Anotācija (ex-ante)

24-TA-898: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs" – likvidāciju un Latvijas Nacionālā botāniskā dārza izveidošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 21. panta ceturtajai un septītajai daļai un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai un otrajai daļai, Ministru kabinets likvidē valsts zinātnisko institūtu un izveido tiešās pārvaldes iestādi, pamatojoties uz likumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir ar 2024. gada 31. decembri likvidēt valsts zinātnisko institūtu - atvasinātu publisko personu (turpmāk - APP) "Nacionālais botāniskais dārzs" (turpmāk - zinātniskais institūts), ar 2025.gada 1.janvāri izveidojot viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esošu tiešās pārvaldes iestādi “Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs” (turpmāk – iestāde).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zinātniskais institūts veic zinātnisko darbību, kā arī ar zinātniskās kvalifikācijas iegūšanu un pilnveidošanu saistītas darbības botānikas, ekoloģijas, dārzkopības nozarē. Institūta darbības mērķis ir radīt jaunas zināšanas un produktus, izstrādāt inovatīvas tehnoloģijas, kas sekmē Latvijas un pasaules savvaļas augu un Latvijas izcelsmes kultūraugu genofonda izpēti un saglabāšanu un sabiedrības izglītošanu zinātniskā institūta kompetences jomās. Zinātniskais institūts ir nozīmīgākais (atsevišķām kultūru grupām - vienīgais) dekoratīvo augu genofonda kolekciju, Latvijas reto un aizsargājamo augu sugu ex situ kolekciju turētājiem, viens no saimnieciski izmantojamo augu genofonda kolekciju turētājiem, kā arī viens no nozīmīgākajiem dabas un izglītības centriem Latvijā. Tā kā dzīvo augu genofonda kolekciju (vairāk nekā 14 000 taksonu 129 ha platībā) zinātniskā uzturēšana ietver zinātnisko komponenti un prasa ievērojamu cilvēkresursu patēriņu, taču šo darbību apjoms netiek attiecināts zinātniskā institūta zinātniskās darbības vērtēšanas kontekstā, turklāt zinātniskā institūta darbībā kopš 2015. gada arvien lielāka nozīme tiek pievērsta vides izglītības un informācijas darbam, - zinātniskais institūts, ņemot vērā iepriekšminēto darbības specifiku,  a priori nevar formāli izpildīt zinātniskās darbības vērtēšanas kritērijus savai nozīmei adekvāta vērtējuma saņemšanai. Līdz ar to valsts nozīmes zinātniskā institūta statusa saglabāšana šajā gadījumā ir uzskatāma par nelietderīgu.
Šīs anotācijas 1.pielikumā pievienota zinātniskā institūta 2024. gada 30. jūlija vēstule Nr.1.1.-12/44, kuru parakstījis zinātniskā institūta direktora p.i. Artis Vītiņš un zinātniskā institūta Zinātniskās padomes priekšsēdētāja Dr. Dace Kļaviņa. Vēstulē ir vērsta uzmanība uz to, ka šobrīd zinātniskajā institūtā ir viena akadēmiskajā amatā ievēlēta persona ar zinātnes doktora grādu, kas pilda zinātniskā institūta Zinātniskās padomes priekšsēdētājas pienākumus. Zinātniskās darbības likuma 28. panta otrās daļas 1. apakšpunktam nosaka, ka zinātnisko institūtu reģistrē zinātnisko institūciju reģistrā, ja zinātniskajā institūtā vēlētus akadēmiskos amatus ieņem vismaz piecas personas ar zinātnes doktora grādu, tomēr zinātniskā institūta darbinieku sarakstos nav nepieciešamais skaits personu ar zinātnes doktora grādu. Tā kā vienpersonisks lēmums var tikt uzskatīts par neleģitīmu, tad zinātniskais institūts norāda, ka lēmums par zinātniskā institūta likvidēšanu un par jaunas tiešās pārvaldes iestādes “Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs” izveidi ir jāpieņem Ministru kabinetam.
Anotācijas 2.pielikumā ir pievienota Latvijas Zinātnes padomes 2024. gada 27. augusta vēstule Nr. 1-2.N-1086, kurā norādīts, ka pašreizējā brīdī nevar tikt izpildīta Zinātniskās darbības likuma 28. panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā prasība zinātniska institūta reģistrācijai Zinātnisko institūciju reģistrā, jo zinātniskā institūta akadēmiskos amatos strādā tikai viena ievēlēta persona ar zinātnes doktora grādu normā paredzēto piecu šādu personu vietā. Latvijas Zinātnes padome atzīst, ka pēc būtības ir notikusi valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas "Nacionālais botāniskais dārzs" likvidācija un šī fakta konstatācija Ministru kabineta rīkojumā ir loģisks esošās situācijas risinājums, līdz ar to Latvijas Zinātnes padome atbalsta valsts zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas “Nacionālais botāniskais dārzs” likvidāciju.

Zinātniskā institūta darbības laikā ir būtiski pieaudzis tā ieguldījums vides informācijas un izglītības jomā - 2023. gadā zinātnisko institūtu apmeklēja 81767 apmeklētāji, tika organizēti 289 informācijas un izglītības pasākumi (t.sk. 142 gidu vadītas ekskursijas, 76 tematiskas nodarbības skolēniem, 39 populārzinātniskas publikācijas, kā arī citi uz vietas organizēti un izbraukuma pasākumi). Atbilstoši 2024. gada amata sarakstam iestādē ir 106 amata vietas.

Pēc Publisko aģentūru likuma spēkā stāšanās 2010.gada 1.janvārī jaunās normas bija neatbilstīgas tajā laikā publiskās aģentūras statusā esošajām Nacionālā botāniskā dārza funkcijām un iespējām. Tika meklēts risinājums cita juridiskā statusa piemērošanai, līdz ar to tika pieņemts lēmums par atvasinātas publiskas aģentūras – valsts zinātniskā institūta izveidi. Atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 30.oktobra rīkojumam Nr.507 “Par valsts aģentūras "Nacionālais botāniskais dārzs" reorganizāciju” tika reorganizēta valsts aģentūra "Nacionālais botāniskais dārzs", izveidojot valsts zinātnisko institūtu - atvasinātu publisko personu "Nacionālais botāniskais dārzs". Tā brīža normatīvais regulējums ļāva botāniskajam dārzam saņemt zinātnes bāzes finansējumu, tomēr situāciju mainīja zinātnes bāzes finansējuma saņemšanas nosacījumu izmaiņas, kurās tika ignorēts Nacionālā botāniskā dārza darbības primārais uzdevums (augu genofonda saglabāšana), bet akcentēta starptautiskā zinātniskā publicitāte. Šajā kontekstā botāniskais dārzs kopš 2015. gada zaudēja zinātnes bāzes finansējumu un pakāpeniski arī iespēju attīstīt zinātnisko kapacitāti. Atbilstoši situācijai iestādes darbība tika koncentrēta uz Latvijas un pasaules augu valsts genofonda saglabāšanu ex situ un in situ, kā arī vides informācijas un izglītības jomā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Botānisko dārzu primārais uzdevums ir dzīvo augu kolekciju glabāšana zinātniskās izpētes, saglabāšanas, eksponēšanas un izglītības vajadzībām, liekot uzsvaru uz retu un apdraudētu augu saglabāšanu. Šīs funkcijas a priori nav saistītas ar tiešu ienākumu gūšanu, turklāt lielākā daļa kolekciju augu nedrīkst tikt izmantoti ienākumu gūšanai (pavairojamā materiāla komerciāla nodošana trešajām personām) bez ikreizējas saskaņošanas ar institūcijām, no kurām ir iegūts šo augu pavairojamais materiāls vai arī kam pieder šķirņu selekcionāra tiesības.
Zinātniskais institūts nenodarbojas ar stādu komerciālu ražošanu. Pārsvarā tiek realizēti kolekciju un ekspozīciju veidošanas un uzturēšanas pārpalikumi, kam netiek noteikts cenrādis, jo šādā veidā iegūti stādi parasti ir nelielā skaitā no daudziem taksoniem, dažāda izmēra un kvalitātes, stādu vērtību nepieciešams operatīvi noteikt un mainīt atkarībā no pieprasījuma, stādu stāvokļa izmaiņām un tālākas uzturēšanas saimnieciskās lietderības. Līdz ar to fiksētu cenu noteikšana nav uzskatāma par saimnieciski lietderīgu un nav veikta stādu cenu iekļaušana maksas pakalpojumu cenrādī. 
Zinātniskā institūta ieņēmumu gūšanas iespējas ierobežo un padara grūti prognozējamas āra ekspozīciju vizuālās pievilcības sezonālais raksturs. Brīvdabas pasākumu apmeklējumu būtiski ietekmē laika apstākļi. Nomas maksu par teritorijas un telpu izmantošanu – ierobežotais laiks, kad tās nav nepieciešamas primāro uzdevumu veikšanai. Tāpat nav prognozējams pieprasījuma apjoms maksas konsultācijām un informatīvi izglītojošiem pasākumiem.
Zinātniskais institūts nedrīkst komerciāli izmantot ar ES struktūrfondu atbalstu izveidotos objektus, vienlaikus (līdz šim APP statusā) nedrīkstot saņemt arī valsts līdzekļus projektu rezultātu uzturēšanai. Turklāt projektā plānotie pasākumi nevar ietekmēt apmeklētāju skaita pieaugumu, jo tie nav saistīti ar jaunu funkciju vai pakalpojumu izveidi, bet ar kvalitātes paaugstināšanu esošajos, līdz ar ko nekāda peļņa no projekta ieguldījumiem netiek paredzēta. Projektu rezultāts nav  objekts, ekspluatējot kuru, APP var nopelnīt. Salīdzinot, arī citu valstu praksē pat pilsētās ar lielu iedzīvotāju un, līdz ar to, arī salīdzinoši lielāku apmeklētāju skaitu nav zināmi pilnvērtīgi funkcionējoši botāniskie dārzi, kuri bez ārēja atbalsta spētu nodrošināt tiem pienākošos uzdevumu pilnvērtīgu izpildi augu valsts bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas, informācijas un izglītības jomā.
2. Šobrīd valsts zinātniskā institūta grāmatvedības funkciju nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Ievērojot attīstības procesus valsts pārvaldē, Finanšu ministrija sadarbībā ar Valsts kasi plāno veidot centralizētu grāmatvedības uzskaiti valsts pārvaldē. Valsts kase, ievērojot likumā "Par budžetu un finanšu vadību" 23. panta otrajā daļā noteikto, nevar apkalpot no budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu. 
3. Zinātniskā institūta Zinātniskās padomes 2013. gada 16. aprīļa sēdē (protokols Nr. 5) apstiprinātā nolikuma "valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs"" (turpmāk - NBD nolikums) 8.1. apakšpunkts noteic, ka zinātniskā institūta viens no darbības mērķiem ir veikt zinātnisko darbību dendroloģijā, augu fizioloģijā, augu biotehnoloģijā, apstādījumu ekoloģijā, augu selekcijā un introdukcijā (skat.: https://nbd.gov.lv/mes/nbd-darbibu-reglamentejosie-dokumenti/).
Saskaņā ar zinātniskā institūta Zinātniskās padomes nolikuma (skat.: https://nbd.gov.lv/mes/nbd-darbibu-reglamentejosie-dokumenti/) 2. punktu, Zinātniskā padome  ir koleģiāla zinātnieku institūcija, kas izveidota zinātniskā institūta pētnieciskās darbības attīstībai, izvērtēšanai un zinātnieku interešu aizstāvībai. Zinātniskā institūta Zinātniskās padomes nolikuma 11. punktā ir noteikts, ka zinātniskā institūta Zinātniskajā padomē ir jābūt 9 līdz 13 locekļiem. Tomēr pašreizējā situācijā, kad Latvijā ir palicis neliels skaits šādas specializācijas zinātnieku, zinātniskā institūta Zinātniskajā padomē nav iespējams nodrošināt personāliju pārstāvību, līdz ar to Zinātniskā padome de facto neeksistē un nevar tikt nodrošināta tās darbība. Tas neizslēdz zinātniskā institūta zinātniskās darbības kontinuitāti jaunajā - iestādes statusā, nepieciešamajos virzienos un apmērā, tai skaitā neizslēdzot konsultatīvas padomes izveidošanu zinātniskās darbības koordinēšanai.
Risinājuma apraksts
1. Rīkojuma projekts paredz līdz 2024.gada 31.decembrim likvidēt zinātnisko institūtu, ar 2025.gada 1.janvāri izveidojot viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esošu tiešās pārvaldes iestādi. Proti, tika izvērtēts piemērotākais juridiskais statuss zinātniskajam  institūtam (valsts aģentūra, pievienošana Latvijas Dabas muzejam vai tiešās pārvaldes iestāde) un secināts, ka ievērojot zinātniskā institūta darbības īpatnības, problēmas un to risinājumus, piemērotākais juridiskais statuss ir tiešās pārvaldes iestāde.
2. Atbilstoši Publisko aģentūru likuma 2. panta pirmajai daļai un 4. panta pirmajai daļai, valsts aģentūras kā iestādes darbības pamatā ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā, nodrošinot to sniegšanu, tai skaitā, bet ne tikai no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem. Saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 13. panta pirmo daļu, valsts aģentūras budžetu veido tās ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citi pašu ieņēmumi, dāvinājumi un ziedojumi, kā arī ārvalstu finanšu palīdzība.
Atbilstoši zinātniskā institūta sniegtajai informācijai, vērtējot  zinātniskā institūta finansiālu uzturēšanu, secināms, ka šobrīd un arī nākotnē tas nespēs nodrošināt savu darbību, sniedzot maksas pakalpojumus. Līdz ar to secināms, ka, ja zinātniskais institūts tiktu veidots par valsts aģentūru, tā arī nespētu nodrošināt savu darbību, sniedzot maksas pakalpojumus.
3. Vērtējot  zinātniskā institūta iespējamo juridisko darbības formu kā viens no iespējamajiem variantiem tika vērtēts pievienot zinātnisko institūtu Latvijas Dabas muzejam. Muzeju likuma 7. panta pirmā daļa noteic, ka muzejs ir pastāvīga un publiski pieejama institūcija, kura kalpo sabiedrībai un tās attīstībai un kura iegūst, uzkrāj, saglabā, pēta, popularizē un eksponē materiālo un nemateriālo cilvēces mantojumu un vidi, lai sekmētu pētniecību, sabiedrības izglītošanu un sniegtu sabiedrībai emocionālu baudījumu, un kuras darbība, īstenojot muzeja funkcijas, nav vērsta uz peļņas gūšanu. Ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 690 "Latvijas Dabas muzejs nolikums" 2. punktu un 3.2. apakšpunktu, secināms, ka Latvijas Dabas muzeja uzdevumos ietilpst veikt zinātnisko darbību krājuma izpētē un dabaszinātnēs, kas nav saistītas un atbilstošas zinātniskā institūta funkcijām un uzdevumiem - veikt zinātnisko darbību, kā arī ar zinātniskas kvalifikācijas iegūšanu un pilnveidošanu saistītas darbības botānikas, ekoloģijas, dārzkopības nozarē. Ievērojot Muzeju likuma 7. panta pirmajā daļā noteikto, ņemot vērā to, ka zinātniskais institūts nevar nodrošināt savu darbību, pat sniedzot maksas pakalpojumus, piemērotākais juridiskais statuss ir tiešās pārvaldes iestāde. Tā kā zinātniskā institūta dzīvo augu kolekcijas ir dinamiski objekti  - tie var būt izzūdoši vai pārejoši laikā (šķirņu izviršana, bojāeja klimata iespaidā, brāķēšana sakarā ar neatbilstību taksonam u.c. faktoru ietekmē), uz tiem nevar tikt attiecinātas normas par muzeju krājumu, līdz ar ko zinātniskā institūta pievienošana Latvijas Dabas muzejam ir atzīstama par nelietderīgu. 
4. Ņemot vērā, ka zinātniskā institūta Zinātniskajā padomē nav iespējams nodrošināt personāliju pārstāvību, bet esošajā situācijā zinātniskais institūts ir spējīgs veikt kolekciju zinātnisko apsaimniekošanu zinātniskajam institūtam nepieciešamajos virzienos un  apjomā, kā arī apstākli, ka zinātniskajam institūtam ir savs personāls, kas var nodrošināt iestādes galveno funkciju īstenošanu, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 3. punktā un 9. pantā noteikto, secināms, ka piemērotākā zinātniskā institūta juridiskās darbības forma ir tiešās valsts pārvaldes iestāde.
5. Ņemot vērā zinātniskā institūta “Nacionālais botāniskais dārzs” likvidāciju 2024. gada 31. decembri, saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu “Par valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas “Nacionālais botāniskais dārzs” likvidāciju un Latvijas Nacionālā botāniskā dārza izveidošanu” (24-TA-898 (pēc rīkojuma pieņemšanas)), viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrs izveidos zinātniskā institūta likvidācijas un tiešās pārvaldes iestādes izveides komisiju. Minētā komisija līdz 2024. gada 31. decembrim nodrošinās zinātniskā institūta materiālo un finanšu līdzekļu inventarizāciju, mantas vērtības un saistību apjoma noteikšanu, kā arī tās slēguma bilances sastādīšanu, norādot mantas vērtību un saistību un prasību apjomu atbilstoši inventarizācijas un grāmatvedības uzskaites datiem; komisija būs tiesiska darboties un veikt nepieciešamās darbības arī pēc 31.12.2024., piemēram sagatavot mēneša pārskatu par 2024.gada decembri, parakstīt slēguma pārskatu, kā arī sagatavot citus pārskatu un ziņojumus kas noteikti likumā par budžeta un finanšu vadību un iestādes - zinātniskā institūta - atvasinātas publiskas personas darbību regulējošajos tiesību aktos.
6. Valsts pārvaldes iestādei Latvijas Nacionālajam botāniskajam dārzam vienlaikus ir nepieciešams noteikt arī publisko maksas pakalpojumu cenrādi (24-TA-1164). Maksas pakalpojumu izcenojumi noteikti atbilstoši Noteikumu Nr. 333 prasībām, ir izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas, vienlaikus paredzot atvieglojumus  noteiktajām mērķa grupām, kā arī prognozēti ieņēmumi atbilstoši sniegto maksas pakalpojumu apjomam. 
Iestādes galvenās funkcijas izriet no likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, Vides aizsardzības likumā un likumā “Par 1973.gada Vašingtonas konvenciju par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām” noteiktā.

Administratīvās darbības, kas veicamas, lai nodrošinātu zinātniskā institūta likvidāciju un valsts iestādes izveidošanu, piemēram:
1) zinātniskajam institūtam – jāorganizē finanšu atlikumu nodošana līdz 2024.gada 31.decembrim (tā kā iestāde tiek izveidota ar 2025.gada 1.janvāri, tad zinātniskam institūtam līdz 2024.gada 31.decembrim tehniski nav iespējams nodot iestādei finanšu līdzekļu atlikumus, jo iestāde vēl nepastāv, tā nav ierakstīta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Publisko personu un iestāžu sarakstā un tai nav piešķirts reģistrācijas numurs, kas vienlaikus ir arī nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs),
2) Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, piemēram:
a) jānodrošina, lai savlaicīgi tiktu ierakstīta iestāde Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Publisko personu un iestāžu sarakstā, lai iestādei tiktu piešķirts reģistrācijas numurs, kas nepieciešams iestādes darbības uzsākšanai;
b) jāiesniedz iesniegums Izglītības un zinātnes ministrijā par zinātniskās institūcijas izslēgšanu no zinātnisko institūciju reģistra atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 32. panta pirmās daļas 1. punktam;
3) valsts pārvaldes iestādei, piemēram, savlaicīgi jāveic priekšdarbi, lai:
a) saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību konti būtu tikai Valsts kasē (tie tiks atvērti atbilstoši 2025.gada budžetā paredzētajai apropriācijai ministrijas budžetā saskaņā ar Valsts kasē reģistrētajiem finansēšanas plāniem);
b) lai iestādes sniegto maksas pakalpojumu nodrošināšanai atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 17.decembra noteikumiem Nr.652 "Maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojuma sniegšana" (lai no 2025.gada izmantotu noteiktus maksājumu pakalpojumus, piemēram, maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojumu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zinātniskā institūta darbinieki un potenciālie jaunveidojamās iestādes darbinieki, publisko pakalpojumu saņēmēji.
Ietekmes apraksts
Zinātniskā institūta darbinieki atbilstoši normatīvajam regulējumam tiks informēti par būtiskām izmaiņām.
Jaunizveidotā valsts pārvaldes iestāde publiskos maksas pakalpojumus nodrošinās atbilstoši Ministru kabinetā apstiprinātam cenrādim.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
389 250
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
389 250
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
389 250
2.1. valsts pamatbudžets
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
1 418 900
389 250
389 250
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Izveidojot viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esošu tiešās pārvaldes iestādi, valsts budžetā ir nepieciešams ieplānot  zinātniskā institūta ieņēmumus no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un atbilstoši izdevumus, kas ir segti no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
Līdzekļi paredzēti valsts apakšprogrammā 24.05.00 "Zinātniskā institūta „Nacionālais botāniskais dārzs” valsts funkciju nodrošinājums".
Ar zinātniskā institūta likvidēšanu un tiešās pārvaldes iestādes izveidi saistītos izdevumus plānots segt no zinātniskā institūta līdzekļiem, ņemot vērā, ka zinātniskā institūta līdzekļus veido no VARAM saņemtā finansējuma daļa, kā arī maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu daļa.

Latvijas Nacionālā botāniskā dārza vidējais gada budžets ir 1 808 150 euro  t.sk. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 24.00.00 apakšprogrammā “24.05.00 Zinātniskā institūta „Nacionālais botāniskais dārzs” valsts funkciju nodrošinājums” piešķirtais gada finansējums 1 418 900 euro (2024. – 2028.gadā) un gada ieņēmumi no  maksas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem ir 389 250 euro, no kuriem maksas pakalpojumi  saskaņā ar cenrādi ir 336 696 euro, ieņēmumi par nomu un īri 31 350 euro, ieņēmumi no kolekciju pārpalikumu realizācijas 21 204 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēts ieņēmumu aprēķins atbilstoši plānotajam publisko maksas pakalpojumu cenrādim pievienots anotācijas 3.pielikumā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Atbilstoši valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs" 2024. gada amata sarakstam iestādē ir 106 amata vietas (amatu saraksts šīs anotācijas 4.pielikumā). 

Ņemot vērā, ka no 2025.gada 1.janvāra tiek uzsākta grāmatvedības pakalpojumu sniegšanas centralizācija, tad šī funkcija tiek nodota Valsts kasei.  Šobrīd līdz 2024.gada 31.decembrim valsts zinātniskā institūta grāmatvedības funkciju nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Ievērojot attīstības procesus valsts pārvaldē, Finanšu ministrija sadarbībā ar Valsts kasi plāno veidot centralizētu grāmatvedības uzskaiti valsts pārvaldē. Viss finansējums un grāmatvežu amata vietas jau ir pārdalītas, lai no 2025.gada 1.janvāra pakalpojumu nodrošinātu Valsts kases Vienotais pakalpojumu centrs. 
 
Cita informācija
Sakarā ar to, ka Latvijas Nacionālajam botāniskajam dārzam kā tiešās pārvaldes iestādei būs jāparedz izdevumi citos izdevumu klasifikācijas kodos atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, bet saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdē lemto (prot. Nr.38 2.§) VARAM maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam ir apstiprināts, plānots nodrošināt izmaiņas 2025.-2028. gada budžeta projektā, iesniedzot Finanšu ministrijā priekšlikumus likumprojektam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" otrajam lasījumam izdevumu precizēšanai 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, norādot finansējuma sadalījumu pa resursu avotiem un izdevumu klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza nolikums"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir reglamentēt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza darbību un cita starpā noteikt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza funkcijas, uzdevumus un kompetenci.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrādis"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenas atbilstoši papildu līdzekļu ieguldījumiem pakalpojumu nodrošināšanā un attīstībā.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktam, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
Izmaiņas ir nepieciešamas likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 25.panta septītajā daļā, kā arī citos tiesību aktos, piemēram:
1) Ministru kabineta 2017. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 62 "Noteikumi par valsts institūciju un komercsabiedrību specializāciju lauksaimniecības augu sugu ģenētisko resursu kolekcionēšanā, saglabāšanā, raksturošanā, izvērtēšanā un izmantošanā";
2) Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi";
3) Ministru kabineta 1999. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 133 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta starptautiskā tirdzniecība ar apdraudētajiem savvaļas dzīvnieku un augu sugu īpatņiem".
 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Tiks izveidota iestāde “Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs”.
2. Tiks likvidēta institūcija
Tiks veikta viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra padotībā esošā valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs" likvidācija.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Valsts zinātniskā institūta - atvasinātas publiskās personas "Nacionālais botāniskais dārzs" 2024. gada 30. jūlija vēstule Nr.1.1.-12/44
2. pielikums
Nosaukums
Latvijas Zinātnes padomes 2024. gada 27. augusta vēstule Nr. 1-2.N-1086
3. pielikums
Nosaukums
Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrāža aprēķinu projekts
4. pielikums
Nosaukums
VZI APP "Nacionālais botāniskais dārzs" amatu saraksts 2024.gada septembra mēnesī