Anotācija

25-TA-1502: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. pantu un ar Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 1109 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” apstiprinātā pasākumu plāna “Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” 9.7. apakšpunktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas kopš 2022. gada ir ieradušies Latvijā un apguvuši valsts valodu, nodrošinot iespēju nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudi prioritārā kārtībā. Valsts valodas prasmes pārbaude ļauj iegūt valsts valodas prasmi apliecinošo dokumentu, kas apliecina valsts valodas zināšanas darba devējiem, tādējādi veicinot ātrāku Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū un ekonomisko patstāvību, kā arī dod iespēju pretendēt uz pastāvīgās uzturēšanās atļaujas  vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa iegūšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainas civiliedzīvotāji, kas ieradušies Latvijas teritorijā kopš 2022.gada 24.februāra, ir sociāli un ekonomiski mazaizsargāta grupa, kurai nepieciešama ātra integrācija darba tirgū. Lai gan darba devējiem ir tiesības nodarbināt Ukrainas civiliedzīvotāju arī bez valsts valodas zināšanām (ciktāl tas netraucē viņa darba pienākumu izpildi), augstais latviešu valodas mācību pieprasījums 2022., 2023. un 2024. gadā apliecina, ka pilnvērtīgai integrācijai, t.sk., lai iegūtu savai iepriekšējai profesionālai kvalifikācijai un pieredzei atbilstošu darbu, Ukrainas civiliedzīvotājiem ir jāapliecina valsts valodas zināšanas Ministru kabineta 2022.gada 8.marta noteikumu Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi" 1.pielikuma "Profesiju grupai (profesijai) nepieciešamais valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe" noteiktajā līmenī. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. – 2024. gadā dažādas institūcijas (Sabiedrības integrācijas fonds, Kultūras ministrija, Rīgas Dome u.c.) regulāri nodrošināja un turpina nodrošināt latviešu valodas kursus Ukrainas civiliedzīvotājiem. Piemēram, Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina valsts valodas apguvi Ukrainas civiliedzīvotājiem
(https://www.sif.gov.lv/lv/civilni-meshkanci-ukraini-v-latvii-mozhut-bezkoshtovno-vivchati-latisku-movu ).
Svarīgs valodas apguves procesa noslēgums ir valsts valodas prasmes pārbaude (turpmāk – pārbaude), kas novērtē personas valsts valodas prasmi un kuras sekmīgas nokārtošanas rezultātā persona saņem valsts valodas prasmi apliecinošu dokumentu.
Ukrainas civiliedzīvotājiem valodas apguve notiek galvenokārt A1 un A2 līmenī, valsts valodas apguve notiek sistēmiski pa mēnešiem, t.i., sākotnēji iedzīvotājs apgūst zemākā (A) līmeņa prasmes un, tās apliecinot, var jau veikt darba pienākumus noteiktās profesijās, kas paredz valsts valodas prasmes vajadzību pienākumu izpildē. Nu jau trīs gadi (2022. – 2024.) ir apliecinājuši, ka Ukrainas civiliedzīvotāji pakāpeniski paaugstina valodas prasmi un vēlas valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātā to apliecināt, attiecīgi saņemot valsts valodas prasmi apliecinošo dokumentu.
Saskaņā ar Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk – VIAA) datiem 2022. gadā pārbaudi kārtoja 942, 2023. gadā – 1434, 2024. gadā – 2014 Ukrainas civiliedzīvotāji. Kārtotāju skaita lielākā daļa 2023. un 2024. gadā kārtoja A2 līmeņa pārbaudi (45% sešu līmeņu sistēmā), taču arvien lielāks skaits kārto arī B1 līmeņa pārbaudi. Jo augstāks valodas prasmes līmenis ir personai, jo lielāka iespēja konkurēt darba tirgū.  Savukārt integrācija darba tirgū pozitīvi ietekmē iespēju apgūt un atrasties valsts valodas vidē, tādējādi paātrinot arī turpmāko valsts valodas apguvi.
VIAA ikgadēji valsts valodas prasmes pārbaudi nodrošina aptuveni 6000 personām, vienmērīgā pārbaudes kārtotāju izkliedē visa kalendārā gada ietvaros. Pārbaudēm plānotais finansējums ir pietiekams 6000 personu pārbaužu nodrošināšanai. 2025. gadā pieprasījums no dažādām sabiedrības grupām, tai skaitā Krievijas Federācijas pilsoņiem, kas nenokārtoja pārbaudes 2023. gadā, un tiem, kuriem saskaņā ar Imigrācijas likuma 2024. gada grozījumiem pārbaudes jākārto 2025. gadā, ir tik augsts, ka valsts valodas prasmes pārbaudes rinda, īpaši A2 līmenim, aizņemt apt. divus mēnešus. Piecos 2025. gada mēnešos (janvāris – maijs) pārbaudi kārtojuši 3700 personu, kas ļauj prognozēt, ka gadā tas pārsniegs 8000 tūkstošus.

Atšķirībā no citiem valsts valodas prasmes pretendentiem, kas ieradušies Latvijā mērķtiecīgi ekonomiskās / nodarbinātības nolūkos un ir gatavi ikdienas izmaksu līmeņa segšanai līdz valsts valodas prasmes pārbaudes norisei, Ukrainas civiliedzīvotāji pamatā ir sociālās palīdzības saņēmēji ar ierobežotām ekonomiskām iespējām. Īpaši būtiski tas ir tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas uzturas Latvijā kopš kara sākuma, jo viņiem sociālās palīdzības apmērs būtiski sarūk, un līdz ar to ir nepieciešama pēc iespējas veiksmīgāka viņu integrācija darba tirgū, t.sk., ņemot vērā arī Latvijas intereses attiecībā uz darba tirgus izaicinājumiem ražošanas, augstas pievienotās vērtības, kā arī veselības un izglītības nozarēs. 
Tāpēc vēl jo vairāk ir svarīgi, lai Ukrainas civiliedzīvotāji īsā laikā pēc valodas kursu beigām varētu kārtot pārbaudi. Ņemot vērā potenciālo Ukrainas civiliedzīvotāju pārbaudes kārtotāju skaitu, VIAA bez papildu finansējuma nevar garantēt pārbaudes kārtošanas iespējas īsā termiņā pēc valodas kursu beigām.
Risinājuma apraksts
VIAA nodrošinās papildu valsts valodas prasmes pārbaudes norises Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas tādējādi Ukrainas civiliedzīvotājiem ļaus prioritāri nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudes ātrākā laika periodā nekā reģistrējoties regulārajā procesā. Tas, savukārt, veicinās Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū, kas ir prioritārais mērķis šai mērķa grupai valsts valodas prasmes apliecināšanā, un samazinās sociālo atkarību no valsts un pašvaldību sociālās palīdzības. 
Vienas valsts valodas prasmes pārbaudes izmaksas ir 52 euro (viens pārbaudes gadījums). Aktuālie dati liecina, ka 2025. gada janvārī – maijā pārbaudi kārtojuši 540 Ukrainas civiliedzīvotāji. 
Kopējais plānotais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kas kārtos valsts valodas prasmes pārbaudi 2025. gadā, ir 3000 personas. Lai Ukrainas civiliedzīvotājiem ārpus rindas varētu nodrošināt pārbaudi, 2025. gadā nepieciešams finansējums 156 000 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Iegūst plašākas iespējas valsts valodas prasmes apliecināšanai, kas nepieciešama noteiktās profesijās, viņu ātrākai integrācijai darba tirgū. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Iegūst plašāku darbaspēka piedāvājumu, t.sk., kvalifikācijās, kurās ir būtisks nodarbināto trūkums (īpaši - ražošana, veselības aprūpe, izglītība). 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
156 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
156 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-156 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-156 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
156 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums atbalstam papildu valsts valodas prasmes pārbaudes organizēšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem. 

Valsts valodas prasmes organizēšanas process tiks uzsākts no rīkojuma apstiprināšanas, izveidojot atsevišķu reģistrācijas procesu Ukrainas civiliedzīvotājiem, nodrošinot valsts valodas prasmes pārbaudi vismaz 3000 personām papildus ikgadēji plānotajam pretendentu skaitam. 
Tādējādi Ukrainas civiliedzīvotāji varēs prioritāri kārtot valsts valodas prasmes pārbaudes ātrākā laika periodā nekā reģistrējoties regulārajā procesā. Tas, savukārt, veicinās Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū, kas ir prioritārais mērķis šai mērķa grupai valsts valodas prasmes apliecināšanā, un samazinās sociālo atkarību no valsts un pašvaldību sociālās palīdzības. 
Vienas valsts valodas prasmes pārbaudes izmaksas ir 52 euro (viens pārbaudes gadījums).
Plānotais pretendentu skaits, ņemot vērā, ka laika periodā no 2022. gada līdz
2024. gada decembrim ir nodrošinātas valsts valodas prasmes pārbaudes vairāk nekā 4000  Ukrainas civiliedzīvotājiem (2024. gadā – 2014 cilvēkiem), tiek plānots, ka attiecīgi 2025. gadā  pretendenti varētu kārtot valsts valodas pārbaudi uz augstāku līmeni. Plānotais pretendentu skaits 2025. gadā – 3000.

Aprēķins: pretendentu skaits * pārbaudes procesa izmaksas vienai personai euro
(3000 cilvēki * 52.00 euro  = 156 000 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu valsts valodas prasmes pārbaudi Ukrainas civiliedzīvotājiem ātrākā laika periodā nekā tai reģistrējoties regulārajā procesā, tiks pārdalīts finansējums no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

Risinājuma izstrādē ņemti vērā biedrības "Gribu palīdzēt bēgļiem" priekšlikumi. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar šo risinājumu tiek piedāvāta iespēja Ukrainas civiliedzīvotājiem iegūt nepieciešamo valsts valodas prasmes apliecinājumu ātrākai integrācijai darba tirgū, tādējādi ļaujot pretendēt uz nodarbinātību savā iepriekšējā profesijā un ekonomisko stabilitāti.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi