25-TA-2149: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu un Vispārējās izglītības likuma 4. panta 11. un 11.1 punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt vispārējās vidējās izglītības posmā kā obligātu ne mazāk kā vienu valsts pārbaudes darbu padziļinātājos kursos augstākajā mācību satura apguves līmenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumu Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 416) sākotnējās redakcijas 21. punktā bija paredzēts, ka vispārējās vidējās izglītības posmā ir 5 valsts noteiktie pārbaudes darbi – centralizētie eksāmeni: valsts pārbaudes darbs latviešu valodā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī, valsts pārbaudes darbs svešvalodā (angļu, vācu vai franču) vismaz optimālajā (B2) mācību satura apguves līmenī, valsts pārbaudes darbs matemātikā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī un ne mazāk kā divi valsts pārbaudes darbi padziļinātājos kursos augstākajā mācību satura apguves līmenī, tajā skaitā arī latviešu valodā, svešvalodā (angļu, vācu vai franču) un matemātikā.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumiem Nr. 604 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"” (turpmāk – Noteikumi Nr. 604) Noteikumi Nr. 416 tika papildināti ar 21.4. apakšpunktu un 25.2 punktu, kas paredz izglītojamiem kārtot vēl vienu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī, kas 2023./2024. un 2024./2025.mācību gadā tika īstenots monitoringa darba formā, bet no 2025./2026. mācību gada tiks organizēts kā centralizētais eksāmens. Izglītojamiem, kuri ir saņēmuši vērtējumu minētajā monitoringa darbā pārejas posmā 2023./2024. vai 2024./2025.mācību gadā, tiek dota izvēle – kārtot vai nekārtot centralizēto eksāmenu minētajos mācību priekšmetos. 12. klases izglītojamie 2025./2026. mācību gadā var nekārtot šo centralizēto eksāmenu, ja 2023./2024. mācību gadā vai 2024./2025. mācību gadā ir nokārtots monitoringa darbs vai arī ja izglītojamais ir izvēlējies kārtot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizēto eksāmenu bioloģijā vai fizikā, vai ķīmijā.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumiem Nr. 604 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"” (turpmāk – Noteikumi Nr. 604) Noteikumi Nr. 416 tika papildināti ar 21.4. apakšpunktu un 25.2 punktu, kas paredz izglītojamiem kārtot vēl vienu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī, kas 2023./2024. un 2024./2025.mācību gadā tika īstenots monitoringa darba formā, bet no 2025./2026. mācību gada tiks organizēts kā centralizētais eksāmens. Izglītojamiem, kuri ir saņēmuši vērtējumu minētajā monitoringa darbā pārejas posmā 2023./2024. vai 2024./2025.mācību gadā, tiek dota izvēle – kārtot vai nekārtot centralizēto eksāmenu minētajos mācību priekšmetos. 12. klases izglītojamie 2025./2026. mācību gadā var nekārtot šo centralizēto eksāmenu, ja 2023./2024. mācību gadā vai 2024./2025. mācību gadā ir nokārtots monitoringa darbs vai arī ja izglītojamais ir izvēlējies kārtot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizēto eksāmenu bioloģijā vai fizikā, vai ķīmijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumiem Nr. 604 , ieviešot obligāto valsts pārbaudes darbu vēl viena centralizēta eksāmena formā dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī, no 2025./2026. mācību gada pieaug valsts noteikto pārbaudes darbu – centralizēto eksāmenu – skaits vispārējās vidējās izglītības posmā (no 5 līdz 6 valsts pārbaudes darbiem), tādējādi palielinot administratīvo slogu izglītojamiem un izglītības iestādēm.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts Noteikumu Nr. 416 21.5. apakšpunktā noteikt vispārējās vidējās izglītības posmā kā obligātu ne mazāk kā vienu valsts pārbaudes darbu padziļinātājos kursos augstākajā mācību satura apguves līmenī, tādējādi nepalielinot kopējo valsts noteikto pārbaudes darbu skaitu vispārējās vidējās izglītības posmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, kas kārto Noteikumos Nr. 416 noteiktos valsts pārbaudes darbus, viņu likumiskie pārstāvji, pedagogi, izglītība iestāžu vadītāji
Ietekmes apraksts
Izglītojamie, viņu likumiskie pārstāvji, pedagogi, izglītība iestāžu vadītāji piedalīsies, līdzdarbosies vai nodrošinās Noteikumos Nr. 416 noteiktos valsts pārbaudes darbus.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, kas nodrošinās Noteikumos Nr. 416 noteiktos valsts pārbaudes darbus
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes nodrošinās Noteikumos Nr. 416 noteiktos valsts pārbaudes darbus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6f69ddb8-9676-40dc-aef4-09dae316c969
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrībās pārstāvju viedokļu pārskats publicēts sadaļā "Papildu dokumenti"
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Valsts izglītības attīstības aģentūra
- Izglītības iestādes, kas būs iesaistītas Noteikumos Nr. 416 noteikto valsts pārbaudes darbu nodrošinā
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
No 2025./2026. mācību gada nepieaugs valsts noteikto pārbaudes darbu – centralizēto eksāmenu – skaits izglītojamiem, kas kārtos Noteikumos Nr. 416 noteiktos valsts pārbaudes darbus.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
