Anotācija

25-TA-61: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija noteikumos Nr. 506 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" īstenošanas noteikumi "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija noteikumos Nr. 506 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" īstenošanas noteikumi "" (turpmāk – MK noteikumu grozījumi) izstrādāti pamatojoties uz:
1) Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r. Reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.3.i “Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība” (turpmāk – investīcija 2.3.1.3.i.) noteikto;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241);
3) Likuma par budžeta un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu;
4) 2021. gada 3. septembra Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas parakstīto Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt investīcijas 2.3.1.3.i. īstenošanas un uzraudzības kārtību, ņemot vērā investīcijas  2.3.1.3.i.mērķi - līdz 2026. gada 30.jūnijam nodrošināt pašvadītas IKT speciālistu mācības, kas tiek īstenotas ārpus formālās izglītības sistēmas, tostarp nodrošinot nepieciešamo mācīšanās vidi, mācību saturu un atbalstu personām, kuras tiks iesaistītas pašvadītās IKT speciālistu mācībās, lai palielinātu IKT speciālistu, tostarp sieviešu, skaitu Latvijā. Pašvadīta mācīšanās pieeja ļauj ātrāk sagatavot un iesaistīt IKT speciālistus darba tirgū.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai palielinātu 25-64 gadu vecu pieaugušo iesaisti izglītībā līdz 54% 2027.gadā, Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam kā viens no rīcības mērķiem noteikts “Pieaugušo izglītības īstenošana tautsaimniecības attīstībai nepieciešamo prasmju apguvei, t. sk. augstskolās (elastīga mācību piedāvājuma attīstība, tostarp modulārā izglītība, e-vidē un darba vidē balstītas mācības, mūžizglītības kompetenču apguve; personu profilēšana; ārpus formālās izglītības iegūto kompetenču atzīšana)” [171.paragrāfs].

Lai pietuvotos Eiropas Komisijas noteiktajam digitālajam mērķim un sasniegtu 20 milj.[1] IKT speciālistu Eiropas Savienībā, tai skaitā veicināt dzimumu līdzsvaru IKT industrijā, un vismaz 80% ES iedzīvotājiem nodrošinātu pamata digitālās prasmes, Latvijā tiek ieviesta Digitalizācijas stratēģija, kas atspoguļota Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam[2], kāpinot vairākus Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa (turpmāk - DESI)  rādītājus. Saskaņā ar Digitalizācijas stratēģiju, lai kāpinātu IKT sektorā nodarbināto īpatsvaru ir jāīsteno vairāki pasākumi, kas tajā skaitā īsākā laika periodā varētu sagatavot vidējā līmeņa speciālistus un kalpotu kā alternatīva izglītības sektorā tiem, kuri vēlas pārkvalificēties un/vai iegūt praksē balstītu IKT izglītību.  

Atsaucoties uz DESI 2023. gada datiem, Latvijas iedzīvotāju vidū digitālās pamatprasmes ir vājākas par ES vidējo rādītāju, t.i. 45% iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir digitālās prasmes vismaz pamatlīmenī salīdzinājumā ar ES vidējo rādītāju 56%. Pie tam, Latvijas stāvoklis gada laikā ir pasliktinājies, jo 2022.gadā iedzīvotāju ar vismaz digitālajā pamatprasmēm bija 51%. Arī IKT speciālistu īpatsvars Latvijā sasniedz 4,4% no kopējās nodarbinātības salīdzinājumā ar ES vidējo rādītāju 4,8%. Jāņem vērā, ka Latvijas un Eiropas mērķis ir panākt 10% nodarbinātības līmeni līdz 2030.gadam. Ir jārīkojas, lai uzlabotu Latvijas iedzīvotāju digitālās prasmes un kopīgi sasniegtu ES noteiktos mērķus attiecībā uz digitālajām prasmēm un IKT speciālistu skaitu.

Šobrīd Latvijā ir iespējams apgūt IKT prasmes Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras 4.līmenī piecās profesionālajās kvalifikācijās, 5.līmenī – sešās, tai skaitā, programmētājs un datorsistēmu un datortīklu administrators. Tāpat, Latvijā ir pieejamas ap 50 mācību programmas IKT nozarē augstākās izglītības iestādēs, taču atbirums šajās programmās ir virs 55%[3]. Biežākais IKT jomas studiju priekšlaicīgas pamešanas iemesls ir studentu nodarbinātība un nespēja apvienot studijas ar darbu. Turklāt esošie IKT speciālisti, pateicoties iespējām strādāt attālināti, bieži vien tiek nodarbināti ārvalstu uzņēmumos, kā rezultātā Latvijā palielinās IKT speciālistu iztrūkums.
Gan profesionālā izglītība, gan augstākā izglītība ne vienmēr spēj ātri reaģēt uz mūsdienu straujajām digitālajām pārmaiņām un aktuālajām prasībām nozares darba tirgū, kur īpaši iztrūkst vidējā līmeņa speciālisti un parādās arvien jaunas prasmju kopas un IKT specializācijas, un arī mācību ilgums potenciālajiem IKT speciālistiem ir vidēji 3-4 gadi.


[1] https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en

[2] https://likumi.lv/ta/id/324715-par-digitalas-transformacijas-pamatnostadnem-20212027-gadam

[3] https://www.izm.gov.lv/lv/media/11022/download?attachment, 2021.gada IZM dati
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
OECD 2019. gada Latvijas Ekonomikas pārskatā ir uzsvērts, ka tikai neliels skaits Latvijas uzņēmumu izmanto jaunas tehnoloģijas un efektīvas ražošanas metodes un Latvija ievērojami atpaliek no citām OECD valstīm digitālo tehnoloģiju izmantošanā. Lai gan ātrgaitas platjoslas pakalpojumi Latvijā ir plaši izplatīti un pārsniedz ES vidējo līmeni (Eiropas Komisija, 2018), vājas IKT prasmes ierobežo vietējo uzņēmumu iespējas efektīvi izmantot jaunākās digitālās iespējas.

Kaut arī DESI cilvēkkapitāla rādītājos ir vērojami daži uzlabojumi attiecībā uz IKT absolventu skaitu (kopējo un sieviešu), Eiropas Komisija savā 2023. gada ziņojumā par Latviju norāda, ka "digitālo prasmju un IKT speciālistu trūkums ir galvenais šķērslis digitālo risinājumu plašākai izmantošanai privātā sektorā Latvijā. 2022. gadā 59,2 % Latvijas uzņēmumu ziņoja par grūti aizpildāmām vakancēm darbavietās, kurās nepieciešamas IKT prasmes. Tas neveicina IKT tehnoloģiju izmantošanu uzņēmumos un inovāciju potenciālu. [1]. Ekonomikas transformācijai uz augstāko pievienoto vērtību un eksporta apjomu palielināšanai nepieciešams kāpināt uzņēmumu digitalizācijas jaudu, t.sk. augsta līmeņa digitālās prasmes un palielināt IKT speciālistu skaitu.

Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas darba tirgus prognozēm līdz 2040. gadam turpinās augt darbaspēka pieprasījums augstākās kvalifikācijas profesijās un IKT pakalpojumu nozarē, kas ir saistīts ar aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc ražošanas un pakalpojumu procesu digitalizācijas, kā arī globālajām IT nozares attīstības tendencēm. Būtiskākā darbaspēka nepietiekamība vidējā termiņā varētu veidoties IKT speciālistu profesijās (datu bāzu un tīklu vecākie speciālisti, programmētāji/ lietojumprogrammu veidotāji un analītiķi, informācijas tehnoloģiju darbības un lietotāju atbalsta speciālisti, telekomunikāciju un radiosakaru iekārtu speciālisti).

[1] https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2023-05/LV_SWD_2023_614_en.pdf
Risinājuma apraksts
Tādēļ papildus tradicionālajai IKT speciālistu izglītībai profesionālās un augstākās izglītības iestādēs, ir nepieciešams radīt alternatīvu mācīšanas pieeju IKT speciālistu sagatavošanai ārpus formālās izglītības sistēmas. Šāda alternatīva ir pašvadītā mācīšanās pieeja IKT speciālistu sagatavošanā, kas ļauj paātrināt nepieciešamo IKT speciālistu sagatavošanu un iekļaušanu darba tirgū. Pašvadīta mācīšanās pieeja ir mācību posmos strukturēts mācīšanās process, kurā persona patstāvīgi plāno, organizē, vada un pārrauga mācīšanās rezultātu sasniegšanu bez pasniedzēja iesaistes, izpildot praktiskus uzdevumus mācību digitālajā vidē, izvēloties sev piemērotākus mācīšanās paņēmienus un veidojot sadarbību ar citām personām, kuras piedalās pašvadītas mācīšanās procesā. Pašvadītas mācīšanās process notiek atbilstošā mācību vidē, nodrošinot personai nepieciešamos mācīšanās materiālus un mentora atbalstu. Pašvadītas mācīšanās pieeja ļauj organizēt savu mācīšanās laiku līdz ar citām saistībām un dod iespēju mācīties attālināti, kas dod iespēju iekļauties cilvēkiem no reģioniem, cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, jauniem vecākiem u.tml, tādējādi padarot pieteikšanās un mācīšanās procesu vienkāršu un elastīgu. 

Tādējādi MK noteikumu grozījumi paredz, ka investīcijas 2.3.1.3.i. ietvaros līdz 2026. gada 30.jūnijam plānots nodrošināt pašvadītas IKT speciālistu mācības, kas tiks īstenotas ārpus formālās izglītības sistēmas, tostarp nodrošinot nepieciešamo mācīšanās vidi, mācību saturu un atbalstu personām, kuras tiks iesaistītas pašvadītās IKT speciālistu mācībās, lai palielinātu IKT speciālistu, tostarp sieviešu, skaitu Latvijā. Plānots izglītot 1000 jaunus IKT speciālistus, no kuriem 30% ir sievietes. Mērķa grupa ir personas vecumā no 18 gadiem ar vismaz pabeigtu vidējo izglītību, no dažādām grupām – nodarbinātie, bezdarbnieki, studējošie u.tml, paverot pēc iespējas plašākas iespējas dažādām mērķa grupām iegūt IKT jomas prasmes, ka var veicināt pārkvalificēšanos un/vai darba uzsākšanu IKT nozarē. Šāda mērķa grupa ir noteikta, jo lai veiksmīgi piedalīties pašvadītās mācībās un spētu pilnā apjomā apgūt IKT nozares specifiskās kompetences, t.sk. mācīties daļēji angļu valodā, ir nepieciešams līdz šim sasniegt noteikto zināšanu un prasmju līmeni, kas ir vismaz vidējās izglītības apguve.
 
Investīcijas ietvaros IKT speciālists ir persona, kura pašvadītā mācīšanās pieejā ir pabeigusi vismaz vienu IKT izglītības programmu un ir ieguvusi kompetences, kas ļauj patstāvīgi radīt un pilnveidot informācijas tehnoloģiju saturu, sistēmas, aparatūru un programmatūru dažādiem pielietojumiem, plānojot, projektējot, vadot, veidojot dizainu, testējot un sniedzot ieteikumus uzlabojumiem, dažādās nozares jomās (turpmāk - IKT kompetences), ko apliecina personai izsniegtā apliecība par neformālās izglītības programmas apguvi, kurā ir norādīts iegūto IKT kompetenču līmenis atbilstoši Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvaram DigComp (turpmāk - DigComp ietvars) un atbilstoši Eiropas e-kompetences ietvaram (turpmāk - e-CF). DigComp un e-CF ir divi Eiropas Komisijas izstrādāti ietvari digitālo prasmju attīstībai un novērtēšanai, un abus ir svarīgi pielietot attiecībā uz iedzīvotāju digitālo prasmju vērtēšanu. DigComp ir vienots Eiropas savienības kompetenču ietvars, kas paredzēts iedzīvotāju vispārējo digitālo prasmju novērtēšanai, kas nepieciešamas izglītībai, darbam un sociālajai iesaistei, savukārt e-CF ir profesionāls standarts, kas definē IKT speciālistiem nepieciešamās prasmes un kompetences dažādos līmeņos, lai tajā skaitā sekmīgi iesaistītos darba tirgū. Tāpēc ir svarīgi, lai IKT speciālisti, piedaloties pašvadītās mācībās, saņemtu savu rezultātu novērtējumu attiecībā pret abiem ietvariem, lai zinātu gan iegūtās kompetences kopumā (EK prasība ir pielietot DigComp visās ar digitālajām kompetencēm saistītās programmās), gan iegūtu savu prasmju novērtēšanu caur profesionālo ietvaru, kas ļautu pielīdzināt iegūtās prasmes darba tirgus un/ vai formālās izglītības prasībām. Abi ietvari nodrošina vienotu terminoloģiju un izpratni par digitālajām prasmēm dažādos līmeņos, un tie palīdz veidot mācību programmas, kas ir  savstarpēji salīdzināmas un aktuālas, jo ietvari ar noteikto regularitāti tiek pilnveidoti un aktualizēti. Šobrīd IKT nozarē Latvijā e-CF ietvars tiek aktīvi pielietots, un arī šīs investīcijas prasība definēt mācību dalībnieku iegūtās kompetences attiecībā pret šo ietvaru atbilst IKT nozarē pieņemtajai praksei. 

Mācību laikā dalībnieki caur praktisku darbu izpildi apgūs aktuālākās prasmes un zināšanas par dažādām tehniskajam valodām un risinājumiem, kas nepieciešamas IKT speciālistam, tai skaitā uzlabojot sadarbības, komunikācijas un problēmu risināšanas prasmes, tādējādi ļaujot pēc iespējas ātrāk integrēties IKT nozares darba tirgū. Mācību norise un materiāli tiks nodrošināti tajā skaitā angļu valodā, ņemot vērā tās plašu pielietojumu IKT nozarē visā pasaulē. Angļu valodas izmantošana mācību laikā dos iespēju labāk iepazīties ar starptautisko pieredzi un kopumā uzlabot valodas prasmes, kas ir noderīgi turpmākajai nodarbinātībai.

Lai nodrošinātu neformālās izglītības ietvaros sasniedzamo mācīšanās rezultātu pārnesi uz formālo izglītību un nodrošinātu dalībnieku potenciālo dalību formālajā izglītībā, MK noteikumu grozījumi paredz, ka izglītības pakalpojuma sniedzēji iesniedz katras izglītības programmas ietvaros sasniedzamo mācīšanās rezultātu izvērtējumu pret Latvijas Kvalifikāciju ietvarstruktūras kvalifikācijās iegūtajām zināšanām un kompetencēm Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozarē. Tas nozīmē, ka izglītības pakalpojumu sniedzējam vajadzēs nodrošināt Profesijas standartā iekļautās informācijas par zināšanām, prasmēm, attieksmēm un kompetencēm salīdzināšanu iepretī piedāvātās izglītības programmas ietvaros sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. Aktuāls Nozares kvalifikāciju saraksts EIKT nozarē ir pieejams šeit: https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/nks_saraksts.shtml

Sākotnēji investīcijas 2.3.1.3.i. īstenošanai bija paredzēts īstenot atsevišķu atklātu projektu atlasi sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk - CFLA). Šāda pieeja bija plānota, ņemot vērā sākotnējo ieceri ar Atveseļošanas fonda finansējumu veidot Latvijai jaunu un inovatīvu mācīšanās pieeju, bet veicot padziļinātu IKT nozares izpēti un komunikāciju ar nozares pārstāvjiem, ir secināts, ka šāda pieeja jau ir ieviesta un tiek īstenota, tādēļ investēt atsevišķus resursus pieejas izstrādei nav lietderīgi. Investīcijas 2.3.1.3.i. mērķa sasniegšanu var efektīvi nodrošināt iekļaujot šo investīciju kā vienu atbalstāmo darbību investīcijas 2.3.1.4.i projekta ietvaros un īstenot mācību pasūtījumu esošā piedāvājuma ietvaros. 

MK noteikumu grozījumi paredz, ka 2.3.1.3.i. investīcija ''Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība'' tiek īstenota kā atbalstāmā darbība investīcijas 2.3.1.4.i. ''Individuālo mācību kontu pieejas attīstība'' ietvaros, izmantojot 2.3.1.4.i. investīcijas ietvaros izveidoto pieaugušo prasmju pārvaldības platformu "stars.gov.lv" kā vienotu pieaugušo izglītības pārvaldības resursu. Platformā dalībnieki varēs izveidot savu mācību kontu vai jau ar esošo kontu pieteikties IKT speciālistu mācībām, saplānot savu mācību laiku, savukārt pēc mācību pabeigšanas šie paši dalībnieki varēs piekļūt arī citam pieaugušo izglītības mācību piedāvājumam, mācību izvēles atbalstam un mācību novērtēšanas rīkiem.

Investīcijas 2.3.1.3.i. īstenošana caur individuālo mācību kontu (turpmāk - IMK) un izglītības programmu iepirkšana ļauj ietaupīt administratīvos un finansiālos resursus, un lielāku finansējumu novirzīt tieši izglītības programmu īstenošanai. IMK un prasmju pārvaldības platforma ir nacionāla līmeņa stratēģiskais risinājums ar vairākiem pieaugušo izglītības projektiem un tā šobrīd piedāvā investīcijas īstenošanai nepieciešamo funkcionalitāti. Arī investīcijas 2.3.1.3.i. īstenošana caur IMK dos iespēju attīstīt IMK konceptu, lai nepārtraukti paplašinātu piedāvātās izglītības iespējas dažādām mērķa grupām un veidot IMK kā vienotu pieaugušo prasmju pārvaldības rīku. Šobrīd platformā tiek īstenotas arī citas investīcijas, tajā skaitā 2.1.3.4.i. un lai nodrošinātu demarkācijas riska pārvaldīšanu 2.3.1.3.i., tiek pārbaudīts, vai cilvēks nepiedalās vienlaicīgi arī citos Atveseļošanas fonda īstenotos mācību pasākumos un to dalība netiek finansēta no Atveseļošanas fonda līdzekļiem. Dalībnieks, kuram tiek konstatēta dalība citā mācību pasākumā platformas ietvaros, nevar pretendēt uz dalību IKT speciālistu mācībās līdz brīdim, kad ir pabeigtas vai pārtrauktas mācībās citas investīcijas ietvaros, kā arī cilvēku dalība izglītības pasākumos 2.3.1.4.i. ietvaros netiek ieskaitīta 2.3.1.3.i. mērķa rādītājā. 

Lai nodrošinātu pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas ieviešanu, finansējuma saņēmējs, kas ir Valsts izglītības attīstības aģentūra, veiks publisko iepirkumu atklātā procedūrā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā investīcijas 2.3.1.3.i. izglītības programmu atlasei. Izglītības pakalpojuma sniedzējiem iepirkuma ietvaros izveidotajā tehniskās specifikācijas dokumentā tiks izvirzītas prasības, kas nodrošinās atbilstošu piedāvājumu atlasi. Piemēram, būs nepieciešams sniegt detalizētu izglītības programmu cikla aprakstu; pamatot piedāvātās mācību jomas izvēli, tās aktualitāti un sasaisti ar darbu tirgu; detalizēti aprakstīt savu plānoto darbību, lai nodrošinātu pašvadītas IKT speciālistu mācības; skaidri definēt primārus un sekundārus uzdevumus un darbības; sniegt apliecinājumu par mācību īstenošanai nepieciešamo resursu un kapacitātes atbilstību; apliecināt pieredzi vismaz vienas mācību satura (aktuālās un darba tirgum atbilstošās IKT nozares prasmes), pieejas (pašvadītas mācības) un apjoma ziņā (vismaz 160 stundas) līdzvērtīgas izglītības programmas īstenošanā pēdējo trīs gadu laikā. Iepirkuma tehniskajā specifikācijā tiks paredzēts, ka izglītības pakalpojumu sniedzējam ir nepieciešams nodrošināt pieeju mācībām un nokomplektēt pirmo mācību grupu pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Izglītības pakalpojumu sniedzējs, ar kuru finansējuma saņēmējs ir noslēdzis līgumu par izglītības programmu cikla īstenošanu atbilstoši publiskā iepirkuma rezultātiem, izveido platformā izglītības pakalpojumu sniedzēja profilu un aizpilda tajā atbilstošo informāciju par piedāvāto izglītības programmu, kas prasīta sadaļas “Programma” apakšsadaļās: pamatinformācija,  saturs,  stundas, izmaksas, prasības dalībniekam, kompetences.

Investīcijas 2.3.1.3.i. ietvaros izmaksas par viena dalībnieka dalību izglītības programmu ciklā nevar pārsniegt 3990 euro bez pievienotās vērtības nodokļa, ņemot vērā kopējā finansējuma pieejamību investīcijas īstenošanai. Kopējais pieejamais finansējums investīcijai ir 4 200 000 euro, no kuriem 5% jeb 210 000 euro tiek novirzīti administratīvajām izmaksām. Mācību nodrošināšanai pieejamais finansējums ir 3 990 000 euro, un ņemot vērā investīcijas rezultatīvo rādītāju (1000 dalībnieki), maksa par vienu dalībnieku nevar pārsniegt 3990 euro (bez PVN). Šī maksa tiek definēta par pilnu izglītības programmu ciklu, lai arī cikls sastāv no trīs izglītības programmām, ir svarīgi iezīmēt kopējo pieejamo budžetu un iepirkuma ietvaros definēt maksu par katru izglītības programmu, ņemot vērā, ka izglītības pakalpojumu sniedzējiem var būt dažādas izmaksas atsevišķu izglītības programmu īstenošanai, un izmaksas var nebūt proporcionāli sadalītas attiecībā uz kopējo summu. 

Izglītības pakalpojuma sniedzējs investīcijas 2.3.1.3.i ietvaros nodrošina mācību programmas īstenošanu, kas tajā skaitā ietver mācību vides nodrošināšanu (digitālā platforma vai cita digitālā vai fiziskā telpa, kur notiks dalībnieku mācības), nepieciešamo mācību materiālu nodrošināšanu un mentora atbalstu, ņemot vērā to, ka mācību apgūšana notiek bez pasniedzēja iesaistes pašmācību ceļā. 

Valsts izglītības attīstības aģentūrai kā investīcijas 2.3.1.3.i. finansējuma saņēmējai ir pienākums  ne vēlāk kā mēneša laikā pēc MK noteikumu grozījumu stāšanās spēkā veikt grozījumus ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru parakstītajā Vienošanās par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta ieviešanu Nr.2.3.1.4.i.0/1/23/I/CFLA/001, lai iekļautu investīciju 2.3.1.3.i. kā papildu atbalstāmo darbību un nodrošinātu tās nekavējošo īstenošanu.

Investīcijas 2.3.1.3.i. īstenošanas kārtība tiek aprakstīta Ministru kabineta noteikumu 31. nodaļā "2.3.1.3.i. investīcijas “Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība” īstenošanas noteikumi''.

MK noteikumu projektā ir iekļauti arī nepieciešamie precizējumi investīcijas 2.3.1.4.i. īstenošanai, lai nodrošinātu vienotu terminoloģiju un precizētu atsevišķas normas atbilstoši aktuālai situācijai, t.sk.: 
1) 38.punktā svītrota teikuma daļa “šo noteikumu 36. punktā noteiktajā kārtībā”, jo MK noteikumu 36. punktā nav noteikta kārtība termiņa pagarināšanai;
2)  ir pievienots 50.5. apakšpunkts, lai nodrošinātu, ka izglītības pakalpojumu sniedzēji iesniedz nepieciešamo apliecinājumu (informāciju), ko finansējuma saņēmējam jāpārbauda 49.3. apakšpunkta ietvaros;
3) ir pievienots 51.3. apakšpunkts, lai nodrošinātu, ka izglītības pakalpojumu sniedzēji iesniedz nepieciešamo apliecinājumu (informāciju), ko finansējuma saņēmējam jāpārbauda 49.4. apakšpunkta ietvaros;
4) 80.1.3. apakšpunkts ir precizēts (izteikts jaunā redakcijā), ņemot vērā Fizisko personu reģistra likuma 11. panta 1.daļas 20. punktu;
5) 21.2.3. apakšpunktā ir veikts tehniskais precizējums, atsauci uz nepareizo šo noteikumu apakšpunktu aizstājot ar atsauci uz pareizo šo noteikumu apakšpunktu;
6) 32.1. apakšpunktā svītrots vārds "nodarbināta", jo 2.3.1.4.i. investīcijas mērķa grupai nodarbinātības nosacījums nav obligāts. 
7) 50.2. apakšpunktā svītrots apakšpunkta otrais teikums, kas atsaucās uz 16.3. apakšpunktu, jo nav iespējams iegūt atsevišķu informāciju par studiju moduļu un kursu izmaksām. 16.3. punktā minētajām izglītības programmām izmaksas tiek noteiktas atbilstoši Vienas vienības izmaksu metodikai tāpat kā programmu veidiem, kas minēti 50.2. apakšpunktā.

Tāpat nepieciešams precizēt 16.4 apakšpunktu, ņemot vērā, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras kopīgi īstenotajā Atveseļošanas fonda investīcijā "Digitālās prasmes iedzīvotājiem, t.sk. jauniešiem" (2.3.2.1), kura tiek īstenota caur platformu un kurā sasniedzamais rādītājs ir 50 000 cilvēki, kuri ir piedalījušies digitālo prasmju mācībās vai tehnoloģiskās inovācijas darbībās digitālajā darbā ar jaunatni, nav iespējams nodrošināt dalībniekiem izsniegto neformālās izglītības apliecību ne programmas īstenotāja vai pilnvarotās personas parakstu un tā atšifrējumu, ne apliecības parakstīšanu ar drošu elektronisko parakstu, ņemot vērā gan lielu apliecību apjomu, gan to, ka apliecības tiek izdotas dažādās pašvaldībās un ir vairākas paraksta personas, gan to, ka apliecība tiek ģenerēta automātiski un cilvēks saņem to uzreiz pēc mācību pabeigšanas (noslēguma testa pildīšana). Līdz ar to, lai nodrošinātu nekavējošo apliecību izsniegšanu mācību dalībniekiem, apliecības IMK aprobācijas periodā "Digitālās prasmes iedzīvotājiem, t.sk. jauniešiem" (2.3.2.1) investīcijas ietvaros, sākot no projekta uzsākšanas brīža, tiek parakstītas ar platformas sistēmas parakstu un platforma nodrošina, ka katrai apliecībai tiek piešķirts unikāls kriptogrāfisks kods, ar kura palīdzību ir arī iespēja identificēt apliecības saņēmēju. Tāpat, platforma saglabā datus par to, kad, cikos un kam apliecība tika izdota, savukārt mācību dalībniekiem apliecības ir pieejama viņu IMK PDF formātā. 

Tāpat, nepieciešams precizēt 18.4.2. apakšpunktu, jo sākotnēji dzīvojamās telpas īri vai dienesta viesnīcu izmaksu segšana bija plānota atbilstoši vienas vienības izmaksu metodikai, bet ņemot vērā metodikas izstrādes laikietilpīgo procesu un to, ka metodika līdz šim nebija izstrādātā un atbalsts vispār netika piemērots, kā arī to, ka projekta budžets pieļauj maksimālo izdevumu apmēru 50 euro vērtībā, tika secināts, ka atbilstošs risinājums būtu segt izdevumus pēc faktiskajām izmaksām, bet nepārsniedzot 50 euro mēnesī, kas pieļauj lielāku elastību privātpersonām dzīvojamās telpās īres vai dienesta viesnīcu izvēlē, ņemot vērā atšķirīgas izmaksas dažādos reģionos. Šāds risinājums ļauj uzsākt atbalsta pasākumu nekavējoties. Līdz ar to plānotie grozījumi attiecībā uz 18.4.2. apakšpunktu ir piemērojami no šo Ministru kabineta noteikumu grozījumu stāšanās spēkā.

Tāpat nepieciešams precizēt 35. punktu un iedot iespēju IMK izveidot fiziskai personai jau no 16 gadu vecuma, nevis no 18 gadu vecuma, kā tas sākotnēji bija paredzēts attīstot IMK platformu ar vienīgo īstenojamo investīcijas projektu ''Individuālo mācību kontu pieejas attīstība''. Tas ir saistīts ar to, ka IMK platformā šobrīd tiek īstenoti vairāki projekti ar dažādām mērķa grupām, un atsevišķajos projektos mērķa grupa var tajā skaitā būt jaunieši, kas nav sasnieguši pilngadību. Piemēram, šobrīd platformā tiek īstenots Atveseļošanas fonda projekts Nr. 2.3.2.1.i.0/1/23/I/CFLA/001 "Sabiedrības digitālo prasmju attīstība", kur mērķa grupa ir cilvēki no 16 gadu vecuma. Tāpat, tuvākajā laikā caur platformu tiks īstenots vēl viens Eiropas Sociālā fonda projekts, kur mērķa grupa būs cilvēki no 17 gadu vecuma. 

Tāpat nepieciešams precizēt 84. punktu, ņemot vērā, ka platformā jau šobrīd tiek piedāvātas vairākas izglītības iespējas no dažādiem finansējuma avotiem. Turklāt arī nākotnē piedāvāto iespēju skaits platformā palielināsies un tas nozīmē, ka platformas dalībnieki var vienlaikus piedalīties vairākos mācību projektos. Lai mazinātu dubultā finansējuma risku Atveseļošanas fonda ietvaros gan tajos projektos, kas tiek īstenoti caur platformu, gan tajos projektos, kas tiek īstenoti Atveseļošanas fonda ietvaros kopumā, ir nepieciešama iespēja pārbaudīt mācību dalībnieku datus un lai katrā atsevišķā gadījumā izvairītos no nepieciešamības atrunāt datu apstrādi ar vienošanos starp iestādēm, kas ir papildu birokrātiskais slogs, attiecīgais grozījums būtu iestrādājams šajos Ministru kabineta grozījumos. Jau šobrīd ir identificēts gadījums, kur Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras kopīgi īstenotajā investīcijā "Digitālās prasmes iedzīvotājiem, t.sk. jauniešiem" pārklājas noteiktā vecuma mērķa grupa (dalībnieki no 16 līdz 25 gadiem). Tas Atveseļošanas fonda ietvaros rada dubultā finansējuma risku, jo minētie mērķa grupas dalībnieki vienlaikus var piedalīties abos mācību projektos, tādējādi radot neatbalstāmās izmaksas. Eiropas Komisija ir noteikusi, ka pārklāšanās šajā investīcijā nedrīkst pārsniegt 5%. Līdz ar to ir nepieciešamas izmaiņas 84. punktā, kas ļautu Izglītības un zinātnes ministrijai saņemt un analizēt abu projektu datus. Ņemot vērā, ka investīcija "Digitālās prasmes iedzīvotājiem, t.sk. jauniešiem" tiek īstenota un dati tiek uzkrāti platformā, šāda datu apmaiņa palīdzētu kontrolēt dubultā finansējuma risku un savlaicīgi rīkoties, ja pārklāšanās tuvojas 5% slieksnim. 

Investīcijas sasaiste ar Atveseļošanas fonda plāna Digitālo dimensiju: investīcija atbilst digitālai transformācijai, jo sniedz ieguldījumu digitālo prasmju attīstībā un paplašina IKT darbaspēka piedāvājumu darba tirgū. Digitālās dimensijas intervences kods: 3 – 108 – atbalsts digitālo prasmju attīstīšanai. Investīcijā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām nodrošina finansējuma saņēmējs. 

Atveseļošanas fonda izstrādes brīdī tika veikts investīcijas 2.3.1.3.i. darbību izvērtējums Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. panta prasībām, kas nodrošina, ka tiek ievēroti principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Investīcijas 2.3.1.3.i. darbībām nav ietekmes uz vidi un uz principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
CFLA nodrošinās informācijas sniegšanu par investīcijas 2.3.1.3.i. pasākuma mērķa rādītāju un mērķa sasniegšanu Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas ziņojumu un progresa pārskatu EK sagatavošanai Atveseļošanas fonda plāna koordinatoram – Finanšu ministrijai. Informācijas sagatavošanai CFLA ir tiesības pieprasīt nepieciešamo informāciju no investīcijas 2.3.1.3.i. pasākuma finansējuma saņēmējiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Esošās alternatīvas IKT speciālistu sagatavošanai: dažādas uzņēmēju rīkotas mācības, kas ir vērstas uz konkrēta uzņēmuma jauno darbinieku piesaisti un atlasi; atsevišķas privātās iniciatīvas, kas nodrošina praktiskas IKT mācības, kas ir samērā dārgas un/ vai specifiskiem mērķiem domātas; tiešsaistes studiju kursu izmantošana dažādās e-izglītības platformās. Lai uzsāktu un pabeigtu kursus tādās mācību platformās kā Coursera, Udemy utml., ir nepieciešama augsta motivācija, pietiekams zināšanu līmenis un prasmes mācīties tiešsaistes bez papildus atbalsta. Turklāt dati rāda, ka vidēji tikai neliels skaits cilvēku, kuri uzsāk pašmācības tiešsaistes kursos, tos arī pabeidz. Tas liek secināt, ka šis nav efektīvākais veids, kā apgūt zināšanas un prasmes darbam jaunajā specialitātē.

Citās valstīs ir attīstītas alternatīvās pieejas IKT specialistu sagatavošanai, kas veidotas ciešā sadarbībā ar IKT nozari un balstās uz individualizēto pieeju un savstarpējo atbalstu, t.i., peer to peer mācīšanās principu pieaugušajiem. Veiksmīgs piemērs ir School 42 koncepts[1], kur no mācību organizētāju puses tiek piedāvāts strukturēts mācību process un nodrošināta mācību infrastruktūra, mācību prakse, stažēšanās vai arī darba piedāvājumi IKT uzņēmumos. Tiek atzīts, ka šī pieeja dod labu rezultātu  motivētu darbinieku piesaistei strauji augošai un mainīgai IKT nozarei, jo ir veidota ciešā sasaistē ar IKT uzņēmumiem. Vienlaikus šīs mācību pieejas ietvaros tiek veidotas stipras IKT komūnas, kas ļauj mācīties vienam no otra, kā arī pēc mācību pabeigšanas turpināt attīstīt iegūtās prasmes. Mācību procesā tiek iesaistīti IKT nozares mentori, kas sniedz gan atbalstu  sarežģītu mācību jautājumu risināšanai, gan dalās ar vispārīgo pieredzi IKT nozarē, kā arī sniedz ieteikumus darba gaitu uzsākšanai.

[1] https://42.fr/en/homepage/
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Investīcijas ieviešanas nodrošināšanai plānots apgūt investīcijas īstenošanai paredzētus AF līdzekļus 100% apmērā. Valsts budžeta finansējums 26 325 euro apmērā ir nepieciešams, lai segtu PVN izmaksas, kas ir radušās administratīvo izmaksu ietvaros. 
Investīcijas īstenošana radīs alternatīvu tiem cilvēkiem, kuri vēlas apgūt IKT jomā nepieciešamās zināšanas un prasmes, bet dažādu iemeslu dēļ neizvēlas formālās izglītības institūcijas un to piedāvāto mācību formu un saturu. Pašvadītas mācīšanās pieeja spēj piesaistīt dažādas sociālās grupas, tādējādi arī plānots panākt lielāku sieviešu iesaisti IKT jomā. Šī investīcija kopumā palielinātu pieejamo IKT speciālistu skaitu Latvijas darba tirgū par 1000 cilvēkiem gada laikā, kas ir īsāks laiks salīdzinājumā ar klasiskām studijām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas vēlas uzsākt darbu IKT nozarē, pārkvalificēties, vai kuriem nepieciešama profesionālā pilnveide un  jaunu prasmju apguve
Ietekmes apraksts
Iespēja piedalīties pašvadītas IKT speciālistu mācībās, kas tiek īstenotas ārpus formālās izglītības sistēmas.
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, kuriem trūkst IKT speciālisti un nepieciešami speciālisti vismaz ar pamata zināšanām un izpratni par IKT nozari.
  • Izglītības iestādes, kā arī citas juridiskas personas, kas īstenos neformālās izglītības programmas IKT jomā
Ietekmes apraksts
Uzņēmumiem būs iespēja veicināt nodarbināto mācības IKT nozarē; izglītības programmu īstenotājiem būs iespēja pieteikties izsludinātajā iepirkumā un nodrošināt mācību piedāvājuma īstenošanu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Iztrūkstošā cilvēkkapitāla palielinājums, īsā laika periodā. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Iztrūkstošā cilvēkkapitāla palielinājums, īsā laika periodā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Iztrūkstošā cilvēkkapitāla palielinājums, īsā laika periodā

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Nepieciešamo IKT speciālistu sagatavošana, iespēja nodarbināt bez papildus tūlītējiem ieguldījumiem cilvēkresursos. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Nepieciešamo IKT speciālistu sagatavošana, iespēja nodarbināt bez papildus tūlītējiem ieguldījumiem cilvēkresursos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Iespējas personām īsā laikā apgūt nepieciešamās prasmes, lai uzsāktu karjeru IKT nozarē.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 520 000
0
1 680 000
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 520 000
0
1 680 000
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 538 427
0
1 687 898
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 538 427
0
1 687 898
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-18 427
0
-7 898
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-18 427
0
-7 898
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-18 427
-7 898
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-18 427
-7 898
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējais plānotais attiecināmais finansējums no Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijai (turpmāk - AF) ir 4 200 000 EUR. 
Valsts budžeta finansējums PVN izdevumu segšanai investīcijas ietvaros sastāda līdz 26 325 EUR. To veido PVN, kas ir radies administratīvo izmaksu ietvaros, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējam (VIAA) administratīvās izmaksas tiek segtas līdz 5% apmērā no kopējā investīcijas apjoma. 
Investīcijā attiecināmie izdevumi ir no 2025.gada 15.aprīļa līdz 2026.gada 30.jūnijam.
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
2025. gadā tiek plānots - 2 520 000. EUR no AF, 18 427 EUR no VB.
2026. gadā tiek plānots - 1 680 000 EUR no AF, 7898 EUR no VB. 
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts ņemot vērā faktiski izmantoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonda ietvaros PVN nav attiecināmas izmaksas, izglītības pakalpojumu sniedzējs nodrošina PVN izmaksu segšanu no privātajiem finanšu līdzekļiem, tajā skaitā ir tiesīgs noteikt mācību līdzmaksājumu no dalībniekiem, lai segtu šos izdevumus. 

Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.3.i. investīcijas "Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība" īstenošanas projektam pievienotās vērtības nodokļa izmaksas līdz 26 325 euro apmērā tiks segtas no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro savienības vispārējam budžetam.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/241 34. panta 2.punkts

 
Noteikumu projekta 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
Regulas  Nr. 2021/241 22.panta 2.punkta “e” apakšpunkts
Noteikumu projekta  32. punkts (noteikumu 19.7. apakšpunkts, 91.1. punkts,) 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
Regulas Nr. 2021/241 22. pants
Noteikumu projekta  32. punkts (noteikumu 83.,  91.1. punkts) 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro savienības vispārējam budžetam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas  2024/2509 61.pants 
Noteikumu projekta 32. punkts (noteikumu 91.15. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
Regulas 2024/2509 91. pants 
Noteikumu projekta 32. punkts (noteikumu 19.3. apakšpunkts,  91.1 punkts) 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
regulas 2024/2509 138. pants
Noteikumu projekta 32. punkts (noteikumu 91.142. un 91.147. apakšpunkti)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākus nosacījumus
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/928d17a0-610d-4498-829b-57c7f3529c36/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanās laikā netika saņemts neviens viedoklis 

6.4. Cita informācija

Konsultācijas par konceptuālo redzējumu IKT speciālistu sagatavošanā, tostarp ārpus formālās izglītības pieeju īstenošanu ar IKT nozari pārstāvošām organizācijām un darba devējiem - Latvijas informācijas un tehnoloģiju asociācija (LIKTA), Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), Riga Techgirls, Latvijas Universitāte, Tilde, Vefresh, Johvi coding school (Igaunija) pārstāvji, Nutrameg, Accenture, Printify, Codelex, Datorium, TestDevLabs, Rīgas Tehniskā Universitāte, School42 pārstāvji, 01Talent pārstāvji, GritLab pārstāvji, Futurimo, Latvijas Mobilais Telefons, Draugiem.lv Group.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot investīciju 2.3.1.3.i. caur prasmju pārvaldības platformu, tiks attīstīta platformas funkcionalitāte un tiks radīts pakalpojums iedzīvotājiem vienuviet atrast dažādu mācību piedāvājumu, pieteikties mācībām, apskatīt informāciju par izglītības dokumentiem un uzkrāt informāciju par savu izglītību. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot investīciju 2.3.1.3.i. caur prasmju pārvaldības platformu, tā tiks funkcionāli pilnveidota un ietekmēs efektīvu valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību - vienkopus būs pieejama informācija par personu izglītību. IMK platformas attīstība veicina izglītības dokumentu koplietošanas iespēju, kad uz konkrētu laika periodu IMK lietotājs var dalīties ar savu izglītību apliecinošiem dokumentiem ar esošo vai potenciālo darba devēju vai citu fizisko personu. 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam  kā viens no rīcības mērķiem noteikts “Pieaugušo izglītības īstenošana tautsaimniecības attīstībai nepieciešamo prasmju apguvei, t. sk. augstskolās (elastīga mācību piedāvājuma attīstība, tostarp modulārā izglītība, e-vidē un darba vidē balstītas mācības, mūžizglītības kompetenču apguve; personu profilēšana; ārpus formālās izglītības iegūto kompetenču atzīšana)” [171.paragrāfs]. MK noteikumu grozījumi paredz pasākumus digitālo prasmju attīstīšanai, tādējādi veicinot minētā mērķa sasniegšanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcija 2.3.1.3. dod iespēju mācībās iesaistīties arī cilvēkiem ar ierobežotām iespējām. Izveidot individuālo mācību kontu un piedalīties mācībās ir iespējams jebkurai personai, un piedāvātās izglītības programmas būs vienlīdz pieejamas visām mērķa grupai atbilstošajām personām.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcija 2.3.1.3. dod iespēju mācībās iesaistīties dažāda dzimuma pārstāvjiem, tajā skaitā viens no investīcijas mērķiem ir veicināt sieviešu līdzdalību IKT nozarē. Investīcija paredz, ka vismaz 30% no dalībniekiem būs sievietes. Tāpat, izveidot individuālo mācību kontu un piedalīties mācībās ir iespējams jebkurai personai, un piedāvātās izglītības programmas būs vienlīdz pieejamas visām mērķa grupai atbilstošajām personām.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot investīcijas projektu tiks iespēju robežās nodrošināts, ka sievietēm un vīriešiem (projekta vadības un īstenošanas personālam, kā arī mācību dalībniekiem) tiks nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot dalību mācību pasākumos, semināros u.c. tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti; īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti (ja attiecināms).

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts tiks īstenots un projektā iesaistīto mērķa grupas peronu datu apstrāde tiks veikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) un Fizisko personu datu apstrādes likuma prasībām. Personu datu apstrāde, veicot mērķa grupas personu atbilstības pārbaudi investīcijas projekta mērķa grupai, tiks veikta pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6.panta 1.punkta „e” apakšpunktu.
Atbilstoši minētās regulas un Fizisko personu datu apstrādes likuma prasībām tiks ievēroti personas datu apstrādes principi un  datu apstrādes likumīgums.
Pie atbilstības pārbaudes mērķa grupai tiks izmantotas sekojošie datu veidi - vārds, uzvārds, personas kods.
Situācijās, kad  dati ir jāiesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība", 10. 2. apakšpunktam - finanšu saņēmējam (VIAA) liek sniegt datus progresa ziņojumos un 20.1. apakšpunktu, kur Finanšu ministrijai tālāk ir pienākums nodot datus (maksājuma pieprasījumu) Eiropas Komisijai.

Personai piesakoties izglītības piedāvājumam un atbalsta pasākumiem, kā arī pieņemot lēmumu par finanšu atbalsta piešķiršanu no informācijas sistēmām tiek izgūti dati, lai nodrošinātu mērķa grupas personu pārbaudi atbilstoši finansējuma saņēmēju īstenoto atbalsta programmu noteikumiem. Platforma iegūst sekojošus datus par personu, apstrādājot šādu personas datu veidus - personas kods:
1) par personas dzimumu, lai uzkrātu un apkopotu datus par personām dzimumu griezumā investīcijas progresa pārskatiem, kas iesniedzami Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. Minēto informāciju izgūst no Fizisko personu reģistra;
2) par bēgļa vai alternatīvās personas statusu (ja attiecināms). Mērķgrupas atbilstības pārbaudei 2.3.1.3. pasākuma īstenošanas ietvaros apstiprinošo informāciju izgūst no Fizisko personu reģistra. Dati iesniedzami Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. MK noteikumu Nr. 283 3. punktā noteikta pasākuma mērķa grupa, tostarp bēgļi un personās ar alternatīvo statusu, kā arī MK noteikumos Nr. 283 21. punktā noteikti atbalsta pasākumi šai mērķa grupai;
3) ziņas par personas nepilngadīgiem bērniem līdz septiņiem gadiem (bērna vārds, uzvārds, personas kods (ja attiecināms).

Mērķgrupas atbilstības pārbaudei 2.3.1.3. pasākuma īstenošanas ietvaros nepieciešamo informāciju izgūst no Fizisko personu reģistra. Dati iesniedzami Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. MK noteikumu Nr. 283 21. punktā noteikti atbalsta pasākumi personām, kurām ir  bērni vecumā līdz septiņiem gadiem uzraudzības pakalpojumu nodrošināšanai atbilstoši mācību ilgumam.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi