Anotācija (ex-ante)

25-TA-1072: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Autopārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams noteikt plašāku pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili sniedzēju loku, lai pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojums kļūtu pieejamāks sabiedrībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas var izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Mobilitātes Asociācija, kura apvieno vadošos uzņēmumus, kas Latvijā piedāvā dažādus transporta un mobilitātes pakalpojumus, kopā ar biedrību “Auto Asociācija”, Finanšu nozares asociāciju un Latvijas Apdrošinātāju asociāciju aicināja Satiksmes ministriju veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas varētu izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “KPMG Baltics” 2023. gadā pēc Bolt Operations OÜ 14532901 (Igaunija) (turpmāk – Bolt) pasūtījuma veica pētījumu “Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā” un 2024. gada sākumā organizēja domnīcas, kurās viens no secinājumiem, lai samazinātu ēnu ekonomiku pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili jomā, bija identificēta nepieciešamība iesaistīt vairāk autovadītājus un transportlīdzekļus. Šāds trūkums negatīvi ietekmē pakalpojuma cenu un kvalitāti. Saskaņā ar Bolt apkopoto statistiku par neapkalpotajiem pasažieru komercpārvadājuma braucieniem Baltijas valstīs, redzam, ka komercpārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem nav iespēju apkalpot vairāk nekā 100 000 braucienu mēnesī un tāpēc vidējā cena par braucienu Latvijā ir augstāka nekā kaimiņvalstīs. Proti, uz 2024. gada 20. maiju vidējā brauciena maksa Latvijā par visām Bolt kategorijām ir 10,07euro, savukārt tikai par Bolt kategoriju 7.31euro. Tajā pat laikā vidējā brauciena maksa par visām Bolt kategorijām Igaunijā ir 7,27euro, bet Lietuvā 6,52euro. Savukārt brauciena maksa tikai par Bolt kategoriju Igaunijā ir 6,76euro, bet Lietuvā 6,13euro.
Lai veicinātu pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili nozarē likumīgi nodarbināto pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, ir nepieciešams ļaut pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumus sniegt ar privātpersonas turējumā esošu līzingā esošu autotransporta līdzekli.
Autopārvadājumu likuma 29. panta ceturtā daļa noteic, ka pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili veic ar pārvadātāja īpašumā vai turējumā esošu M1 kategorijas vieglo automobili. Tādējādi privātpersona, kura iegādājusies autotransporta līdzekli līzingā, nevar ar to veikt pasažieru komercpārvadājumus.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt 29.pantu ar 4.1 daļu, kura noteic, ka vieglā automobiļa līzinga gadījumā automobiļa reģistrācijas apliecībā norādītais automobiļa turētājs kā fiziska persona var iznomāt automobili pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili veikšanai automobiļa reģistrācijas apliecībā norādītajam automobiļa turētājam kā fiziska personai vai juridiskai personai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskajām personām, kura izmanto pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu, būs iespēja saņemt pasažieru kemrcpārvadājumu pakalpojumu ar janākām automašīnām. 
Fiziskās personas, kuru turējumā ir līzinga automašīna, to var izmantot pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili sniegšanai.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu sniedzēju mērķgrupas paplašināšana, palielinās konkurenci juridiskajām personām, kuras patlaban sniedz pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojumu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Valsts policija
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicina pakalpojuma pieejamību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi