22-TA-786: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kultūraugu ražības prognozēšanas un bruto seguma aprēķināšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeimas un Ministru kabineta dokumentos dots uzdevums ID 22-UZ-560 izstrādāt tiesību akta projektu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta regulējuma mērķis ir uzlabot lauksaimniecības statistikas izlases kvalitāti, optimizējot un unificējot lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumos paredzēto datu vākšanu Centrālajā statistikas pārvaldē.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš paredzēts Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma pārejas noteikumu 30. punktā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 5. maija likuma "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" anotācijā [1] skaidrots, ka sākot no 2023.gada 1.janvāra augkopības un lopkopības apsekojumu datus par visiem respondentiem turpmāk vāks Centrālā statistikas pārvalde, piesaistot pieredzējušus telefonintervētājus, tā optimizējot esošo datu vākšanu minētajiem apsekojumiem un nodrošinot unificētu datu vākšanu no visiem apsekojumu respondentiem. Tāpēc ir veikti grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma [2] 13. panta piektajā daļā un izslēgts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kuros noteikta lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumu kārtība, kā arī izslēgts regulējums, kurā noteikts, ka valsts pārvaldes uzdevumu – lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumus – pilda sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs”. Ar grozījumiem minētā likuma 13. panta piektā daļa izteikta jaunā redakcijā un likuma pārejas noteikumos noteikts termiņš jaunu Ministru kabineta noteikumu izdošanai. Līdz minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim piemērojami Ministru kabineta 2010. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 30 "Kultūraugu ražības prognozēšanas, lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumu veikšanas un bruto seguma aprēķināšanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
[1] https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/FB79B6029DD4593DC225877B0045725E?OpenDocument
[2] 2022. gada 5. maija likums "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā"
[1] https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/FB79B6029DD4593DC225877B0045725E?OpenDocument
[2] 2022. gada 5. maija likums "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā"
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tādēļ līdz 2023.gada 1.janvārim ir nepieciešams nodrošināt Ministru kabineta 2010. gada 12. janvāra noteikumos Nr. 30 "Kultūraugu ražības prognozēšanas, lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumu veikšanas un bruto seguma aprēķināšanas kārtība" ietvertā regulējuma pārskatīšanu, atbilstību Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piektās daļas jaunajai redakcijai, un to pārizdot.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, kas nosaka kultūraugu ražības prognozēšanas kārtību un kārtību, kādā aprēķina bruto segumus, un kas paredz, ka noteikumi stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Saskaņā ar Statistikas likuma 6. panta otro daļu un uz Statistikas likuma pamata izdotajiem Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumiem Nr. 782 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2022.–2024. gadam" un to pielikuma 1.tabulas 16.sadaļu "Lauksaimniecības statistika", statistikas iestāde, kura ir atbildīga par oficiālās statistikas nodrošināšanu, tostarp statistiku, kas attiecas uz lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumu veikšanu, ir Centrālā statistikas pārvalde.
Saskaņā ar Statistikas likuma 6. panta otro daļu un uz Statistikas likuma pamata izdotajiem Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumiem Nr. 782 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2022.–2024. gadam" un to pielikuma 1.tabulas 16.sadaļu "Lauksaimniecības statistika", statistikas iestāde, kura ir atbildīga par oficiālās statistikas nodrošināšanu, tostarp statistiku, kas attiecas uz lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumu veikšanu, ir Centrālā statistikas pārvalde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumos tiek aizvietota Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piektajā daļā lietotā terminoloģija "lopu grupas" ar terminu "lauksaimniecības dzīvnieku grupas".
Pamatojoties uz publiski pieejamo sinonīmu vārdnīcu https://tezaurs.lv/, kuras avots, savukārt ir Latviešu literārās valodas vārdnīca, 1.–8. Rīga, Zinātne, 1972.–1996., lietvārda "lops" sinonīms ir "lauksaimniecības dzīvnieks" un kā saistītās nozīmes uzskaitīti vārdi "dzīvotnis", "dzīvnieks", "kustoņa", "kustonis".
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piektajā daļā lietotās terminoloģijas - "lopu grupas" tvērumu tiesību akta projektā "Kultūraugu ražības prognozēšanas un bruto seguma aprēķināšanas kārtība" skaidrojam ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/429 (2016. gada 9. marts) par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā " Dzīvnieku veselības tiesību akts" 4.pantā ietverto definīciju "turēti dzīvnieki", kas ir cilvēku turēti dzīvnieki, tostarp – attiecībā uz ūdensdzīvniekiem – akvakultūras dzīvnieki.
Pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piekto daļu, bruto seguma aprēķināšanu par augkopības kultūru un lopu grupām Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā var deleģēt ar līgumu privāto vai publisko tiesību subjektam. Zemkopības ministrija ik gadu noslēdz pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgumu par lauku attīstības politikas īstenošanas veicināšanu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", kurā uzdod aprēķināt lauksaimniecības bruto segumu saskaņā ar bruto seguma sagatavošanas sarakstu, iekļaujot tajā lauksaimniecības politikas veidošanai nepieciešamo bruto segumu aprēķinu sarakstu, kas saskaņots ar Zemkopības ministrijas kompetentajiem departamentiem.
Lauksaimniecības bruto segumu aprēķini tiek veidoti pamatojoties uz visbiežāk audzētajiem kultūraugiem un lopu grupām Latvijas teritorijā. Lēmums par konkrētu bruto segumu aprēķināšanu par lauksaimniecības kultūraugiem tiek pieņemts pēc Lauku atbalsta dienestā pieejamās informācijas par platību maksājumiem pieteiktajām platībām. Savukārt attiecībā par lopiem, pēc Lauksaimniecības datu centra informācijas par audzētākajām dzīvnieku grupām. Dažkārt bruto segumi tiek veidoti kādiem īpašiem gadījumiem, kas ir saistīti ar nepieciešamību veikt kompensāciju aprēķinus. Šajos gadījumos lauksaimniecības kultūrauga vai lopu grupas popularitāte nav noteicošais faktors.
Bruto seguma aprēķināšana ir nepieciešama:
1) lauksaimniecības politikas veidošanai;
2) lai noteiktu lauksaimniecības uzņēmumu peļņu vai zaudējumus;
3) lai plānotu lauksaimniecības uzņēmumu darbību.
Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" 2022.gadā tika uzdots sagatavot 254 bruto seguma aprēķinus.
Pamatojoties uz publiski pieejamo sinonīmu vārdnīcu https://tezaurs.lv/, kuras avots, savukārt ir Latviešu literārās valodas vārdnīca, 1.–8. Rīga, Zinātne, 1972.–1996., lietvārda "lops" sinonīms ir "lauksaimniecības dzīvnieks" un kā saistītās nozīmes uzskaitīti vārdi "dzīvotnis", "dzīvnieks", "kustoņa", "kustonis".
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piektajā daļā lietotās terminoloģijas - "lopu grupas" tvērumu tiesību akta projektā "Kultūraugu ražības prognozēšanas un bruto seguma aprēķināšanas kārtība" skaidrojam ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/429 (2016. gada 9. marts) par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā " Dzīvnieku veselības tiesību akts" 4.pantā ietverto definīciju "turēti dzīvnieki", kas ir cilvēku turēti dzīvnieki, tostarp – attiecībā uz ūdensdzīvniekiem – akvakultūras dzīvnieki.
Pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta piekto daļu, bruto seguma aprēķināšanu par augkopības kultūru un lopu grupām Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā var deleģēt ar līgumu privāto vai publisko tiesību subjektam. Zemkopības ministrija ik gadu noslēdz pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgumu par lauku attīstības politikas īstenošanas veicināšanu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", kurā uzdod aprēķināt lauksaimniecības bruto segumu saskaņā ar bruto seguma sagatavošanas sarakstu, iekļaujot tajā lauksaimniecības politikas veidošanai nepieciešamo bruto segumu aprēķinu sarakstu, kas saskaņots ar Zemkopības ministrijas kompetentajiem departamentiem.
Lauksaimniecības bruto segumu aprēķini tiek veidoti pamatojoties uz visbiežāk audzētajiem kultūraugiem un lopu grupām Latvijas teritorijā. Lēmums par konkrētu bruto segumu aprēķināšanu par lauksaimniecības kultūraugiem tiek pieņemts pēc Lauku atbalsta dienestā pieejamās informācijas par platību maksājumiem pieteiktajām platībām. Savukārt attiecībā par lopiem, pēc Lauksaimniecības datu centra informācijas par audzētākajām dzīvnieku grupām. Dažkārt bruto segumi tiek veidoti kādiem īpašiem gadījumiem, kas ir saistīti ar nepieciešamību veikt kompensāciju aprēķinus. Šajos gadījumos lauksaimniecības kultūrauga vai lopu grupas popularitāte nav noteicošais faktors.
Bruto seguma aprēķināšana ir nepieciešama:
1) lauksaimniecības politikas veidošanai;
2) lai noteiktu lauksaimniecības uzņēmumu peļņu vai zaudējumus;
3) lai plānotu lauksaimniecības uzņēmumu darbību.
Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" 2022.gadā tika uzdots sagatavot 254 bruto seguma aprēķinus.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- respondenti (lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumos aptaujājamie subjekti)
Ietekmes apraksts
Turpmākā komunikācija lauksaimniecības izlases statistikas apsekojumu jautājumos notiks ar citu statistikas iestādi - Centrālo statistikas pārvaldi.
Juridiskās personas
- respondenti (lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumos aptaujājamie subjekti)
Ietekmes apraksts
Turpmākā komunikācija lauksaimniecības izlases statistikas apsekojumu jautājumos notiks ar citu statistikas iestādi - Centrālo statistikas pārvaldi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošanā iesaistītās institūcijas nodrošinās noteikumu projektā noteiktā izpildi tām pieejamo budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ievietoto Ministru kabineta noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
- Centrālā statistikas pārvalde
- Ekonomikas ministrija
- Zemkopības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" vairs neveiks lauksaimniecības statistikas izlases apsekojumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" stiprinās procesus, kas saistīti ar kultūraugu ražības prognozēšanas un bruto seguma aprēķināšanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi