Anotācija (ex-ante)

22-TA-3075: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei vidējam termiņam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ņemot vērā  Saeimā 2022.gada 6.oktobrī 3.lasījumā pieņemtos grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV), kas:
- apvieno vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu ar gadskārtējo valsts budžeta likumprojektu;
- maina Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr. 867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” (turpmāk – noteikumi Nr. 867) izdošanas tiesisko pamatojumu un pārejas regulējums paredz, ka ne vēlāk kā līdz 2023.gada 30.jūnijam Ministru kabinets izdod noteikumus Nr. 867 jaunā redakcijā;
- nostiprina Centrālās vēlēšanu komisijas neatkarības tiesības budžeta sagatavošanas un apstiprināšanas procesā.
Vienlaikus normas ir jāsalāgo ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši grozījumiem LBFV un pārejas normu regulējumam tehniski izdot noteikumus Nr. 867 jaunā redakcijā, salāgojot terminoloģiju un papildinot neatkarīgo iestāžu budžeta sagatavošanas un apstiprināšanas procesā uzskaitījumu ar Centrālo vēlēšanu komisiju (turpmāk - CVK), kā arī salāgojot normas ar grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā saistībā ar atlīdzības reformu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2022.gada 6.oktobrī pieņemtie grozījumi LBFV paredz mainīt noteikumu Nr. 867 izdošanas tiesisko pamatojumu, papildināt neatkarīgo iestāžu uzskaitījumu, apvienot vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu ar gadskārtējo valsts budžeta likumprojektu. Atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektajā daļā noteiktajam, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Tā kā 2022.gada 6.oktobrī pieņemtā likuma "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" pārejas noteikums paredz, ka noteikumus Nr. 867 jaunā redakcijā Ministru kabinets izdod līdz 2023.gada 30.jūnijam un līdz attiecīgo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023.gada 30.jūnijam, piemērojami noteikumi Nr. 867, tad oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” norādīts, ka noteikumi Nr.867 zaudēs spēku 2023.gada 1.jūlijā. Ievērojot budžeta sagatavošanas procesa nepārtrauktību, ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, sagatavojot precizētas prioritāro pasākumu kartiņas, turpina piemērot noteikumus Nr. 867, ciktāl tie nav pretrunā ar LBFV un ja vēl nebūs stājies spēkā noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši LBFV tiesību deleģējumam Ministru kabinetam noteikumi Nr. 867 tehniski ir jāizdod jaunā redakcijā. Vienlaikus tehniski nepieciešams precizēt normas saistībā ar 2021.gada 16.novembrī pieņemtajiem grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā par Valsts prezidenta mēnešalgu (normas pārceltas no gadskārtējā valsts budžeta likuma) un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka mēnešalgu (koeficienta piemērošana bāzes mēnešalgai līdzīgi kā citām Saeimas ievēlētām, ieceltām, apstiprinātām amatpersonām). Atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma pārejas noteikumu 53. punktā noteiktajam, regulējums par Valsts prezidenta un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka mēnešalgu stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, savukārt nepieciešamais finansējums atlīdzības nodrošināšanai ar 2023.gada 1.janvāri Valsts prezidentam un citām Saeimas ievēlētām, ieceltām, apstiprinātām amatpersonām ir iestrādāts likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam”.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādas tehniskas izmaiņas, ņemot vērā grozījumus LBFV:
- jaunu noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu (LBFV 18.1 panta ceturtā daļa);
- tehniski salāgot terminoloģiju, ņemot vērā, ka, sākot ar 2023.gadu, būs viens likums par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru;
- papildināt neatkarīgo iestāžu budžeta sagatavošanas procesā uzskaitījumu ar CVK;
- tehniski precizēta norma par atlīdzības aprēķinu Valsts prezidentam un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam;
- atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr.867.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Noteikumu projekts ir tehniska rakstura, tādējādi neradot finansiālo ietekmi uz valsts budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiks organizētas, jo noteikumu projekts tieši sabiedrības intereses neskar. Tehniska rakstura.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā vēlēšanu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi