Anotācija (ex-ante)

22-TA-1985: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumā Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jautājuma saistība ar Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210) 171.3. uzdevums paredz pakāpeniski palielināt tiešo valsts atbalstu sporta nozares programmu un pasākumu īstenošanai, vienlaikus pilnveidojot finansējuma administrēšanas procedūru un finansējuma sadales kritērijus. Kā viens no minētā uzdevuma darbības rezultātiem paredzēts atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātam sporta nozares finansēšanas modelim ieviests pilnveidots sporta finansējuma administrēšanas process.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2021.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 49 46.§) 21. punktu IZM dots uzdevums izvērtēt iespējas samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā un apgūšanā iesaistīto organizāciju skaitu atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam.
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles veiktajā revīzijā  "Vai biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" rīcība, izlietojot piešķirtos valsts budžeta līdzekļus, ir efektīva, ekonomiska un atbilstoša paredzētajiem mērķiem?" (revīzijas lieta Nr. 2.4.1-17/2020) IZM izteikts priekšlikums – strādājot pie sporta nozares finansēšanas un pārvaldības modeļa maiņas, ņemt vērā revīzijā konstatētos trūkumus sporta finansēšanas organizācijā, tai skaitā, lai novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku un iespēju sporta federācijām manipulēt ar iesniegto finansējuma izlietojuma atskaišu datiem, padarot izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma izlietojuma procesu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka ar 2023. gada 1. janvāri pabalstus Latvijas Olimpiskās vienības (turpmāk - LOV) sportistiem un treneriem izmaksā nevis biedrība "Latvijas Olimpiskā komiteja" (turpmāk - LOK), bet gan biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome" (turpmāk - LSFP)
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Saistība ar informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gadā tika veiktas būtiskas izmaiņas augstas klases sasniegumu sporta finansēšanas sistēmā - notika nodibinājuma "Latvijas Olimpiešu sociālais fonds" (turpmāk - LOSF) reorganizācija, daļu funkciju nododot LOK, kā rezultātā LOSF turpina veikt savu pamatfunkciju, sniedzot atbalstu sporta senioriem (tai skaitā izmaksājot mūža ikmēneša pabalstus bijušajiem izciliem sportistiem, treneriem un sporta darbiniekiem par mūža ieguldījumu, kā arī vienreizējos un noteikta laika materiālos pabalstus sporta veterāniem), savukārt LOSF neraksturīgo funkciju izmaksāt no valsts budžeta piešķirtos pabalstus LOV sportistiem un viņu treneriem ar 2021. gada 1. jūliju ir pārņēmusi LOK. Saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (turpmāk – IIN likums) 9. panta pirmās daļas 7. punktu gada apliekamajā ienākumā netiek ietverti un ar nodokli netiek aplikti pabalsti, kas izmaksājami no Ministru kabineta noteiktajām biedrībām un nodibinājumiem. Ar Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojuma Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām" 3. punktu [redakcijā ar grozījumu, kas izdarīts ar Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija rīkojumu Nr. 430] saskaņā ar IIN likuma 9. panta pirmās daļas 7. punktu ir apstiprināts LOSF un LOK.

Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.

Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reformas īstenošana izriet no Valdības deklarācijas, kā arī citiem Ministru kabineta jau pieņemtiem lēmumiem: (1) Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (171.3. uzdevums), (2) Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdē saistībā ar valsts budžeta izdevumu pārskatīšanu IZM dotā uzdevuma (prot. Nr. 49 46.§, 21. punkts), (3) Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam 1.2. uzdevuma. Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reforma tiek īstenota, lai novērstu IZM, Finanšu ministrijas un Valsts kontroles konstatētos trūkumus un nepilnības, novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku, padarītu izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma saņemšanas un izlietojuma procesu, nodrošinātu lietderīgu rīcību ar valsts budžeta līdzekļiem, kā arī iespēju robežās mazinātu uzticēto uzdevumu administrēšanai nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu apjomu.

IZM ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu un paredz atbalstīt IZM priekšlikumu un noteikt, ka no 2023. gada 1. janvāra valsts sporta budžeta līdzekļu piešķiršanu Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām un citām sporta organizācijām to pamatdarbības nodrošināšanai centralizēti šim mērķim paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina LSFP. Lai nodrošinātu 2021. gadā veikto izmaiņu augstas klases sasniegumu sporta finansēšanas sistēmā pēctecību, vienlaikus rīkojoties atbilstoši viena līguma pieejai, vismaz līdz 2024. gada Vasaras Olimpiskajām spēlēm Parīzē (Francija) LOV sportistu un viņu treneru atbalsta sistēmā saglabājams esošais modelis attiecībā uz LOV sastāva veidošanu, pabalstu izmaksu sportistiem un treneriem, kā arī sportistiem paredzēto finanšu sadali, LOK kā administratora vietā stājoties LSFP un turpinot sadarbību ar LOV sportistus pārstāvošajām atzītajām sporta federācijām.

Ņemot vērā, ka izvērsta informācija sniegta minētajā informatīvajā ziņojumā, papildus informācija un pamatojums šajā anotācijā netiek sniegts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā IZM izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu un paredz atbalstīt IZM priekšlikumu un noteikt, ka no 2023. gada 1. janvāra valsts sporta budžeta līdzekļu piešķiršanu Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām un citām sporta organizācijām to pamatdarbības nodrošināšanai centralizēti šim mērķim paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina LSFP, nepieciešams izdarīt attiecīgas izmaiņas arī Rīkojumā Nr.385.
Risinājuma apraksts
Noteikt, ka ar 2023. gada 1. janvāri pabalstus Latvijas Olimpiskās vienības sportistiem un treneriem izmaksā nevis LOK, bet gan LSFP.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka ar Rīkojuma projektu netiek paplašināts to personu loks, kurām izmaksātie pabalsti netiks aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, nav identificējama arī Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžeta ieņēmumiem vai izdevumiem. Arī turpmāk ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiks aplikti gan bijušajiem izciliem sportistiem, treneriem un sporta darbiniekiem par mūža ieguldījumu izmaksātie pabalsti (kuru izmaksu arī turpmāk veiks LOSF), gan arī LOV sastāvos esošiem sportistiem un viņu treneriem izmaksātie pabalsti (kuru izmaksu turpmāk veiks LSFP).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts un ar to saistītais informatīvais ziņojums "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 11. augusta sēdē (prot. Nr.4 2. §).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 11. augusta sēdē (prot. Nr.4 2. §) tika nolemts (prot. Nr.4 2. §, lēmuma 2.1. apakšpunkts) pieņemt zināšanai IZM sniegto informāciju un pamatojumu plānotajām izmaiņām valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtībā no 2023. gada 1. janvāra, kā arī informāciju par Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātā informatīvā ziņojuma "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un ar to saistītā Noteikumu projekta saskaņošanas gaitu un plānoto virzību izskatīšanai Ministru kabinetā. Tāpat tika nolemts (prot. Nr.4 2. §, lēmuma 2.2. apakšpunkts) pieņemt zināšanai Latvijas Nacionālās sporta padomes locekļu izteiktos viedokļus par minēto informatīvo ziņojumu un ar to saistītajiem tiesību aktu projektiem, kā arī IZM skaidrojumus un sniegtās atbildes uz uzdotajiem jautājumiem.

6.4. Cita informācija

Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome"
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi