Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
22-TA-2462: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai risinātu konstatētās problēmas pasažieru komercpārvadājumu jomā saistībā ar nodokļu nomaksas disciplīnu, Finanšu ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk - VID) ir izstrādājusi konceptu, kas paredz stiprināt esošo regulējumu. Atbilstoši minētajam konceptam ir izstrādāti grozījumi divos likumos, kuru virzība tika uzsākta paralēli: likumprojekts “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (22-TA-424) (minētie grozījumi jau pieņemti Saeimā) un likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (turpmāk – Likumprojekts).
Likumprojekta izstrāde ir saistīta ar Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra sēdē Satiksmes ministrijai doto uzdevumu sadarbībā ar Finanšu ministriju un VID sagatavot un satiksmes ministram līdz 2022. gada 29. aprīlim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas nosaka regulējumu saistībā ar VID piemēroto liegumu veikt komercpārvadājumus ar taksometru vai vieglo automobili un paredz administratīvo atbildību gadījumos, kad tiek pārkāpti tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniegšanas noteikumi (prot.nr. 4 25.§ 4. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai uzlabotu nodokļu nomaksas disciplīnu un mazinātu ēnu ekonomiku, kā arī atturētu nodokļu maksātājus no pārkāpumu izdarīšanas, nosakot tādus instrumentus, lai VID veikto pārbaužu rezultātā papildus aprēķinātie nodokļu maksājumi valsts budžetā tiktu samaksāti savlaicīgi un pilnā apmērā, kā arī konstatētie pārkāpumi tiktu savlaicīgi novērsti un nepieļauti nākotnē.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekts ir iekļauts likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē. Tādējādi tā spēkā stāšanās termiņš – 2025.gada 1.janvāris.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārbaudēs konstatētais

2021. gadā 82 taksometru nozares nodokļu maksātājiem ir veikti šādi nodokļu kontroles pasākumi:
- septiņas tematiskās pārbaudes, pārkāpumus konstatējot sešos gadījumos (86%), kā rezultātā naudas sods tika piemērots sešos gadījumos 1100,00 euro apmērā, t.sk. par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību neievērošanu (likuma “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk – NNL) 140. pants) 700,00 euro;
- 68 lēmumi par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, papildus aprēķinot maksājumus budžetā 2 457 48,69 euro apmērā, un septiņi lēmumi par datu atbilstības pārbaudes izbeigšanu. Datu atbilstības pārbaudēs 482 430,00 euro apmērā tika noteikti valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu avansa maksājumi par vieglo taksometru, ar kuru tiek veikti pārvadājumi;
- līdz 2024. gada 21. maijam 70 nodokļu maksātāji ir likvidēti. Analizējot likvidētos uzņēmumus, tika secināts, ka vidējais likvidēto uzņēmumu pastāvēšanas ilgums ir 41 mēnesis, t.i., trīs – četri gadi, t.sk. 3% gadījumu pastāvēšanas ilgums bija īsāks par diviem gadiem (diviem uzņēmumiem);
 - 2021. gadā diviem nodokļu maksātājiem ir uzsākts maksātnespējas process.

2022. gadā 188 taksometru nozares nodokļu maksātājiem ir veikti šādi nodokļu kontroles pasākumi:
 - 29 tematiskās pārbaudes, pārkāpumus konstatējot 28 gadījumos (97%), kā rezultātā naudas sods tika piemērots 26 gadījumos 18 970,00 euro apmērā, t.sk. par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (NNL 135. pants) 8375,00 euro un saskaņā ar NNL 140. pantu – 3710,00 euro;
 - 61 gadījumā apsekošanas rezultātā piemērots naudas sods 14 720,00 euro apmērā, t.sk. saskaņā ar NNL 135. pantu – 2335,00 euro un 140. pantu – 8310,00 euro;
 - 115 lēmumi par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, papildus aprēķinot maksājumus budžetā 3 340 471,01 euro apmērā, un 14 lēmumi par datu atbilstības pārbaudes izbeigšanu. Datu atbilstības pārbaudēs 192 530,00 euro apmērā tika noteikti valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu avansa maksājumi par vieglo taksometru, ar kuru tiek veikti pārvadājumi;
 - līdz 2024. gada 21. maijam 106 nodokļu maksātāji ir likvidēti. Analizējot likvidētos uzņēmumus, tika secināts, ka vidējais likvidēto uzņēmumu pastāvēšanas ilgums ir 34 mēneši, t.i., divi – trīs gadi, t.sk. 37% gadījumu pastāvēšanas ilgums bija īsāks par diviem gadiem (39 uzņēmumiem);
 - 2022. gadā diviem nodokļu maksātājiem ir uzsākts maksātnespējas process.

2023. gadā 123 taksometru nozares nodokļu maksātājiem ir veikti šādi nodokļu kontroles pasākumi:
 - septiņas tematiskās pārbaudes, pārkāpumus konstatējot visos gadījumos (100%), kā rezultātā naudas sods tika piemērots piecos gadījumos 6910,00 euro apmērā, t.sk. saskaņā ar NNL 135. pantu – 3435,00 euro un 140. pantu – 620,00 euro;
 - 60 gadījumos apsekošanas rezultātā piemērots naudas sods 15 015,00 euro apmērā, t.sk. saskaņā ar NNL 135. pantu 4630,00 euro un 140. pantu - 4525,00 euro, 12 gadījumos preventīvo darbību ietvaros piemērots naudas sods 2000,00 euro apmērā, t.sk. saskaņā ar NNL 135.pantu – 700,00 euro un 140.pantu – 420,00 euro;
 - 40 lēmumi par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, papildus aprēķinot maksājumus budžetā 649 391,33 euro apmērā, un divi lēmumi par datu atbilstības pārbaudes izbeigšanu. Datu atbilstības pārbaudēs 10 010,00 euro apmērā tika noteikti valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu avansa maksājumi par vieglo taksometru, ar kuru tiek veikti pārvadājumi;
 - 50 nodokļu rēķini, papildus aprēķinot maksājumus budžetā 465 020,02 euro apmērā, viens vienošanās līgums par maksājumiem budžetā 1500,33 euro apmērā un viens lēmums par nodokļu kontroles izbeigšanu. Nodokļu kontrolē 3816,95 euro apmērā tika noteikti valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu avansa maksājumi par vieglo taksometru, ar kuru tiek veikti pārvadājumi;
 - līdz 2024. gada 21. maijam 29 nodokļu maksātāji ir likvidēti. Analizējot likvidētos uzņēmumus, tika secināts, ka vidējais likvidēto uzņēmumu pastāvēšanas ilgums ir 25 mēneši, t.i., aptuveni divi gadi, t.sk. 62% gadījumu pastāvēšanas ilgums bija īsāks par diviem gadiem (18 uzņēmumiem);
 - 2023.gadā vienam nodokļu maksātājam ir uzsākts maksātnespējas process.

Vērtējot situāciju pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru jomā, padziļināti vērtēta situācija arī par informācijas sniegšanu VID (pasažieru pārvadājumu tiešsaistes datiem). Analīzes laikā konstatēts, ka daļa taksometru nozares nodokļu maksātāju tiek likvidēti 12 mēnešu laikā no reģistrācijas datuma (skatīt tabulā).
 
Gads, kad tika saņemti pasažieru pārvadājumu tiešsaistes dati Nodokļu maksātāju skaits, kas ir likvidēti 12 mēnešu laikā no reģistrācijas datuma (ar likvidācijas datiem līdz 26.05.2024.) Likvidēto nodokļu maksātāju skaits kopā (ar likvidācijas datiem līdz 26.05.2024.)
2021. gads 6 285
2022. gads 60 417
2023. gads 89 247

Analīzes rezultāti apstiprināja pārbaužu laikā konstatēto tendenci, proti, daļa taksometru uzņēmumu ir jaunreģistrētie, to pastāvēšanas cikls nav ilgs un ir saistīts ar jaunu uzņēmumu dibināšanu, uz kuriem sadrumstalotā veidā tiek pārnesta saimnieciskā darbība. Atsevišķos gadījumos pārreģistrācijas shēma ir tikusi izmantota vairākas reizes ar zināmu regularitāti, kas ir sarežģījis administrēšanas procesu (izsekojamības iespēju darbinieku un transportlīdzekļu plūsmai). It īpaši jāņem vērā, ka lielākos zaudējumus valsts budžetam ir nodarījuši tieši uzņēmumi, kuru pastāvēšanas cikla ilgums ir īslaicīgs – no pāris mēnešiem līdz periodam, kas ir mazāks par gadu. Tajā pat laikā bieži tiek konstatēti gadījumi, kad sabiedrību valdēs tiek ieceltas amatpersonas bez deklarētas dzīvesvietas adreses, kuru vietā faktiski rīkojas citas personas, komersantu rīcībā nav materiāli tehniskā bāze saimnieciskās darbības veikšanai – transportlīdzekļi reģistrēti turējumā, to īpašnieki ir trešās personas (gan fiziskās, gan juridiskās personas).

Turklāt taksometru uzņēmumu biežā mainība provizoriski ir saistīta ar izvairīšanos no savlaicīgas reģistrēšanās Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) maksātāju reģistrā un PVN nodokļa nomaksas – tie pārsvarā nereģistrējas PVN maksātāju reģistrā, lai gan pēc tiešsaistes datiem PVN slieksnis kādā no periodiem jau ir ticis pārsniegts. Bieži vien pēc VID uzsāktām preventīvām darbībām šādi uzņēmumi uzsāk aktīvas darbības, lai pārceltu savu saimniecisko darbību uz vairākiem citiem jaundibinātiem uzņēmumiem, kuriem ir citas amatpersonas un juridiskās adreses, bet pēc būtības tie turpina veikt saimniecisko darbību, vienkārši ar citu nosaukumu. 
Padziļināti izvērtējot automobiļu kustību jeb pastāvēšanas ciklu, tika secināts, ka nodokļu kontroles laikā vai pēc uzņēmumu saimnieciskās darbības apturēšanas, vai likvidācijas, tiek veikta vairākkārtēja automobiļu pārreģistrēšana, un pēc pārreģistrēšanas automobiļi pārsvarā paliek taksometru nozarē. Paša transportlīdzekļa izmantošanas cikls ir ilgstošs, tomēr grūti izsekojams, jo tas nepārtraukti pāriet turējumā vai īpašumā no viena komersanta pie cita, bieži ar jaunu taksometra numura zīmi, tādējādi radot maldīgu priekšstatu, ka taksometru nozarē iesaistīti aizvien jauni automobiļi, lai gan to skaits būtībā nemainās. 

Pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili jomā ir saskatāmas vairākas iezīmes, kas raksturo nodokļu nomaksas problēmas un norāda uz augstu ēnu ekonomiku. Turklāt šādas iezīmes norāda uz apzinātu šajā nozarē darbojošos komersantu rīcību ar mērķi izvairīties no nodokļu maksāšanas. Šai nodokļu maksātāju grupai pamatā konstatēti būtiski pārkāpumi, kas rada valsts budžetam lielus zaudējumus:
▪ nozari reglamentējošo prasību neievērošana (pakalpojumu sniegšana bez speciālās atļaujas (licences) un/vai bez licences kartītes, nav nodrošināta taksometru skaitītāju žurnālu regulāra un pareiza aizpildīšana, netiek ievērota žurnālu iesniegšanas disciplīna);
▪ maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietotāju pienākumu nepildīšana (nav uzstādītas un lietotas elektroniskās ierīces un iekārtas, čeku neizdrukāšana un neizsniegšana uzreiz pēc samaksas saņemšanas, ieņēmumu nereģistrēšana);
▪ izvairīšanās no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (nav samaksāts valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk – VSAOI) avanss (depozīts) 130 euro apmērā par katru taksometru vai vieglo automobili, ar kuru tiek veikti pasažieru komercpārvadājumi, nesamaksātas VSAOI un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, darba devēja ziņojumā uzrādot darba ņēmējam mazāk nostrādātās stundas, nesamaksāts PVN no nedeklarētās darījumu vērtības, nesamaksāts PVN, nereģistrējoties kā PVN maksātājam, pārsniedzot PVN reģistrēšanās slieksni, nesamaksāts mikrouzņēmumu nodoklis no nedeklarētā apgrozījuma);
▪ grāmatvedības, pārskatu iesniegšanas un statistiskās informācijas noteikumu neievērošana;
▪ atsevišķos gadījumos kredītiestādē nav atvērts maksājumu norēķinu konts;
▪ nodokļu kontrolei nepieciešamās pieprasītās informācijas nesniegšana.

No 2020. gada janvāra VID saņem datus no Autotransporta direkcijā reģistrētiem tīmekļvietņu un mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili. Attiecīgi, salīdzinot datus, kurus sniedz tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzēji par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili, t.sk. izmantojot datus par komersantu kopējiem gūtajiem ieņēmumiem par braucieniem (pārvadājumiem) noteiktā periodā, ar VID rīcībā esošo informāciju par šo nodokļu maksātāju deklarētajiem datiem deklarācijās un pārskatos, piemēram, PVN deklarācijās, mikrouzņēmumu nodokļa ceturkšņa deklarācijās, provizoriski ir aprēķināts valsts budžetam nodarītais zaudējumu apmērs.

Aprēķinātie provizoriskie zaudējumi (PVN un algu joma, VSAOI avanss) valsts budžetam 2020. - 2023. gadā:

■ 2020. gadā* tiešsaistes dati saņemti par 1072 nodokļu maksātājiem, kopējais valsts budžeta zaudējumu apmērs pēc provizoriskiem aprēķiniem ir 7 187 338,87 euro, kurus veido 885 nodokļu maksātāji, tai skaitā:
▪ virs 10 000 euro summārais zaudējums kopā ir 5 931 965,39 euro, kurus veido 109 nodokļu maksātāji;
▪ no 1000 līdz 10 000 euro, summārais zaudējums kopā ir 1 097 697,91 euro, kurus veido 368 nodokļu maksātāji;
▪ no 0,01 līdz 1000 euro summārais zaudējums kopā ir 157 675,57 euro, kurus veido 408 nodokļu maksātāji.

■ 2021. gadā*, ** tiešsaistes dati saņemti par 1154 nodokļu maksātājiem, kopējais valsts budžeta zaudējumu apmērs pēc provizoriskiem aprēķiniem ir 5 927 439,45 euro, kurus veido 974 nodokļu maksātāji, tai skaitā:
▪ virs 10 000 euro summārais zaudējums kopā ir 4 811 203,48 euro, kurus veido 112 nodokļu maksātāji;
▪ no 1000 līdz 10 000 euro, summārais zaudējums kopā ir 930 407,73 euro, kurus veido 322 nodokļu maksātāji;
▪ no 0,01 līdz 1 000 euro summārais zaudējums kopā 185 828,24 euro, kurus veido 540 nodokļu maksātāji.

* 2020. un 2021. gadā saistībā ar COVID-19 krīzi vairākām nozarēm bija būtiski komercdarbības ierobežojumi, t.sk. tādām, kuras ir cieši saistītas ar taksometru nozari (tūrisms, izklaide, kultūra un citi pārvietošanās ierobežojumi iedzīvotājiem, u.tml.)
** No 2021. gada 1. jūlija ir mainījies regulējums attiecībā uz tiešsaistes datu saņemšanu VID (dati tiek saņemti ne tikai no tīmekļvietņu un mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem, bet arī no pasažieru pārvadātājiem).

■ 2022. gadā tiešsaistes dati saņemti par 1989 nodokļu maksātājiem, kopējais valsts budžeta zaudējumu apmērs pēc provizoriskiem aprēķiniem ir 5 786 628,08 euro, kurus veido 1484 nodokļu maksātāji, tai skaitā:
▪ no 10 000 euro summārais zaudējums kopā ir 4 168 168,36 euro, kurus veido 120 nodokļu maksātāji;
▪ no 1000 līdz 10 000 euro, summārais zaudējums kopā ir 1 325 987,23 euro, kurus veido 370 nodokļu maksātāji;
▪ no 0,01 līdz 1000 euro summārais zaudējums kopā ir 292 472,49 euro, kurus veido 994 nodokļu maksātāji.

■ 2023. gadā tiešsaistes dati saņemti par 2835 nodokļu maksātājiem, kopējais valsts budžeta zaudējumu apmērs pēc provizoriskiem aprēķiniem ir 2 909 487,62 euro, kurus veido 2044 nodokļu maksātāji, tai skaitā:
▪ virs 10 000 euro summārais zaudējums kopā ir 961 736,44 euro, kurus veido 61 nodokļu maksātājs;
▪ no 1000 līdz 10 000 euro, summārais zaudējums kopā ir 1 466 306,96 euro, kurus veido 475 nodokļu maksātāji;
▪ no 0,01 līdz 1000 euro summārais zaudējums kopā ir 481 444,22 euro, kurus veido 1508 nodokļu maksātāji.

Ņemot vērā minēto, var secināt, ka, lai gan provizoriski aprēķinātais valsts budžetam nodarītais zaudējumu apmērs samazinās, tas tomēr norāda uz būtisku nodokļu nemaksāšanas risku pasažieru komercpārvadājumu nozarē, proti, nodokļu maksātājiem jau sākotnēji nav bijis nolūka deklarēt faktiskos saimnieciskās darbības ieņēmumus un veikt nodokļu nomaksu pilnā apmērā. Līdz ar to nepieciešams risināt situāciju, kas ir izveidojusies konkrētajā nozarē attiecībā uz pienākumu ievērošanas disciplīnu un piemēroto sodu izpildi, t.sk. mazinot ēnu ekonomikā strādājošo nodokļu maksātāju skaitu un stiprinot informācijas sniegšanas un nodokļu nomaksas disciplīnu. Jautājumu nepieciešams risināt kompleksi, pēc iespējas izvairoties no konkurences kropļošanas pasažieru pārvadājumos.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot situāciju pasažieru komercpārvadājumu (ar taksometru un vieglo automobili) jomā, tika konstatēts, ka esošais regulējums, t.sk. paredzētā administratīvā atbildība, vairs neattur nodokļu maksātājus no pārkāpumu izdarīšanas un nestimulē tos nedz sniegt VID normatīvajos aktos paredzēto informāciju, proti, paziņot par visiem veiktajiem pasažieru pārvadājumiem, nedz veikt nodokļu nomaksu un piemēroto sodu samaksu pilnā apmērā. Arī atbildības normas nespēj pilnvērtīgi sasniegt mērķi, jo uz šo tiesību aktu pamata piemērotie naudas sodi pārvadātājiem nav efektīvi iekasējami, kā arī iztrūkst iedarbīgi administratīvi procesuālie līdzekļi, lai ierobežotu tādu pasažieru pārvadātāju iesaisti minēto pakalpojumu sniegšanā, kuri nav novērsuši konstatētos pārkāpumus. Vienlaikus praksē vērojama tendence, ka, lai arī transportlīdzekļu vadītājiem tiek piemērots administratīvais sods vai administrēšanas procesā ir konstatēti būtiski normatīvo aktu nodokļu jomā pārkāpumi, tomēr nereti konstatētais pārkāpums netiek novērsts un transportlīdzeklis turpina piedalīties ceļu satiksmē, sniedzot pasažieriem komercpārvadāšanas pakalpojumus, faktiski turpinot veikt to pašu pārkāpumu. Turklāt, lai izvairītos no nākotnē prognozējamā vai ar administratīvo aktu uzliktā pienākuma pildīšanas, transportlīdzekļi jau sākotnēji netiek noformēti uz faktisko īpašnieku vai, uzzinot par pārbaudes uzsākšanu, īpašnieki savu kustamo mantu atsavina citai personai, to darot vairākkārt. Mainoties īpašuma tiesībām, VID noteiktais piespiedu izpildes mehānisms zaudē savu ātrumu un efektivitāti, jo primāri tiek īstenots uzņēmumu pārejas pierādīšanas process, kas ir sarežģīts no pierādīšanas aspektiem un prasa zināmu laiku tā īstenošanai. Piemēram, pārvadāšanas pakalpojumu sniedz pārvadātājs, kuram nav īpašumā vieglo automobiļu un citu aktīvu, savukārt transportlīdzekļi, kas paredzēti komercpārvadājumiem, reģistrēti turējumā, līdz ar to gadījumā, ja pārvadātājam tiek konstatēts neizpildītas saistības nodokļu jomā, tam nav aktīvu, uz ko varētu vērst piedziņu, līdz ar to pie spēkā esošā tiesiskā regulējuma šāds komersants var turpināt veikt pārkāpumus, neskatoties uz piemērotajiem administratīvajiem sodiem, palielinot zaudējumu apmēru valsts budžetam nesamaksāto nodokļu veidā, vai atstāt uzņēmumu ar parādiem un dibināt jaunu, kas turpinās to pašu praksi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka pārvadātāju un tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzēju datu nosūtīšana tiešsaistē VID ir būtisks instruments, kas ļauj uzraudzīt pārvadātāju veiktos pasažieru komercpārvadājumus un veikt datos balstītas mērķtiecīgas pārbaudes pasažieru komercpārvadājumu jomā ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem, ir nepieciešams noteikt efektīvus tiesiskos līdzekļus, lai nodrošinātu, ka minētie dati tiek saņemti korekti un savlaicīgi. Ņemot vērā, ka šo datu trūkums var būtiski ietekmēt pārvadātāju uzraudzības iespējas un ir saistīts ar būtiskiem riskiem attiecībā uz komersantu centieniem izvairīties no nodokļu nomaksas, ir nepieciešams noteikt VID tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību bez brīdinājuma gadījumos, kad pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru pārvadātājs vai tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu (par pasažieru komercpārvadājumiem, kas veikti izmantojot šo pakalpojumu, ar vieglo automobili) nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus, lai mazinātu ēnu ekonomiku un atturētu personas no pārkāpumu izdarīšanas, nepieciešams stiprināt esošo tiesisko regulējumu un noteikt VID tiesības liegt pārvadātājam izmantot pārkāpumā iesaistīto konkrēto taksometru vai vieglo automobili pasažieru komercpārvadājumos. Minētais tiesiskais risinājums tiks īstenots kā papildsods – tiesību atņemšana, piemērojot administratīvo atbildību, administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros.
Tāpat, administratīvo atbildību paredzošajās tiesību normās ir nepieciešams arī noteikt stingrāku regulējumu, proti, papildsodu, kas ļautu komersantiem uz laiku atņemt tiesības veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem, izolējot no pasažieru komercpārvadājumu nozares tādus komersantus, kas ilgstoši un mērķtiecīgi ignorē normatīvo aktu prasības un kropļo uzņēmējdarbības vidi konkrētajā nozarē.   
Pārvadātāju un tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzēju saimnieciskās darbības apturēšana par datu nesniegšanu VID tiešsaistē tiks īstenota administratīvā procesa ietvaros NNL 34.1 pantā noteiktajā kārtībā.
Administratīvā pārkāpuma procesā piemērotais papildsods tiks reģistrēts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (turpmāk - CSDD) uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Lieguma atzīme reģistrā tiks dzēsta pēc tam, kad komersants būs izpildījis piemēroto papildsodu administratīvā pārkāpuma lietā. Tiesību atņemšanu – izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos vai veikt pasažieru komercpārvadājumus uz noteiktu laiku, pārkāpējam būs tiesības pārsūdzēt Administratīvās atbildības likumā noteiktajā kārtībā.
Risinājuma mērķis - nodrošināt konkrētā transportlīdzekļa vai komersanta izslēgšanu uz noteiktu laiku no uzņēmējdarbības vides konkrētajā tautsaimniecības nozarē, neļaujot turpināt pieļauto pārkāpumu un tādējādi kropļot uzņēmējdarbības vidi. Līdz ar to šāds regulējums ir samērīgs un vērsts uz to, lai persona nepieļautu pārkāpumu.

Likumprojektā paredzēts:
- papildināt NNL 34.1 panta pirmo daļu ar 8. punktu, nosakot VID tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, ja konstatēts, ka pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru pārvadātājs (vai tā darbinieks, vai persona, kas sniedz taksometru pakalpojumu taksometru pārvadātāja vārdā) nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā;
- papildināt NNL 34.1 panta pirmo daļu ar 9. punktu, nosakot VID tiesības apturēt nodokļu maksātāja (tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzēja) saimniecisko darbību, ja konstatēts, ka tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu (par pasažieru komercpārvadājumiem, kas veikti izmantojot šo pakalpojumu, ar vieglo automobili) nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā;
- precizēt NNL 34.1 panta otro daļu ar izņēmuma gadījumiem, kad saimniecisko darbību aptur bez brīdinājuma, ne tikai iepriekš uzskaitīto pārkāpumu gadījumos, bet arī šā panta pirmās daļas 2. punktā (izvairīšanās no nodokļu nomaksas) un 3. punktā (pārkāpumi saistīti ar nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību neievērošanu) minēto pārkāpumu gadījumos. Proti, ja nodokļu maksātājiem, kuru darbība ir saistīta ar pasažieru komercpārvadājumiem, konstatē NNL 34.1 panta pirmās daļas 2., 3. un 8. punktā noteiktos pārkāpumus, tad VID ir tiesības pieņemt lēmumu par attiecīgā nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu bez brīdināšanas. Tāds pats process tiks īstenots arī  attiecībā uz NNL 34.1 panta pirmās daļas 9. punktā ietverto pārkāpumu attiecībā uz tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem, konstatējot datu nesniegšanu VID tiešsaistes režīmā. Tādējādi, uzsākot nodokļu maksātāja (pārvadātāja) saimnieciskās darbības apturēšanas procesu, lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu tiks noformēts NNL 34.1 panta ceturtajā daļā noteiktajā piecu dienu laikā.
Tā kā šo datu trūkums var būtiski ietekmēt pārvadātāju uzraudzības iespējas un, ņemot vērā ievērojamo ēnu ekonomikas īpatsvaru nozarē (pēc nozarē strādājošo uzņēmēju aplēsēm šajā nozarē ēnu ekonomika varētu sasniegt pat 80% (organizāciju BASE 2018. gada un KPMG 2024. gada pētījumi)), pastāv būtiski riski saistībā ar komersantu vēlmi izvairīties no nodokļu nomaksas. Līdz ar to saimnieciskās darbības apturēšana bez brīdinājuma ir samērīga ar izdarīto pārkāpumu un ir nepieciešama, lai novērstu iespējamo nodokļu ieņēmumu zudumu un kalpotu kā preventīvs līdzeklis, kas atturētu komersantus no vēlmes pārkāpt normatīvo aktu prasības, lai izvairītos no nodokļu nomaksas. Vienlaikus šāds tiesiskais risinājums ļauj samērā ātri pārtraukt komersantu prettiesisko rīcību, tādējādi izvairoties no tā, ka tie turpina nodarīt kaitējumu uzņēmējdarbības videi un valsts budžetam.  
Vienlaikus NNL 135., 138. vai 140. pantā redakcijas tiek papildinātas ar jauniem papildsodiem - tiesību atņemšana izmantot pārkāpumā iesaistīto transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili un tiesību atņemšana uz noteiktu laiku veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem. Minētie papildsodi tiks noteikti uz laiku līdz diviem gadiem. Līdz ar to, piemērojot papildsodu, VID būs pienākums vērtēt piemērotā papildsoda ilgumu ar izdarītā pārkāpuma smagumu. Saskaņā ar Administratīvās atbildības likumā noteikto šāda veida papildsodus iespējams piemērot uz laika periodu no viena mēneša līdz pieciem gadiem. Lai pārlieku nelabvēlīgi neietekmētu komersantu tiesības veikt komercdarbību, nav izvēlēts maksimālais iespējamais laika periods, ko šādos gadījumos varētu noteikt saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 17. pantu.
Papildsoda ilguma (līdz diviem gadiem) izvēle ir saistīta ar iepriekš anotācijā aprakstīto VID konstatēto pārkāpuma biežumu un ēnu ekonomikas apjomu nozarē. Tā kā līdz šim normatīvajos aktos noteiktās sankcijas nespēj pietiekami ietekmēt pārkāpējus, tad ir nepieciešams minētās sankcijas papildāt ar pietiekami iedarbīgiem papildsodiem. Saskaņā ar VID veiktajām aplēsēm papildsodu piemērošana līdz diviem gadiem varētu būt pietiekami iedarbīgs mehānisms (sankcija), kas ēnu ekonomikā strādājošos pārvadātājus varētu atturēt no vēlmes uzņemties risku “tikt pieķertam” un vēlmes sniegt pakalpojumus, neievērojot normatīvo aktu prasības. Jāņem vērā, ka ar likumprojektu netiek noteikts minimālais papildsoda ilgums, tādējādi saskaņā ar vispārējo regulējumu, to varēs noteikt no viena mēneša. Papildsods, nosakot katrā konkrētā gadījumā tā ilgumu, tiks piemērots, balstoties uz tā samērīgumu attiecībā pret konkrēto pārkāpumu. Lai nodrošinātu vienotu izpratni par administratīvā soda sankciju piemērošanas principiem, saistībā ar šo tiks papildinātas VID izstrādātās vadlīnijas par administratīvā soda sankciju piemērošanas principiem.
Papildsods – tiesību atņemšana tiek paredzēts Likumprojektā, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 389 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili” un Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 405 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru” ietverto kārtību pārvadātājiem, kuri veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru vai vieglo automobili, izsniegtās speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes tiek anulētas. Minētie noteikumi neparedz regulējumu, kurš dotu tiesības licenču izsniegšanas institūcijai minētās licences apturēt uz laiku. Līdz ar to pastāvošais tiesiskais regulējums atļauj pasažieru komercpārvadātājiem izsniegtās speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes vienīgi anulēt. Pēc licenču anulēšanas pārvadātājiem tās ir jāiegūst no jauna.         
Tiesību atņemšana izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai vieglo automobili tiks piemērots, ja pārbaudes ietvaros VID konstatēs, ka pārvadājuma veicējs ir izdarījis tik nozīmīgu pārkāpumu, kura dēļ normatīvie akti nemaz nepieļauj pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu sniegšanu. Piemēram, taksometra skaitītājs neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām metroloģiskajām prasībām (Autopārvadājumu likuma 40. panta vienpadsmitās daļas 2. punkta pārkāpums). Savukārt papildsods saistībā ar tiesību atņemšanu veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru un vieglo automobili tiks piemērots gadījumos, kad pārvadātāja darbībās tiks konstatētas apjomīgas sistēmiska rakstura ieņēmumu uzskaites neatbilstības. Piemēram, iepriekš minētais Autopārvadājumu likuma 40. panta vienpadsmitās daļas 2. punkts ir pārkāpts ilgstošā laika periodā un ar vairākiem pārvadātāja rīcībā esošajiem transportlīdzekļiem, un pārkāpuma raksturs norāda uz darbību sistemātiskumu, lai izvairītos no pilnīgas nodokļu nomaksas. Pantā ietvertais tiesiskais regulējums tiek veidots, lai nodrošinātu samērīgus procesuālos iedarbības līdzekļus uz pārvadātājiem, kuri neievēro normatīvos aktus darījumu uzskaites un nodokļu nomaksas jomā. Kuru no papildsodiem un uz cik ilgu laiku piemērot, VID vērtēs administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros, izvērtējot pārkāpuma smagumu, iespējamās sekas un samērīgumu, salīdzinājumā ar citiem pārkāpumiem. Vienlaikus norādāms, ka tiesiskais regulējums attiecībā uz tiesību atņemšanu izmantot pārkāpumā iesaistīto transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ietekmē minimāli transportlīdzekļu īpašniekus, kuri nodevuši savu transportlīdzekli pārkāpējam, jo tiesiskais risinājums paredz noteikt tiesību atņemšanu tikai attiecībā uz tiesībām transportlīdzekli izmantot komercdarbībā pasažieru pārvadājumu nozarē, savukārt transportlīdzekļa izmantošana privātām vajadzībām vai saimnieciskajai darbībai citā nozarē nekādi netiek skarta, jo konkrētais transportlīdzeklis var brīvi piedalīties ceļu satiksmē.
Papildsodu piemērošana atkarībā no izdarītā pārkāpuma smaguma ļaus VID efektīvi ietekmēt tos pasažieru komercpārvadājumu veicējus, kuri nevēlas darboties normatīvo aktu ietvaros un tādējādi veicina ēnu ekonomiku nozarē.  
Vienlaikus, lai izvairītos no tā, ka pārkāpējs turpina veikt pārkāpumu administratīvā pārkāpuma procesa laikā, paredzams, ka VID izmantos Administratīvās atbildības likuma 73. pantā noteikto procesuālo piespiedu līdzekli – personai piešķirto tiesību izmantošanas apturēšanu līdz brīdim, kad stājas spēkā lēmums administratīvā pārkāpuma lietā. Proti, lai novērstu turpmāku pārkāpuma izdarīšanu pārvadātājam tiks apturētas tiesības izmantot transportlīdzekli, ar kuru izdarīts pārkāpums, pasažieru komercpārvadājumos. Atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 272. pantā un 273. pantā noteiktajam, procesuālais piespiedu līdzeklis tiks reģistrēts CSDD uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Līdz ar to līdz brīdim, kad stājas spēkā lēmums administratīvā pārkāpuma lietā transportlīdzekli nevarēs izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai vieglo automobili. Kombinējot šo procesuālo piespiedu līdzekli ar papildsodu administratīvā pārkāpuma lietā, tiks veidots efektīvs tiesiskais mehānisms, kas ļaus efektīvi cīnīties ar ēnu ekonomiku pasažieru komercpārvadājumu ar taksometriem vai vieglajiem automobiļiem nozarē.   
Likumprojektā noteiktie līdzekļi piemērojami, lai nodrošinātu sabiedrības interešu aizsardzību attiecībā uz valstī noteikto saistību izpildi (informācijas sniegšanas un nodokļu nomaksas veidā), kā arī nodrošinātu godīgas konkurences aizsardzību konkrētajā nozarē attiecībā uz tiem nodokļu maksātājiem, kas godīgi pilda uzliktos pienākumus un ievēro noteiktos procesus gan darbības uzsākšanai, gan darbībai konkrētajā nozarē vai konkrētajā valsts teritorijā, un nodrošinātu Latvijas Republikas tiesību normu ievērošanu un pieņemto lēmumu izpildi, nepieļaujot tiesiskā nihilisma iestāšanos.
Vienlaikus diskusijās ar Satiksmes ministriju ir panākts tiesiskais risinājums, kura ietvaros plānots Autopārvadājumu likumu papildināt ar transportlīdzekļa, kas tiek izmantots pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili pakalpojumu sniegšanai, iznomāšanas uzraudzības mehānismu, nosakot iznomātāja un transportlīdzekļa nomnieka atbildību un pienākumus par šo prasību neizpildi. Tiks izvērtēts piemērotākais veids informācijas uzkrāšanai par iznomātāju un nomnieku (CSDD uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai VSIA “Autotransporta direkcija” uzturētajā Taksometru vadītāju reģistrā), lai kontrolējošām iestādēm atvieglotu kontroles iespējas.
Gan šajā Likumprojektā, gan Autopārvadājumu likumā paredzētie grozījumi ļaus izveidot efektīvu tiesisko regulējumu nozares uzraudzībai un ēnu ekonomikas apkarošanai.

Latvijas Republikas Satversmes 105. pants noteic, ka ikvienam ir tiesības uz īpašumu. Īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm. Īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar likumu.
Likumprojektā paredzētās tiesības, administratīvā pārkāpuma procesā liegt izmantot privātpersonai transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, pārkāpējam radīs minimālu un samērīgu tiesību uz īpašumu aizskārumu, jo liegums attieksies tikai uz tiesībām transportlīdzekli izmantot komercdarbībā pasažieru pārvadājumu nozarē. Situācijā, kad transportlīdzekļa īpašnieks nav pārkāpējs,  transportlīdzekļa īpašnieka īpašuma tiesību aizskārums ir pieļaujams, jo tas tiek noteikts visas sabiedrības interesēs, proti, lai novērstu kaitējumu konkrētajai tautsaimniecības nozarei un transportlīdzekļa īpašnieka īpašums netiktu izmantots pretēji sabiedrības interesēm. Šāds tiesību ierobežojums nodrošinās to, ka visi nodokļu maksātāji atbilstoši vienlīdzības principam maksā nodokļu maksājumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Līdzīgi secinājumi ir izdarāmi arī attiecībā uz tiesību atņemšanu veikt komercdarbību pasažieru komercpārvadājumu nozarē, jo minētais tiesību liegums ir attiecināms tikai uz pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem. Tiesību atņemšanas mērķis ir radītu tiesiskus šķēršļus nelikumīgu darbību veikšanai, tādējādi veicinot pārkāpēju izpratni par to, ka izdevīgāk ir darboties, ievērojot normatīvo aktu prasības.
Šāds ierobežojums nosakāms, lai nodrošinātu Latvijas Republikas kā demokrātiskas valsts un sabiedrības labklājības pastāvēšanas priekšnoteikuma esību, proti, nodrošinātu pienākumu ievērot Latvijas Republikas tiesību normas, nepieļaujot tiesiskā nihilisma iestāšanos, kā arī nodrošinātu līdzekļus valsts budžetam dažādu iedzīvotājiem sniedzamo sociālo pakalpojumu finansēšanai.
Kā norādījusi Satversmes tiesa, ikviena pamattiesību ierobežojuma pamatā ir jābūt apstākļiem un argumentiem, kādēļ tas vajadzīgs, proti, ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu – leģitīma mērķa – labad (sk., piemēram, Satversmes tiesas 2015. gada 13. oktobra sprieduma lietā Nr. 2014‑36‑01 18. punktu). Satversmes preambulā noteikts, ka Latvijas valsts ir izveidota citstarp tādēļ, lai nodrošinātu Latvijas tautas un ikviena brīvību un sekmētu labklājību. Par šo mērķu nodrošināšanas instrumentu ir uzskatāms citstarp valsts budžets un valsts rīcībā esošie finanšu līdzekļi (sal. sk. Satversmes tiesas 2017. gada 19. oktobra sprieduma lietā Nr.2016‑14‑01 25.2. apakšpunktu).
Atbilstoši Satversmes 66. panta pirmajai daļai Saeima ik gadu pirms saimnieciskā gada sākšanās lemj par valsts ienākumu un izdevumu budžetu. Proti, likumdevējam ir pienākums lemt par budžeta ieņēmumu nodrošināšanas veidiem. No Likuma par budžetu un finanšu vadību I nodaļas un 1. panta, kā arī NNL 1. panta 1. punkta izriet, ka viens no likumdevēja izraudzītajiem budžeta ieņēmumu nodrošināšanas un attiecīgi valsts un pašvaldību funkciju finansēšanas veidiem ir saskaņā ar nodokļu likumiem iekasētie vai saņemtie nodokļi. Nodokļu ieņēmumi kalpo valsts un atsevišķos gadījumos arī pašvaldību institūcijām nepieciešamo izdevumu segšanai.
Nodokļu ieņēmumu nodrošināšana ir tieši saistīta ar personas konstitucionālajiem pienākumiem pret Latvijas valsti. Personas konstitucionālie pienākumi ir vērsti uz Latvijas valsts pamatnormā ietvertās suverēna gribas – dzīvot demokrātiskā tiesiskā valstī – ilgtspējīgu īstenošanu. Savukārt šādu pienākumu nepildīšana apdraud ikvienas demokrātiskas tiesiskas valsts pastāvēšanu (sk. arī: Weiler J. H. H. The Crumbling of European Democracy. In.: Graber M. A., Levinson S., Tushnet M. (Eds.) Constitutional Democracy in Crisis? New York: Oxford University, 2018, p. 632).
Satversmes ievadā ir uzsvērts, ka ikvienam jārūpējas par sevi, saviem tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem, kā arī nākamajām paaudzēm. Šīs rūpes izpaužas, personai pildot citstarp tai Satversmes 66. pantā ietverto konstitucionālo pienākumu maksāt nodokļus un tā uzņemoties atbildību par sabiedrības vajadzību apmierināšanu un Latvijas valsts uzturēšanu (sk. Satversmes tiesas 2017. gada 19. oktobra sprieduma lietā Nr. 2016‑14‑01 26. punktu).
[..] Satversmes tiesa ir atzinusi, ka valstij ir pienākums sabiedrības labklājības interesēs izveidot efektīvu nodokļu iekasēšanas sistēmu (sk. Satversmes tiesas 2013.gada 15.aprīļa sprieduma lietā Nr. 2012‑18‑01 17. punktu). Turklāt nodokļu likumu tiesiskais regulējums kā tāds nebūtu pietiekams, ja nefunkcionētu iedarbīga pārkāpumu novēršanas sistēma (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2007‑23‑01 11. punktu).
Nodokļu iekasēšanas sistēmas efektivitāte ir saistīta ar nodokļu maksātāju pienākumu izpildi, tādēļ valstij ir pienākums īstenot pasākumus, kas veicina un nodrošina nodokļu maksātāju saistību izpildi. Ja valsts šo pienākumu nepildītu pienācīgi un attiecīgi gūtu mazākus nodokļu ieņēmumus, tās spēja pildīt jebkādas funkcijas būtu ierobežota (sk.: Hood C. The Tax State in the Information Age. In: Paul T. V., Ikenberry G. J., Hall J. A. (Eds.) The Nation-State in Question. Princeton: Princeton University, 2003, p. 213). Turklāt šādā situācijā tiktu apdraudēta demokrātiskas tiesiskas valsts iekārtā pastāvošo institūciju darbība (sal. sk.: Levi M. Of Rule and Revenue. Berkeley: University of California, 1988, p. 2). Tātad minētā pienākuma izpilde sekmē arī demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzību. (sk. Satversmes tiesas 2021. gada 6. aprīļa spriedums lietā Nr.2020‑31‑01).
Tādējādi Likumprojektā ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmie mērķi ir sabiedrības labklājības un demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība.
Noskaidrojot, vai apstrīdētajā normā ietvertais pamattiesību ierobežojums ir samērīgs, Satversmes tiesa pārbauda:
1) vai ierobežojums ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai;
2) vai mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem, indivīda pamattiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem;
3) vai labums, ko gūst sabiedrība no noteiktā ierobežojuma, ir lielāks par indivīdam nodarīto kaitējumu (sk. Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedums lietā Nr.2020‑31‑01).

Paredzot VID tiesības administratīvajā procesā apturēt bez brīdinājuma komersanta saimniecisko darbību par informācijas nesniegšanu tiešsaistē, un administratīvā pārkāpuma procesā atņemt tiesības izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili vai veikt pasažieru komercpārvadājumus, konstatējot izvairīšanos no nodokļu nomaksas, tiek veicināta atbilstoša un savlaicīga nodokļu maksāšana. Tādējādi tiesību ierobežojums ir piemērots Likumprojekta tiesību normās ietvertā leģitīmā mērķa sasniegšanai.
Paredzot VID Likumprojektā noteiktās tiesības situācijā, kad ir konstatējama izvairīšanās no nodokļu nomaksas, nodokļu maksātājs tiek motivēts pildīt NNL 15. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā noteikto nodokļu maksātāju vispārīgo pienākumu – aprēķināt maksājamo (iemaksājamo) nodokļu summas; noteiktajā termiņā un pilnā apmērā nomaksāt nodokļus un nodevas. Proti, minētais tiesiskais līdzeklis ir vērsts uz nodokļu maksātāja uzvedības maiņu, kas sekmētu nodokļu iekasēšanas efektivitāti, tādējādi netieši veicinot valsts finanšu aizsardzību, vienlaikus nodrošinot demokrātiskā valsts iekārtā pastāvošo institūciju darbību. Tādējādi izraudzītais līdzeklis ir piemērots Likumprojektā ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmo mērķu sasniegšanai. Prakse (sk. iepriekš norādīto informāciju par pārbaudēs konstatēto) liecina, ka piemērotie administratīvie sodi nav pietiekami iedarbīgi un neveic savu preventīvo funkciju, proti, būtiski neveicina izvairīšanos no nodokļu nomaksas pasažieru komercpārvadājumu ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem jomā izskaušanu. Tādēļ Likumprojekts izstrādāts, lai pastiprinātu tiesiskos līdzekļus administratīvajā procesā un administratīvā pārkāpuma procesā, kas varētu sekmēt brīvprātīgu nodokļu nomaksu un ēnu ekonomikas mazināšanu nozarē. Ievērojot Likumprojektā ietvertā regulējuma leģitīmā mērķa nozīmību un svarīgumu demokrātiskas valsts un sabiedrības pastāvēšanā, labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par katra atsevišķa indivīda tiesību ierobežojumu.
Pasažieru komercpārvadājumu sniedzējs no tiesiskajā regulējumā paredzētajām nelabvēlīgajām tiesiskajām sekām var izvairīties, neizdarot attiecīgus pārkāpumus, proti, nelabvēlīgo seku iestāšanās ir atkarīga no pašas personas rīcības (sk. Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedumu lietā Nr.2020‑31‑01). Papildus minētajam regulējums izstrādāts tā, lai nevērtētu saimnieciskajā darbībā izmantotā transportlīdzekļa juridisko piederību. Ja transportlīdzekli lieto cita persona, nevis tā īpašnieks, tad īpašniekam, noslēdzot civiltiesisku darījumu ar pārvadātāju (lietotāju, turētāju), tā īpašuma tiesības būtībā ar Likumprojektu netiek ierobežotas, bet tam jārēķinās ar darījuma riskiem un tiesiskajām sekām, kādas var iestāties, nododot savu transportlīdzekli lietošanā citām personām (ne tikai ar Likumprojektā paredzētajām sekām, bet tai skaitā, piemēram, arī ar transportlīdzekļa neatgriezeniskiem bojājumiem, kuru rezultātā to vairāk nevarētu lietot).
Līzinga devējam īpašumtiesības uz transportlīdzekli netiek aizskartas, un ar Likumprojektu tam nekādas sekas nerodas. Paredzams, ka līzinga līgumsaistības varētu pat motivēt un veicināt līzinga ņēmēja izdarītā pārkāpuma novēršanu, lai izvairītos arī no līzinga līgumā noteikto sankciju iestāšanās. Ja pārkāpums izdarīts ar līzingā esošu transportlīdzekli, līzinga devēja īpašumtiesības nav aizskartas, jo līzinga devējs pats neveiks pasažieru komercpārvadājumus ar taksometriem un līzinga devēja tiesību aizsardzība būs nodrošināta noslēgtā līzinga līguma ietvaros.
Vienlaikus minētās Satversmes tiesas atziņas par nodokļu ieņēmumu iekasēšanas nozīmību, kas ir visas sabiedrības interesēs un demokrātiskas valsts pastāvēšanas un funkcionēšanas pamatā, pamato Likumprojektā paredzētā regulējuma par NNL 34.1 panta pirmās daļas 2., 3., 8. un 9. punktā noteikto pārkāpumu (kas būtībā ir izvairīšanās no saimnieciskās darbības ieņēmumu uzrādīšanas un secīgi arī nodokļu nomaksas) būtiskumu un samērīgumu saimnieciskās darbības apturēšanai bez brīdinājuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika izvērtētas arī iespējas pastiprināt jau esošos kontroles un sodīšanas mehānismus – soda naudas palielināšana, konstatējot administratīvo pārkāpumu, un iespēja aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmi. Taču šo iespēju izmantošana nebūtu uzskatāma par samērīgu gadījumos, kad pārkāpums tiek veikts pirmo reizi un radītie zaudējumi nav lieli. Ieviešot šo tiesisko regulējumu netiek būtiski ierobežotas personas pamattiesības, taču tiek sasniegts mērķis – pārkāpumu izdarījusi persona vairs nevar to turpināt, piemēram, izvairīties no nodokļu nomaksas, veicot pasažieru pārvadājumus. Saimnieciskās darbības apturēšanu VID arī turpmāk plāno izmantot, ja pārkāpums ir nozīmīgs, kā tas izriet no NNL.  
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību un izmaksu samērīgums ir izvērtēts. Detalizētāk aprēķinus nav iespējams izdarīt, jo izmaksu apmērs ir atkarīgs no paša pārkāpēja iespējas un vēlmes novērst pieļauto pārkāpumu un veikt naudas soda samaksu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskā persona, kas sniedz pasažieru komercpārvadājumus; transportlīdzekļa īpašnieks, ar kura transportlīdzekli tiek sniegti pasažieru komercpārvadājumi
Ietekmes apraksts
Novēršot problēmas ar konkurences kropļošanu, uzlabosies vide konkrētajā nozarē. Regulējums varētu ietekmēt transportlīdzekļu, kurus izmanto pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, īpašniekus, kuri paši nav komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzēji, gadījumā, ja transportlīdzekļa turētājs, lietotājs pārkāpj normatīvajos aktos noteikto.
 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Visi uzņēmumi, kas strādā konkrētajā nozarē vai kuru darbs ir saistīts ar pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu sniegšanu. Autotransporta direkcijas uzturētajā Autopārvadātāju informatīvajā datubāzē reģistrētie tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēji, kuri Latvijas Republikā var sniegt pakalpojumus un pārvadātājs un autovadītājs šos pakalpojumus var izmantot. Plānošanas reģiona vai valstspilsētas (Daugavpils, Jelgavas, Jēkabpils, Jūrmalas, Liepājas, Ogres, Rēzeknes, Rīgas, Valmieras vai Ventspils) pašvaldība, kas izsniedz pārvadātājam speciālo atļauju (licenci) pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Autotransporta direkcija, kas izsniedz pārvadātājam speciālo atļauju (licenci) pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili. Digitālo platformu operatori (tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēji) un nodokļu maksātāji, kas gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas (tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes).
Ietekmes apraksts
Novēršot problēmas ar konkurences kropļošanu, uzlabosies uzņēmējdarbības vide konkrētajā nozarē. Regulējums attiecībā uz pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili, kā arī tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem veicinās nodokļu nomaksas disciplīnu, godīgas konkurences apstākļus.
 
Nozare
Transports un uzglabāšana, Finanšu un apdrošināšanas darbības
Nozaru ietekmes apraksts
Pozitīva ietekme, konkurences uzlabošana, negodīgo pakalpojumu sniedzēju skaita mazināšana
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Uzņēmējdarbības vidē samazināsies tādu personu skaits, kas neievēro normatīvajos aktos noteiktās (attiecībā uz pasažieru komercpārvadājumu sniedzējiem) prasības.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana, kā rezultātā maksa par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem varētu tuvināties faktiskajām tirgus cenām un tādējādi palielināt arī mazo un vidējo uzņēmumu interesi veikt saimniecisko darbību pasažieru komercpārvadājumu ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem jomā. Ēnu ekonomikas un citu konkurenci kropļojošo faktoru izskaušana šajā nozarē ilgtermiņā varētu veicināt maksas par vienu braucienu samazināšanos un vienlaicīgu pasažieru pārvadājumu skaita pieaugumu, kas pozitīvi stimulētu nozares izaugsmi. Likumprojekts tiešā veidā neietekmē uzņēmējdarbību un skars tikai tos uzņēmējus, kuri saimniecisko darbību veic neievērojot normatīvo aktu prasības.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana. Likumprojekts veicinās ēnu ekonomikas kā galvenā konkurenci kropļojošā faktora izskaušanu, kas samazinās negodprātīgu pārvadātāju vēlmi piedāvāt klientiem samazinātu braucienu maksu uz nodokļu nemaksāšanas rēķina. Ēnu ekonomikas izskaušana šajā nozarē ilgtermiņā varētu veicināt maksas par vienu braucienu samazināšanos un vienlaicīgu pasažieru pārvadājumu skaita pieaugumu, kas pozitīvi stimulētu nozares izaugsmi un palielinātu godprātīgu pārvadātāju vēlmi veikt saimniecisko darbību šajā tirgus nozarē.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
182 081
1 433 030
12 746
1 287 290
1 165 990
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
182 081
623 897
12 746
560 486
505 434
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
770 133
0
695 604
629 356
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
39 000
0
31 200
31 200
2. Budžeta izdevumi
0
0
182 081
0
12 746
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
182 081
0
12 746
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
1 433 030
0
1 287 290
1 165 990
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
623 897
0
560 486
505 434
3.2. speciālais budžets
0
0
0
770 133
0
695 604
629 356
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
39 000
0
31 200
31 200
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
1 433 030
1 287 290
1 165 990
5.1. valsts pamatbudžets
0
623 897
560 486
505 434
5.2. speciālais budžets
0
770 133
695 604
629 356
5.3. pašvaldību budžets
0
39 000
31 200
31 200
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Fiskālās ietekmes uz budžeta ieņēmumiem aplēses balstās uz 2023. gadā konstatētajām neatbilstībām pārvadātāju, kas veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru, datos, kas VID iesniegti par veiktajiem pasažieru pārvadājumiem, un nodokļu deklarācijās provizoriskiem nedeklarētajiem ieņēmumiem.

1. Fiskālo ietekmi 0,59 milj. euro apmērā veido:
 -PVN zaudējumi, kas ir virs 10 000 euro, no nedeklarētās PVN kopējās darījumu vērtības 0,21      milj. euro;
 -PVN zaudējumi no PVN reģistrēšanās sliekšņa pārsnieguma (nodokļu       maksātājiem nereģistrējoties PVN maksātāju reģistrā un nesniedzot PVN deklarācijas), kas ir virs 10 000 euro – 0,38 milj. euro.

Ņemot vērā, ka pēdējo gadu laikā tiek intensīvi strādāts ar taksometru pakalpojumu nozares nodokļu maksātājiem un ir novērots, ka šīs nozares nodokļu maksātāji sāk pāriet uz formām, kas pārsvarā nesasniedz PVN maksāšanai obligāto reģistrēšanās slieksni, līdz ar to noslodze pēc nepieciešamības reģistrēties PVN maksātāju reģistrā samazinās, fiskālās ietekmes aprēķins prognozējams ik gadu ar 10 % samazinājumu.

2. Balstoties uz informāciju par 2024.gada 9 mēnešos sniegtajiem taksometru pakalpojumiem, nozares iespējamie nodokļu zaudējumi 2024 gadā tiek lēsti attiecīgi VSAOI - 1,55 milj. euro  un IIN - 0,08 milj. euro. 
Ņemot vērā nedeklarēto nodokļu saistību pierādīšanas praktiskās iespējas  un to, ka šo nodokļu saistību izpildes nodrošināšana skars vairāk relatīvi mazākas uzņēmējdarbības vienības tiek prognozēts, ka papildus tiks iekasēts VSAOI 0,93 milj. un IIN 0,05 milj. euro apmērā (pirmajā normatīvā regulējuma ieviešanas gadā).
Ņemot vērā nodokļu maksāšanas disciplīnas pakāpenisku uzlabošanos nozarē, fiskālās ietekmes aprēķins prognozējams ik gadu ar 10 % samazinājumu, attiecīgi: 2026.gadā  VSAOI - 0,84 milj. euro un IIN – 0,04 milj. euro un 2027. -  VSAOI - 0,76 milj. euro un IIN – 0,04 milj. euro.

Ieņēmumu palielinājums kopā sadalījumā pa budžetiem.
    tai skaitā      
  Nodokļu ieņēmumi Valsts pamatbudžets Valsts pamatbudžets Valsts speciālais budžets Valsts fondēto pensiju shēmā
2025.gadā          
Kopā, t.sk.,  1 566 020 623 897 39 000 770 133 132 990
PVN 586 020 586 020      
VSAOI 930 000 26 877   770 133 132 990
IIN 50 000 11 000 39 000    
2026.gadā          
Kopā, t.sk.,  1 407 410 560 486 31 200 695 604 120 120
PVN 527 410 527 410      
VSAOI 840 000 24 276   695 604 120 120
IIN 40 000 8 800 31 200    
2027.gadā          
Kopā, t.sk.,  1 274 670 505 434 31 200 629 356 108 680
PVN 474 670 474 670      
VSAOI 760 000 21 964   629 356 108 680
IIN 40 000 8 800 31 200    

Ar Likumprojekta ieviešanu saistītie budžeta ieņēmumi tiek plānoti vienīgi attiecībā uz iespējamo komersantu uzvedības maiņu, pieņemot, ka Likumprojektam varētu būt preventīva iedarbība uz nozarē strādājošajiem komersantiem.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025. gadam 182 081 euro apmērā un to uzturēšanai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 12 746 euro tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.

Prognozētais ieņēmumu palielinājums ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" atbilstoši informatīvajā ziņojumā "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"(Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdes protokols Nr.32, 61.§) iekļautajām nodokļu ieņēmumu prognozēm. Minētajā ziņojumā tiek prognozēts, ka VID darbības (ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna un nodokļu administrēšanas uzlabošanas pasākumi un nacionālo un ES normatīvo aktu ieviešana un analītikas rīka attīstība) rezultātā palielināsies nodokļu ieņēmumi 2025. gadā un turpmākajos. Lai prognozes piepildītu, cita starpā ir plānots efektivizēt pasākumus, kas palīdzētu cīnīties ar ēnu ekonomiku, t.sk., taksometru pakalpojumu jomā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Satiksmes ministrija, VSIA Autotransporta direkcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (22-TA-390) virzības laikā (pirms sadalīšanas). Informācija par likumprojekta izstrādi tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē. Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13. un 14.punktam sabiedrības līdzdalības process tika nodrošināts vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/35a0515f-ed5c-4426-850d-190ca636e79f
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.
 

6.4. Cita informācija


Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus (no 31.03.2022. līdz 14.04.2022.) par projektu pēc tā novirzīšanas saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP).
Savukārt par likuma pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID tiks palielināts tiesību apjoms, proti, administratīvajā procesā un administratīvā pārkāpuma procesā (lietās, kas saistītas ar pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru vai ar vieglo automobili) VID būs tiesības piemērot jaunu tiesisko instrumentu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks pārskatīti VID iekšējie procesi attiecībā uz jaunā tiesiskā instrumenta piemērošanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi