Anotācija (ex-ante)

25-TA-1187: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekta izstrāde nepieciešama Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa direktīvā (ES) Nr. 2024/1275 par ēku energoefektivitāti (turpmāk - Direktīva Nr. 2024/1275) noteikto jaunu ēku un esošu ēku pārbūves prasību pārņemšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārņemt normatīvajā regulējumā Direktīvas Nr. 2024/1275 vispārīgās prasības jaunu ēku projektēšanai un esošu ēku pārbūves projektēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
29.05.2026.
Pamatojums
Direktīva Nr. 2024/1275 35. panta 1. punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlaments un Padome 2024.gada 24.aprīlī apstiprināja jauno Direktīvu Nr. 2024/1275.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālajā likumdošanā nav iekļautas Direktīvas Nr.2024/1275 normas, kas attiecināmas un jaunām ēkām vai to pārbūvi. Šādas normas ir piederīgas regulējumam, kas nosaka minimālās tehniskās prasības jaunu būvju būvniecībai vai to pārbūvei, proti, Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz nacionālajā likumdošanā (Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21") iekļaut Direktīvas Nr.2024/1275 normas, kas attiecās un jaunām ēkām vai to pārbūvi.

Skaidrības labad paskaidrojam, ka Direktīvas Nr.2024/1275 10.panta ceturtajā daļu, cik tālu tā attiecās uz gadījumiem, kad pieļaujams atkāpties no attiecīgā panta prasībām, risina Būvniecības likuma 9.1 panta devītā daļa. Minētais nozīmē, ka attiecīgo pamatojumu iekļaujot būvniecības ieceres dokumentācijā atkāpes no tiek pieļautas energoefektivitātes jomā, tajā skaitā saules enerģijas izmantošanas jomā.

Noteikumu projektā uzlādes punktram noteiktās prasības par uzlādes punkta ekspluatāciju, balstoties uz bezīpašnieka un nediskriminējošiem sakaru protokoliem un standartiem, ir skatāmas kontekstā ar Regulas (ES) 2023/1804 21. panta 2. un 3. punktu, kā arī regulējumu Ministru kabineta 2018. gada 6. februāra noteikumos Nr. 78 "Prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes, dabasgāzes uzpildes, ūdeņraža uzpildes un krasta elektropadeves iekārtām".
Problēmas apraksts
Nacionālajā likumdošanā nav iekļautas Regula (ES) 2024/3110 izvirzīta pamatprasība būvju projektēšanā un to izmaiņu projektēšanā ņemt vērā būvju emisiju āra vidē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz nacionālajā likumdošanā (Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21") iekļaut Regula (ES) 2024/3110 noteiktu pamatprasību būvju un to izmaiņu prjektēšanā ņemt vērā būvju emisiju āra vidē.
Saskaņā ar minēto regulu ar būvju emisiju āra vidē ir saprotama šāda prasība: 
"Būves un to daļas projektē, būvē, izmanto, uztur un izjauc vai nojauc tā, lai tās visā to aprites ciklā neradītu risku āra videi, ko izraisa kāds no šiem faktoriem:
a) bīstamu vielu, mikroplastmasas vai starojuma izdalīšanās gaisā, pazemes ūdeņos, jūras vai virszemes ūdeņos vai augsnē;
b) notekūdeņu nepareiza novadīšana, dūmgāzu emisija vai cietu vai šķidru atkritumu neparedzēta izdalīšanās āra vidē;
c)ēkas bojājumi, tostarp kaitējums, ko rada ūdenī esošu kontaminantu pārnese uz ēkas pamatiem;
d) siltumnīcefekta gāzu emisiju nonākšana atmosfērā."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Būvniecības nozares profesionāļi
  • Ēku īpašnieki un attīstītāji
  • Ēku lietotāji
  • Transporta lietotāji
Ietekmes apraksts
Tieši ietekmētās sabiedrības grupas:

A. Būvniecības nozares profesionāļi
Projektētāji – jāņem vērā jaunas prasības par energoefektivitāti, saules enerģijas izmantošanu, viedajām ēku sistēmām, emisiju samazināšanu.
Būvnieki – jāievēro jaunas tehniskās prasības, īpaši attiecībā uz bezemisiju ēkām, uzlādes punktiem, velosipēdu stāvvietām.
Būvuzraugi, būvvaldes – jāuzrauga un jānodrošina normu ievērošana praksē.

B. Ēku īpašnieki un attīstītāji
Privātpersonas un uzņēmumi – ja tiek būvētas vai būtiski atjaunotas dzīvojamās vai nedzīvojamās ēkas.

C. Ēku lietotāji
Iedzīvotāji – uzlabota iekštelpu vides kvalitāte, veselības un komforta līmenis.
Personas ar invaliditāti – uzlabota vides pieejamība, jo minimālās tehniskās prasības kļūst saistošas arī nozīmīgas atjaunošanas gadījumā.

D. Transporta lietotāji
Velosipēdisti un elektrotransportlīdzekļu lietotāji – tiek noteiktas prasības velosipēdu stāvvietām un elektroauto uzlādes punktiem.
Juridiskās personas
  • ar būvniecību saistītie uzņēmumi
  • publisko struktūru īpašnieki (valsts, pašvaldības)
  • ar elektrotransporta un velosipēdu izmantošanu saistītie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
A. Būvniecības nozares profesionāļi
Projektētāji – jāņem vērā jaunas prasības par energoefektivitāti, saules enerģijas izmantošanu, viedajām ēku sistēmām, emisiju samazināšanu.
Būvnieki – jāievēro jaunas tehniskās prasības, īpaši attiecībā uz bezemisiju ēkām, uzlādes punktiem, velosipēdu stāvvietām.
Būvuzraugi, būvvaldes – jāuzrauga un jānodrošina normu ievērošana praksē.

B. Ēku īpašnieki un attīstītāji
Publisko struktūru īpašnieki (valsts, pašvaldības) – īpaši attiecas uz publiskām ēkām, kurām jāatbilst bezemisiju un energoefektivitātes prasībām.
Privātpersonas un uzņēmumi – ja tiek būvētas vai būtiski atjaunotas dzīvojamās vai nedzīvojamās ēkas.

C. Ēku lietotāji
Iedzīvotāji – uzlabota iekštelpu vides kvalitāte, veselības un komforta līmenis.
Personas ar invaliditāti – uzlabota vides pieejamība, jo minimālās tehniskās prasības kļūst saistošas arī nozīmīgas atjaunošanas gadījumā.

D. Transporta lietotāji
Velosipēdisti un elektrotransportlīdzekļu lietotāji – tiek noteiktas prasības velosipēdu stāvvietām un elektroauto uzlādes punktiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 294 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 261-15 "Ēku iekšējā elektroinstalācija""  (25-TA-1257)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts, atbilstoši Direktīvai Nr. 2024/1275, nosaka saistītās minimālās tehniskās prasības jaunu ēku un esošu ēku iekšējās elektroinstalācijas projektēšanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 310 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija"" (25-TA-1380)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts, atbilstoši Direktīvai Nr. 2024/1275, nosaka saistītās minimālās tehniskās prasības jaunu ēku un esošu ēku pārbūves projektēšanai ēkas apkures un ventilācijas jomā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Ēku ekspluatācijas noteikumi energoefektivitātes jomā (25-TA-329)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts, atbilstoši Direktīvai Nr. 2024/1275, nosaka saistītās prasības par ēku ekspluatāciju energoefektivitātes jomā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1275
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa Direktīva (ES) Nr. 2024/1275 par ēku energoefektivitāti
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa Direktīva (ES) Nr. 2024/1275 par ēku energoefektivitāti preambulas 83.punktam, projekta ietvaros transponētas tikai tās normas, kas ieviestas pilnībā no jauna vai kurām no iepriekš transponētajām normām ir veiktas izmaiņas pēc būtības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R3110
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/3110
Apraksts
Regulas 1.pielikums nosaka būvēm izvirzītās pamatprasības, starp kurām ir arī prasības par būvju emisiju āra vidē.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa Direktīva (ES) Nr. 2024/1275 par ēku energoefektivitāti
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 22.punks
1.1.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
2.panta 35.punkts
1.1.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
2.panta 64.punkts
1.1.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
2.panta 65.punkts
1.1.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
7.panta 1.punkts
1.7.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
7.panta 6.punkts
1.2.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
8.panta 1.punkts
1.4.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
8.panta 3.punkts
1.6.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
9.panta 5.punkts
1.4.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
10.panta 1.punkts
1.4.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
10.panta 3.punkts
1.6.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
13.panta 5.punkts
1.5.
Pārņemtas daļēji
Attiecīgais būvnormatīvs nosaka prasības jaunām ēkām vai to pārbūvēm. Attiecīgi tiek pārņemta tā daļa, kas attiecās uz nozīmīgu renovāciju. Daļu, kas attiecībā uz esošām ēkām, pārņems cits normatīvais akts būvju ekspluatācijas jomā. Dzīnojamām ēkām prasība netiek noteikta kā obligāta.
Nē.
13.panta 11.punkts
1.6.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
14.panta 1.punkts
1.6.
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/3110
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pielikuma 7.punkts
1.3.
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts nosaka Direktīvā Nr. 2024/1275 noteiktās vispārīgās prasības jaunu ēku projektēšanai un esošu ēku pārbūves projektēšanai.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts minimālās tehniskās prasības vides pieejamības jomā nosaka kā saistošas as arī ēkām, kurās veic nozīmīgu atjaunošanu pieejamība personām ar invaliditāti

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi