Anotācija

25-TA-720: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00  "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana”” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” 66. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt papildu finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) ar Ministru kabineta 2024. gada 2. maija rīkojumu Nr.338 apstiprinātā plāna “Par pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.–2026. gadam” (turpmāk – NILLTPFN plāns) paredzēto pasākumu īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
NILLTPFN plānā kā viens no VID atbildībā noteiktajiem pasākumiem ir 7.rīcības virziens – noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana.
Jānorāda, ka VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes (turpmāk – VID NMPP) izmeklējamo noziedzīgo nodarījumu skaits, kas saistīts ar pārrobežu noziedzību un veikto darījumu starptautisko raksturu ir būtiski pieaudzis, līdz ar to šādu kriminālprocesu izmeklēšana veido lielu tulkojamo materiālu apjomu – iesniegtā dokumentācija no citu valstu juridiskām un fiziskām personām, nosūtāmie un saņemtie materiāli starptautiskās sadarbības ietvaros u.c. Turklāt pēdējos gados paliek nemainīgi augsts sankciju kriminālprocesu skaits, kuros nepieciešams nodrošināt tulkošanu (liecības, darījumu dokumentācija, komercsabiedrību dokumentācija, pārvadājumu dokumentācija u.c). Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 11.panta pirmo daļu kriminālprocess notiek valsts valodā, saskaņā ar minētā likuma 11.panta otro daļu personai, kurai ir tiesības uz aizstāvību, cietušajam un viņa pārstāvim, lieciniekam, speciālistam, ekspertam, revidentam, kā arī citām personām, kuras procesa virzītājs iesaistījis kriminālprocesā, ja tās neprot valsts valodu, procesuālo darbību veikšanas laikā ir tiesības lietot valodu, kuru šīs personas prot, un bez atlīdzības izmantot tulka palīdzību, kura piedalīšanos nodrošina procesa virzītājs. NILLTPFN plāna 7.1.pasākums paredz stiprināt tiesībaizsardzības iestāžu, tajā skaitā VID NMPP spējas atklāt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu (turpmāk – NILL), kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda. Lielākā daļa no minēto noziedzīgo nodarījumu atklāšanas un izmeklēšanas, tāpat kā kriminālprocesu skaits, kas saistīti ar sankciju pārkāpumu izmeklēšanu, ir pārrobežu rakstura, tāpēc tie ne tikai paredz ievērojama apjoma tulkojumu veikšanu, lai nodrošinātu kriminālprocesuālo dokumentāciju valsts valodā, bet arī aktīvu un regulāru sadarbību ar ārvalstīm un starptautiskajiem partneriem. Turklāt NILLTPFN plāna 2.rīcības virziena – starptautiskā sadarbība, 2.2.pasākums, kur VID NMPP noteikts kā līdzatbildīgā institūcija, paredz efektīvi izmantot starptautiskos sadarbības kanālus NILL un ar to saistīto noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā.
Atsaucoties uz Nacionālo NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumu par 2020.–2022. gadu, kurā definēts valsts riska profils, jāuzsver, ka būtiskākos NILL draudus rada iekšzemē izdarītie noziedzīgie nodarījumi, t.sk. ēnu ekonomika un ar to saistītie noziedzīgie nodarījumi, proti, noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp kontrabanda un citi noziedzīgi nodarījumi, kuru atklāšana un izmeklēšana ir VID NMPP kompetencē.
Lai stiprinātu VID NMPP resursu kapacitāti noziedzīgu nodarījumu efektīvā atklāšanā, kas pārsvarā ir pārrobežu mērogā, VID NMPP nodarbinātajiem nepieciešams piedalīties ārvalstu vizītēs, kuru laikā notiek pieredzes apmaiņa un plānotas kopējas pārrobežu operācijas ar ārvalstu partneriestādēm, kā arī jāpiedalās starptautiskās sanāksmēs, lai diskutētu par tiem globālajiem izaicinājumiem, kas aktuāli nozarē. Vienlaikus dalība starptautiskos pasākumos ļauj dibināt tiešus kontaktus, veicinot aktīvāku starptautisko sadarbību starp iestādēm, kā arī iegūt labās prakses pieredzi par līdzīgu problēmjautājumu risināšanu, lai efektīvi atklātu un izmeklētu noziedzīgus nodarījumus.
Jānorāda, ka jau šobrīd VID NMPP veiksmīgai un efektīvai sadarbībai starp valstīm izmanto Eiropola un Eirojusta atbalstu, piemēram izveidojot kopējas izmeklēšanas grupas (Joint Investigation Teams, turpmāk – JIT). JIT ietvaros tiek nodrošināta ātra saziņa starp starptautiskajās operācijās iesaistītajām valstīm un nepastarpināta procesuālo darbību izpilde bez lūgumu nosūtīšanas. Aktīvi tiek izmantots arī koordinācijas sanāksmju mehānisms Eurojustā, lai valstis varētu vienoties par izmeklēšanas stratēģiju, neveidojot JIT.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā tulkojumu apjoma pieaugumu un tulkojumu pakalpojumu cenu kāpumu, VID mutisko un rakstisko tulkošanas pakalpojumu nodrošināšanai 2025.gadā nepieciešams papildu finansējums 218 769 euro apmērā un 2026.gadā un turpmāk ik gadu – 300 000 euro apmērā, lai nodrošinātu noziedzīgu nodarījumu efektīvāku atklāšanu.
Savukārt, lai nodrošinātu VID NMPP dalību starptautiskās sanāksmēs VID 2026.gadā un turpmāk ik gadu ir nepieciešams papildu finansējums ārvalstu komandējumu izdevumu segšanai 14 400 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Mutvārdu un rakstveida tulkojumi kriminālprocesu lietās un VID NMPP dalība starptautiskās sanāksmēs atbilst NILLTPFN plāna 7.1.pasākumam “Stiprināt TAI spējas atklāt NILL, tostarp kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā korupcija, ar ēnu ekonomiku saistītiem noziedzīgiem nodarījumiem – noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda” un 2.2.pasākumam “Efektīvi izmantot starptautiskos sadarbības kanālus NILL/TF/PF un ar to saistīto noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā.” Papildus nepieciešamais finansējums šo pasākuma īstenošanai būtu pārdalāms no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana” rezervētā finansējuma atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” 66. pantā noteiktajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
250 000
0
250 000
0
250 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
250 000
0
250 000
0
250 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
250 000
218 769
250 000
314 400
250 000
314 400
314 400
2.1. valsts pamatbudžets
250 000
218 769
250 000
314 400
250 000
314 400
314 400
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-218 769
0
-314 400
0
-314 400
-314 400
3.1. valsts pamatbudžets
0
-218 769
0
-314 400
0
-314 400
-314 400
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
218 769
0
314 400
0
314 400
314 400
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra rīkojumu Nr.122 “Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2022. gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 2025.gadam un turpmāk katru gadu plānots finansējums 250 000 euro apmērā mutisko un rakstisko tulkošanas pakalpojumu nodrošināšanai.
Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” nepieciešams papildu finansējums 2025.gadā 218 769 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 314 400 euro apmērā, lai nodrošinātu NILLTPFN plāna 7.1.pasākuma “Stiprināt TAI spējas atklāt NILL, tostarp kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā korupcija, ar ēnu ekonomiku saistītiem noziedzīgiem nodarījumiem – noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda” un 2.2.pasākuma “Efektīvi izmantot starptautiskos sadarbības kanālus NILL/TF/PF un ar to saistīto noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā” īstenošanu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ņemot vērā faktiskos tulkojumu izdevumus iepriekšējos periodos, mutisko un rakstisko tulkošanas pakalpojumu nodrošināšanai VID 2025.gadā nepieciešams papildu finansējums 218 769 euro apmērā (no tā rakstveida tulkojumiem 7,90 euro x 25 034 lpp. = 197 769 euro un mutvārdu tulkojumiem 50 euro x 420 h = 21 000 euro) un 2026.gadā un turpmāk ik gadu – 300 000 euro apmērā (no tā rakstveida tulkojumiem 7,90 euro x 35 000 lpp. = 276 500 euro un mutvārdu tulkojumiem 50 euro x 470 h = 23 500 euro).
Lai nodrošinātu VID NMPP dalību starptautiskās sanāksmēs, VID 2026.gadā un turpmāk ik gadu ir nepieciešams papildu finansējums ārvalstu komandējumu izdevumu segšanai 14 400 euro apmērā (12 komandējumi gadā, vidējās izmaksas ir 1 200 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumi 2025.gadam un turpmākajiem gadiem tiks segti Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ietvaros, līdzekļus 2025.gadam un turpmākajiem gadiem pārdalot no budžeta resora “'74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts skar finansējuma pārdali starp budžeta resoriem un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi