Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3692: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta biškopībai piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar:
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu nr. CCI: 2023LV06AFSP001 ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk Īstenošanas lēmums).
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116);
4) Komisijas 2022. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula 2022/126);
5) Komisijas 2022. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu (turpmāk – regula 2022/127);
6) Komisijas 2022. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula Nr. 2022/128);
7) Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/1475 ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu (turpmāk – regula 2022/1475);

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar 2023. gada 1. janvāri stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.-2027.gadam (turpmāk - KLP stratēģiskais plāns) un sākas jaunais 2023.-2027.gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt un precizēt kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm biškopības nozarē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 448 „Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu biškopībai, tā administrēšanas un uzraudzības kārtību” (turpmāk – noteikumi Nr. 448), kas nodrošina atbilstošu administrēšanu un savlaicīgu atbalsta piešķiršanu atbalsta pretendentam par īstenotajiem pasākumiem saistībā ar Latvijas biškopības programmu 2020.–2022. gadam.
Vienlaikus darbojas Eiropas Komisijas apstiprinātā Zemkopības ministrijas izstrādātā Latvijas biškopības programma 2020.–2022. gadam (turpmāk – biškopības programma). Biškopības programma ir sagatavota  pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr.1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr.234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk – Regula 1308/2013), Komisijas 2015. gada 11. maija Deleģēto regulu (ES) 2015/1366, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz biškopības nozari (turpmāk – Regula 2015/1366) un Komisijas 2015. gada 6. augusta Īstenošanas regulu (ES) 2015/1368, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.1308/2013 piemēro attiecībā uz atbalstu biškopības nozarē (turpmāk – Regula 2015/1368).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu ELGF finansējuma piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību biškopības nozarē intervenču veidu īstenošanai 2023. - 2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi. Jaunajiem Ministru Kabineta noteikumiem jāstājas spēkā ne vēlāk kā līdz 2023. gada 20.janvāri, lai atbalsta pretendentiem būtu iespējas laikus iepazīties ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un sagatavoties atbalsta saņemšanai jaunajā sezonā, kur pieteikšanās paredzēta no 2023. gada 1.ferbruāra. 
Saskaņā ar regulu 2021/2115 ir grozīta Regula Nr. 1308/2013, svītrojot 55.-57.pantu (Atbalsts biškopības nozarē) un atceltas Regula 2015/1366 Regula 2015/1368. Biškopības programma tika sagatavota un apstiprināta 3 gadu periodam, tostarp šim laika periodam tika piešķirts un saskaņots ar Eiropas Komisiju valsts un Eiropas Savienības atbalsts (Komisijas īstenošanas lēmums (9.6.2021.).
Beidzoties Biškopības programmas darbības termiņam Latvijai ir jāizvēlas un jāsagatavo KLP Stratēģiska plāna ietvaros jaunas intervences biškopības nozarē saskaņā ar  regulas 2021/2115 un uz tās pamata izdotajiem sekundārajiem normatīvo aktu prasībām.
Pamatojoties uz regulas 2021/2115 118. pantu un saskaņā ar Īstenošanas lēmums Komisija ir apstiprinājusi dalībvalstu izstrādātos KLP stratēģiskos plānus 5 gadu periodam, tai skaitā tajā ietvertos intervenču veidus biškopībā ar detalizētu to īstenojamo darbību un satura aprakstu, kas noteikti regulas 2021/2115 55. panta 1. punktā. Vienlaikus ar KLP stratēģiskā plāna apstiprināšanu ir paredzēts Savienības finansējums un dalībvalstu līdzfinansējums atkarībā no katrā dalībvalstī esošā bišu stropu skaita atbilstoši regulas 2021/2115 55. panta 4.punktam.
Tāpat iepriekš minētajos Eiropas Savienības normatīvajos aktos ir noteikts, ka dalībvalsts pienākums ir izvēlēties noteiktus intervences veidus un noteiktā termiņā sniegt informāciju Eiropas Komisijai, tāpēc noteikumu projektā ir uzskaitīti konkrētie interevences veidi biškopībā un paredzēta informācijas apmaiņa starp Zemkopības ministriju, Lauku atbalsta dienestu un atbalsta pretendentu, lai nodrošinātu atbilstošas informācijas savlaicīgu sagatavošanu un nosūtīšanu Eiropas Komisijai.
Attiecībā uz atbalsta piešķiršanu noteikumos Nr. 448 tika noteikts biškopības gads (laikaposms no 1.augusta līdz nākamā gada 31.jūlijam), kura laikā tika īstenoti Biškopības programmā noteiktie pasākumi un par katru pasākumu tika piešķirts atbalsts. Savukārt saskaņā ar regulas 2021/2115 noteiktām prasībām atbalsts tiek piešķirts katram finanšu gadam no 16.oktobra līdz nākama gada 15.oktobrim par katru īstenoto intervences veidu attiecīgā gadā.
Tāpēc ir jāgroza noteikumu projekts, lai nodrošinātu atbilstošu administrēšanu, uzraudzību un savlaicīgu atbalsta piešķiršanu atbalsta pretendentam par KLP stratēģiskā plānā noteiktajiem intervences veidiem 2023.–2027. gadam biškopībā (turpmāk – intervences).
Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktu, ir sagatavots jauns noteikumu projekts, jo grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. nodaļā (1. – 6. punkts) ietverti vispārīgi jautājumi, kas nosaka gan atbalsta intervenču sasaisti ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, gan to, kādas atbalsta intervences tiks īstenotas un būs pieejamas atbalsta pretendentiem 2023. - 2027. gada plānošanas periodā.
Noteikumu projekta 4.punkts paredz intervences veidu klāstu saskaņā regulas Nr.2021/2115 55.panta 1.punktu un kuri noteikti Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskā plānā (turpmāk stratēģiskais plāns), lai izpildītu noteikto mērķi - atbalstīt lauku saimniecību ienākumu pietiekamību un saimniecību izturētspēju visā Savienībā, lai ilgtermiņā uzlabotu nodrošinātību ar pārtiku un lauksaimniecības daudzveidību, kā arī nodrošinātu lauksaimniecības produktu ilgtspēju Savienībā, stratēģiskā plāna ietvaros tiks realizēti septiņi intervences veidi. 

Tā kā ir mainīti informācijas un pārskatu iesniegšanas termiņi Eiropas komisijai, noteikumu projektā (6., 7., un 34.punkts) ir noteikti jauni informācijas un pārskatu datumi saskaņā ar regulas 2022/126 un regulas 2022/1475 prasībām, tostarp paredzot informācijas apmaiņas kārtību starp Zemkopības ministriju,  Lauku atbalsta dienestu un atbalsta pretendentu. 

Noteikumu projekta 8. punkts paredz precizēt atbalsta pretendentam noteiktos atbilstības kritērijus, atbilstoši regulas 2021/2115, regulas 2021/2116, regulas 2022/126, regulas 2022/127, regulas 2022/1475 noteiktām prasībām, jo no 2023. gada 1. janvāra stājas spēkā Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskais plāns attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, kuru ieviešot tiek nodrošināta tiesību normu saskaņotība ar iepriekšminētajiem ES normatīvajiem aktiem.

Noteikumu projektā 9., 10. un 12. punktā precizēti atbalsta saņemšanai nepieciešamie administrēšanas dokumenti un to iesniegšanas datumi, kas iesniedzami Lauku atbalsta dienestam, lai nodrošinātu atbilstošu administrēšanu un savlaicīgu atbalsta piešķiršanu atbalsta pretendentam par īstenotajiem intervences veidiem biškopībā. Atbalsta pretendentam iepazīstoties ar nosacījumiem par atbalsta saņemšanu, Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietnē vienlaikus būs redzami aizpildāmie dokumenti jeb veidlapas aktuālā versija, kā arī Lauku atbalsta dienests nodrošinās veidlapu aktualizēšanu un pieejamību gan elektroniskajā vidē, gan klātienē.

Lauku atbalsta dienests pēc dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā vai elektroniska dokumenta veidā atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, iesnieguma saņemšanas veic norādītās informācijas pārbaudi atbilstoši Iesniegumu likumā, Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, Administratīvā procesa likumā, kā arī citos ar valsts un Eiropas Savienības atbalsta administrēšanu un uzraudzību saistošos normatīvos aktos noteiktajām prasībām.
Lai pretendentam neradītu administratīvo slogu, Lauku atbalsta dienests tam nepieciešamo informāciju iegūst savstarpēji sadarbojoties ar citām iestādēm, ņemot vērā valsts informācijas sistēmās ietverto informāciju

Tāpat noteikumu projektā noteikta Lauku atbalsta dienesta rīcība gadījumos, kad neatbilstošus izdevumus nevar atgūt vai ieturēt no atbalsta saņēmēja (22. un 23.punkkts), kā arī noteiktas prasības, kas atbalsta pretendentam būtu jāievēro piesakoties vai saņemot atbalstu, atbilstoši regulas 2021/2115, regulas 2021/2116, regulas 2022/126, regulas 2022/127, regulas 2022/128 noteiktām prasībām, piemēram attiecībā uz atbalsttiesīgiem/neatbalstiesīgiem, izdevumiem, administratīvām un personāla izmaksām, priekšfinansējumu un citām ar atbalsta  administrēšanu  saistītām prasībām (noteikumu projekta 13.-15., 21. un 26.punkts).

Sagatavotais noteikumu projekts pilnībā atrisinās visas problēmas un nepilnības.
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bišu stropu (saimju) īpašnieki un turētāji (biškopji)
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Noteikumu projekts paredz precizēt kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm biškopības nozarē.
Juridiskās personas
  • Biedrība vai nodibinājums, kas reģistrēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par biedrību un nodibinājumu reģistrēšanu un darbojas biškopības nozarē.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Noteikumu projekts paredz precizēt kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai attiecībā uz KLP stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm biškopības nozarē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intevences veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, kas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina kvalitatīvas biškopības produkcijas ražošanu, kas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta saņēmēju un gala labumu guvēji ir mazie un vidējie uzņēmumi, tādējādi atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts biškopības nozarē sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos, tādējādi pieejamais atbalsts veicina to konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības nozari tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot biškopības nozari tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
329 000
0
329 000
0
329 000
329 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
329 000
0
329 000
0
329 000
329 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
658 000
0
658 000
0
658 000
658 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
658 000
0
658 000
0
658 000
658 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-329 000
0
-329 000
0
-329 000
-329 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-329 000
0
-329 000
0
-329 000
-329 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-329 000
-329 000
-329 000
-329 000
5.1. valsts pamatbudžets
-329 000
-329 000
-329 000
-329 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Regulas 2021/2115 55.panta 1.punktu Eiropas Savienība līdzfinansē šādus intervenču veidus:
Konsultāciju pakalpojumi, tehniskā palīdzība, apmācība, informācijas un paraugprakses apmaiņa, tostarp ar tīklošanas palīdzību, biškopjiem un biškopju organizācijām.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz - bišu parazītu un slimību, jo īpaši varrozes, apkarošanu.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz - Nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarīta kaitējuma novēršanu un mainīgajiem klimatiskajiem apstākļiem piemērotu apsaimniekošanas prakšu izstrādes un izmantošanas veicināšanu.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz - bišu skaita atjaunināšanu stropos Savienībā, tostarp bišu audzēšanu.
Sadarbība ar specializētām struktūrām, lai īstenotu pētniecības programmas biškopības un biškopības produktu jomā.
Noieta veicināšanas, saziņas un mārketinga, tostarp tirgus uzraudzības, pasākumi un aktivitātes, kuru mērķis jo īpaši ir uzlabot patērētāju informētību par biškopības produktu kvalitāti.
Produktu kvalitāti uzlabojoši pasākumi
Atbilstoši Regulas 2021/2115 55.panta 3. un 4.punktam Eiropas Savienības un valsts finansiālais ieguldījums ir vienāds ar 50 % no izdevumiem, ko dalībvalstis segušas minēto intervenču veidu atbalstam.

Saskaņā ar 2022.gada 18.janvāra Ministru Kabineta protokolu Nr.3 34.§ “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam”” un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023. – 2027. gadam, biškopībai apstiprināts finansējums:
2023.gadā 658 000 EUR;
2024.gadā 658 000 EUR;
2025.gadā 658 000 EUR;
2026.gadā 658 000 EUR;
2027.gadā 658 000 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"".
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 64.10.00. “Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0127
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0128
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula Nr. 2021/128)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1475
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/1475 ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz Regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts
-
-
Regulas 2021/2115 55. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/2115 88. panta 2.punkts
Noteikumu projekta 29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz Regulu 2021/2116
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
-
-
Regulas 2022/2116 44.panta 3a.punkts
Noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz Regulu 2022/126
Noteikumu projekta 2.3. apakšpunkts
-
-
Regulas 2022/126 11.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/126 11.panta 9.punktā pirmā un trešā daļa
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/126 11.panta 9.punktā otrā daļa
Noteikumu projekta 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/126 21.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/126 22.panta 3.punkta III pielikums un II pielikums
Noteikumu projekta 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/126 23.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz singrākas prasības
Regulas 2022/126 23.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīgā atsauce uz Regulu 2022/127 
Noteikumu projekta 2.4. apakšpunkts
-
-
Regulas 2022/127 15a.pants
Noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula Nr. 2021/128)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīgā atsauce uz Regulu 2022/128 
Noteikumu projekta 2.4. apakšpunkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/1475 ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīgā atsauce uz Regulu 2022/1475
Noteikumu projekta 2.4. apakšpunkts
-
-
Regulas 2022/1475 15. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2022/1475 V pielikuma 9.punkts 
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Biškopības biedrība"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks papildināta pēc sabiedriskās apspriešanas termiņa beigām.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi