23-TA-1639: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” 2., 3., 4., 5. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) 55 614 euro pārskaitīšanai sešām pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2022. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” (turpmāk - Protokollēmums) 2. punkts noteic, ka pašvaldībām ne retāk kā reizi gadā no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem (turpmāk - faktiskie izdevumi) par laika periodu no 2016. gada 1. janvāra.
Protokollēmuma 3. punkts noteic, ka pašvaldībām no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas pašvaldībām radušies, sniedzot sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.
Saskaņā ar Protokollēmuma 4. punktu pašvaldībām faktiskie izdevumi kompensējami no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" divu gadu laika periodā no bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu statusa iegūšanas brīža, bet par nepilngadīgiem bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu bez pavadības faktiskie izdevumi kompensējami līdz viņu 24 gadu vecumam.
Atbilstoši Protokollēmuma 5. punktam VARAM izvērtē pašvaldību iesniegtos pieprasījumus par pašvaldībām kompensējamiem faktiskajiem izdevumiem, sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Protokollēmuma 3. punkts noteic, ka pašvaldībām no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas pašvaldībām radušies, sniedzot sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.
Saskaņā ar Protokollēmuma 4. punktu pašvaldībām faktiskie izdevumi kompensējami no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" divu gadu laika periodā no bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu statusa iegūšanas brīža, bet par nepilngadīgiem bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu bez pavadības faktiskie izdevumi kompensējami līdz viņu 24 gadu vecumam.
Atbilstoši Protokollēmuma 5. punktam VARAM izvērtē pašvaldību iesniegtos pieprasījumus par pašvaldībām kompensējamiem faktiskajiem izdevumiem, sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM 2023. gada 26. aprīlī visām pašvaldībām nosūtīja vēstuli (vēstules Nr. 1-132/2423) ar aicinājumu sniegt informāciju par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem 2022. gadā.
VARAM dokumentus par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem, 2022. gadā iesniedza sešas pašvaldības par kopējo kompensējamo summu 55 613,07 euro apmērā, tai skaitā:
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Daugavpils domes 2022. gada 28. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 5 "Papildus sociālās palīdzības un brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Daugavpils valstspilsētas pašvaldībā", 2022. gadā divām personām (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 17. marts) kopā izmaksāja 1 274,54 euro, tai skaitā:
- garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai (turpmāk - GMI) 555,00 euro,
- mājokļa pabalstus - 719,54 euro, no tiem 359,77 euro tika atgriezti kā mērķdotācija pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu.
Līdz ar to Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai kompensējami izdevumi 914,77 euro apmērā.
2. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Jūrmalas pilsētas domes 2021. gada 30. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 42 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā", Jūrmalas pilsētas domes 2013. gada 17. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 66 "Par Jūrmalas pilsētas pašvaldības sociālo un pašvaldības palīdzību", 2022. gadā divām mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība trīs personu sastāvā, visām trim personām bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 3. jūnijs, otra mājsaimniecība divu personu sastāvā, abām personām bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 26. maijs), kopā izmaksāja 2 294,49 euro, tai skaitā:
- dzīvokļa, mājokļa pabalstus - 1894,93 euro,
- GMI - 145,56 euro,
- veselības aprūpes pabalstus - 254,00 euro.
3. Ogres novada pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Ogres novada pašvaldības 2021. gada 26. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 16/2021 "Par ēdināšanas pabalstu", Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 35/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem", 2022. gadā trim mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība vienas personas sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 12. janvāris, otra mājsaimniecība astoņu personu sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 21. jūnijs (vienai personai), 2022. gada 22. jūnijs (piecām personām), 2022. gada 8. jūlijs (vienai personai) un kopš 2022. gada 23. septembra aizbildniecībā nodota 2022. gada 31. augustā dzimusī persona, trešā mājsaimniecība četru personu sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 28. maijs (divas personas) 2021. gada 31. maijs un 2022. gada 2. maijs) kopā izmaksāja 8 818,69 euro, tai skaitā:
- GMI - 2 250 euro,
- pabalstus veselības aprūpei - 440 euro,
- mājokļa pabalstus - 3 667,70 euro,
- pabalstu krīzes situācijā (ārkārtas) - 2000 euro,
- ēdināšanas pabalstus (bērniem izglītības iestādē) - 460,99 euro.
4. Rīgas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Rīgas domes 2021. gada 3. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 3 “Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība” 2022. gadā 18 mājsaimniecībām, tai skaitā:
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2021. gada 17., 19., 20. un 30. augusts, 2022. gada 27. decembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 31. augusts),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2022. gada 19. un 27. aprīlis),
- mājsaimniecība četru personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 24. oktobris),
- mājsaimniecība trīs personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 7. aprīlis),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 31. marts),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 3. janvāris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 23. novembris),
- mājsaimniecība trīs personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 11. janvāris),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 2. februāris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 14. oktobris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 8. jūlijs),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 28. septembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 1. oktobris),
- mājsaimniecība divu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2022. gada 15. februāris un 15. jūnijs),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 27. jūnijs),
- mājsaimniecība divu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 29. septembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 29. septembris),
kopā izmaksāja 40 263,22 euro, tai skaitā:
- GMI - 10 239,10 euro,
- pabalstus izglītības ieguves atbalstam - 250,00 euro,
- sedza izdevumus par apsaimniekošanu/pārvaldīšanu, īri, elektrību, gāzi, telekomunikāciju un interneta izmantošanu, citiem komunālajiem maksājumiem - 29 774,12 euro.
5. Ropažu novada pašvaldība, pamatojotoes uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Bērnu tiesību aizsardzības likumu, Ropažu novada pašvaldības domes 2021. gada 13. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 18/21 “Pašvaldības pabalsti bez vecāku gādības palikušam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās Ropažu novadā”, 2022. gadā vienai personai (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 26. augusts, 2016. gadā ieradās Latvijā, kā nepilngadīga persona (kas dzimusi 1999. gada 13. jūlijā) bez vecāku pavadības) kopā izmaksāja 2 145,23 euro, tai skaitā:
- pabalstu ikmēneša izdevumiem - 109,00 euro,
- sedza dzīvojamās telpas ikmēneša īres izdevumus - 2 036,23 euro.
6. Saulkrastu novada pašvaldība, pamatojotoes uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Saulkrastu novada domes 2021. gada 15. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. SN 5/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Saulkrastu novadā" 2022. gadā divām personām (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 22. aprīlis) kopā izmaksāja 1 176,70 euro, tai skaitā:
- GMI - 1 011,00 euro,
- pabalstu medicīnas izdevumiem - 165,70 euro.
VARAM dokumentus par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem, 2022. gadā iesniedza sešas pašvaldības par kopējo kompensējamo summu 55 613,07 euro apmērā, tai skaitā:
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Daugavpils domes 2022. gada 28. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 5 "Papildus sociālās palīdzības un brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Daugavpils valstspilsētas pašvaldībā", 2022. gadā divām personām (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 17. marts) kopā izmaksāja 1 274,54 euro, tai skaitā:
- garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai (turpmāk - GMI) 555,00 euro,
- mājokļa pabalstus - 719,54 euro, no tiem 359,77 euro tika atgriezti kā mērķdotācija pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu.
Līdz ar to Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai kompensējami izdevumi 914,77 euro apmērā.
2. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Jūrmalas pilsētas domes 2021. gada 30. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 42 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā", Jūrmalas pilsētas domes 2013. gada 17. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 66 "Par Jūrmalas pilsētas pašvaldības sociālo un pašvaldības palīdzību", 2022. gadā divām mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība trīs personu sastāvā, visām trim personām bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 3. jūnijs, otra mājsaimniecība divu personu sastāvā, abām personām bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 26. maijs), kopā izmaksāja 2 294,49 euro, tai skaitā:
- dzīvokļa, mājokļa pabalstus - 1894,93 euro,
- GMI - 145,56 euro,
- veselības aprūpes pabalstus - 254,00 euro.
3. Ogres novada pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Ogres novada pašvaldības 2021. gada 26. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 16/2021 "Par ēdināšanas pabalstu", Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 35/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem", 2022. gadā trim mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība vienas personas sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 12. janvāris, otra mājsaimniecība astoņu personu sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 21. jūnijs (vienai personai), 2022. gada 22. jūnijs (piecām personām), 2022. gada 8. jūlijs (vienai personai) un kopš 2022. gada 23. septembra aizbildniecībā nodota 2022. gada 31. augustā dzimusī persona, trešā mājsaimniecība četru personu sastāvā, bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 28. maijs (divas personas) 2021. gada 31. maijs un 2022. gada 2. maijs) kopā izmaksāja 8 818,69 euro, tai skaitā:
- GMI - 2 250 euro,
- pabalstus veselības aprūpei - 440 euro,
- mājokļa pabalstus - 3 667,70 euro,
- pabalstu krīzes situācijā (ārkārtas) - 2000 euro,
- ēdināšanas pabalstus (bērniem izglītības iestādē) - 460,99 euro.
4. Rīgas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Rīgas domes 2021. gada 3. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 3 “Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība” 2022. gadā 18 mājsaimniecībām, tai skaitā:
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2021. gada 17., 19., 20. un 30. augusts, 2022. gada 27. decembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 31. augusts),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2022. gada 19. un 27. aprīlis),
- mājsaimniecība četru personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 24. oktobris),
- mājsaimniecība trīs personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 7. aprīlis),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 31. marts),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 3. janvāris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 23. novembris),
- mājsaimniecība trīs personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 11. janvāris),
- mājsaimniecība piecu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 2. februāris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 14. oktobris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 8. jūlijs),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 28. septembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 1. oktobris),
- mājsaimniecība divu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datumi 2022. gada 15. februāris un 15. jūnijs),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 27. jūnijs),
- mājsaimniecība divu personu sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 29. septembris),
- mājsaimniecība vienas personas sastāvā (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 29. septembris),
kopā izmaksāja 40 263,22 euro, tai skaitā:
- GMI - 10 239,10 euro,
- pabalstus izglītības ieguves atbalstam - 250,00 euro,
- sedza izdevumus par apsaimniekošanu/pārvaldīšanu, īri, elektrību, gāzi, telekomunikāciju un interneta izmantošanu, citiem komunālajiem maksājumiem - 29 774,12 euro.
5. Ropažu novada pašvaldība, pamatojotoes uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Bērnu tiesību aizsardzības likumu, Ropažu novada pašvaldības domes 2021. gada 13. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 18/21 “Pašvaldības pabalsti bez vecāku gādības palikušam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās Ropažu novadā”, 2022. gadā vienai personai (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2021. gada 26. augusts, 2016. gadā ieradās Latvijā, kā nepilngadīga persona (kas dzimusi 1999. gada 13. jūlijā) bez vecāku pavadības) kopā izmaksāja 2 145,23 euro, tai skaitā:
- pabalstu ikmēneša izdevumiem - 109,00 euro,
- sedza dzīvojamās telpas ikmēneša īres izdevumus - 2 036,23 euro.
6. Saulkrastu novada pašvaldība, pamatojotoes uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Saulkrastu novada domes 2021. gada 15. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. SN 5/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Saulkrastu novadā" 2022. gadā divām personām (bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu iegūšanas datums 2022. gada 22. aprīlis) kopā izmaksāja 1 176,70 euro, tai skaitā:
- GMI - 1 011,00 euro,
- pabalstu medicīnas izdevumiem - 165,70 euro.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to tika sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt VARAM 55 614 euro pārskaitīšanai pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2022. gadā, tai skaitā:
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 915 euro,
2. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 2 295 euro,
3. Ogres novada pašvaldībai - 8 819 euro,
4. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai - 40 263 euro,
5. Ropažu novada pašvaldībai - 2 145 euro,
6. Saulkrastu novada pašvaldībai - 1 177 euro.
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 915 euro,
2. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 2 295 euro,
3. Ogres novada pašvaldībai - 8 819 euro,
4. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai - 40 263 euro,
5. Ropažu novada pašvaldībai - 2 145 euro,
6. Saulkrastu novada pašvaldībai - 1 177 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Bēgļi un/vai personas ar alternatīvo statusu.
Ietekmes apraksts
Bēgļi un/vai personas ar alternatīvo statusu nepieciešamības gadījumā var saņemt sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.
Juridiskās personas
- Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām, atbilstoši normatīvajiem aktiem, jānodrošina palīdzības sniegšana bēgļiem un/vai personām ar alternatīvo statusu
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
55 614
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
55 614
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-55 614
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-55 614
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
55 614
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums sniegts papildu pievienotajos dokumentos.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums sniegts papildu pievienotajos dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus kompensē no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekta „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” papildu dokumentiem ir ierobežotas pieejamības statuss. Pamats – Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pants. Minētajiem papildu dokumentiem ierobežotas pieejamības statuss saglabājams arī pēc izskatīšanas Ministru kabineta sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi