Anotācija (ex-ante)

22-TA-3189: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskais plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023. gada 1. janvārī sākās jaunais Kopējās lauksaimniecības politikas plānošanas periods 2023.–2027. gadam. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt atbalsta kritērijus, attiecināmās izmaksas, atbalsta intensitāti un kārtību, kādā piešķir un administrē atbalstu dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas polišu iegādes izmaksu daļējai segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2014.–2020. gada plānošanas periodā atbalstu dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas polišu iegādes izmaksu daļējai segšanai regulēja Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumi Nr. 492 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu ražas, dzīvnieku un augu apdrošināšanai 2014.–2020. gada plānošanas periodā". 
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas nosacījumu piemērošanu lauku attīstības jomā, sākot no 2023. gada, atbilstoši regulai 2021/2115 un veicinātu lauksaimnieku iesaistīšanos riska mazināšanas pasākumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai panāktu, ka polises atbilst Latvijā noteiktajiem normatīvajiem aktiem apdrošināšanas jomā, noteikumu projektā jānosaka prasības apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējiem, no kuriem atbalsta pretendents pērk apdrošināšanas polisi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējam ir vai nu licence apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai, vai nu tas ir publicēts apdrošināšanas starpnieku sarakstā (apdrošināšanas brokeris). Paredzēta arī trešā iespēja, ka pakalpojumus sniedz ar iepriekšminētajiem pakalpojumu sniedzējiem saistīts uzņēmums.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir jāiekļauj nosacījumi attiecībā uz atbalsta pretendentu.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 6.1. apakšpunktā iekļauts nosacījums, ka atbalsta saņēmējam ir jāatbilst aktīvā lauksaimnieka nosacījumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanu un administrēšanu. Minētajos normatīvajos aktos aktīvā lauksaimnieka nosacījumi ietverti saskaņā ar regulas 2021/2115 un Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna  2023.–2027. gadam nosacījumiem. Prasība par to, ka atbalstu par apdrošināšanas polišu iegādi piešķir aktīvam lauksaimniekam, noteikta regulas 2021/2115 76. panta 2. punktā.
2. Lai pretendents varētu saņemt atbalstu, tam ir jāiegādājas apdrošināšanas polise. Noteikumu projekta 6.2. apakšpunktā noteikts, ka viens risks (vienam laukam vai vienam ganāmpulkam) apdrošināšanas periodā apdrošināms pie viena apdrošinātāja, lai apdrošinātie riski nepārklātos un atbalsta finansējums būtu izmantots efektīvi.
3. Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, atbalsta saņēmējam nedrīkst būt nodokļu (nodevu) parādu (noteikumu projekta 6.3. apakšpunkts).
4. Lauku atbalsta dienests atbilstoši normatīvajiem aktiem par vispārējo kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai, vērtē, vai pretendents nav izslēdzams no atbalsta saņēmēju loka (piemēram, ja pretendents vainojams terorismā, ir pakļauts sankcijām u.c. gadījumos). Ja pretendents ir izslēdzams no atbalsta saņēmēju loka, šādam pretendentam atbilstoši noteikumu projekta 6.4. apakšpunktam atbalstu nepiešķir.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jānosaka prasības attiecībā uz apdrošināšanas polisi un atbalsta intensitāti.
Risinājuma apraksts
1. Atbilstoši Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna  2023.–2027. gadam intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" (turpmāk – intervence) noteikumu projekta 7.1. apakšpunktā noteikts, ka attiecināmās izmaksas ir par apdrošināšanas polisi, kas sedz šādus sējumu, stādījumu un dzīvnieku riskus: nelabvēlīgi klimatiskie apstākļi, uguns, dzīvnieku un augu slimības un augu kaitēkļu invāzija. Attiecībā uz slimībām, tāpat kā iepriekš, netiek atbalstīta tādu slimību apdrošināšana, par kurām var saņemt valsts kompensāciju. No 2023. gada uguns risks ir jauns atbalstāmais risks, un, lai gan tas ir salīdzinoši rets, tas var izraisīt attiecīgās saimniecības bankrotu, tāpēc ir būtiski, lai lauksaimniekam būtu iespēja apdrošināt šādu risku.
2. Tāpat kā iepriekšējā periodā, regula 2021/2115 noteic, ka atbalstāma ir tikai tā apdrošināšanas prēmijas daļa, kas paredz kompensāciju situācijā, kad atbalsta pretendentam ir iznīcināti ne mazāk kā 20 procentu no vidējā produkcijas apjoma (noteikumu projekta 7.2. apakšpunkts). Ja pretendents vēlas apdrošināt mazākus zaudējumus, viņš šo polises izdevumu daļu apmaksā pats.
3. Noteikumu projektā, tāpat kā iepriekš, ietverti nosacījumi attiecībā uz atlīdzības limitu un pašrisku (7.3. un 7.4. apakšpunkts), lai apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji un lauksaimnieki nerīkotos negodīgi un nenoteiktu polisēs zemus atlīdzību limitus un mainīgu pašrisku katrā nākamajā atlīdzības gadījumā.
4. Atbilstoši noteikumu projekta 7.5. apakšpunktam Lauku atbalsta dienests pārbauda, vai attiecīgā apdrošinātā platība ir pieteikta ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta saņemšanai. Ja tas konkrētajā brīdī nav iespējams, Lauku atbalsta dienests to dara izlases kārtā brīdī, kad attiecīgais lauksaimnieks ir deklarējis platības. Var būt arī situācijas, kad apdrošinātie sējumi vai stādījumi ir gājuši bojā un lauksaimnieks to vietā ir iesējis vai iestādījis citu kultūraugu. Tādā gadījumā lauksaimnieks iesniedz Lauku atbalsta dienestā apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēja apliecinājumu vai citus pierādījumus, piemēram, fotogrāfijas vai eksperta atzinumu.
Iespējamas arī situācijas, kad atbalsta pretendents ir apdrošinājis zemi, kas nav viņa īpašumā, bet par šo platību ir noslēgts zemes apsaimniekošanas līgums. Tad platību ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta saņemšanai var deklarēt arī cita persona – zemes īpašnieks, un atbalsta pretendentam ir tiesības saņemt atbalstu par apdrošināto platību.
5. Lauku atbalsta dienests salīdzina arī to, vai apdrošinātie dzīvnieki saimniecībā atbilst Lauksaimniecības datu centra datubāzē reģistrētajam dzīvnieku skaitam attiecīgajā dienā vai datumā, kad pēdējo reizi datubāzē ir ziņots dzīvnieku skaits (noteikumu projekta 7.6. apakšpunkts). Apdrošināšanas periodā dzīvnieku skaits ganāmpulkā var mainīties. Ja apdrošināšanas periodā ir krasi mainījies ganāmpulkā esošo dzīvnieku skaits, Lauku atbalsta dienestam ir tiesības no pretendenta vai apdrošinātāja pieprasīt skaidrojumu par polises ekonomisko pamatotību, īpaši attiecībā uz samaksāto apdrošināšanas prēmiju.
6. Noteikumu projektā atbilstoši intervencei noteikts, ka atbalsta intensitāte ir 50 procentu no apdrošināšanas prēmijas jeb polises iegādes izdevumiem (noteikumu projekta 10. punkts). Kaut gan regulas 2021/2115 76. panta 6. punkts pieļauj lielāku intensitāti (līdz 70 procentiem), atbalsta intensitāte salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu ir samazināta, jo par riska pārvaldības pasākumiem saimniecībā ir atbildīgs arī pats lauksaimnieks. Šos 50 procentus rēķina tikai no atbalstāmajiem riskiem un tikai no tās prēmijas daļas, kas samaksāta par zaudējumiem, kuri pārsniedz 20 procentus no produkcijas. Atbalsts par vienu hektāru vai vienu liellopu vienību nepārsniedz 50 euro (vidēji uz saimniecību). Liellopu vienības aprēķina atbilstoši noteikumu projekta 1. pielikumam. Ja ziemāju kultūra ir gājusi bojā un tās vietā pavasarī ir iesēta cita kultūra, tad atbalsta griesti ir augstāki, t.i., 65 euro (vidēji uz saimniecību), jo ir apdrošināta cita kultūra.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jāiekļauj nosacījumi attiecībā uz apdrošināšanas prēmiju un tās samaksu.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 8. punktā noteikts, ka tā prēmijas daļa, par kuru nepienākas atbalsts, apdrošināšanas polisē ir jānodala. Lauku atbalsta dienests vērtē, vai prēmijas sadalījums ir samērīgs attiecībā pret apdrošinātajiem riskiem.
2. Atbalsta pretendents par apdrošināšanas polisi, tāpat kā līdz šim, var maksāt vienā vai vairākos maksājumos atkarībā no tā, kā viņam ir ērtāk. Ja tas tiek darīts vairākos maksājumos, jāņem vērā, ka pilnībā par polisi ir jāsamaksā līdz attiecīgās iesniegumu kārtas beigām (noteikumu projekta 9. punkts). 
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jānosaka iesniegumu iesniegšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 11. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienests par iesniegumu kārtas atvēršanu paziņo oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Tā kā atbalsta pretendentam pirms iesnieguma iesniegšanas nav jāīsteno nekādas papildu darbības, ir pietiekami, ka Lauku atbalsta dienests par kārtas atvēršanu paziņo vienu dienu pirms tās. Tas lauksaimniekiem ir izdevīgi, jo bez kavēšanās var uzsākt iesniegumu iesniegšanu atbalsta saņemšanai.
2. Lauksaimnieks iesniegumu atbalsta saņemšanai iesniedz Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā (noteikumu projekta 12. punkts), pēc iespējas detalizēti norādot informāciju par apdrošinātajām kultūrām vai dzīvniekiem, apdrošinātajiem riskiem un apdrošināšanas prēmiju. Lai varētu analizēt informāciju par būtiskākajiem riskiem, par kuriem lauksaimnieki saņēmuši atlīdzības, no 2023. gada lauksaimniekiem reizē ar atbalsta iesniegumu būs jānorāda arī informācija par saņemto atlīdzību, kas saistīta ar platību vai dzīvnieku apdrošināšanu. Saņemtajai atlīdzībai jānorāda attiecīgais risks, par kuru tā ir saņemta. Ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksāta par vairāku risku vienlaicīgu iestāšanas (piemēram, sējumi gājuši bojā no vētras un lietusgāzēm), lauksaimniekiem būs iespēja norādīt pie attiecīgās atlīdzības vairākus riskus.
3. Noteikumu projekta 13. punkts paredz, ka atbalsta pretendents iesniegumam pievieno apdrošināšanas polisi un maksājumu dokumentus, kā arī citus dokumentus saistībā ar atlīdzības limitu un pašrisku. Apdrošināšanas polisei ir jābūt spēkā kārtējā kalendārajā gadā. Tātad, ja polise ir bijusi spēkā 2023. gada 1. janvārī, par šo polisi 2023. gadā var saņemt atbalstu.
4. Lauku atbalsta dienests izskata iesniegtos dokumentus un divu mēnešu laikā pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu (noteikumu projekta 14. punkts). Šāds termiņš atbilst arī normatīvajos aktos par Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajam termiņam. Lauku atbalsta dienestam ir tiesības prasīt atbalsta pretendentam vai apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējam skaidrojumu, ja ir aizdomas, ka polise ir ekonomiski nepamatota vai apdrošināšanas mērķim neatbilstoša (noteikumu projekta 15. punkts). Situācijas, kad pieprasāms skaidrojums, var būt ļoti dažādas, piemēram, polise ir salīdzinoši dārga vai, tieši pretēji, par atsevišķiem riskiem polisē ir ļoti maza apdrošināšanas prēmija, apdrošinātajiem riskiem attiecīgajā gadalaikā nav iespēja iestāties u.c. 
5. Noteikumu projekta 16. punktā paredzēts, ka atbalstu par vienu liellopa vienību proporcionāli samazina atbilstoši līguma darbības termiņa dienu skaitam tajā situācijā, kad dzīvnieki apdrošināti uz mazāku termiņu nekā gads. Tad atbalsta apmēru Lauku atbalsta dienests rēķina pēc formulas:
A = Da : Dg x 50,
kur:
A – maksimālā atbalsta summa par liellopa vienību attiecīgajā periodā;
Da – apdrošināšanas perioda dienu skaits;
Dg – dienu skaits attiecīgajā gadā (365 vai 366).
6. Lai Lauku atbalsta dienestam būtu skaidrs, uz kuriem kontiem ir atļauts pārskaitīt attiecīgo atbalstu, noteikumu projekta 17. punktā ir noteikts, ka atbalstu pārskaita vai nu uz pretendenta kredītiestādes kontu, vai uz valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" norēķinu kontu. Minēto iestāžu finanšu darbība tiek attiecīgi uzraudzīta, tāpēc šie konti atbalsta saņēmējam ir uzskatāmi par drošiem.
Problēmas apraksts
Tā kā praksē ir pietiekami daudz gadījumu, kad apdrošināšanas līgumi tiek grozīti un apdrošinātājs apdrošināšanas prēmiju vai tās daļu atdod lauksaimniekam, ir nepieciešams noteikumos paredzēt rīcību šādās situācijās. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 18. punktā noteikts, ka apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējs informē Lauku atbalsta dienestu par grozītajiem un pirms termiņa izbeigtajiem līgumiem (saziņa notiek ar Lauku atbalsta dienesta oficiālā e-pasta starpniecību). Lauku atbalsta dienests attiecīgi pārrēķina atbalsta summu vai pieprasa atbalsta saņēmējam atmaksāt piešķirto atbalstu vai tā daļu (noteikumu projekta 19. punkts). Tādējādi ir nodrošināts, ka lauksaimnieks saņem tikai tādu atbalstu daļu, kāda viņam pienākas.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir jāiekļauj regulējums gadījumiem, kad pieprasītais finansējums ir lielāks nekā kārtā pieejamais finansējums
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēti divi risinājumi gadījumos, kad pieprasītais finansējums ir lielāks nekā kārtā pieejamais finansējums: ja iesniegumu iesniegšanas kārta ilgst tikai vienu mēnesi, Lauku atbalsta dienests proporcionāli samazina atbalstu visiem pretendentiem (noteikumu projekta 20. punkts), bet, ja iesniegumu iesniegšanas kārta ir ilgāka par vienu mēnesi, Lauku atbalsta dienests proporcionāli samazina izmaksājamā atbalsta apmēru par vienu hektāru vai vienu liellopu vienību tiem pretendentiem, kas iesniegumus iesnieguši pēc tam, kad atbalstam pieteiktais publiskais finansējums sasniedzis 90 procentu no pieejamā finansējuma (noteikumu projekta 21. punkts). Tāda norma ietverta tāpēc, lai visiem atbalsta pretendentiem nebūtu ļoti ilgi jāgaida piešķirtais atbalsts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Juridiskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
  • Apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Atbalsts veicina apdrošināšanas pakalpojumu attīstību lauksaimniecības nozarē, tādējādi netieši ietekmējot arī apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 000 000
2 316 250
0
7 416 250
0
7 416 250
7 416 250
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 000 000
2 316 250
0
7 416 250
0
7 416 250
7 416 250
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 000 000
2 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
8 725 000
2.1. valsts pamatbudžets
6 000 000
2 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
8 725 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-408 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
-1 308 750
3.1. valsts pamatbudžets
0
-408 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
-1 308 750
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-408 750
-1 308 750
-1 308 750
-1 308 750
5.1. valsts pamatbudžets
-408 750
-1 308 750
-1 308 750
-1 308 750
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervencei "Riska pārvaldības instrumenti" ir apstiprināts publiskais finansējums 36 125 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (30 706 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 418 750 euro) apmērā (Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam (turpmāk – Stratēģiskais plāns). Intervence "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apakšpasākums saskaņā ar regulas 2021/2115 76. pantu "Riska pārvaldības instrumenti".
Pēc minētā informatīvā ziņojuma pieņemšanas Stratēģiskajā plānā vēl tika izdarīti grozījumi, pārdalot 1 500 000 euro no intervences "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" un Latvijas valsts līdzfinansējumu par 225 000 euro palielinot intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" un par 225 000 euro samazinot intervencei "Ražotāju grupu un organizāciju izveide".
Tādējādi Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apstiprināts publiskais finansējums 37 625 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (31 981 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 643 750 euro) apmērā. 2023. gadā intervences īstenošanai nepieciešams finansējums 2 725 000 euro apmērā, un no 2024. gada atlikušais finansējums tiek sadalīts četrās vienādās daļās līdz 2027. gadam.
Turklāt atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam", Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra protokollēmuma Nr. 52 5.§ 43.1. apakšpunktam un Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra protokollēmuma Nr. 12 60.§ 2.7. apakšpunktam apstiprināts papildu valsts finansējums 6 000 000 euro apmērā intervences īstenošanai 2023. gadā no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 21.01.00. "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai".
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" nepieciešami šādi papildu finanšu līdzekļi:
2023. gadā – 2 725 000 euro;
2024. gadā – 8 725 000 euro;
2025. gadā – 8 725 000 euro;
2026. gadā – 8 725 000 euro;
2027. gadā – 8 725 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Zemkopības ministrijas atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00 "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" un 2023. gadā arī no budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai", turklāt nepieciešamo finansējumu intervences īstenošanai saskaņā ar Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts pamatbudžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Noteikumu projekts pārņem regulas 2021/2115 76. panta "Riska pārvaldības instrumenti" nosacījumus attiecībā uz apdrošināšanas prēmijām.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 76. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 76. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 76. panta 3. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 76. panta 5. punkts 
Noteikumu projekta 7.2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 76. panta 6. punkts 
Noteikumu projekta 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6f9d4833-4064-4889-be9a-1e3aa5e8be00

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tika saņemti un apkopoti komentāri par 16 dažādiem tematiem no Ķemeru nacionālā parka fonda, Zemnieku saeimas, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, LATRAPS, SIA "EURORISK", SIA "Reinsons un partneri", Latvijas Sēklaudzētāju asociācijas, Latvijas Agronomu biedrības un Latgales ražojošo lauksaimnieku apvienības. Lielākā daļa komentāru ņemta vērā vai daļēji ņemta vērā. Nav ņemti vērā četri komentāri (par jaunu atbalstāmo risku iekļaušanu, par atbalsta intensitātes palielināšanu, par atlīdzības limita piemērošanu tikai attiecināmajiem riskiem, par papildu skaidrojumu attiecībā uz apdrošināšanas mērķim atbilstošu polisi).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi