Anotācija

25-TA-2225: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu" (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāti ievērojot grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija noteikumi Nr. 391 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi") (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) un tā protokollēmumā (Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija protokols Nr.25 35§) 3.punktā doto uzdevumu  - atbilstoši grozījumiem MK noteikumu Nr.435 4.pielikumā, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.septembrim iesniegt Valsts kancelejā apstiprināšanai Ministru kabinetā projektu īstenotāju sagatavotos grozījumus Ministru kabineta rīkojumos par projekta īstenošanu.
Ievērojot MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā "Reformu un investīciju virziena īstenošanas atbildības sadalījums" paredzēto investīcijas nolūku “Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošu digitālo pakalpojumu attīstība”, tiek īstenots 2.1.1.1.i. investīcijas projekts "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" (turpmāk – investīcijas projekts). Rīkojuma projekta pamatā ir MK noteikumi Nr.435, kas paredz Atveseļošanas fonda 2.1. reformu un investīciju virziena projektu finansējuma pārdali investīcijās 2.1.2.1.i un 2.1.3.1., tostarp papildlīdzekļu piešķiršanu investīcijas projektam 251 340,00 euro apmērā papildu darbībai. Rīkojuma projektā paredzēts palielināt investīcijas projekta izmaksas piešķirto papildlīdzekļu apmērā (251 340,00 euro), ar papildlīdzekļu izmantošanu saistīto pievienotās vērtības nodokli (52 781,40 euro).
Tādējādi investīcijas projekta izmaksas veido:
a) 1 931 340 euro – Atveseļošanas un noturības fonda projekta līdzekļu finansējums;
b) 405 581,40 euro – pievienotās vērtības nodoklis.
Kopā – 2 336 921,40 euro.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozīt Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu", aizstājot Ministru kabineta rīkojuma pielikumu – Projekta pasi, papildinot to ar papildlīdzekļu apmēru, precizējot Projekta finanšu plūsmu atbilstoši piešķirto papildlīdzekļu apmēram.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot investīcijas projektu, tiek nodrošināta Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) datu apmaiņu moduļu tehniskā modernizācija, ieliekot pamatus tehnoloģiski un ekonomiski pamatotai, efektīvai, kā arī politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citām Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām atbilstošai arhitektūrai, lai nodrošinātu datu apstrādi un apmaiņu ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm ES normatīvo aktu izpildē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Investīcijas projekta īstenošanas laikā ir identificētas nepieciešamās papildu darbības Eiropas Savienības nodokļu datu apmaiņas informācijas sistēmas (turpmāk - ESNDA IS) pilnveidei un ar to nodrošināto digitālo pakalpojumu darbības nepārtrauktības paaugstināšanas pārrobežu sadarbības un sadarbības ar komersantiem veicināšanā. ESNDA IS ir paaugstinātas drošības sistēma ar pieejamības drošības klasi A. Minētais nozīmē, ka ir jābūt nodrošinātai sistēmas augstai pieejamībai. VID nav pieļaujams apturēt ilgstoši sistēmas darbību, jo tādējādi tiktu apturēti svarīgi biznesa procesi, kā arī mazināts Latvijas tēls Eiropas Savienībā.  Investīcijas projekta īstenošanas laikā konstatēts, ka papildus jau ieplānotajām aktivitātēm ir nepieciešams arī būtiski uzlabot divu modernizējamo risinājumu veiktspēju, kas tādējādi ievērojami samazinās risinājumu iespējamos nepieejamības periodus. Pašreiz risinājumu datubāzes migrācija var aizņemt vairākas dienas (aptuveni līdz trim), savukārt, veicot papildu izstrādes, abu risinājumu nepieejamību tiks samazināta no aptuveni trim dienām līdz 30 minūtēm, kas ir būtisks tehnoloģisks uzlabojums, tostarp tiks nodrošināts vēl augstākas pieejamības pakalpojums klientiem.
 
Risinājuma apraksts
Tiek grozīts Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu" 1. punkts, lai palielinātu investīcijas projektam paredzēto finansējumu par 304 121,40 euro, no kura 251 340 euro ir Atveseļošanas fonda finansējums un 52 781,40 euro – valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai, saskaņā ar Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas lēmumu un MK noteikumiem Nr. 435, ņemot vērā papildu programmatūras izstrādes izmaksas, tādējādi palielinoties arī pievienotās vērtības nodokļa izmaksām.
Rīkojuma grozījumu projektam ir pievienots precizēts pielikums "2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pase" ar informāciju par investīcijas projekta finansējuma izmaiņām.
Grozījumi investīcijas projekta pasē neietekmē 2.1.1.r. reformas noteiktos mērķus un apstiprinātos rādītājus, kā arī neietekmē un nemaina investīcijas projekta mērķi un tā galvenos ieguvumus.
Papilddarbību īstenošana neietekmē investīcijas projekta ieviešanas termiņu, un tas tiks pabeigts līdz 2026. gada 31. maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā ESNDA IS funkcionalitāti, ar tiesību akta projektu prasības ESNDA IS uzturēšanā paliek nemainīgas. Cilvēkresursu skaita samazinājums/palielinājums nav paredzēts, kā arī nav paredzētas funkciju un institucionālās struktūras izmaiņas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

VID nodrošina, ka  investīcijas projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots/netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai VID informācijas sistēmu tehnoloģiskās modernizācijas īstenošanā, veicot pasūtījumus par attiecīgo darbu īstenošanu spēkā esošo VID informācijas sistēmu pilnveidošanas un uzturēšanas līgumu ietvaros, lai sasniegtu investīcijas projekta mērķus, nodrošinot digitālo pakalpojumu nepārtrauktību, ātrdarbību, drošību, augstu pieejamības un lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī tehnoloģiski un ekonomiski efektīvāku to administrēšanu un uzturēšanu. Investīcijas projekta ietvaros modernizēto datu apmaiņu moduļu tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu / priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Vienlaikus, VID kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Investīcijas projekts sekmēs uzņēmumu iespējas saņemt augsta līmeņa pieejamības pakalpojumus pārrobežu darbības nodrošināšanai.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks tehniski modernizēti datu apmaiņu moduļi, kas samazinās administratīvo slogu un paaugstinās pārrobežu digitālo pakalpojumu pieejamības līmeni uzņēmumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks tehniski modernizēti datu apmaiņu moduļi, kas samazinās administratīvo slogu uzņēmējiem un uzlabos uzņēmējdarbības efektivitāti.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 400 318
251 340
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 400 318
251 340
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 400 318
304 122
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 400 318
304 122
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-52 782
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-52 782
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-52 782
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2023. gada līdz 2026. gada 31. martam. Investīcijas projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk.
Finansējuma avots 2023.gads 2024.gads 2025.gads Kopā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums 136 116 386 596 1 408 628 1 191 340
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 28 584,36 81 185,16 295 811,88 405 581,40
Kopā 164 700,36 467781,16 1 704 439,88 2 336 921,40

Pēc investīcijas projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas indikatīvās izmaksas tiek plānotas 10% apmērā no izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 233 692euro gadā:
Informācijas sistēma EUR ar PVN
ESNDA IS 148 174,44
EMCS 85 516,70
Kopā 233 692,14
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms.
Cita informācija
Investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums VID budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas projekta uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešamais papildu finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – VID. Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta līdz ar investīcijas projekta pieejamības nodrošināšanu tiesību aktu projektu (TAP) publiskajā portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts nodrošinās modernizētu (ražotāja atbalstītu) programmatūras izmantošanu, kas ilgtermiņā nodrošina augsta līmeņa pieejamības pakalpojumus pārrobežu darbības nodrošināšanai. 
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošina pārrobežu datu apmaiņu moduļu tehnisko modernizāciju, ieliekot pamatus tehnoloģiski un ekonomiski pamatotai, efektīvai, kā arī politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citām IKT nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām atbilstošai arhitektūrai.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi