Anotācija

25-TA-1193: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 179 "Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas centrālās iestādes funkciju īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 179 "Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas centrālās iestādes funkciju īstenošanas kārtība"" mērķis ir veicināt efektīvāku, ātrāku un caurskatāmāku uzturlīdzekļu starptautisko pārskaitījumu procesu, nosakot centralizētu kārtību, kā tiek saņemti un pārskaitīti uzturlīdzekļi no ārvalstīm pārrobežu uzturlīdzekļu piedziņas lietās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumi Nr. 179 "Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas centrālās iestādes funkciju īstenošanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi) nosaka kārtību un apjomu, kādā Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (turpmāk – Fonda administrācija) sniedz personām juridisko palīdzību, īsteno Padomes 2008. gada 18. decembra Regulā (EK) Nr.  4/2009 par jurisdikciju, piemērojamiem tiesību aktiem, nolēmumu atzīšanu un izpildi un sadarbību uzturēšanas saistību lietās (turpmāk – Regula) un Hāgas 2007. gada 23. novembra Konvencijā par uzturlīdzekļu bērniem un cita veida ģimenes uzturēšanas līdzekļu pārrobežu piedziņu (turpmāk – Konvencija) centrālajai iestādei noteiktās tiesības un funkcijas, kā arī pilda citus Regulā un Konvencijā noteiktos centrālās iestādes uzdevumus.


Saskaņā ar Regulā un Konvencijā noteikto, Fonda administrācija nosūta ārvalsts centrālajām iestādēm pieteikumus par tiesas nolēmumu vai Fonda administrācijas lēmumu izpildi ārvalstīs gan fizisko personu, gan Fonda administrācijas prasījumu izpildei, piedzenot uzturlīdzekļu parādu no ārvalstīs dzīvojošiem parādniekiem. Gadījumos, kad uzturlīdzekļu izmaksa no Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk - Fonds) veikta administratīvā procesa kārtībā, izpildei ārvalstīs tiek nosūtīts Fonda administrācijas lēmums un vienīgais kreditors ir Fonda administrācija, līdz ar to arī visi no parādnieka piedzītie līdzekļi tiek ieskaitīti Fondā. Savukārt, ja uzturlīdzekļu izmaksa veikta saskaņā ar tiesas nolēmumu vai notariālo aktu, kas ietver vienošanos par uzturlīdzekļu piedziņu un izpildāms sprieduma izpildes kārtībā, Fonda administrācija, pamatojoties uz Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 5. panta otrās daļas 2. punktu un Civilprocesa likuma 572.1 panta otro daļu stājas piedzinēja (fiziskas personas) vietā uzturlīdzekļu piedziņas lietā daļā par to uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka, kuri izmaksāti no Fonda. Tādā gadījumā ārvalsts centrālajai iestādei tiek nosūtīti divi atsevišķi pieteikumi par viena un tā paša nolēmuma izpildi – viens no Fonda administrācijas par Fonda administrācijas izmaksātajiem uzturlīdzekļiem, otrs – no fiziskas personas par pārējo vēl nesegto parāda daļu.

Ja tiesas nolēmuma izpilde ir piekritīga arī Latvijā pēc parādnieka dzīvesvietas, darbavietas vai mantas atrašanās vietas, paralēli nolēmuma izpildei ārvalstīs uzturlīdzekļu piedziņu Latvijā veic arī zvērināts tiesu izpildītājs Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā par labu fiziskai personai un Fonda administrācijai. Civilprocesa likuma 623. panta otrā un trešā daļa nosaka kārtību, kādā starp Fonda administrāciju un fizisku personu tiek sadalīti no parādnieka piedzītie līdzekļi.

Konvencijas 6(2)f) pants un Regulas 4/2009 51(2)f) pants nosaka, ka centrālas iestādes veic visus atbilstošos pasākumus saistībā ar pieteikumiem, lai atvieglotu uzturēšanas līdzekļu maksājumu iekasēšanu un ātru pārskaitīšanu. Hāgas Starptautisko privāttiesību konferences Ekspertu grupa starptautisko uzturlīdzekļu maksājumu pārskaitīšanai ir izstrādājusi labas prakses rekomendācijas[1] starptautisko maksājumu atvieglošanai, ietverot ierosinājumus nodrošināt starptautisko maksājumu centralizēšanu un maksājumu monitorēšanu.

Tāpat, ievērojot sniegtās rekomendācijas, Amerikas Savienotās Valstis (ASV) ir atteikušās no uzturlīdzekļu pārskaitījumiem, izmantojot norēķinu čekus, un tā vietā ir izstrādāts risinājums (Central Authority Payment Service), lai vienkāršotu un centralizētu uzturlīdzekļu starptautiskos pārskaitījumus. Risinājums paredz, ka visi maksājumi tiek veikti no vienas centrālās iestādes saņēmējā dalībvalstī (ASV) uz vienu centrālo iestādi iesniedzējā dalībvalstī, kas saņemtos līdzekļus sadala attiecīgajās lietās. 2025. gadā Fonda administrācija ir pievienojusies ASV izstrādātajam risinājumam, un jau šobrīd visi maksājumi pārrobežu uzturlīdzekļu lietās no Nebraskas tiek saņemti centralizēti Fonda administrācijas kontā.


[1] https://assets.hcch.net/docs/3394b5ad-4a2c-4038-952c-85a264f98ef8.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā nolēmuma izpilde ārvalstīs tiek veikta saskaņā ar saņēmējas dalībvalsts nacionālajiem normatīvajiem aktiem, tad nav vienotas pieejas no parādnieka piedzīto līdzekļu sadalīšanā starp piedzinējiem. Atkarībā no izpildes valsts piedzītie līdzekļi var tikt pārskaitīti vai nu Fonda administrācijai, vai nu fiziskajai personai, vai nu abiem kreditoriem, kas izraisa nevienlīdzīgu pieeju dažādās pārrobežu lietās atkarībā no izpildes valsts, kā arī rada neskaidrības parāda apmērā un kavē efektīvu sadarbību starp centrālajām iestādēm, kreditoriem un parādniekiem. Piemēram, Norvēģijā un Nīderlandē piedzītie līdzekļi vispirms tiek samaksāti fiziskai personai, bet tā kā ārvalsts izpildu iestādēm nav pieejama aktuālā informācija par Fonda izmaksāto uzturlīdzekļu apmēru, veidojas situācijas, ka fiziska persona saņem uzturlīdzekļus no parādnieka, kas kopsummā ar Fonda administrācijas izmaksātajiem līdzekļiem ir lielākā apmērā nekā to paredz tiesas nolēmums, savukārt parāds Fonda administrācijai paliek nesamaksāts. Tādā gadījumā iesniedzējam daļa no saņemtajiem līdzekļiem jāpārskaita Fonda administrācijai, kas rada iesniedzējam neizpratni un lieku administratīvo slogu, turklāt nav iespējams nodrošināt, ka iesniedzējs rīkosies godprātīgi.

Gadījumā, kad maksājumi no ārvalstīm tiek pārskaitīti fiziskās personas kontā, Fonda administrācijai nav pilnīgas informācijas par nolēmuma izpildes gaitu – vai un kādā apmērā tas ir izpildīts. Problēmu pastiprina fakts, ka maksājumi bieži tiek veikti ārvalstu valūtās, kas apgrūtina kontroles un uzskaites procesus. Ja vienlaikus ar pārrobežu piedziņu tiek arī veikta uzturlīdzekļu izmaksa no Fonda, iesniedzējam saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 17. panta pirmās daļas 4. punktu ir pienākums triju darba dienu laikā informēt Fonda administrāciju, iesniedzot rakstveida iesniegumu, ja viņš ir saņēmis uzturlīdzekļus, tostarp ja uzturlīdzekļu maksājumi veikti ar trešās personas starpniecību (izņemot zvērinātu tiesu izpildītāju), iesniegumā norādot saņemto uzturlīdzekļu apmēru un datumu, kad uzturlīdzekļi saņemti. Tādējādi, veicot pārskaitījumus no ārvalstīm tieši iesniedzēja kontā, iesniedzējam tiek radīts papildu administratīvais slogs informēt par katru saņemto maksājumu, kā arī palielinās nepamatotas uzturlīdzekļu izmaksas risks, ja iesniedzējs par saņemtajiem maksājumiem nebūs savlaicīgi informējis Fonda administrāciju. Salīdzinājumam – ja uzturlīdzekļu piedziņa tiek veikta Latvijā, zvērināts tiesu izpildītājs nodrošina piedzīto līdzekļu sadalīšanu starp piedzinējiem un informē Fonda administrāciju, ja iesniedzējam izmaksāti uzturlīdzekļi vismaz tādā apmērā, kāds tiek izmaksāts no Fonda.

Citos gadījumos divu kreditoru esamība apgrūtina nolēmuma izpildei nepieciešamo pārrobežu dokumentu sagatavošanu. Piemēram, lai iesniegtu tiesas nolēmumu izpildei Kiprā, papildus nepieciešams affidavit jeb notariāli apliecināta liecība par parāda apmēru konkrētā laika periodā, turklāt par katru laika periodu iespējams iesniegt tikai vienu affidavit. Apstākļos, kad par vienu laika periodu ir divi kreditori ar atšķirīgiem prasījumu apmēriem, pastāv praktiski izaicinājumi šāda affidavit sagatavošanai, kas savukārt kavē efektīvu pārrobežu uzturlīdzekļu atgūšanas procesu.

Ja paralēli pārrobežu uzturlīdzekļu piedziņai uzturlīdzekļi tiek piedzīti arī Latvijā ar zvērināta tiesu izpildītāja starpniecību, tas vēl vairāk sarežģī koordināciju starp institūcijām, kā arī pārskatāmību un informācijas apmaiņu. Turklāt Civilprocesa likuma 568. panta pirmā daļa nosaka, ka  sprieduma izpilde notiek uz parādnieka rēķina. Pēc tam, kad izpildu dokuments iesniegts izpildei, sprieduma labprātīga izpilde vai sprieduma izpilde tieši piedzinējam neatbrīvo parādnieku no sprieduma izpildes izdevumu atlīdzināšanas. Tomēr gadījumā, ja līdzekļi no parādnieka piedzīti pārrobežu uzturlīdzekļu piedziņas procesā, par ko jau iespējams ārvalsts tiesu izpildītājs no parādnieka ieturējis izpildes izdevumus, nebūtu pamatoti, ka no parādnieka tiktu papildus piedzīti arī sprieduma izpildes izdevumi Latvijā. Pašreiz nav iespējams pārskatāmi identificēt, kurus līdzekļus piedzinējs ir saņēmis pārrobežu piedziņas ietvaros, jo īpaši, ja maksājumi tiek veikti tieši iesniedzēja kontā.
Risinājuma apraksts
Noteikumos veicami grozījumi, paredzot centralizētu pārrobežu uzturlīdzekļu maksājumu saņemšanu Fonda administrācijas kontā. Proti, ja iesniedzējs iesniedzis pieteikumu par nolēmuma izpildi ārvalstī, pieteikuma izpildes ietvaros no parādnieka atgūtie līdzekļi tiek ieskaitīti Fonda administrācijas kontā. Fonda administrācija pārskaita iesniedzējam piekrītošo parāda daļu, ievērojot Civilprocesa likuma 623. panta otrajā un trešajā daļā  noteikto kārtību piedzīto summu sadalīšanai starp piedzinējiem. Papildus ar grozījumiem tiek noteikts termiņš, kādā atgūtie līdzekļi pārskaitāmi iesniedzējam.

Tādējādi tiks nodrošināts, ka Fonda administrācijas rīcībā būtu pilnīgāka informācija par nolēmuma izpildi, pārrobežu uzturlīdzekļu piedziņas process būtu caurskatāmāks un efektīvāks, kā arī tiktu nodrošināts, ka no ārvalstīm atgūtie parādnieka līdzekļi tiek sadalīti starp piedzinējiem tādā pašā kārtībā kā Latvijā atgūtie līdzekļi. Turklāt tiktu atvieglota arī nolēmuma izpildei nepieciešamo dokumentu sagatavošana, mazināts nepamatotu uzturlīdzekļu izmaksas risks, samazināts administratīvais slogs iesniedzējam, informējot par saņemtajiem maksājumiem, un samazinās izpildes izmaksas uzturlīdzekļu parādniekiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fonda parādnieki un iesniedzēji.
Ietekmes apraksts
Atbalstot Noteikumu projektu, tiks samazināts administratīvais slogs iesniedzējiem, informējot par saņemtajiem maksājumiem, un samazinās nolēmuma izpildes izmaksas uzturlīdzekļu parādniekiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e575e8f5-c534-4dd4-a932-550935d3153b/export_opinions

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros netika saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi. 

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts saskaņots ar Fonda administrāciju.

Sabiedrība pēc Noteikumu pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ja iesniedzējs iesniedzis pieteikumu par nolēmuma izpildi ārvalstī, pieteikuma izpildes ietvaros no parādnieka atgūtie līdzekļi tiks ieskaitīti Fonda administrācijas kontā. Savukārt pēc tam Fonda administrācija pārskaitīs iesniedzējam piekrītošo parāda daļu, ievērojot Civilprocesa likuma 623. panta otrajā un trešajā daļā  noteikto kārtību piedzīto summu sadalīšanai starp piedzinējiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi