Anotācija (ex-ante)

23-TA-1373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"” (turpmāk - noteikumi) nepieciešams ieviest ieviest jaunas lopbarības augu sugas, kuru sēklas līdz šim Latvijā netika sertificētas, un iniciatīvas, ko ieteikuši speciālisti, kas darbojas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"” (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir papildināt noteikumus ar sēklaudzēšanas un tirdzniecības prasībām suņu smilgai, birztalu skarenei, pļavas zeltauzītēm, apiņu lucernai, Aleksandrijas āboliņam, Persijas āboliņam, zemeņu āboliņam un sējas seradellai un papildināt sēklu paraugu noņemšanas prasības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumos ir iekļautas 44 lopbarības augu sugas, kurām ir noteiktas kvalitātes, sertifikācijas un tirdzniecības prasības. Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvā 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību (turpmāk - direktīva) ir minētas vairāk lopbarības augu sugas, nekā iekļautas noteikumos. Šobrīd spēkā ir Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas Lēmums (ES) 2017/478 (2017. gada 16. marts), ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES, kas nosaka atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai lopbarības augu sugu. Tā kā klimats paliek siltāks un sēklaudzētājiem un tirgotājiem sāk rasties interese par sugām, kuras līdz šim neuzskatīja par piemērotām Latvijas klimatam, tad nepieciešams papildināt noteikumus ar tām sugām, kas turpmākajos gados varētu tikt sertificētas vai tirgotas Latvijas teritorijā.

Izvērtējot kaimiņvalstu pieredzi un Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk - dienests) sniegto informāciju, noteikumi ir jāpapildina ar astoņām jaunām lopbarības augu sugām: suņu smilga Agrostis canina L., birztalu skarene Poa nemoralis L., pļavas zeltauzītes Trisetum flavescens (L.) P. Beauv., apiņu lucerna Medicago lupulina L., Aleksandrijas āboliņš Trifolium alexandrinum L., Persijas āboliņš Trifolium resupinatum L., zemeņu āboliņš Trifolium fragiferum L. un sējas seradella Ornithopus sativus Brot.

Sējas zirņu, sējas vīķu un lauka pupu sertificētas sēklas materiālā dažkārt ir sastopams liels piemaisījumu daudzums, kas nepārsniedz noteikumu 12. pielikuma noteiktos minimālās analītiskās tīrības (% no masas) rādītājus, bet vizuāli apskatot sēklas materiālu, tas izskatās nepietiekoši attīrīts. Sēklas materiāls, kas nav pietiekoši attīrīts, var radīt zaudējumus sēklu pircējam, jo piemaisījuma frakcijas, kas ir lielākas par sēklas izmēru, sprūst sējmašīnās. Sējot ar sējmašīnu šādu sertificētu sēklu, sējums nav vienlaidus un veidojas neapsēti laukumi, kas rada zaudējumus. Lai  novērstu vizuāli pamanāmo augu piemaisījumu klātbūtni, noteikumu projektā ir iekļauta prasība, ka dienesta inspektors pārtrauc ņemt paraugu, ja konstatē, ka piemaisījumu frakciju izmērs ir lielāks par divu sēklu izmēru, un informē sēklaudzētāju. Sēklaudzētājs var veikt darbības, lai novērstu piemaisījumu daudzumu sēklas materiāla, ja vēlas, lai sēkla tiktu sertificēta.

Ir izstrādāta zemkopības nozares e-pakalpojumu vietne (https://epakalpojumi.zm.gov.lv/), kurā ir pieejami visi e-pakalpojumu, kurus sniedz dienests. Noteikumos ir nepieciešams precizēt, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.

Nepieciešams precizēt prasības attiecībā uz sēklu partiju novietošanu noliktavā sēklu parauga noņemšanai. Šobrīd sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos ir dažādi formulējumi sēklu partiju paraugu noņemšanas prasībām attiecībā uz sēklu partijas novietojumu, kas rada neizpratni sēklaudzētājiem un inspektoriem. Nepieciešams arī novērst dažādās noteikumu prasību interpretacijas iespējas. Noteikumos precizēts, ka reģistrā reģistrētai personai sēklu partija noliktavā ir jānovieto tā, lai inspektors jebkurai iesaiņojuma vienībai var bez piepūles brīvi un droši piekļūt, neapdraudot savu dzīvību un veselību, un noņemt paraugu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 31. un 57. punktu nosakot, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.
Risinājuma apraksts
Papildinājums par nepieciešamību iesniegumu iesniegt dienestā, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni, veikts noteikumu projekta 1. un 2. punktā.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikumus papildināt ar prasībām sēklu tīrības uzlabošanai pirms parauga noņemšanas, nosakot, ka dienesta inspektors pārtrauc ņemt paraugu no sēklas partijas, ja konstatē, ka piemaisījumu frakciju izmērs ir lielāks par divu sēklu izmēru, un informē sēklaudzētāju. Sēklaudzētājs var veikt darbības, lai novērstu piemaisījumu daudzumu sēklas materiālā, ja vēlas, lai sēkla tiktu sertificēta.
Risinājuma apraksts
Noteikumi papildināti ar 69.un 69.punktu (noteikumu projekta 3. un 4. punkts).
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt prasības noteikumu 79. punktā attiecībā uz sēklu partiju novietošanu noliktavā sēklu parauga noņemšanai, nosakot, ka reģistrā reģistrētā persona sēklu partiju noliktavā novieto tā, lai inspektors jebkurai iesaiņojuma vienībai var brīvi un droši bez piepūles piekļūt, neapdraudot savu dzīvību un veselību, noņemt paraugu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5.punkts precizē noteikumu 79.punktu.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumi tiek papildināti ar jaunām lopbarības augu sugām (suņu smilga, birztalu skarene, pļavas zeltauzītes, apiņu lucerna, Aleksandrijas āboliņš, Persijas āboliņš, zemeņu āboliņš un sējas seradella), tad nepieciešams noteikt šo sugu sēklu partiju pēcpārbaudes prasības, lai pārliecinātos, vai sēklu pavairošanas procesā ir nodrošināta un saglabājusies šķirnes identitāte un tīrība. Ir nepieciešams noteikt oriģinālā šķirnes sēklu parauga minimālo masu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 155.3. un 155.4. apakšpunkti (noteikumu projekta 6. un 7. punkts) ir papildināti ar lopbarības augu sugām, nosakot, ka sēklu parauga minimālā masa ir 150 grami - zemeņu āboliņam, 300 grami - Aleksandrijas āboliņam, Persijas āboliņam, un 100 grami - pārējām sugām.
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. pielikums, kurā noteiktas lopbarības augu sugas, uz kurām attiecas noteikumi, ir jāpapildina ar astoņām jaunām sertificējamām lopbarības augu sugām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta grozījumu 8.punkts nosaka, ka noteikumu 1.pielikuma I. daļa "Stiebrzāles" tiek papildināta ar trīs sugām: suņu smilga, birztalu skarene, pļavas zeltauzītes, un 1. pielikuma II. daļa "Tauriņzieži" - ar piecām sugām: apiņu lucerna, sējas seradella, Aleksandrijas āboliņš, Persijas āboliņš un zemeņu āboliņš.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumu 4.pielikuma "Prasības sugas un šķirnes tīrībai" 5. un 6. punktu, kas nosaka stiebrzāļu sugas un tauriņziežu sugas, kuru sēklas sēklu kvalitātes novērtēšanas procesā laboratorijā ir grūti atšķiramas, ar lopbarības augu sugām un citiem grūti atšķiramiem kultūraugiem un nezālēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 4.pielikuma 5.punkts ir papildināts ar suņu smilgu, birztalu skareni un pļavas zeltauzītēm, un šo sugu grūti atšķiramos kultūraugus un nezāles, kā arī ar jaunu nezāli - vulpiju (Vulpia sp.), kuru sēklas ir līdzīgas auzeņu sēklām.
Noteikumu 4.pielikuma 6.punkts ir papildināts ar apiņu lucernu, Aleksandrijas āboliņu, Persijas āboliņu un zemeņu āboliņu, un šo sugu grūti atšķiramos kultūraugus un nezāles.
Problēmas apraksts
Lai veiktu sēklu kvalitātes novērtēšanu jaunajām lopbarības augu sugām, noteikumus ir nepieciešams papildināt ar sēklu partijas un parauga masu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 11.pielikums (noteikumu projekta 10.punkts) papildināts ar sēklu partijas un parauga masu suņu smilgai, birztalu skarenei, pļavas zeltauzītēm, apiņu lucernai, sējas seradellai, Aleksandrijas āboliņam, Persijas āboliņam un zemeņu āboliņam.
Problēmas apraksts
Lai sertificētu lopbarības augu sēklas, ir nepieciešams veikt sēklu kvalitātes novērtēšanu. Sēklu vidējā parauga kvalitātei ir jāatbilst rādītājiem, kas noteikti noteikumu 12.pielikumā. Noteikumu 12. pielikums ir jāpapildina ar minimālajiem dīgtspējas rādītājiem, analītiskā tīrības un maksimālo citu augu sugu sēklu daudzuma paraugā rādītājiem jaunajām lopbarības augu sugām. 
Risinājuma apraksts
Papildināti noteikumu 12. pielikuma (noteikumu projekta 11.punkts) sertificētas un bāzes sēklu minimālie kvalitātes rādītāji suņu smilgai, birztalu skarenei, pļavas zeltauzītēm, apiņu lucernai, sējas seradellai, Aleksandrijas āboliņam, Persijas āboliņam un zemeņu āboliņam.
Problēmas apraksts
Noteikumi nosaka, ka nepieciešams veikt lopbarības augu sēklu partiju pēcpārbaudi. Nepieciešams papildināt noteikumu 26.pielikumu, kas nosaka lopbarības augu sugu sadalījumu grupās sēklu partiju pēcpārbaudei. Pirmās grupas lopbarības augu sugas ir viengadīgas, savukārt otrās grupas lopbarības augu sugas ir daudzgadīgas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 26.pielikuma (noteikumu projekta 12.punkts) pirmā grupa papildināta ar apiņu lucernu, sējas seradellu, Aleksandrijas āboliņu, Persijas āboliņu, un otrā grupa papildināta ar suņu smilgu, birztalu skareni, pļavas zeltauzīti un zemeņu āboliņu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 27. pielikums nosaka pamatrādītājus pēcpārbaudes kontrollauciņu iekārtošanai. Nepieciešams papildināt šo pielikumu, lai tiktu nodrošināta atbilstoša pēcpārbaudes ierīkošana lopbarības augu sugām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 27.pielikuma pirmās grupas lopbarības augu nosacījumi papildināti ar apiņu lucernas, Aleksandrijas āboliņa un Persijas āboliņa vēlamo augu skaitu lauciņā. Pārējo lopbarības augu sugu vēlamo augu skaits lauciņā ir noteikts pie tauriņziežiem vai stiebrzālē, jo tām nav īpašu prasību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Joma tiks sakārtota un ieviestas inovācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
01966L0401
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. pants 1.punkts a.apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.pants 1.punkts b. apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
II pielikuma I daļas 2.punkta A. punkts
Noteikumu projekta 11.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
II pielikuma II daļas 2.punkta B. punkts
Noteikumu projekta 11.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
III pielikums
Noteikumu projekta 10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumu saraksts tiek papildināts ar jaunām lopbarības augu sugām, kas paplašina kontrolē esošo sugu daudzumu sēklu sertifikācijā (laboratorijā, pēcpārbaudē, lauku apskatēs).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi