Anotācija

25-TA-2868: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 412 "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dzīvnieku patversmes (turpmāk – patversme) vai dzīvnieku viesnīcas (turpmāk – viesnīca) īpašniekiem, kas darbojas būvē vai telpu grupā, kurai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – informācijas sistēma) nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši īstenotajai darbībai, līdz 2025. gada 31. decembrim ir jāaktualizē dati informācijas sistēmā.
Patlaban lielākajai daļai patversmju dati nav aktuāli vai tie neatbilst faktiskajai darbībai un noteiktajā termiņā objektīvi nav aktualizējami. 
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 412 "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām"" (turpmāk – noteikumu projekts) jāpieņem līdz 2025. gada 30. decembrim, lai novērstu situāciju, kad Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) pieņem lēmumu par patversmes vai viesnīcas reģistrācijas anulēšanu dienesta uzraudzības objektu reģistrā, ja būves vai telpu grupas lietošanas veida dati nav aktualizēti informācijas sistēmā līdz noteiktajam termiņam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir pagarināt patversmju un viesnīcu būvju un telpu grupu lietošanas veida datu aktualizēšanas periodu informācijas sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 412 "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām" (turpmāk – noteikumi Nr. 412) nosaka prasības patversmju un viesnīcu darbības nodrošināšanai, tostarp pienākumu aktualizēt būvju un telpu grupu lietošanas veida datus informācijas sistēmā līdz noteiktam termiņam.
Noteikumu Nr. 412 noslēguma jautājumu 58. punktā noteikts, ka pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienas reģistrētas patversmes vai viesnīcas īpašniekam, kas darbojas būvē vai telpu grupā, kurai informācijas sistēmā nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši īstenotajai darbībai, līdz 2025. gada 31. decembrim ir jāaktualizē dati informācijas sistēmā. Savukārt noteikumu Nr. 412 59. punktā noteikts, ka dienests pieņem lēmumu par patversmes vai viesnīcas reģistrācijas anulēšanu dienesta uzraudzības objektu reģistrā, ja šo noteikumu 58. punktā minētie dati nav aktualizēti līdz noteiktajam termiņam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests, izanalizējot informācijas sistēmā pieejamos datus par dienestā reģistrētajām patversmēm un viesnīcām, konstatēja, ka lielākajai daļai patversmju nav aktualizēti lietošanas veida dati. Tikai vienai no 24 patversmēm informācijas sistēmā ir reģistrēts atbilstošs lietošanas veids, savukārt pārējām patversmēm konstatētas vairākas neatbilstības, piemēram:
1) vienā adresē reģistrēti vairāki kadastra objekti, nenosakot, kurš attiecināms uz konkrēto patversmi;
2) nav norādīts atbilstošs galvenais lietošanas veids vai tas neatspoguļo faktisko patversmes funkciju;
3) telpu grupas nav norādītas vai nav aktualizētas;
4) norādīti lietošanas veidi, kas neatbilst patversmes darbībai (piemēram, "kūts", "sadzīve", "veikals-ēdnīca", "bioloģisko atkritumu decentralizētā savākšana");
5) norādīts neatbilstošs būves tips vai reģistrēta neliela, patversmes darbībai nepiemērota būve.
Konstatētās neatbilstības liecina par to, ka noteikumu Nr. 412 58. punktā noteiktais termiņš datu aktualizēšanai objektīvi nav izpildāms un prasība netiks izpildīta līdz 2025. gada 31. decembrim, jo patversmēm nepieciešams papildu laiks, lai informācijas sistēmā aktualizētu datus par būvju un telpu grupu lietošanas veidu, tāpēc ka
1) lietošanas veida maiņa ir saistīta ar papildu izmaksām un administratīvajām procedūrām (projektēšana, būvvaldes procesi, būves lietošanas veida maiņas iesniegšana Valsts zemes dienestā);
2) saskaņošana ar pašvaldībām (saskaņojumi ar būvvaldi, ugunsdrošības un ventilācijas risinājumi);
3) daļai patversmju jāuzsāk jaunu telpu grupas vai galvenā lietošanas veida maiņas process, kas prasa ilgāku laiku;
4) komercdarbības vietām jānodrošina papildu prasības (piemēram, pieejamība cilvēkiem ar kustību traucējumiem), kas paildzina termiņu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 412 58. punktu, datu aktualizēšanas termiņu pagarinot līdz 2027. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas
Ietekmes apraksts
Patlaban dienestā reģistrētas 24 patversmes un deviņas viesnīcas.
Patversmju un viesnīcu īpašniekiem, kam nepieciešams aktualizēt datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, minētā pienākuma izpildes termiņa pagarināšana dod iespēju bez steigas sagatavot un iesniegt dokumentus.
Ar noteikumu projektu tiek dots pietiekams laiks datu aktualizācijai, neieviešot jaunas prasības, ne arī uzliekot papildu administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas
Ietekmes apraksts
Patlaban dienestā reģistrētas 24 patversmes un deviņas viesnīcas.
Patversmju un viesnīcu īpašniekiem, kuriem nepieciešams aktualizēt datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, minētā pienākuma izpildes termiņa pagarināšana dod iespēju bez steigas sagatavot un iesniegt dokumentus.
Ar noteikumu projektu tiek dots pietiekams laiks datu aktualizācijai, neieviešot jaunas prasības prasības, ne arī uzliekot papildu administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process nav nepieciešams, jo noteikumu projekta mērķis ir precizēt jau pastāvošo normatīvo regulējumu, pagarinot periodu, kurā atsevišķas patversmes un viesnīcas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā aktualizē būves vai telpu grupas lietošanas veida datus.
Noteikumu projekts skar salīdzinoši nelielu personu loku – tikai tās dienesta uzraudzības objektu reģistrā reģistrētās patversmes un viesnīcas, kuru darbības īstenošanai jānodrošina būves vai telpu grupas lietošanas veida atbilstība faktiskajai saimnieciskajai darbībai un kuras vēl nav aktualizējušas minētos datus. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi