādes rīcībā.

Noteikumu projekts (tāpat kā šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2015. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 397 “Izglītības iestāžu un citu Izglītības likumā noteikto institūciju reģistrācijas kārtība” 8.punkts, par ko sniegts arī skaidrojums minēto Ministru kabineta noteikumu anotācijā, 3.lpp.: https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40349167) paredz, ka iesniedzējs mēneša laikā pēc izglītības iestādes dibināšanas vai mēneša laikā pēc lēmuma par izglītojošas darbības uzsākšanu iesniedz dienestā attiecīgu reģistrācijas iesniegumu. Minētā norma paredz, ka izglītības iestādei mēneša laikā pēc tās dibināšanas ir jāreģistrējas reģistrā. Savukārt, ja izglītības iestāde, kas pēc juridiskā statusa ir, piemēram, komercsabiedrība (kā to paredz, piemēram, Profesionālās izglītības likuma 15.panta 1.1 daļa), kas nolemj uzsākt izglītojošu darbību un nevar ievērot minēto termiņu (mēneša laikā pēc dibināšanas), lai iesniegtu dokumentus reģistrācijai, tad izglītības iestāde (piemēram, komercsabiedrība, biedrība vai nodibinājums) pieņem lēmumu par izglītojošas darbības uzsākšanu, vienlaikus ievērojot Izglītības likuma 25.panta pirmajā daļā noteikto, kas paredz, ka izglītības programmu īstenošanu var uzsākt dienu, kad izglītības iestāde ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā, un minētā panta otrajā daļā noteikto, ka izglītības iestāde, kura īsteno Izglītības likumā noteiktu licencējamu izglītības programmu ir tiesīga uzņemt izglītojamos tikai pēc attiecīgas licences saņemšanas. Minētais novērš normatīvā regulējuma trūkumu gadījumos, kad izglītības iestāde ir dibināta sen un vēlas uzsākt izglītojošu darbību, jo nav samērīgi šajā gadījumā pieprasīt dibināt jaunu juridisku personu, ja tā jau ir dibināta un nolēmusi veikt izglītojošu darbību papildus jau esošajai darbībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts un pašvaldību institūcijas, fiziskās un juridiskās personas.
Publisko vai privāto tiesību subjekti, kuri vēlas reģistrēt izglītības iestādi, kā arī Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēto izglītības iestāžu dibinātāji un izglītības iestādes.
Tiesību akta projekts ietekmē Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēto izglītības iestāžu (kopā 2059), proti, vispārējās izglītības iestāžu (607), profesionālās pamatizglītības un vidējās izglītības iestāžu (50), profesionālās ievirzes izglītības iestāžu (248), profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāžu (442), speciālās izglītības iestāžu (42), pirmsskolas izglītības iestāžu (646), koledžu (24) dibinātājus un izglītības iestādes.
Par publisko un privāto tiesību subjektiem, kuri vēlas dibināt izglītības iestādi, aprēķinu nav iespējams prognozēt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības kvalitātes valsts dienests, Izglītības un zinātnes ministrija, izglītības iestāžu vadītāji, izglītības iestāžu dibinātāji
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Latvijas izglītības vadītāju asociācija, Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Informācija par grozījumiem Izglītības likumā, Profesionālās izglītības likumā un par plānoto projektu tika iekļauta dienesta organizētajos kursos “Akreditācijas ekspertu / komisiju vadītāju vispārējā un profesionālajā izglītībā sagatavošana” un “Izglītības kvalitātes nodrošināšana izglītības iestādē”, kā arī tiks publiskota dienesta tīmekļa vietnē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts attiecināms uz izglītības iestāžu reģistrācijas kārtību un koledžas darbības uzsākšanas kritērijiem. Izglītības iestādes atbilstība vides piekļūstamības prasībām ir būtisks priekšnoteikums, lai cilvēki ar invaliditāti, jo sevišķi bērni obligātās izglītības vecumā, spētu iegūt kvalitatīvu izglītību iespējami tuvu dzīvesvietai. Izglītības iestādes ir publiskas būves un to vides pieejamībai ir jāatbilst Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumu Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21" noteiktajām prasībām (3. nodaļa), ko uzrauga būvvaldes. Savukārt attiecībā uz izglītības iestādēm papildus Ministru kabineta 2002.gada 27.decembra noteikumu Nr.610 "Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas" 18.punkts paredz, ka izglītības iestādēs un to teritorijā nodrošina būvniecības normatīvajos aktos noteiktās vides pieejamības prasības, un šo prasību vērtē Veselības inspekcija. Vienlaikus detalizētāk minētais jautājums ir risināms kopīgi gan ar būvvaldēm, gan Veselības inspekciju un nav skatāms šī noteikumu projekta ietvarā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi