Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-973: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts pēc ministrijas iniciatīvas ņemot vērā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punktu, kas nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, kā arī būvniecības informācijas sistēmas pilnveidoto funkcionalitāti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir precizēt būvnoteikumos atsauces par būvniecības procesa termiņiem, ņemot vērā 2021.gada 15.aprīlī pieņemtos grozījumus Būvniecības likumā, kā arī pilnveidot būvniecības informācijas sistēmā norādāmo informāciju par būvniecībā radītajiem atkritumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Ievērojot Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punktu, ar 01.07.2022. būvniecības procesuālos termiņus noteiks vispārīgie būvnoteikumi nevis Būvniecības likums. Lai nodrošinātu vienotu un vienveidīgu normu piemērošanas brīdi, grozījumiem noteikts vienots termiņš - 01.07.2022.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2021. gada 15. aprīlī pieņemtajos grozījumos Būvniecības likumā tika 14. panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, līdz ar to speciālajos būvnoteikumos ir nepieciešams veikt grozījumus.
Šobrīd būvniecības procesā par būvniecībā radītiem atkritumiem informācija ir jāsniedz ierosinot būvniecības ieceri un pabeidzot būvdarbus pie objekta pieņemšanas ekspluatācijā, bet netiek norādīta pašu būvdarbu laikā. Lai nodrošinātu efektīvāku būvniecībā radīto atkritumu apsaimniekošanu, nepieciešams veikt grozījumos vispārīgajos un speciālajos būvnoteikumos, pilnveidojot sniedzamo informāciju par būvniecības atkritumiem arī būvdarbu gaitā (piemēram, būvdarbu žurnālā) un noteikt konkrētu termiņu detalizētākas informācijas sniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeimā 2021. gada 15. aprīlī pieņemtajos grozījumos Būvniecības likumā tika 14. panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, līdz ar to speciālajos būvnoteikumos ir jāprecizē atsauces, aizstājot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu ar vispārīgajiem būvnoteikumiem, kas turpmāk noteiks termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes.
Risinājuma apraksts
Speciālajos būvnoteikumos precizēs atsauces, aizstājot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu ar vispārīgajiem būvnoteikumiem, kas turpmāk noteiks termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes.
Problēmas apraksts
Šobrīd speciālajos būvnoteikumos ir noteikts, ka ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos ir jānorāda ziņas par būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu, būvdarbu laikā radīto atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas vietu, teritorijas sakārtošanas veidu (šo būvnoteikumu 2. pielikums), bet pabeidzot būvdarbus ir jānorāda atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjoms (tonnas) (šo būvnoteikumu 9. pielikums). Būvniecības dokumentos ir jānorāda kopējais atkritumu apjoms, nenorādot precīzāk par šo atkritumu veidu.
Risinājuma apraksts
Speciālajos būvnoteikumos precizēs būvniecības informācijas sistēmā norādāmo informāciju par būvniecībā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta "Būvniecības procesu un IS attīstība 2.kārta"(Nr.2.2.1.1/19/I/005) 4. laidiena ietvaros sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts vides dienesta un Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" pārstāvju līdzdalību saskaņoto un pilnveidoto būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti, kas nodrošina būvniecības atkritumu uzskaiti būvniecības informācijas sistēmā visa būvniecības procesa laikā.
Turpmāk, ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos būs jānorāda ziņas par plānoto būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikums) un to apjomu. Savukārt, pabeidzot būvdarbus un ierosinot objektu pieņemšanu ekspluatācijā, kā līdz šim jānorāda atkritumu apsaimniekotājs, kurš atbilstoši vides aizsardzības jomas normatīvajiem aktiem ir saņēmis atbilstošās atļaujas, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu, un papildus jānorāda šo atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikums).
Līdz ar to būvniecības informācijas sistēmā uzkrātos datus varēs nodot uz Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmu par būvniecības atkritumu nodošanu atkritumu apsaimniekotājiem izvešanai no būvobjekta, kā arī datu analizēšanas un kontroles vajadzībām, kas ļaus efektīvāk izsekot būvniecībā radīto atkritumu apsaimniekošanu.
Ņemot vērā, ka būvniecības informācijas sistēmā jau ir izstrādāta atbilstoša funkcionalitāte, tad būvnoteikumos noteikts konkrēts termiņš - 01.07.2022., ar kuru brīdi personai ir pienākums sniegt detalizētāku informāciju par būvniecības atkritumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju īpašnieki un citi būvniecības procesa dalībnieki, kas realizēs konkrēto būvniecību. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju īpašnieki un citi būvniecības procesa dalībnieki, kas realizēs konkrēto būvniecību, kā arī institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, kura lems par būvniecību. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr.529 "Ēku būvnoteikumi" (22-TA-974)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" (22-TA-975)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 530 "Dzelzceļa būvnoteikumi" (22-TA-976)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi" (22-TA-977)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi" (22-TA-979)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-980)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (22-TA-972)

Pamatojums un apraksts
Noteikt būvniecības procesuālos termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.8. Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-1009)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/079712dd-a1ba-4c3c-aa89-d5b3f30e1210

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvju viedokļi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi