Anotācija

25-TA-2810: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2025. gada 21. janvāra rīkojumā Nr. 36 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7.panta septītā un četrpadsmitā daļa, un 8. pants.
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 68. pants.
Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1109 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" (turpmāk – Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) papildu finansējumu 62 900 euro apmērā, lai līdz 2025. gada beigām nodrošinātu vēl 85 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu ekonomiskās vajadzības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēg no bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju un kuri šī iemesla dēļ ieceļo Latvijas Republikā vai kuri šī konflikta laikā nevar atgriezties atpakaļ Ukrainā, Likums paredz iespēju minētām personām piešķirt tiesības uz nodarbinātību.

Ņemot vērā, ka, nodibinot darba tiesiskās attiecības, pirmā darba alga tiek izmaksāta pēc mēneša, lai sniegtu operatīvu finansiālu atbalstu, Likuma 7. panta septītā daļa nosaka, ka, uzsākot darba tiesiskās attiecības, Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Minētā pabalsta saņemšanai persona iesniedz Nodarbinātības valsts aģentūrā (turpmāk – NVA) iesniegumu viena mēneša laikā no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Lai līdztekus nodarbinātībā iesaistītajām personām sniegtu atbalstu arī pašnodarbinātajiem, Likuma 7. panta četrpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš pēc 2022. gada 24. februāra ir normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējies Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātā persona, ir tiesības saņemt vienreizēju pabalstu pašnodarbinātības uzsākšanai vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.

Minētā pabalsta saņemšanai persona viena mēneša laikā no reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienestā vai no Likuma 7. panta četrpadsmitās daļas spēkā stāšanās dienas iesniedz NVA iesniegumu, ja kā pašnodarbinātā persona ir reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā pirms minētās normas spēkā stāšanās dienas. Minēto pabalstu nepiešķir Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš iepriekš ir saņēmis Likuma 7. panta septītajā daļā noteikto nodarbinātības uzsākšanas pabalstu. Ja Ukrainas civiliedzīvotājam vienlaikus ir tiesības saņemt nodarbinātības uzsākšanas pabalstu un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu, viņam piešķir vienu no šiem pabalstiem.

Vienlaikus  vienreizējā pabalsta izmaksa ir plānota arī Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem 8.2. apakšpunktā "Vienreizējā nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksa vienas minimālās mēneša algas apmērā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gadā ar Ministru kabineta 2025. gada 21. janvāra rīkojumu Nr. 36 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""(turpmāk – MK rīkojums Nr. 36) LM tika piešķirts finansējums 1 950 480 euro apmērā nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksām 2 636 Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Vērtējot NVA saņemto iesniegumu skaitu par nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu piešķiršanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī ņemot vērā  izmaksāto pabalstu skaitu no 2025. gada 2. janvāra līdz 2025. gada 20. novembrim  (izlietoti 1 769 880 euro jeb 90,74 % no budžetā plānotā, izmaksāti pabalsti 2 392  personām, t.sk. 5 personām par  2024. gadā pieņemtiem lēmumiem), prognozējam, ka 2025. gadam piešķirtais finansējums decembrī vairs nebūtu pietiekams visu nepieciešamo pabalstu izmaksai. (sk.tabulu zemāk)
Mēnesis Summa Lēmumi (700 euro) Lēmumi (740 euro)
Janvāris 119 720 4 158
Februāris 207 940   281
Marts 175 340 1 236
Aprīlis 147 260   199
Maijs 143 560   194
Jūnijs 136 900   185
Jūlijs 178 340   241
Augusts 188 700   255
Septembris 134 680   182
Oktobris 207 200   280
Novembris 130 240   176
prognozētās izmaksas līdz novembra beigām (prognozēto lēmumu skaita aprēķins veikts excel vidē ar vairākām zīmēm aiz komata)** 76 220   103
Kopā** 1 846 100 5 2 490
Vidēji mēnesī**     226
       
Budžetā apstiprināts 1 950 480 5 2 631
Atlikums uz 21.11.2025** 180 600   244
Aprēķināts līdz gada beigām** 243 460   329
Nepieciešamais papildus finansējums** 62 860   85
Noapaļots* 62 900   85
*Veikta noapaļošana lēmumu skaitam pilnos desmitos, līdz ar to attiecīgi aprēķināts nepieciešamais papildu finansējums.
** Prognozēto izmaksu aprēķins veikts excel vidē, ar vairākām zīmēm aiz komata. Tabulā iekļauti dati pilnos ciparos.

Kā redzams tabulā, vidēji mēnesī tiek pieņemti 226 lēmumi par nodarbinātības vai pašnodarbinātības pabalsta piešķiršanu. Ņemot vērā minēto, līdz gada beigām (no 21. novembra līdz 31. decembrim) varētu tikt pieņemti vēl 329 lēmumi. Uz 2025. gada 21. novembri NVA ir pieejams atlikums 180 600 euro apmērā, kas ir pietiekams pabalstu izmaksai 244 personām.

Ņemot vērā minēto,  nepieciešams papildu finansējums pabalstu izmaksai vēl 85 personām, kas sastāda 62 900 euro (85 lēmumi * 740 euro).
Risinājuma apraksts
Lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai NVA varētu turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un izmaksāt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir nepieciešams veikt pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumu Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" 2. punktu minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 740 euro.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. panta pirmā daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ņemot vērā, ka NVA pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu (nav plānoti izdevumi ekonomiskās klasifikācijas kodā "Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas"), NVA nav iespējams attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Ņemot vērā minēto, lai varētu nodrošināt LM papildu finansējumu 62 900 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošināt,u vēl 85 Ukrainas civiliedzīvotājiem tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir izstrādāts rīkojuma projekts.

Šādu atbalstu personai paredzēts izmaksāt vienu reizi. Atbalsta izmaksu nodrošinās NVA, pamatojoties uz personas iesniegumu. Ievērojot minētā atbalsta mērķi, tā pieprasīšanas termiņš ir ierobežots ar vienu mēnesi no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” veikt apropriācijas pārdali 62 900 euro apmērā uz LM pamatbudžeta apakšprogrammu 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana", lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu 85 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 950 480
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 950 480
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 950 480
62 900
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 950 480
62 900
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-62 900
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-62 900
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
62 900
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2025. gadam ailē "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādīts finansējums atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam", kas paredz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" ietvaros finansējumu, lai nodrošinātu 2 636 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēja nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksas vienas minimālās mēneša darba algas apmērā (FM 14.02.2025. rīk. Nr.1.1-1/12/45 un FM 06.06.2025.
rīk. Nr.1.1-1/12/181).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar NVA sniegtajiem datiem no 2025. gada 2. janvāra līdz 2025. gada 20. novembrim pabalsti tika izmaksāti 2 387 personai, t.sk. 5 personām par 2024. gadā pieņemtiem lēmumiem (izlietoti 1 769 880 euro jeb 90,74 % no budžetā plānotā), no tiem 2 007 pabalsti izmaksāti nodarbinātības uzsākšanai un 380 pabalsti pašnodarbinātības uzsākšanai. Prognozējams, ka ar MK rīkojumu Nr. 36 piešķirtais finansējums 1 950 480 euro apmērā decembrī vairs nebūtu pietiekams visu nepieciešamo pabalstu izmaksai.

Prognozēts, ka līdz novembra beigām tiks izmaksāti 103 pabalsti 76 220 euro apmērā. Pieņemot, ka  iesniegumu iesniegšanas dinamika saglabāsies, līdz 2025. gada beigām nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsts varētu būt nepieciešams vēl 329 Ukrainas civiliedzīvotājiem, proti, būs nepieciešams papildu finansējums 243 460 euro apmērā (329 personas x 740 euro = 243 460).
Līdz ar to kopējais nepieciešamais finansējums 2 721 pabalstu izmaksām 2025. gadā ir 2 013 380 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums līdz 2025. gada beigām 62 900 euro (2 013 380 euro - 1 950 480 euro = 62 900 euro), t.i., 740 euro x 85 personas.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali 62 900 euro apmērā.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tiks veikta apropriācijas pārdale.

Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Nodarbinātības valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi