24-TA-2282: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akts izdots saskaņā ar Invaliditātes likuma 4. panta otro daļu, 5. panta otro un trešo daļu, 7. panta piekto daļu un 12. panta 6.1 daļu un Valsts sociālo pabalstu likuma 7.1 panta pirmo daļu, 12.panta pirmo daļu un 12.1 panta 1.1 daļu.
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.805), ņemot vērā grozījumus Invaliditātes likumā (turpmāk – IL grozījumi), kas Saeimā III lasījumā pieņemti 2024. gada 7. novembrī (668/Lp14).
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.805), ņemot vērā grozījumus Invaliditātes likumā (turpmāk – IL grozījumi), kas Saeimā III lasījumā pieņemti 2024. gada 7. novembrī (668/Lp14).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi salāgot MK noteikumu Nr. 805 normas ar Invaliditātes likuma normām, ievērojot IL grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Invaliditātes likuma 5. panta pirmajai daļai “invaliditāte ir ilgstošs vai nepārejošs ļoti smagas, smagas vai mērenas pakāpes funkcionēšanas ierobežojums, kas ietekmē personas garīgās vai fiziskās spējas, darbspējas, pašaprūpi un iekļaušanos sabiedrībā”. MK noteikumu Nr.805 11.punkts paredz, ka invaliditātes vai darbspēju ekspertīzi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – Valsts komisija) veic personai ar fiziskās vai garīgās veselības traucējumiem, kuru dēļ tā nepārtraukti ārstējusies vismaz sešus mēnešus pirms iesnieguma iesniegšanas dienas komisijā, tai ir radušies vai var uzskatīt, ka ir radušies stabili funkcionēšanas ierobežojumi un to apliecina medicīniskie dokumenti. Savukārt šo pašu noteikumu 12. punkts paredz, ka, invaliditātes un darbspēju ekspertīzi var veikt pirms šo noteikumu 11. punktā minētā termiņa, ja personai veselības traucējumi ir nepārejoši un radītais funkcionēšanas ierobežojums ir uzskatāms par stabilu, un to apliecina medicīniskie dokumenti. Invaliditātes statuss kopumā ir saistāms ar stabiliem funkcionēšanas ierobežojumiem, par kuriem objektīvi var secināt, ja vismaz sešu mēnešu periodā piemērotā ārstēšana nav devusi vēlamos rezultātus. Sešu mēnešu ārstēšanās periods nepieciešams, lai veidotu nosacītu robežšķirtni starp ‘īslaicīgiem’ un ‘stabiliem’ funkcionēšanas ierobežojumiem, kas jau ir pamats invaliditātes noteikšanai. Īslaicīgu veselības traucējumu gadījumā atbalsts personai darbspējīgā vecumā primāri ir nodrošināms slimības pabalsta ietvaros. MK noteikumu Nr. 805 13. punkts šobrīd paredz, ka “personai, kurai noteikta invaliditāte vai darbspēju zaudējums, ir tiesības lūgt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi jebkurā laikā, ja personas veselības stāvoklis ir būtiski pasliktinājies un tā radītais funkcionēšanas ierobežojums ir uzskatāms par stabilu, un to apliecina medicīniskie dokumenti”.
Nosakot invaliditātes termiņu, Valsts komisija ņem vērā veselības traucējumu un funkcionēšanas ierobežojumu stabilitātes prognozi. Termiņu, uz kādu personai nosaka invaliditāti (gan bērnam, gan pilngadīgai personai), regulē MK noteikumu Nr.805 20.punkts.
Bērniem (20.1. apakšpunkts) invaliditāti nosaka:
• uz 6 mēnešiem, vienu, diviem vai pieciem gadiem;
• uz periodu līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai. Šādu termiņu nosaka klasificētu anatomisku defektu vai veselības traucējumu gadījumos; ja līdz bērna pilngadības sasniegšanai atlicis mazāk nekā gads; kā arī tad, ja bērnam ir stabili un neatgriezeniski funkcionēšanas ierobežojumi, kuru dēļ invaliditāte ir bijusi nepārtraukti noteikta vismaz vienu gadu.
Personai no 18 gadu vecuma (20.2. apakšpunkts) invaliditāte tiek noteikta:
• uz 6 mēnešiem, vienu, diviem vai pieciem gadiem;
• bez atkārtota invaliditātes ekspertīzes termiņa (uz mūžu). Šādu termiņu nosaka klasificētu anatomisku defektu vai veselības traucējumu gadījumos, vai ja ir stabili un neatgriezeniski funkcionēšanas ierobežojumi, kuru dēļ viena un tā pati invaliditātes grupa nepārtraukti bijusi noteikta vismaz piecus gadus.
Nosakot invaliditātes termiņu, Valsts komisija ņem vērā veselības traucējumu un funkcionēšanas ierobežojumu stabilitātes prognozi. Termiņu, uz kādu personai nosaka invaliditāti (gan bērnam, gan pilngadīgai personai), regulē MK noteikumu Nr.805 20.punkts.
Bērniem (20.1. apakšpunkts) invaliditāti nosaka:
• uz 6 mēnešiem, vienu, diviem vai pieciem gadiem;
• uz periodu līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai. Šādu termiņu nosaka klasificētu anatomisku defektu vai veselības traucējumu gadījumos; ja līdz bērna pilngadības sasniegšanai atlicis mazāk nekā gads; kā arī tad, ja bērnam ir stabili un neatgriezeniski funkcionēšanas ierobežojumi, kuru dēļ invaliditāte ir bijusi nepārtraukti noteikta vismaz vienu gadu.
Personai no 18 gadu vecuma (20.2. apakšpunkts) invaliditāte tiek noteikta:
• uz 6 mēnešiem, vienu, diviem vai pieciem gadiem;
• bez atkārtota invaliditātes ekspertīzes termiņa (uz mūžu). Šādu termiņu nosaka klasificētu anatomisku defektu vai veselības traucējumu gadījumos, vai ja ir stabili un neatgriezeniski funkcionēšanas ierobežojumi, kuru dēļ viena un tā pati invaliditātes grupa nepārtraukti bijusi noteikta vismaz piecus gadus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz ar IL grozījumiem Invaliditātes likuma 8. pants ir papildināts ar sesto daļu, ar kuru tiek noteikts, ka personai ir tiesības lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. Vienlaikus likumdevējs ir noteicis, ka personai ir tiesības lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi arī biežāk kā reizi sešos mēnešos, ja tiek pamatota veselības stāvokļa būtiska pasliktināšanās un tā ietekme uz funkcionēšanas ierobežojumu stabilitāti. Ņemot vērā, ka personas tiesības uz atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi ir noteiktas Invaliditātes likumā, nav nepieciešams šo regulējumu nostiprināt arī MK noteikumos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 805 13. punktu, kas nosaka personas tiesības vērsties Valsts komisijā atkārtotas ekspertīzes ietvaros, tādējādi nodrošinot, ka Invaliditātes likuma un MK noteikumu Nr.805 normas savstarpēji nedublējas. Vienlaikus, ņemot vērā, ka IL grozījumi paredz, ka Invaliditātes likuma 8. panta papildināšana ar sesto daļu stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī (Invaliditātes likuma pārejas noteikumu 17.punkts), arī noteikumu projektā ietvertā norma par MK noteikumu 13. punkta svītrošanu stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Šāds pārejas periods IL grozījumos un secīgi arī noteikumu projektā ir ievērots, ņemot vērā, ka iedzīvotājiem (arī, iespējams, ģimenes ārstiem kā nosūtījuma sagatavotājiem) var nebūt uzreiz skaidrs, kuros gadījumos var pirms laika vērsties uz atkārtotu invaliditātes ekspertīzi Valsts komisijā un kuri ir gadījumi, kad iedzīvotājam šādu nosūtījumu var atteikt (un daļā gadījumu šādi, iespējams, neatbilstoši iesniegumi Valsts komisijā ir jau iesniegti). Atbilstoši IL grozījumiem ir noteikts, ka iesniegumu, kas atkārtotas invaliditātes ekspertīzes veikšanai Valsts komisijā ir iesniegts līdz 2024. gada 31. decembrim, Valsts komisija izskata un invaliditāti un darbspēju zaudējumu nosaka atbilstoši normatīvajam regulējumam, kas bija spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Problēmas apraksts
Līdz ar IL grozījumiem 8. panta otrās daļas 1. un 3. punktā tiek paredzēts, ka īsākais invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņš būs viens gads, savukārt MK noteikumu Nr. 805 20.1.1. un 20.2.1. apakšpunkts šobrīd nosaka, ka personai līdz un pēc 18 gadu vecuma invaliditāti un darbspēju zaudējumu nosaka arī uz sešiem mēnešiem. Savukārt MK noteikumu Nr.805 21.1. apakšpunkts nosaka, ka vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanu vai pēc tā pieņemšanas komisijas amatpersonas sniedz atzinumu, nosakot tā termiņu uz tādu pašu periodu, kāds ir noteikts invaliditātei un darbspēju zaudējumam, t.sk. kā īsākais termiņš ir noradīts seši mēneši.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka MK noteikumu Nr. 805 minētie invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņi ir saskaņoti ar IL grozījumos minēto, nepieciešams redakcionāli precizēt īsāko invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņu, proti, nosakot, ka īsākais invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņš ir viens gads.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs personas ar invaliditāti, precizējot, ka īsākais invaliditātes noteikšanas termiņš ir viens gads, kas tādējādi mazinās administratīvo slogu gan pašām personām ar invaliditāti, gan citiem procesā iesaistītajiem speciālistiem, kuriem jāgatavo nepieciešamie dokumenti atkārotas invaliditātes ekspertīzes veikšanai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Invaliditātes lietu nacionālās padomes sēdes laikā, kura notika 27.03.2024., padomes locekļi un citi sēdes apmeklētāji tika informēti par 2024.gadā plānotajiem grozījumiem normatīvajos aktos, kas saistītas ar personām ar invaliditāti, tai skaitā par plānotajiem IL grozījumiem un to ietekmi uz MK noteikumiem Nr. 805.
Noteikumu projekts bija nodots sabiedriskajai apspriešanai laikā no 14.10.2024.-28.10.2024. Priekšlikumi vai iebildumi par noteikumu projektu netika saņemti. https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/04410c11-0352-4042-8480-bf9e79e04adb
Noteikumu projekts bija nodots sabiedriskajai apspriešanai laikā no 14.10.2024.-28.10.2024. Priekšlikumi vai iebildumi par noteikumu projektu netika saņemti. https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/04410c11-0352-4042-8480-bf9e79e04adb
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs personas ar invaliditāti, atvieglojot viņiem vēršanos Valsts komisjā atkārtotas ekspertīzes ietvaros. Nosakot kā īsāko invaliditātes termiņu viens gads nevis seši mēneši, tas sniegs plašāku iespēju personām sagatavot visus nepieciešamos dokumentus atkārtotas ekspertīzes veikšanai.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi