25-TA-1072: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Autopārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams noteikt plašāku pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili sniedzēju loku, lai pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojums kļūtu pieejamāks sabiedrībai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas var izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Mobilitātes Asociācija, kura apvieno vadošos uzņēmumus, kas Latvijā piedāvā dažādus transporta un mobilitātes pakalpojumus, kopā ar biedrību “Auto Asociācija”, Finanšu nozares asociāciju un Latvijas Apdrošinātāju asociāciju aicināja Satiksmes ministriju veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas varētu izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “KPMG Baltics” 2023. gadā pēc Bolt Operations OÜ 14532901 (Igaunija) (turpmāk – Bolt) pasūtījuma veica pētījumu “Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā” un 2024. gada sākumā organizēja domnīcas, kurās viens no secinājumiem, lai samazinātu ēnu ekonomiku pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili jomā, bija identificēta nepieciešamība iesaistīt vairāk autovadītājus un transportlīdzekļus. Šāds trūkums negatīvi ietekmē pakalpojuma cenu un kvalitāti. Saskaņā ar Bolt apkopoto statistiku par neapkalpotajiem pasažieru komercpārvadājuma braucieniem Baltijas valstīs, redzam, ka komercpārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem nav iespēju apkalpot vairāk nekā 100 000 braucienu mēnesī un tāpēc vidējā cena par braucienu Latvijā ir augstāka nekā kaimiņvalstīs. Proti, uz 2024. gada 20. maiju vidējā brauciena maksa Latvijā par visām Bolt kategorijām ir 10,07euro, savukārt tikai par Bolt kategoriju 7.31euro. Tajā pat laikā vidējā brauciena maksa par visām Bolt kategorijām Igaunijā ir 7,27euro, bet Lietuvā 6,52euro. Savukārt brauciena maksa tikai par Bolt kategoriju Igaunijā ir 6,76euro, bet Lietuvā 6,13euro.
Lai veicinātu pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili nozarē likumīgi nodarbināto pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, ir nepieciešams ļaut pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumus sniegt ar privātpersonas turējumā esošu līzingā esošu autotransporta līdzekli.
Autopārvadājumu likuma 29. panta ceturtā daļa noteic, ka pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili veic ar pārvadātāja īpašumā vai turējumā esošu M1 kategorijas vieglo automobili. Tādējādi privātpersona, kura iegādājusies autotransporta līdzekli līzingā, nevar ar to veikt pasažieru komercpārvadājumus.
Lai veicinātu pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili nozarē likumīgi nodarbināto pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, ir nepieciešams ļaut pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumus sniegt ar privātpersonas turējumā esošu līzingā esošu autotransporta līdzekli.
Autopārvadājumu likuma 29. panta ceturtā daļa noteic, ka pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili veic ar pārvadātāja īpašumā vai turējumā esošu M1 kategorijas vieglo automobili. Tādējādi privātpersona, kura iegādājusies autotransporta līdzekli līzingā, nevar ar to veikt pasažieru komercpārvadājumus.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt 29.pantu ar 4.1 daļu, kura noteic, ka vieglā automobiļa līzinga gadījumā automobiļa reģistrācijas apliecībā norādītais automobiļa turētājs kā fiziska persona var iznomāt automobili pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili veikšanai automobiļa reģistrācijas apliecībā norādītajam automobiļa turētājam kā fiziska personai vai juridiskai personai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskajām personām, kura izmanto pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu, būs iespēja saņemt pasažieru kemrcpārvadājumu pakalpojumu ar janākām automašīnām.
Fiziskās personas, kuru turējumā ir līzinga automašīna, to var izmantot pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili sniegšanai.
Fiziskās personas, kuru turējumā ir līzinga automašīna, to var izmantot pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili sniegšanai.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu sniedzēju mērķgrupas paplašināšana, palielinās konkurenci juridiskajām personām, kuras patlaban sniedz pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Autotransporta direkcija"
- Valsts policija
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veicina pakalpojuma pieejamību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
