Anotācija (ex-ante)

23-TA-1095: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi “Valsts aizsardzības finansēšanas likumā”, nepieciešami pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdes protokolu Nr.48 47.§ 2. punktā doto uzdevumu, Ministru kabineta 2023.gada 20.aprīļa rīkojumu Nr.200 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pielikuma 1. punktu, 2023. gada 15. septembrī apstiprinātās Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļas 1.punktu un 2023. gada 5. aprīlī Saeimā pieņemto   “Valsts aizsardzības dienesta likumu”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Valsts finansēšanas likumā” sagatavots pamatojoties uz MK 20.09.22 sēdes protokolu Nr.48 47.§ 2. punktā un 2023. gada 15. septembrī apstiprinātās Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļas 1.punktā doto uzdevumu, lai nodrošinātu straujāku valsts aizsardzības dienesta ieviešanu, nesamazinot NBS attīstībai paredzēto finansējumu, jāparedz pakāpenisks aizsardzības finansējuma pieaugums 2026. un 2027. gadā, sasniedzot 3% no IKP 2027. gadā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Straujākai valsts aizsardzības dienesta ieviešanai, nesamazinot NBS attīstībai paredzēto finansējumu.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Valsts aizsardzības finansēšanas likumam, finansējums valsts aizsardzībai tiek paredzēts no 2020. gada līdz 2022. gadam - ne mazāks kā 2% no IKP, 2023. gadam - 2,25% no attiecīgajam gadam prognozētā IKP, bet ne mazāks kā 886 466 480 euro, 2024. gadam - 2,4% no attiecīgajam gadam prognozētā IKP, bet ne mazāks kā 1 002 485 480 euro un 2025. gadam un turpmākajos gados - 2,5% no attiecīgajam gadam prognozētā IKP, bet ne mazāks kā 1 103 916 480 euro. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdes protokolu Nr.48 47.§ 2. punktā, 2023. gada 15. septembrī apstiprinātās Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļas 1.punkta doto uzdevumu, nepieciešams Valsts aizsardzības finansēšanas likuma 2. panta pirmajā daļā aizstāt ievaddaļā skaitļus un vārdus ”2025. gadā ne mazāku kā 2,5 procentus no prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, sagatavo vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projektus un gadskārtējā valsts budžeta likuma projektus” ar skaitļiem un vārdiem “2027. gadā ne mazāku kā 3 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, sagatavo likumprojektus par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru”, 2.panta  pirmajā daļā izslēgt 9. punktā  vārdus “un turpmākajos gados” un  2. panta pirmo daļu  papildināt daļu ar 10. un 11. punktu šādā redakcijā: “10) 2026. gadā – ne mazāku kā 2,75 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma; 11) 2027. gadā un turpmākajos gados – ne mazāku kā 3 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma.”
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz pašreizējo ģeopolitiskās situācijas attīstību, un nepieciešamību stiprināt valsts aizsardzības spējas, ir jānodrošina pakāpenisks aizsardzības finansējuma pieaugums 2026. un 2027. gadā sasniedzot 3% no IKP, lai nodrošinātu straujāku valsts aizsardzības dienesta ieviešanu, nesamazinot NBS attīstībai paredzēto finansējumu.
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams Valsts aizsardzības finansēšanas likuma 2. panta pirmajā daļā aizstāt ievaddaļā skaitļus un vārdus ”2025. gadā ne mazāku kā 2,5 procentus no prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, sagatavo vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projektus un gadskārtējā valsts budžeta likuma projektus” ar skaitļiem un vārdiem “2027. gadā ne mazāku kā 3 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma, sagatavo likumprojektus par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru”, 2.panta  pirmajā daļā izslēgt 9. punktā  vārdus “un turpmākajos gados” un  2. panta pirmo daļu  papildināt daļu ar 10. un 11. punktu šādā redakcijā: “10) 2026. gadā – ne mazāku kā 2,75 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma; 11) 2027. gadā un turpmākajos gados – ne mazāku kā 3 procentus no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma.”
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Grozījumi Valsts aizsardzības finansēšanas likumā neietekmē finansējumu pašreizējā gada budžetā. Finansējuma palielinājums tiks aprēķināts, ņemot par pamatu Latvijas Stabilitātes programmas 2023.-2026. gadam un Finanšu ministrijas galveno makroekonomisko rādītāju prognozes 2026. un 2027. gadam un turpmākiem gadiem. Aizsardzības budžeta plānotos izdevumus procentos no IKP aprēķina, saskaņā ar NATO aizsardzības izdevumu klasifikāciju, netiek ieskaitīti izdevumi no ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumiem, kā arī izdevumi NATO Kaujas grupas uzņemšanas nodrošināšanai un izdevumi, kas saistīti ar NATO Drošības investīciju programmas projektu īstenošanu, izmantojot atlīdzībai NATO finansējumu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
986 825 214
0
1 110 002 755
0
1 218 690 222
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
986 825 214
0
1 110 002 755
0
1 218 690 222
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
986 825 214
0
1 110 002 755
0
1 218 690 222
0
129 569 377
2.1. valsts pamatbudžets
986 825 214
0
1 110 002 755
0
1 218 690 222
0
129 569 377
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
-129 569 377
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
-129 569 377
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-129 569 377
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējuma palielinājums 2026. gadam ir aprēķināts, ņemot par pamatu 2023. gada 15. augustā Ministru kabinetā pieņemto informatīvo ziņojumu "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2024., 2025. un 2026. gadam". IKP  prognozes 2026. gadam – 51 375 milj.euro.

Attiecīgi, Aizsardzības budžetam piešķirot 2026. gadā ne mazāk kā 2,75 % no attiecīgajam gadam prognozētā IKP, finansējums palielinātos par 129 569 377 eiro.

                                                                                        
  2026. gads euro 2027. gads euro
Aizsardzības finansējums atbilstoši 2023. gada 15. augusta Ministru kabinetā pieņemtajam informatīvajam ziņojumam “Par valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025. un 2026. gadam" 1 304 746 753 1 304 746 753
Palielinājums no 2,5% līdz 2,75% no IKP pret 2026. gadu, ņemot vērā 2023. gada 15. augusta MK pieņemtos bāzi un aktuālās IKP prognozes 129 569 377  
Palielinājums no 2,5% līdz 3% no IKP pret 2026. gadu, ņemot vērā 2023.gada 15.augusta MK pieņemtos bāzi un aktuālās IKP prognozes   258 006 127
KOPĀ palielinājums 2026. gadā līdz 2,75% no IKP un 2027. gadā līdz 3% no IKP
 
129 569 377 258 006 127


                                                                                                                       
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023.gada 26.septembra Ministru kabineta protokolā Nr.47 43.§ atbalstīts prioritārais pasākums "Valsts aizsardzības finansēšanas palielinājums līdz 3% no IKP 2027.gadā (2026.- 2,75 % no IKP, 2027. - 3% no IKP) (AiM)",  "Grozījumus Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" iekļaut likumprojekta "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" pavadošo likumprojektu paketē.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēki
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi