Anotācija

24-TA-1770: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi) 6.2. sadaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Augšdaugavas novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 41 679 euro apmērā no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada pavasarī palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 7. jūnijā  (vēstules Nr. 2.1-8/43) Augšdaugavas novada pašvaldība iesniedza Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) pieprasījumu finanšu līdzekļu pieprasīšanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2024. gada pavasarī (marts – maijs) palu laikā radīto postījumu novēršanai Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.
             
Izvērtējot Augšdaugavas novada pašvaldības minētajam pieprasījumam pievienotos finansiālā pamatojuma dokumentus, tika konstatētas nepilnības un neprecizitātes (piemēram, atsevišķos darbu daudzumu un izmaksu sarakstos iztrūkst aprēķinu sagatavošanas datuma, vienā no darbu daudzumu izmaksu sarakstiem konstatēta matemātiska kļūda, aktos Nr. 2, Nr. 4, Nr. 5 un Nr. 6 par plūdu postījumu apsekošanu norādītie cietušie ceļu posmi nesakrīt ar darbu daudzumu izmaksu sarakstos norādītajiem ceļu posmiem, u. tml.). Līdz ar to 2024. gada 20. jūnijā Augšdaugavas novada pašvaldībai tika nosūtīta vēstule (Nr. 1-13/4012) ar aicinājumu iesniegt attiecīgi precizētus dokumentus.

Papildus 2024. gada 11. jūnijā VARAM nosūtīja valsts SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) pieprasījumu sniegt informāciju par laikapstākļu raksturojumu un novērojumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā 2024. gada martā – maijā. LVĢMC 2024. gada 14. jūnijā iesniedza VARAM izziņu Nr. 4-6/791 par hidrometeoroloģisko apstākļu vispārīgu raksturojumu Naujenes, Pilskalnes, Sventes un Tabores pagastiem 2024. gada martā, aprīlī un maijā no hidroloģisko novērojumu staciju Lenderņa, Vaikuļāni, Višķi un Spīdoles operatīvajiem datiem.
Saskaņā ar LVĢMC sniegto informāciju, šā gada februāra trešajā dekādē Latvijas dienvidaustrumu rajonu ūdenstilpēs strauji paaugstinājās ūdenslīmenis, jo bija daudz nokrišņu. Līdz ar to 24. februārī tika izplatīts dzeltenās pakāpes brīdinājums centrālās un austrumdaļas upju baseinu teritorijām par gaidāmu strauju ūdenslīmeņa paaugstināšanos, sniega segas kušanu, ledus iešanu, kā rezultātā gaidāmu palieņu un zemāko vietu applūšanu. Martā turpinājās palu process, nokrišņu daudzums bija salīdzinoši mazāks, tomēr ūdens pieplūdums ūdenstilpēs turpinājās. Daugavas baseinā saglabājās dzeltenās pakāpes brīdinājums par augstu ūdenslīmeni. Sākotnēji straujākais ūdenslīmeņa kāpums bija novērojums mazajās upēs, bet vēlāk arī Daugavā tika sasniegtas brīdinājuma atzīmes. Marta beigās pali aktīvi sākās Daugavas augštecē, tas veicināja ūdens pieplūdumu arī upē Latvijas teritorijā, ūdenslīmenis bija paaugstināts arī aprīlī. Aprīlis Daugavas baseinā ir bijis pārmitrs, kopumā nokrišņu ir bijis vairāk nekā ierasts. Lai gan Daugavas baseinā februāris un marts bija aktīvais palu periods, bagātīgo nokrišņu ietekmē ūdenslīmenis saglabājās paaugstināts arī aprīļa sākumā. Arī aprīļa trešajā dekādē bija novērots nozīmīgs ūdenslīmeņa kāpums Daugavā un citās Augšdaugavas novada upēs. Paaugstinātais ūdenslīmenis Daugavā veicināja ūdens ieplūšanu Daugavas pieteku lejteces posmos, kas izraisīja ilgstošu palieņu un zemāko teritoriju plašāku applūšanu.

2024. gada 25. jūnijā (vēstules Nr. 2.1-8/50) papildus arī 9. jūlijā Augšdaugavas novada pašvaldība iesniedza precizētu pieprasīto informāciju, pieprasījumam no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” par 2024. gada pavasarī (martā – maijā) palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2024. gada pavasara (martā – maijā) palu rezultātā Augšdaugavas novada teritorijā tika applūdināti vairāki ceļi, tai skaitā:
1) ceļam Nr. 80-14 Doļnaja – Arāji Pilskalnes pagastā 1,010 km garumā vietām ir izveidojušies lieli izskalojumi, kas apgrūtina ceļa izmantošanu, līdz ar to nepieciešams veikt nesaistīta seguma ceļa klātnes iesēdumu un bedru labošanu ar drupinātas grants maisījumu;
2) ceļam Nr. 88-33 Bērzkalni – Ērgļi Sventes pagastā posmā no 1,580 km līdz 1,660 km izveidojušies izskalojumi un vietām ceļš nav izbraucams, līdz ar to nepieciešams veikt nesaistīta seguma ceļa klātnes iesēdumu un bedru labošanu ar drupinātas grants maisījumu;
3) ceļa Nr. 88-21 Mežsētas – Siliņi Sventes pagastā lielākā daļa ir stipri izskalota, sevišķi posmos no 0,070 km līdz 0,150 km, no 0,240 km līdz 0,530 km, no 0,570 km līdz 0,680 km, no 0,720 km līdz 0,800 km, no 0,880 km līdz 0,900 km, no 0,950 km līdz 1,050 km un no 1,400 km līdz 1,520 km, kur bojāta grants ceļa virskārta un izveidojušies dziļi izskalojumu, vietām ceļš ir grūti izbraucams, līdz ar to nepieciešams veikt minēto ceļa posmu nesaistīta seguma ceļa klātnes iesēdumu un bedru labošanu ar drupinātas grants maisījumu, kā arī ceļa nomales grunts uzauguma noņemšanu;
4) ceļš Nr. 74-30 Cirši – Kriškāni Naujenes pagastā stipri izskalots četros posmos no 0,530 km līdz 0,650 km, no1,250 km līdz 1,400 km, no 1,650 km līdz 1,800 km un no 1,900 km līdz 2,000 km, kur izveidojušies dziļi izskalojumi visa ceļa platumā, ceļš grūti izbraucams un vairāk kā 500 m garumā braukšanai nedrošs, līdz ar to nepieciešams veikt nesaistīta seguma ceļa klātnes iesēdumu un bedru labošanu ar drupinātas grants maisījumu;
5) ceļam Nr. 92-09 Petkūni – Kaupiški Tabores pagastā posms no 3,280 km līdz 3,305 km ir pilnīgi izskalots ar Daugavas palu ūdeņiem un straumi un ceļš šobrīd nav izbraucams,  līdz ar to nepieciešams nesaistīta seguma ceļa klātnes iesēdumu un bedru labošanu ar drupinātas grants maisījumu, kā arī veikt ūdens novadgrāvju atjaunošanu.

Izvērtējot Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtos infrastruktūras objektu īpašuma apliecinājuma dokumentus, tika konstatēts, ka visi palu laikā cietušie objekti ir Augšdaugavas novada pašvaldības bilancē (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).

Papildus Augšdaugavas novada pašvaldība apliecina, ka apdrošināšanas atlīdzība par minētajiem infrastruktūras objektiem nepienākas.

Pašvaldības iesniegtajos apsekošanas aktos norādīts, ka postījumi um zaudējumi radušies pavasara palu izraisīto plūdu rezultātā. Tika secināts, ka iesniegtos darbu daudzumu un izmaksu sarakstus (jeb tāmes)  sagatavoja SIA “Cerva” sertificēta ceļu būvinženiere T. Borovkova (sertifikāta Nr. 3-01459).

Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2024. gada pavasarī (martā – maijā) palu laikā radītos postījumus Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 59 541,97 euro apmērā.
Pamatojoties uz Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2024. gada 3. jūnija lēmumu Nr. 2246 “Par līdzekļu pieprasīšanu no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem izdevumiem Augšdaugavas novada pašvaldības Centrālajai pārvaldei”, pašvaldība gatava nodrošināt līdzfinansējumu 30 procentu apmērā (17 862,59 euro) palu radīto postījumu novēršanai, kas atbilst MK noteikumu 47. punktā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegto informāciju un LVĢMC sniegto laikapstākļu raksturojumu, VARAM ieskatā Augšdaugavas novada pašvaldības pieprasījums finanšu līdzekļu piešķiršanai 41 679 euro apmērā no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada pavasarī palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā, atbilst MK noteikumos noteiktajiem kritērijiem un ir atbalstāms.

Līdz ar to VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 41 679 euro apmērā pārskaitīšanai Augšdaugavas novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada pavasarī palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.  
VARAM minēto finansējumu pārskaitīt Augšdaugavas novada pašvaldībai pēc tam, kad pašvaldība būs iesniegusi attiecīgus dokumentus (līgumu, rēķinu kopijas), kas apliecina, ka tā ir nodrošinājusi ne mazāk kā 30 procentus no finansējuma, kas nepieciešams, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada pavasarī palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Augšdaugavas novada pašvaldības iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Palu laikā cietušie infrastruktūras objekti ietekmē Augšdaugavas novada pašvaldības iedzīvotāju ikdienas gaitas, proti bojātās transporta infrastruktūras dēļ ir apgrūtināta pārvietošanās Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā. 
Juridiskās personas
  • Augšdaugavas novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Augšdaugavas novada pašvaldībai jāatjauno palu laikā cietušos infrastruktūras objektus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
41 679
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
41 679
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-41 679
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-41 679
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
41 679
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums pievienots papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
VARAM finansējumu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 41 679 euro apmērā pārskaitīs Augšdaugavas novada pašvaldībai pēc tam, kad pašvaldība būs iesniegusi attiecīgus dokumentus (līgumu, rēķinu kopijas), kas apliecina, ka tā ir nodrošinājusi ne mazāk kā 30 procentus no finansējuma, kas nepieciešams, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada pavasarī palu laikā radītajiem postījumiem Augšdaugavas novada pašvaldības teritorijā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Augšdaugavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi