Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-928: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešama Nacionālo bruņoto spēku spēju paātrināta attīstība, ņemot vērā drošības situācijas izmaiņas reģionā dēļ Krievijas uzbrukuma Ukrainai. Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 22.martā izskatītajam informatīvajam ziņojumam (22-TA-902) "Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam" tika atbalstīts priekšlikums par Aizsardzības ministrijas budžeta izdevumu palielinājumu līdz 2,5% no iekšzemes kopprodukta (IKP) 2025.gadā, attiecīgi 2,25% no IKP 2023.gadā, 2,4% no IKP 2024.gadā un 2,5% no IKP 2025.gadā un atbilstoši šīs sēdes protokolam Nr. 17 Aizsardzības ministrija virza grozījumus Valsts aizsardzības finansēšanas likumā.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir veikt grozījumus Valsts aizsardzības finansēšanas likuma 2. panta pirmās daļas 6. punktā, kā arī papildināt 2. panta pirmo daļu ar punktiem, kas nosaka pakāpenisku aizsardzības budžeta pieaugumu, sasniedzot ne mazāk kā 2,5% no IKP 2025.gadā un turpmāk.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gadā 22. marta sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam" (22-TA-902)  minētajam, ka papildus piešķirtais finansējums Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem nepieciešams, lai stiprinātu valsts aizsardzības spējas, ievērojot Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošos ģeopolitiskos riskus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Valsts aizsardzības finansēšanas likumam, aizsardzībai tiek atvēlēts ne mazāk kā 2 % no IKP. Aizsardzības finansējums tiek apgūts, pamatojoties uz prioritārajām spējām, kas noteiktas Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2020. līdz 2032. gadam, un kas Ministru kabinetā tika apstiprināts 2020. gada 14. decembrī. Šobrīd aizsardzībai atvēlētais budžets neļauj strauji, paātrinātā kārtībā attīstīt valsts aizsardzībai būtiskas spējas.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešama pakāpeniska aizsardzības budžeta palielināšana ne mazāk kā 2,5 % no IKP, lai stiprinātu valsts drošību un aizsardzību, un nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku kaujas spēju paātrinātu attīstību.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Valsts aizsardzības finansēšanas likuma 2. panta pirmās daļas 6. punktā, nosakot, ka līdz 2022. gadam tiek saglabāts aizsardzības finansējums ne mazāks kā 2 % no IKP, kā arī papildināt 2. panta pirmo daļu ar punktiem - 7) 2023. gadā – ne mazāku kā 2,25 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma; 8) 2024. gadā – ne mazāku kā 2,40 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma; 9) 2025. gadā un turpmākajos gados – ne mazāku kā 2,5 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma.Piešķirto finansējumu plānots novirzīt līdzšinējo spēju iztrūkumu mazināšanai un atsevišķu spēju ieviešanas paātrināšanai kā, piemēram, loģistikas un apgādes nodrošināšanai, bezpilota sistēmu un vadāmo lādiņu, vidējās darbības pretgaisa aizsardzības sistēmu, netiešās uguns atbalsta, sauszemes spēku mehanizācijas spēju attīstībai un nacionālās kiberdrošības spējas stiprināšanai. Papildus finansējums ļaus sasniegt arī Nacionālo bruņoto spēku personāla piesaistes mērķus, ņemot vērā to, ka personāla nodrošinājums ir būtisks katras spējas ekipējuma izmantošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
758 348 915
0
747 712 062
0
771 200 974
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
758 348 915
0
747 712 062
0
771 200 974
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
758 348 915
0
747 712 062
138 754 418
771 200 974
231 284 506
332 715 506
2.1. valsts pamatbudžets
758 348 915
0
747 712 062
138 754 418
771 200 974
231 284 506
332 715 506
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-138 754 418
0
-231 284 506
-332 715 506
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-138 754 418
0
-231 284 506
-332 715 506
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-138 754 418
-231 284 506
-332 715 506
5.1. valsts pamatbudžets
0
-138 754 418
-231 284 506
-332 715 506
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējuma palielinājums aprēķināts, ņemot par pamatu Finanšu ministrijas galveno makroekonomisko rādītāju provizoriskās IKP  prognozes līdz 2025.gadam: 2023.gadam – 39 010 000 000 eiro; 2024.gadam – 41 406 000 000 eiro; 2025.gadam – 43 807 000 000 eiro.

Attiecīgi Aizsardzības ministrijai piešķirot 2023.gadā ne mazāk kā 2,25 % no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, finansējums palielinātos par 138 754 418 eiro, 2024.gadā piešķirot ne mazāk kā 2,4 % no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, finansējums palielinātos par 231 284 506 eiro, savukārt 2025.gadā sasniedzot 2,50 % no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, finansējums provizoriski pieaugtu par 332 715 506 eiro.

Atbilstoši 2022.gadā 22.martā Ministru kabinetā izskatītajam informatīvajam ziņojumam (22-TA-902) "Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam", un atbilstoši šīs sēdes protokolam Nr. 17, Aizsardzības ministrija pēc minēto grozījumu Valsts aizsardzības finansēšanas likumā stāšanās spēkā iesniegs Finanšu ministrijā informāciju par izdevumu palielinājuma 2023., 2024. un 2025. gadā sadalījumu pa konkrētiem pasākumiem un budžeta programmām/apakšprogrammām, pievienojot detalizētus izdevumu aprēķinus. Finanšu ministrija pēc attiecīgās informācijas saņemšanas precizēs Aizsardzības ministrijas budžeta bāzes izdevumus 2023., 2024. un 2025. gadam.
 
  2023 2024 2025*
Likums "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" 747 712 062 771 200 974 771 200 974
Palielinājums līdz 2% no IKP pret Ietvaru 41 229 418 65 660 506 113 680 506
Palielinājums no 2% līdz 2,5% no IKP pret Ietvaru 97 525 000 165 624 000 219 035 000
kopā palielinājums: 138 754 418 231 284 506 332 715 506
*2025.gads ir 2024.gada ietvara līmenī

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Vienlaikus Aizsardzības ministrijas budžeta plānoto izdevumu procentos no IKP aprēķinā, saskaņā ar NATO aizsardzības izdevumu klasifikāciju, netiek ieskaitīti izdevumi no ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumiem, kā arī izdevumi NATO Kaujas grupas uzņemšanas nodrošināšanai un izdevumi, kas saistīti ar NATO Drošības investīciju programmas projektu īstenošanu, izmantojot atlīdzībai NATO finansējumu.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēki
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi