22-TA-721: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta virzītu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt Augstskolu likuma 14.1 pantā un Ministru kabineta 2021. gada 14. septembra noteikumos Nr. 636 “Ministru kabineta virzītu valsts augstskolas padomes locekļu atlases, izvirzīšanas un atsaukšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr.636) dotā uzdevuma izpildi un apstiprināt Ministru kabineta virzītus Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma grozījumi, kas stājās spēkā 2021. gada 16. augustā, paredz valsts dibinātām augstskolām izveidot jaunu pārvaldes orgānu – valsts augstskolu padomi (turpmāk – padome), kas ir koleģiāla valsts augstskolas augstākā lēmējinstitūcija un ir atbildīga par valsts augstskolas ilgtspējīgu attīstību, stratēģisko un finanšu uzraudzību, kā arī nodrošina valsts augstskolas darbību atbilstoši tās attīstības stratēģijā noteiktajiem mērķiem. Minētais pienākums valsts dibinātām augstskolām noteikts Augstskolu likuma 12. panta pirmajā daļā un 14.1 pantā. Augstskolu likuma 14.1 pants nosaka, ka katrai valsts augstskolai, ievērojot tās augstskolas tipu (Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojums Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem”), ir jāizveido sava padome, kuras locekļu izvirzītāji ir attiecīgas valsts augstskolas senāts, Ministru kabinets un Valsts prezidents. Padomes kompetence ir noteikta Augstskolu likuma 14.2 pantā. Atbilstoši Augstskolu likuma 14.1 panta devītajā daļā noteiktajam deleģējumam 2021. gada 21. septembrī ir spēkā stājušies noteikumi Nr. 636, kas attiecināmi tikai uz Ministru kabineta izvirzāmo padomes locekļu kandidātu (turpmāk – kandidāts) atlasi, kur kandidātus izraugās un atlasa no sabiedrības vidus, un Ministru kabinets tos izvirza darbam attiecīgās padomes locekļa amatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto un noteikumu Nr. 636 7. un 8. punktu, lai nodrošinātu kandidātu atbilstības izvērtēšanu un atlasītu atbilstošākos kandidātus, ar kultūras ministra 2021. gada 22. novembra rīkojumu Nr. 2.5-1-133 “Par Ministru kabineta virzītu Kultūras ministrijas pārraudzībā esošo augstskolu padomes locekļu kandidātu atlases komisijas sastāva apstiprināšanu” tika izveidota atlases komisija (turpmāk – atlases komisija).
Ņemot vērā noteikumu Nr. 636 14. un 15. punktu, ar kultūras ministra 2021. gada 14. decembra rīkojumu Nr. 2.3-26-621 tika apstiprināts Ministru kabineta virzītu Kultūras ministrijas pārraudzībā esošās Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatu (divas amata vietas) kandidātu atlases nolikums (turpmāk – kandidātu atlases nolikums).
Pamatojoties uz iepriekš minētajiem dokumentiem un saskaņā ar noteikumiem Nr. 636 2021. gada 15. decembrī tika izsludināts konkurss uz Ministru kabineta virzītu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatiem. Kandidātu atlase noritēja trīs kārtās:
Pirmajā kārtā notika kandidātu iesniegto dokumentu atbilstības Augstskolu likumā un noteikumos Nr.636 padomes locekļiem noteiktajām prasībām un pieteikumos sniegtās informācijas saturiskā izvērtēšana. Atlases komisija sludinājumā noteiktajā termiņā saņēma 12 pieteikumus.
Otrajā kārtā iekļuvušie 10 kandidāti tika aicināti uz interviju, no kuriem viens atsauca savu dalību. Intervijas laikā atlases komisija padziļināti novērtēja kandidātu atbilstību darbam Latvijas Mākslas akadēmijas padomē, kā arī kandidātiem, kuri tika virzīti otrajai kārtai, atlases komisija lūdza iesniegt redzējumu prezentācijas formā par augstākās izglītības un zinātnes attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, kā arī par Latvijas Mākslas akadēmijas darbības prioritātēm. Attiecībā uz Latvijas Mākslas akadēmijas kandidātiem atlases komisija pieņēma lēmumu uz atlases trešo kārtu virzīt piecus kandidātus.
Trešajā kārtā iekļuvušajiem pieciem kandidātiem tika vērtētas kompetences kandidātu atlases nolikumā noteiktajās profesionālās un vadības pieredzes jomās.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojuma Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem” 2. punktu Latvijas Mākslas akadēmija ir mākslu un kultūras universitāte.
Augstskolu likuma 14.1 panta sestās daļas 3. punkts nosaka, ka mākslu un kultūras universitātes padomi veido pieci locekļi, no kuriem divus sabiedrības pārstāvjus saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, iesaistot atlases procesā sabiedrību (tai skaitā augstskolu absolventu organizācijas, profilam atbilstošās nozares asociācijas un darba devējus, akadēmisko, pētniecības un radošo organizāciju pārstāvjus, personas ar starptautiski nozīmīgiem sasniegumiem zinātnē, mākslās vai uzņēmējdarbībā, nozaru ministriju un pašvaldību pārstāvjus), izraugās ministrija, kuras pārraudzībā ir augstskola, un izvirza Ministru kabinets.
Atlases komisija 2022. gada 15. februārī pieņēma lēmumu virzīt kandidātus Zani Čulkstēnu un Ditu Rietumu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatiem.
Projektam pievienoti kandidātu dzīves gaitas un darba pieredzes apraksti (Curriculum Vitae).
Valsts dibinātam augstskolām padomes ir jāizveido līdz 2022. gada 31. janvārim saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 62. punktu, tāpēc ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk apstiprināt Zani Čulkstēnu un Ditu Rietumu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļa amatā.
Ņemot vērā noteikumu Nr. 636 14. un 15. punktu, ar kultūras ministra 2021. gada 14. decembra rīkojumu Nr. 2.3-26-621 tika apstiprināts Ministru kabineta virzītu Kultūras ministrijas pārraudzībā esošās Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatu (divas amata vietas) kandidātu atlases nolikums (turpmāk – kandidātu atlases nolikums).
Pamatojoties uz iepriekš minētajiem dokumentiem un saskaņā ar noteikumiem Nr. 636 2021. gada 15. decembrī tika izsludināts konkurss uz Ministru kabineta virzītu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatiem. Kandidātu atlase noritēja trīs kārtās:
Pirmajā kārtā notika kandidātu iesniegto dokumentu atbilstības Augstskolu likumā un noteikumos Nr.636 padomes locekļiem noteiktajām prasībām un pieteikumos sniegtās informācijas saturiskā izvērtēšana. Atlases komisija sludinājumā noteiktajā termiņā saņēma 12 pieteikumus.
Otrajā kārtā iekļuvušie 10 kandidāti tika aicināti uz interviju, no kuriem viens atsauca savu dalību. Intervijas laikā atlases komisija padziļināti novērtēja kandidātu atbilstību darbam Latvijas Mākslas akadēmijas padomē, kā arī kandidātiem, kuri tika virzīti otrajai kārtai, atlases komisija lūdza iesniegt redzējumu prezentācijas formā par augstākās izglītības un zinātnes attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, kā arī par Latvijas Mākslas akadēmijas darbības prioritātēm. Attiecībā uz Latvijas Mākslas akadēmijas kandidātiem atlases komisija pieņēma lēmumu uz atlases trešo kārtu virzīt piecus kandidātus.
Trešajā kārtā iekļuvušajiem pieciem kandidātiem tika vērtētas kompetences kandidātu atlases nolikumā noteiktajās profesionālās un vadības pieredzes jomās.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojuma Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem” 2. punktu Latvijas Mākslas akadēmija ir mākslu un kultūras universitāte.
Augstskolu likuma 14.1 panta sestās daļas 3. punkts nosaka, ka mākslu un kultūras universitātes padomi veido pieci locekļi, no kuriem divus sabiedrības pārstāvjus saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, iesaistot atlases procesā sabiedrību (tai skaitā augstskolu absolventu organizācijas, profilam atbilstošās nozares asociācijas un darba devējus, akadēmisko, pētniecības un radošo organizāciju pārstāvjus, personas ar starptautiski nozīmīgiem sasniegumiem zinātnē, mākslās vai uzņēmējdarbībā, nozaru ministriju un pašvaldību pārstāvjus), izraugās ministrija, kuras pārraudzībā ir augstskola, un izvirza Ministru kabinets.
Atlases komisija 2022. gada 15. februārī pieņēma lēmumu virzīt kandidātus Zani Čulkstēnu un Ditu Rietumu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu amatiem.
Projektam pievienoti kandidātu dzīves gaitas un darba pieredzes apraksti (Curriculum Vitae).
Valsts dibinātam augstskolām padomes ir jāizveido līdz 2022. gada 31. janvārim saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 62. punktu, tāpēc ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk apstiprināt Zani Čulkstēnu un Ditu Rietumu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļa amatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Latvijas Mākslas akadēmija
Ietekmes apraksts
Latvijas Mākslas akadēmijā tiks izveidots jauns pārvaldes orgāns, kas iepriekš nav bijis – Latvijas Mākslas akadēmijas padome, kas būs augstākā lēmējinstitūcija augstskolā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Ministru kabineta virzītu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu atlase notika atklāti. Kultūras ministrijas tīmekļvietnē tika publicēts sludinājums, kandidātu atlases nolikums, padomes locekļu atalgojums, līdz ar to padomes locekļu kandidātiem bija iespēja iepazīties ar dokumentāciju, kas regulē kandidātu atlases procesu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Mākslas akadēmija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Pēc Ministru kabineta virzītu Latvijas Mākslas akadēmijas padomes locekļu apstiprināšanas Latvijas Mākslas akadēmija varēs izveidot jaunu pārvaldes orgānu – augstskolas padomi.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi