Anotācija

24-TA-3059: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 915 "Rundāles pils muzeja nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Muzeju likuma 8.panta pirmo daļu, kas nosaka, ka valsts muzejus – iestādes – un valsts muzejus – atvasinātas publiskas personas – dibina, reorganizē un likvidē Ministru kabinets pēc Kultūras ministrijas vai citas ministrijas ierosinājuma, konsultējoties ar Muzeju padomi, un to nolikumus apstiprina Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.915), lai precizētu Rundāles pils muzeja (turpmāk – muzejs) juridisko statusu, ņemot vērā Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojumā Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” paredzēto muzeja reorganizāciju, ar 2025.gada 1.janvāri pārveidojot to par valsts muzeju – atvasinātu publisku personu “Rundāles pils muzejs” (turpmāk – valsts muzejs – atvasināta publiska persona) un veiktu tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 1.punktu kultūras ministra pakļautībā esošā tiešās valsts pārvaldes iestāde – muzejs ar 2025.gada 1.janvāri tiks pārveidota par kultūras ministra pārraudzībā esošu valsts muzeju – atvasinātu publisku personu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr.915 1.punkts nosaka, ka muzejs ir kultūras ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde un kultūras ministrs pakļautību īsteno ar Kultūras ministrijas starpniecību.

Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 1.punkts paredz, ka saskaņā ar Muzeju likuma 8.panta pirmo un ceturto daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 1.punktu ar 2025.gada 1.janvāri muzejs tiks reorganizēts, pārveidojot to par kultūras ministra pārraudzībā esošu valsts muzeju – atvasinātu publisku personu.

Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 6.1.apakšpunktā Kultūras ministrijai dots uzdevums sagatavot un kultūras ministram līdz 2024.gada 10.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums”” saistībā ar muzeja juridiskā statusa maiņu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Muzeju likuma 8.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts muzejus – iestādes – un valsts muzejus – atvasinātas publiskas personas – dibina, reorganizē un likvidē Ministru kabinets pēc Kultūras ministrijas vai citas ministrijas ierosinājuma, konsultējoties ar Muzeju padomi, un to nolikumus apstiprina Ministru kabinets. Valsts muzejs – atvasināta publiska persona – atrodas tā ministra institucionālā pārraudzībā, kurš ir atbildīgs par attiecīgā muzeja darbības jomu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.915 izdošanas pamatojuma norādi, norādot, ka MK noteikumi Nr.915 ir izdoti saskaņā ar Muzeju likuma 8.panta pirmo daļu.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 1.punktu tiek mainīts muzeja juridiskais statuss no kultūras ministra pakļautībā esošas tiešās pārvaldes iestādes uz valsts muzeju – atvasinātu publisku personu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.915 1.punktu, nosakot valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas juridisko statusu, kā arī papildināt MK noteikumus Nr.915 ar 14.1 punktu, kas nosaka, ka valsts muzejs – atvasināta publiska persona – ir muzeja funkciju, tiesību, saistību bilancē esošās mantas, izņemot muzeja krājumu, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.

Saskaņā ar Muzeju likuma 7.panta pirmo daļu muzejs ir pastāvīga un publiski pieejama institūcija, kura kalpo sabiedrībai un tās attīstībai un kura iegūst, uzkrāj, saglabā, pēta, popularizē un eksponē materiālo un nemateriālo cilvēces mantojumu un vidi, lai sekmētu pētniecību, sabiedrības izglītošanu un sniegtu sabiedrībai emocionālu baudījumu, un kuras darbība, īstenojot muzeja funkcijas, nav vērsta uz peļņas gūšanu. Muzeju likuma 7.panta otrā daļa nosaka, ka muzeja pamatfunkcijas ir šādas: 1) muzeja krājuma komplektēšana, dokumentēšana, saglabāšana un pieejamības nodrošināšana; 2) muzeja krājuma un ar to saistītās informācijas izpēte; 3) sabiedrības izglītošana, izmantojot ekspozīcijas, izstādes un izglītojošas programmas, kā arī citus ar muzeja darbību saistītus komunikācijas veidus.

Muzeja likuma 14.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka muzeja krājums nav uzskatāms par valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašumu un var atrasties tikai muzeja valdījumā. Atbilstoši Muzeja likuma 13.2 panta pirmajai un otrajai daļai valsts īpašumā esošs muzeja krājums vai muzeja priekšmets var tikt bez maksas nodots akreditēta valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – valdījumā Muzeju likuma 7.pantā noteikto pamatfunkciju un misijas īstenošanai, noslēdzot par to deleģējuma līgumu uz termiņu, kas nepārsniedz attiecīgā muzeja akreditācijas termiņu. Saskaņā ar Muzeja likuma 13.2 panta trešo daļu deleģējuma līgumā nosaka valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas pienākumu komplektēt, dokumentēt, saglabāt valdījumā nodoto muzeja krājumu un nodrošināt tā pieejamību, ar valdījumā nodoto muzeja krājumu saistītā valsts budžeta finansējuma apjomu, izmantošanas mērķi un kārtību, kādā iesniedzams pārskats par saņemtā valsts budžeta finansējuma izmantošanu un nodoto muzeja krājuma priekšmetu apjomu, raksturojot to saglabātības pakāpi. Kultūras institūciju likuma 23.1 panta pirmā daļa nosaka, ka atvasinātas publiskas personas valsts budžeta līdzekļus var saņemt tikai noteiktu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai vai uzdevumu pildīšanai. Atbilstoši Muzeju likuma 14.panta 1.1 daļai valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – finansē tā dibinātājs, nodrošinot valsts budžeta līdzekļus noteiktu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai vai uzdevumu pildīšanai: 1) kultūrvēsturiskā mantojuma kompleksa – muzeja krājuma, kultūras pieminekļu, kultūrvēsturiskās ainavas kā nedalāma kopuma – saglabāšanai, uzturēšanai, attīstīšanai un pieejamības nodrošināšanai sabiedrībai; 2) Nacionālā muzeju krājuma veidošanai, saglabāšanai un pieejamības nodrošināšanai sabiedrībai; 3) kultūrvēsturiskā mantojuma kompleksa starptautiskās atpazīstamības veicināšanai un kultūrtūrisma attīstīšanai; 4) muzeja krājuma un ar to saistītās informācijas pētniecībai un metodiskā darba veikšanai; 5) sabiedrības izglītošanai un iesaistei, izmantojot muzejam raksturīgos komunikācijas veidus; 6) infrastruktūras – muzeja ēku, inženierkomunikācijas, telpu, teritorijas – uzturēšanai un pilnveidošanai.

Atbilstoši minētajam Muzeju likuma regulējumam muzeja darbība valsts muzeja –atvasinātas publiskas personas – juridiskajā statusā nepaplašina vai nesašaurina Muzeju likuma 7.panta otrajā daļā noteiktās muzeja pamatfunkcijas. Tā kā atbilstoši Muzeja likuma 14.1 panta ceturtajai daļai muzeja krājums nav uzskatāms par valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašumu un var atrasties tikai muzeja valdījumā, Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 4.punkts paredz, ka muzejs nodod Kultūras ministrijai valsts īpašumā esošo muzeja krājumu, savukārt Kultūras ministrija līdz 2025.gada 2.janvārim Muzeju likuma 13.2 panta un Kultūras institūciju likuma 23.1 panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā noslēdz ar valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – deleģēšanas līgumu par muzeja krājuma nodošanu valdījumā muzejam – atvasinātai publiskai personai – Muzeju likuma 7.pantā un 14.panta 1.1 daļā noteikto muzeja funkciju un misijas īstenošanai un uzdevumu pildīšanai. Valsts muzeja – atvasinātās publiskās personas – darbībai nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts noslēgtā deleģēšanas līguma ietvaros atbilstoši Kultūras ministrijas valsts budžeta līdzekļiem. Tādējādi saskaņā ar Muzeju likuma regulējumu muzeja darbība valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – juridiskajā statusā nepaplašina vai nesašaurina Muzeju likuma 7.panta otrajā daļā noteiktās muzeja pamatfunkcijas. Ņemot vērā to, ka ar muzeja reorganizāciju, pārveidojot to par kultūras ministra pārraudzībā esošu valsts muzeju – atvasinātu publisku personu, nemainās tā Muzeju likuma 7.pantā noteiktās funkcijas un uzdevumi, attiecībā uz MK noteikumos Nr.915 noteiktajām funkcijām un uzdevumiem nav nepieciešams veikt grozījumus pēc būtības.

Vienlaikus MK noteikumu Nr.915 3.1.apakšpunktā nepieciešams tehniski precizēt terminu “restaurēšana” uz “restaurācija”, lai vienādotu MK noteikumos Nr.915 izmantoto formulējumu ar Muzeju likumā, Ministru kabineta 2006.gada 21.novembra noteikumos Nr.956 “Noteikumi par Nacionālo muzeju krājumu”, likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, Ministru kabineta 2021.gada 26.oktobra noteikumos Nr.720 “Kultūras pieminekļu uzskaites, aizsardzības, izmantošanas un restaurācijas noteikumi”, Būvniecības likumā un citos tiesību aktos lietoto terminoloģiju.

MK noteikumos Nr.915 nepieciešams veikt arī tehniskus precizējumus attiecībā uz 5.3.apakšpunktā lietoto terminu “nevalstiskās organizācijas”, to aizstājot ar normatīvajos aktos lietoto terminu “biedrības un nodibinājumi”, precizēt MK noteikumu Nr.915 6.punktā noteikto regulējumu par muzeja direktora pieņemšanu darbā un atbrīvošanu no darba atbilstoši Muzeju likuma 11.panta pirmajai daļai, kā arī MK noteikumu Nr.915 11.punktā precizēt Latvijas digitālās kultūras kartes formulējumu atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 30.maija noteikumu Nr.291 “Noteikumi par oficiālās statistikas apkopošanu kultūras jomā” 3. un 4.punktam, kas nosaka, ka akreditētie valsts, pašvaldību, autonomie un privātie muzeji oficiālās statistikas veidlapas kultūras jomā aizpilda un iesniedz elektroniskajā datubāzē “Latvijas kultūras datu portāls” tīmekļvietnē www.kulturasdati.lv. 
Risinājuma apraksts
Projekta 1.1.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.915 izdošanas pamatojuma norādi, nosakot, ka MK noteikumu Nr.915 izdošanas pamats ir Muzeju likuma 8.panta pirmā daļa, jo Muzeju likuma 8.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – nolikumus apstiprina Ministru kabinets.

Projekta 1.2.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.915 1.punktu saistībā ar muzeja juridiskā statusa maiņu, nosakot, ka muzejs ir kultūras ministra pārraudzībā esošs valsts muzejs – atvasināta publiska persona.

Projekta 1.3.apakšpunkts paredz tehniski precizēt MK noteikumu Nr.915 3.1.apakšpunktā terminu “restaurēšana” uz “restaurācija”, lai sekmētu pareizu muzeja terminoloģijā ieviestā un normatīvajos aktos noteiktā termina “restaurācija” lietojumu.

Projekta 1.4.apakšpunkts paredz tehniski precizēt MK noteikumu Nr.915 5.3.apakšpunktu, lai aizstātu tajā noteikto terminu “nevalstiskās organizācijas” ar normatīvajos aktos lietoto terminu “biedrības un nodibinājumi”.

Projekta 1.5.apakšpunkts paredz tehniski precizēt MK noteikumu Nr.915 6.punktu atbilstoši Muzeju likuma 11.panta pirmās daļas regulējumam, nosakot, ka muzeja direktoru pieņem darbā un atbrīvo no darba kultūras ministrs, izvērtējot Latvijas Muzeju padomes sniegtos priekšlikumus.

Projekta 1.6.apakšpunkts paredz tehniski precizēt MK noteikumu Nr.915 11.punktu, nosakot, ka muzejs sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz pārskatus par muzeja funkciju pildīšanu un finanšu līdzekļu izlietošanu, tostarp muzejs reizi gadā sniedz pārskatu par muzeja funkciju izpildi elektroniskajā datubāzē "Latvijas kultūras datu portāls" (tīmekļvietnē www.kulturasdati.lv).

Projekta 1.7.apakšpunkts paredz papildināt MK noteikumus Nr.915 ar 14.1 punktu, kas nosaka, ka valsts muzejs – atvasināta publiska persona – ir muzeja funkciju, tiesību, saistību, bilancē esošās mantas, izņemot muzeja krājumu, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja, lai MK noteikumu Nr.915 V. nodaļā “Noslēguma jautājumi” secīgi atspoguļotu muzeja juridiskā statusa maiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Muzeja darbinieki
  • Muzeja apmeklētāji
Ietekmes apraksts
Projektam nebūs tiešas ietekmes uz muzeja darbiniekiem. Muzeja darbinieki turpinās darba tiesiskās attiecības valsts muzejā – atvasinātā publiskā personā “Rundāles pils muzejs”. Plānots paplašināt muzeja piedāvājumu, to elastīgi piemērojot apmeklētāju vajadzībām.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras izmanto muzeja sniegtos pakalpojumus
Ietekmes apraksts
Plānojot muzeja pakalpojumu cenu izmaiņas, tūroperatori, ar kuriem muzejam noslēgti sadarbības līgumi, nekavējoties tiks informēti par izmaiņām, norādot precīzas pakalpojumu cenas un konkrētu spēkā stāšanas datumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Muzeja piedāvājums kļūs pievilcīgāks un atraktīvāks, tādējādi risinot problēmu, ka daļa Latvijas muzeju auditorijas dod priekšroku privātā sektora vai citu Baltijas valstu piedāvājumam.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Muzejs kļūs pievilcīgs sadarbības partneris mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Iespēja izstrādāt motivējošu atalgojuma noteikšanas kārtību, ievērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma un Ministru kabineta noteikumu prasības, kas attiecas uz atvasinātu publisku personu, tādējādi novērtējot esošo darbinieku profesionalitāti un piesaistot muzejam jaunus speciālistus.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr.915, lai precizētu muzeja juridisko statusu, ņemot vērā Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojumā Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” paredzēto muzeja reorganizāciju, pārveidojot to par valsts muzeju – atvasinātu publisku personu, kā arī veiktu tehniskus precizējumus, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Rundāles pils muzejs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 3.decembra rīkojuma Nr.1052 “Par Rundāles pils muzeja reorganizāciju” 1.punktam saskaņā ar Muzeju likuma 8.panta pirmo un ceturto daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 1.punktu ar 2025.gada 1.janvāri paredzēts reorganizēt kultūras ministra pakļautībā esošo tiešo pārvaldes iestādi – muzeju, pārveidojot to par kultūras ministra pārraudzībā esošu valsts muzeju – atvasinātu publisku personu.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Kultūras ministrija ar valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – Muzeju likuma 13.2 panta un Kultūras institūciju likuma 23.panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā slēgs deleģēšanas līgumu par muzeja krājuma nodošanu valdījumā muzejam – atvasinātai publiskai personai – Muzeju likuma 7.pantā un 14. panta 1.1 daļā noteikto muzeja funkciju un misijas īstenošanai un uzdevumu pildīšanai.

Ņemot vērā, ka Muzeju likuma 7.pants paredz visiem muzejiem vienādas muzeju pamatfunkcijas, ar muzeja reorganizāciju attiecībā uz valsts muzeju – atvasinātu publisku personu nemainās tā Muzeju likuma 7.pantā noteiktās funkcijas un uzdevumi.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk