Anotācija (ex-ante)

21-TA-665: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 286 "Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr.399 (prot. Nr. 45 55. §) “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu”” (turpmāk – rīkojums Nr.399).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2011. gada 12. aprīļa noteikumus Nr.286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 286) nosakot naftas produktu drošības rezervju glabāšanas kopējam apjomam, kas glabājas Latvijas Republikas teritorijā, pakāpenisku pāreju - triju gadu laikā to palielinot: 2023. gadā līdz 75 %, 2024. gadā līdz 85 % un 2025. gadā līdz 100 %. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2009.gada 14.septembra Eiropas padomes “Direktīva 2009/119/EK ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātās rezerves” ir uzlikusi par pienākumu katrai Eiropas savienības dalībvalstij nodrošināt naftas drošības rezervju apjomus, ko var glābāt gan Latvijā, gan citās Eiropas savienības dalībvalstīs. Šīs Direktīvas prasības Latvija ir ieviesusi ar MK noteikumiem Nr. 286, tostarp ietverot arī normas, kas nosaka arī uzglabājamo drošības rezervju apjoma proporciju Latvijas teritorijā un citās Eiropas savienības dalībvalstīs.  Valsts naftas produktu drošības rezervju (turpmāk - drošības rezerves) izveides mērķis ir nodrošināt dažādas enerģijas lietotāju grupas ar naftas produktu apgādi izsludinātas valsts vai vietējā mēroga enerģētiskās krīzes laikā, valsts apdraudējuma gadījumā, kā arī lai koordinētu darbību veikšanu Eiropas Savienības ietvaros un pasaulē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu rīkojumā Nr.399 3. punkta lēmumu, proti,  īstenotu Ministru kabinetā atbalstīto konceptuālajā ziņojumā "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" ietvertā 1. risinājuma B scenārija ieviešanu, kas paredz īstermiņā saglabāt esošo drošības rezervju nodrošināšanas sistēmu pakāpeniski triju gadu laikā palielinot drošības rezervju apjomu, kas glabājās Latvijas Republikas teritorijā, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 286.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem paredzot precizēt un triju gadu laikā kāpinot to drošības rezervju apjomu, kas tiek uzglabāts Latvijas teritorijā: 2023. gadā – līdz 75 %, 2024. gadā – līdz 85 % un 2025. gadā – līdz 100 %. Līdz ar to  MK noteikumos Nr. 286 tiek precizēts 2.1, 2.2, 2.3, 2.4  un 2.5 punkti, kas nosaka to drošības rezervju apjoma daļu, kas būtu uzglabājams Latvijas teritorijā. Ņemot vērā to, ka MK noteikumos Nr. 286 tiek mainīts kopējais uzglabājamo drošības rezervju apjoms Latvijā, attiecīgi mainās arī  Būvniecības valsts kontroles biroja organizētā iepirkuma par naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanu nosacījumi, līdz ar to 2.6 punkts ir lieks un tiek svītrots.

Gadījumos, ja komersanti, kas izraudzīti iepirkuma procedūrā par naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanu, nenodrošina naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanu Latvijas Republikas teritorijā vismaz 2.1 punktā minēto kopējā uzglabājamo drošības rezervju apjoma no kopējā uzglabājamo drošības rezervju apjoma, Būvniecības valsts kontroles birojs var lemt par nepieciešamā naftas produktu drošības rezervju apjoma nodrošināšanu, izvēloties to komersantu piedāvājumus, kuri nodrošina rezervju uzglabāšanu kādā citā Eiropas savienības dalībvalstī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ministru kabineta konceptuālajā ziņojumā "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" tika piedāvāti trīs iespējamie risinājumi efektīvākam risinājumam, lai nodrošinātu valstij nepieciešamās drošības rezerves, izvērtējot valsts aģentūras izveidi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
 Ministru kabineta konceptuālajā ziņojumā "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" ir izvērtēta ietekme uz valsts nodevas likmes par drošības rezervju uzturēšanu izmaiņām, kas atkarībā no Latvijā uzglabājamā naftas rezervju apjoma, katrā no trijiem scenārijiem, ir atšķirīga. Vienlaikus izmaksu (valsts nodevas) pieauguma gadījumā kā ieguvums ir nodrošināta valsts naftas produktu drošības rezervju pieejamība krīzes situācijā, kas atsver izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Ministru kabineta konceptuālais ziņojums "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu"
Apraksts
Lai izpildītu rīkojumā Nr.399 3. punkta lēmumu, proti,  īstenotu Ministru kabinetā atbalstīto konceptuālajā ziņojumā "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" ietvertā 1. risinājuma B scenārija ieviešanu, kas paredz īstermiņā saglabāt esošo drošības rezervju nodrošināšanas sistēmu pakāpeniski triju gadu laikā palielinot drošības rezervju apjomu, kas glabājās Latvijas Republikas teritorijā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi