Anotācija (ex-ante)

22-TA-2782: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 29 "Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022. gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15.janvāra noteikumos Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022.gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva. Tas tiek izstrādāts pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – likums) 13.panta pirmās daļas 9.punktu, kurā noteikts, ka valsts nodrošina atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem līdzekļiem atbalstu profesionāla sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās un atbilstoši likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” piešķirtajai apropriācijai. Atbalsta veida, apjoma un nosacījumu tā saņemšanai izstrāde deleģēta Ministru kabinetam. Vienlaikus tiks īstenots Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādņu 2021. – 2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta  2021.gada 1.septembra rīkojumu Nr.616 "Par Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam") (turpmāk – pamatnostādnes) 2. rīcības virziena “Moderna un pieejama sociālo pakalpojumu sistēma, kas cita starpā uzlabo iedzīvotāju iespējas dzīvot neatkarīgi un dzīvot sabiedrībā, iekļauties izglītībā un darba tirgū” 2.7.1.uzdevums “piešķirot valsts budžeta mērķdotāciju  sociālajiem darbiniekiem”.
TA projekta ietvaros tiek precizēts mērķdotācijas piešķiršanas mērķis - paredzot līdz 2022. gada 30. septembrim mērķdotāciju novirzīt pamata un papildu piemaksai pie mēnešalgas par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par abu veidu piemaksām), bet laikā no 2022. gada 1.oktobra līdz 2022. gada 31.decembrim terminētam mēnešalgas palielinājumam (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts izstrādāts, ar mērķi nodrošināt valsts mērķdotācijas pašvaldībām piešķiršanu, kas paredzēta atbilstoši likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” piešķirtajai apropriācijai sociālo darbinieku piemaksām pašvaldību sociālajos dienestos, tajā skaitā, struktūrvienībās un pašvaldību izveidotās iestādēs, kas sniedz sociālos pakalpojumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” piešķirtajai apropriācijai un  2022.gada 11. janvārī pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022.gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem” (turpmāk – Noteikumi) no 2022.gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim pašvaldībām tiek piešķirta mērķdotācija piemaksai pie mēnešalgas par personīgo ieguldījumu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām sociālajiem darbiniekiem, tai skaitā arī sociālo dienestu, to struktūrvienību un nodaļu vadītājiem, kuri strādā pašvaldību sociālajos dienestos un veic sociālo darbu, kā arī pašvaldību izveidotās iestādēs, kas sniedz sociālos pakalpojumus. Atbilstoši Noteikumu 3. punktam var piešķirt pamata piemaksu tiem sociālajiem darbiniekiem, kuri atbilst visiem šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un papildu piemaksu 30 % apmērā no aprēķinātās pamata piemaksas tiem sociālajiem darbiniekiem, kuriem pienākas šo noteikumu pamata piemaksa un kas atbilst vismaz vienam no noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajiem kritērijiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2022. gada 30. jūnijam Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk - Atlīdzības likums) 14. panta divpadsmitajā daļā bija noteikts, ka valsts un pašvaldību institūciju vadītāji nolūkā nodrošināt kompetentāko amatpersonu (darbinieku) motivēšanu un ņemot vērā konkrētās amatpersonas (darbinieka) ieguldījumu attiecīgās institūcijas mērķu sasniegšanā, var šai amatpersonai (darbiniekam) noteikt piemaksu par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti. Piemaksas apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt 40 procentus no amatpersonai (darbiniekam) noteiktās mēnešalgas. Piemaksu regulāri pārskata, izvērtējot tās nepieciešamību un pamatojumu, bet ne retāk kā reizi gadā.
Ar 2021. gada 16. novembra grozījumiem Atlīdzības likumā, kuri stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā, Atlīdzības likuma 14. panta divpadsmitā daļa izteikta jaunā redakcijā turpmāk paredzot, ka amatpersonai (darbiniekam) var noteikt piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā. Piemaksas apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt 30 procentus no amatpersonai (darbiniekam) noteiktās mēnešalgas.
Lai gan piemaksa par nozīmīgu ieguldījumu institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā ir ietverta Atlīdzības likuma 14. panta divpadsmitajā daļā, kura iepriekš paredzēja piemaksu par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti, tās nevar uzskatīt par vienādām piemaksām. Piemaksa par nozīmīgu ieguldījumu institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā ir tieši saistīta ar institūcijas stratēģiju un tajā iekļautu mērķu izpildi, uz to dota norāde arī Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Vienlaicīgi Atlīdzības likuma 14. panta trīspadsmitā daļa nosaka, ka, ja amatpersona (darbinieks) saņem vienu vai vairākas šā panta pirmajā, divpadsmitajā vai 12.1 daļā minētās piemaksas, to kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 procentus no mēnešalgas, izņemot ārstniecības personu, kurai piemaksu kopsumma nedrīkst pārsniegt 50 procentus no mēnešalgas, kā arī karavīru un amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi, kura saņem piemaksu par papildu pedagoģisko darbu un kurai piemaksu kopsumma nedrīkst pārsniegt amatpersonai noteikto mēnešalgu.
Ņemot vērā, ka darbinieku kadru mainības, kā arī darba intensitātes dēļ, daļa sociālo darbinieku pašvaldību iestādēs regulāri aizvieto kādu prombūtnē esošu kolēģi vai pilda papildu darba pienākumus un attiecīgi saņem Atlīdzības likuma 14. panta pirmajā daļā noteikto piemaksu ne vairāk kā 30 % apmērā, šiem darbiniekiem izpaliek vai tiek izmaksāta tikai daļējā apmērā Noteikumos paredzētā piemaksa mērķdotācijas ietvaros, kas rada nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā uz citiem darbiniekiem, kuri piemaksu mērķdotācijas ietvaros saņem pilnā apmērā, attiecīgi mazinot darbinieku motivāciju aizvietot citus darbiniekus vai pildīt papildu pienākumus.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Atlīdzības likums kopš 2022. gada 1. jūlija vairs neparedz piemaksu par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti, kā arī ierobežo kopējo piemaksu apmēru par prombūtnē esošu darbinieku aizvietošanu, papildu pienākumu veikšanu un nozīmīgu ieguldījumu institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā līdz 30 %, lai nodrošinātu Mērķdotācijas novirzīšanas pašvaldībām mērķi un turpinātu pamatnostādnēs plānotos sociālo darbinieku atbalsta pasākumus, nepieciešams izdarīt grozījumus un precizēt Noteikumu regulējumu, paredzot līdz 2022. gada 30. septembrim mērķdotāciju novirzīt pamata un papildu piemaksai pie mēnešalgas par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par abu veidu piemaksām), bet laikā no 2022. gada 1.oktobra līdz 2022. gada 31.decembrim terminētam mēnešalgas palielinājumam (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), kas cita starpā saistīts ar prognozējamām pieaugošajām sociālajām problēmām saistībā ar energoresursu cenu kāpuma izraisīto krīzi, proti, pieaugs sociālo gadījumu skaits, krīzes intervences, nepieciešamo sociālo pakalpojumu apjoms, u.c.

Mēnešalgas palielinājums mērķdotācijas ietvaros tiks paredzēts pēc tiem pašiem kritērijiem un tādā pašā apmērā kādā tiktu noteikta piemaksa pie mēnešalgas par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, taču uz to neattieksies Atlīdzības likuma 14. panta pirmajā daļā noteiktais ierobežojums.

Lai nodrošinātu mēnešalgas palielinājumu darba devējam saskaņā ar Darba likuma nosacījumiem būs jāslēdz terminēta vienošanās pie darba līguma ar konkrēto darbinieku, nosakot uz mērķdotācijas piešķiršanas laiku atbilstoši lielāku mēnešalgu.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālo dienestu un citu sociālo pakalpojumu sniedzēju sniegto sociālā darba pakalpojumu saņēmēji – personas, kurām ir sociālās funkcionēšanas problēmas.
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz nodrošināt valsts mērķdotācijas pašvaldībām piešķiršanu, kas paredzēta atbilstoši likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” piešķirtajai apropriācijai sociālo darbinieku piemaksām pašvaldību sociālajos dienestos, tajā skaitā, struktūrvienībās un pašvaldību izveidotās iestādēs, kas sniedz sociālos pakalpojumus, tādējādi izpildot Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.panta pirmās daļas 9.punktu, kurā noteikts, ka valsts nodrošina atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem līdzekļiem atbalstu profesionāla sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās. Atbalsta veida, apjoma un nosacījumu tā saņemšanai izstrāde deleģēta Ministru kabinetam.
Vienlaikus tiks īstenots pamatnostādņu 2. rīcības virziena “Moderna un pieejama sociālo pakalpojumu sistēma, kas cita starpā uzlabo iedzīvotāju iespējas dzīvot neatkarīgi un dzīvot sabiedrībā, iekļauties izglītībā un darba tirgū” 2.7.1. uzdevums “piešķirot valsts budžeta mērķdotāciju  sociālajiem darbiniekiem”.
Tādējādi, nodrošinot pietiekamu skaitu sociālo darbinieku, tiks nodrošināti pilnvērtīgāki sociālie pakalpojumi mērķa grupai.

 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta LM piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Par grozījumu nepieciešamību un redakciju rakstiski informētas Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība, Latvijas sociālo darbinieku biedrība. Ar minētajām organizācijām notikusi neformāla TA projekta saskaņošana rakstiskā procedūrā, kur minētās organizācijas izteica atbalstu sagatavotajam grozījumu projektam un tā anotācijai.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase
  • Pašvaldības un pašvaldību sociālie dienesti
  • Pašvaldību sociālo pakalpojumu sniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi