Anotācija (ex-ante)

24-TA-711: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
1) informatīvā ziņojuma projektu "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922) (turpmāk - Informatīvais ziņojums);
2) Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-938) (turpmāk - Rīkojums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis: atbilstoši Informatīvajā ziņojumā noteiktajam un Rīkojumā piešķirtajam finansējumam stiprināt ģimenes ārstu prakses, ieviešot maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Rīkojumam Noteikumu projektā ietvertā pasākuma finansēšana paredzēta no 2024.gada 1.jūnija. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes, tai skaitā primārās veselības aprūpes, finansēšanas un organizēšanas kārtību nosaka 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). 
Veselības ministrija ir izstrādājusi Informatīvo ziņojumu, kas paredz pasākumus primārās veselības aprūpes stiprināšanai, tai skaitā pakalpojumu pieejamības uzlabošanai. Viens no pasākumiem cilvēkkapitāla stiprināšanai paredz maksājumu ģimenes ārstu praksēm par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē. Rīkojums paredz šī  pasākuma finansēšanu no 2024.gada 1.jūnija. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai ieviestu minēto maksājumu, nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr.555.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Noteikumu Nr.555 11.pielikumā "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana", nosakot maksājumu ģimenes ārsta praksei papildu darbinieka nodarbināšanai (11.pielikums papildināts ar 23.un 23.2 punktu).
Maksājums papildu darbinieka nodarbināšanai ģimenes ārsta praksē nebūs automātisks maksājums visām praksēm. Šo maksājumu būs iespējas saņemt tām ģimenes ārstu praksēm, kuras būs izvēlējušās stiprināt komandu ar papildu darbinieku un atbildīs noteiktiem kritērijiem (izstrādāti darba grupas ietvaros (informācija par darba grupu skatāma anotācijas 6.sadaļā "Sabiedrības līdzdalība")). Maksājuma apmēru veidos Noteikumu Nr.555 153.3.apakšpunktā noteiktā vidējā darba samaksa ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām mēnesī (925,00 euro) un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas. 
Plānots, ka papildu darbinieka piesaiste ļaus efektīvāk izmantot ģimenes ārsta praksē nodarbināto ārstniecības personu resursus un uzlabot pacientu aprūpi, sekmējot iespējas veltīt vairāk nedalīta laika kvalitatīvai pacientu konsultēšanai un ārstēšanai, jo papildu darbinieka pienākumi tiks saistīti ar prakses atbalsta funkciju veikšanu (piemēram, pacientu pieraksta veidošana, saziņa ar pacientiem, valsts un pašvaldību institūcijām, vakcinācijas izpildes uzraudzība, veikto manipulāciju uzskaite utt.). 
Ievērojot to, ka papildu darbiniekam darba pienākumu izpildes ietvaros būs nepieciešama piekļuve vienotajai veselības nozares elektroniskajai informācijas sistēmai jeb E-veselības sistēmai un būs saskarsme ar pacientu veselības datiem, Noteikumu projekts paredz pienākumu personai reģistrēties ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā kā ārstniecības iestādes klientu un pacientu reģistratoram. Reģistrācijai noteikts termiņš -  ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no ģimenes ārsta prakses un Nacionālā veselības dienesta līguma noslēgšanas dienas, jo viena no reģistrācijas prasībām ir profesionālās pilnveides izglītības apliecība par licencētas profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvi pacientu datu aizsardzības jautājumos vismaz 8 stundu apjomā, savukārt lēmumu par ārstniecības atbalsta personas reģistrāciju Veselības inspekcija pieņem mēneša laikā no visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas (skatīts Ministru kabineta 2016.gada 24.maija noteikumu Nr.317 "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" 11.2 un 13.punkts). 

Būtiski akcentēt, ka detalizēts situācijas apraksts par iepriekš minēto pasākumu ģimenes ārsta prakšu cilvēkkapitāla stiprināšanai skatāms Informatīvajā ziņojumā, savukārt Noteikumu projekta saturs izstrādāts atbilstoši diskusijām darba grupas ietvaros (informācija par darba grupu skatāma anotācijas 6.sadaļā "Sabiedrības līdzdalība"). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
218 262 851
0
187 858 896
0
187 858 896
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
218 262 851
0
187 858 896
0
187 858 896
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
218 262 851
3 977 219
187 858 896
6 818 090
187 858 896
6 818 090
6 818 090
2.1. valsts pamatbudžets
218 262 851
3 977 219
187 858 896
6 818 090
187 858 896
6 818 090
6 818 090
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 977 219
0
-6 818 090
0
-6 818 090
-6 818 090
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 977 219
0
-6 818 090
0
-6 818 090
-6 818 090
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 977 219
0
6 818 090
0
6 818 090
6 818 090
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2024.gada 26.aprīli:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 218 262 851 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 218 249 547 euro
Izdevumi 218 262 851 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 216 089 075 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 2 173 776 euro

Finansējums 2025. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  187 858 896  euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 187 845 592 euro
Izdevumi  187 858 896  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 185 685 120 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 2 173 776 euro


Noteikumu Nr.555 11.pielikuma 23.1 punkts  un 23.2 punkts (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts) paredz nodrošināt maksājumu ģimenes ārsta praksei papildu darbinieka nodarbināšanai. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2024.gadam 3 977 219 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 6 818 090 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.1.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā ir 3 977 219 euro, tai skaitā:
-     3 977 219 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".
           
Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā un turpmāk ik gadu ir 6 818 090 euro, tai skaitā:
-     6 818 090 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Informatīvā ziņojuma projekts "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922).

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai ieviestu informatīvā ziņojuma projektā "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922) ietverto pasākumu ģimenes ārstu prakšu cilvēkkapitāla stiprināšanai. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-938). 

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts pieņemšanai Ministru kabinetā virzāms vienlaicīgi ar Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-938), jo tajā tiek paredzēts finansējums Noteikumu projektā ietvertā pasākuma īstenošanai. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Jauno ārstu asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/5cbe2152-8945-45ea-8153-127880087e97
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://titania.saeima.lv/LIVS/SaeimasNotikumi.nsf/webSNbyDate?OpenView&count=1000&restrictToCategory=19.03.2024 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2024.gada 11.aprīļa līdz 2024.gada 25.aprīlim tika veikta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas ietvaros viedokļi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts paredz tikai tādu pasākumu, kas izriet no informatīvā ziņojuma projekta "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922), savukārt informatīvā ziņojuma projekts izstrādāts darba grupas ietvaros (izveidota ar Veselības ministrijas 2023.gada 6.decembra rīkojumu Nr.01-01.1/186), kura izveidota ar mērķi stiprināt primāro veselības aprūpi un definēt turpmāko trīs gadu primārās veselības aprūpes attīstību un sasniedzamos rezultātus, kā arī veicināt to izpildi, tostarp sekmēt sadarbību ar nepieciešamajiem iesaistāmajiem speciālistiem primārās veselības aprūpē. Darba grupas sastāvā ir Veselības ministrijas, Nacionālā veselības dienesta, Veselības inspekcijas, Latvijas Ārstu biedrības, kā arī Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas un Latvijas Jauno ārstu asociācijas pārstāvji. 
Diskusijas par informatīvā ziņojuma projektu "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922) notikušas Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Sabiedrības veselības apakškomisijas 2024.gada 19.marta sēdē, piedaloties Veselības ministrijas, Nacionālā veselības dienesta, Latvijas Ārstu biedrības, Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas, Latvijas Lauku Ģimenes ārstu asociācijas un pacientu biedrību pārstāvjiem (diskusijas ieraksts pieejams Saeimas tīmekļavietnē: https://titania.saeima.lv/LIVS/SaeimasNotikumi.nsf/webSNbyDate?OpenView&count=1000&restrictToCategory=19.03.2024). 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju ģimenes ārsta praksēm stiprināt komandu ar papildu darbinieku, tādējādi radot apstākļus darba efektīvākai plānošanai un organizēšanai, lai ārstniecības personām ir iespēja veltīt vairāk nedalīta laika kvalitatīvai pacientu konsultēšanai un ārstēšanai. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-