Anotācija (ex-ante)

24-TA-2126: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par luminiscējošu informatīvu zīmju "Patvertne" iegādi un uzstādīšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdes protokols Nr.1 95.§ “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā””.
Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēmas tematiskās komitejas 2024. gada 27. augusta sēdes protokols Nr.1, 2.§ “Par civilās aizsardzības patvertņu izveidi”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt ministrijām organizēt informatīvo luminiscējošo zīmju “Patvertne” iegādi un uzstādīšanu uz to piederībā esošām ēkām, kā arī noteikt kārtību, kādā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests iegādājas informatīvās luminiscējošas zīmes “Patvertne” un tās nodod pašvaldībām uzstādīšanai, kā arī noteikt kārtību kādā tiek segti izdevumi, kas radušies saistībā ar informatīvu luminiscējošu zīmju “Patvertne” iegādi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdes protokola Nr.1 95.§ “Informatīvais ziņojumā “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” 5. punktam, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests sagatavoja vadlīnijas par potenciālo patvertņu minimālajām tehniskajām prasībām. 

Līdz 2024. gada augusta beigām Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests fiziski ir apsekojis 2107 valsts un pašvaldības objektus, no kuriem patvertnes vajadzībām:
“ATBILST”- 275 objekti (13,0%);
“DAĻĒJI ATBILST” - 897 objekti (42,6%);
“NEATBILST” - 935 objekti (44,4%);
“NETIEK VĒRTĒTS” patvertņu vajadzībām, ja objektā esošais (Kadastrā reģistrētais) pagrabstāvs vai pazemes stāvs ir cokolstāvs - 378 objekti (cokola stāvs ir ēkas stāvs vai tā daļa, kas attiecībā pret planēto zemes līmeni iedziļināts ne vairāk kā par pusi no telpas augstuma).
Objektos, kuri “atbilst” un “daļēji atbilst” patvertņu prasībām, to provizoriskā ietilpība būtu paredzēta 394 tūkst. cilvēkiem jeb 21,0% (ņemot vērā statistikas datus, 2024.gada sākumā Latvijā dzīvoja 1,872 milj. iedzīvotāju).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd valsts un pašvaldību objektu pagrabu un pazemes stāvu apsekošanu nodrošina 170 Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests amatpersonas papildus saviem tiešajiem dienesta pienākumiem. Savukārt citas iestādes - Būvniecības valsts kontroles birojs, pašvaldību būvvaldes būvinspektori vai pašvaldības nozīmētie civilās aizsardzības atbildīgie speciālisti šo objektu apsekošanu un novērtēšanu praktiski nenodrošina (reģistrētas tikai 3 apsekošanas). Atbilstoši indikatīvajam aprēķinam, tiek plānots, ka līdz 2024. gada 1. novembrim Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests nodrošinās 5323 valsts un pašvaldību objektu pagrabu un pazemes stāvu apsekošanu, kuri reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.

Vienlaikus, lai nodrošinātu apsekoto valsts un pašvaldību objektu vizuālu atpazīstamību sabiedrībā, ir paredzēts apsekotos objektus, kuri “atbilst” un “daļēji atbilst” patvertņu prasībām apzīmēt ar informatīvu luminiscējošu zīmi “Patvertne”.  2024. gada maijā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veica informatīvu luminiscējošu zīmju “Patvertne” iegādi (100 gab.), kuras tika izdalītas pašvaldībām, tās sadalot proporcionāli pa visiem Latvijas reģioniem - Zemgales novadu pašvaldībām tika nodotas 15 zīmes, bet šobrīd uzstādītas 9 zīmes; Vidzemes novadu pašvaldībām tika nodotas 15 zīmes, bet uzstādītas 6 zīmes; Latgales novadu pašvaldībām tika nodotas 15 zīmes, bet uzstādītas 2 zīmes; Kurzemes novadu pašvaldībām tika nodotas 15 zīmes, bet šobrīd neviena nav uzstādīta; un Rīgas valstspilsētas pašvaldībai tika nodotas 40 zīmes, bet uzstādīta tikai 1 zīme.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu ka ministriju piederībā esošas ēkas, kas “atbilst” vai “daļēji atbilst” vadlīniju par patvertņu minimālajām tehniskajām prasībām, ir apzīmētas ar informatīvām luminiscējošām zīmēm “Patvertne”  ir nepieciešams noteikt, ka līdz 2024.gada 22.novembrim ministrijas organizē iepirkumu, savu finanšu līdzekļu ietvaros, par informatīvām luminiscējošām zīmēm “Patvertne” iegādi, kā arī organizē to izvietošanu uz ēkām ņemot vērā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izstrādāto instrukciju par patvertnes zīmes izvietošanu un vizuālo noformējumu.
Savukārt, lai nodrošinātu, ka pašvaldībām piederībā esošās ēkas, kas “atbilst” vai “daļēji atbilst” vadlīniju par patvertņu minimālajām tehniskajām prasībām, ir apzīmētas ar informatīvām luminiscējošām zīmēm “Patvertne”, ir nepieciešams noteikt, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veic informatīvo luminiscējošo zīmju “Patvertne” iegādi un tās nodot pašvaldības īpašumā. Paredzēts, ka pašvaldībām saņemot no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta informatīvās luminiscējošās zīmēs “Patvertne”, tās uzstāda uz iepriekš minētājām ēkām līdz 2024.gada 8. decembrim.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veic informatīvo luminiscējošo zīmju “Patvertne” iegādi pašvaldību vajadzībām, pamatojoties uz Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā apkopo informāciju, kur noteikts, ka visām pašvaldībām ir pieejamas 3841 ēkas ar pazemes vai pagrabstāviem. ņemot vērā, ka šobrīd nav pieejama galējā informācija par visu ēku apsekošanas rezultātiem, jo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests turpina veikt apsekošanu, no apsekošanas tendencēm ir skaidrs, ka aptuveni 15% no šiem objektiem būs ēkas ar cokolstāviem, kas netiek apsekoti un reģistrēti, tas nozīmē, ka ēkas, kuras potenciāli atbildīs vai daļēji atbildīs vadlīnijām par patvertņu minimālajām tehniskajām prasībām – 3265 ēkas. Savukārt, šobrīd apsekošanas rezultāti rāda, ka aptuveni 55% ēkas atbilst vai daļēji atbilst vadlīniju prasībām, kas norāda, ka zīmes būs nepieciešams izvietot uz 1796 ēkām. Daļai patvertņu var būt nepieciešamība uzstādīt divas vai vairākas zīmes, ir pieņēmums, ka katrai piektajai ēkai būs nepieciešams uzstādīt papildus zīmi. Līdz ar to, 1796 ēkām būs nepieciešamas 2156 zīmes. Vienlaikus jāatzīmē, ka zīmes iegādes cena Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests iegādāsies centralizēti, viecot iepirkuma konkursu, nav iespējams noteikt precīzi vienas zīmes cenu, bet ņemot vērā tirgus izpētes rezultātus, var secināt, ka vidēji vienas zīmes indikatīvās izmaksas ir 15 euro ar PVN.
Lai iegādātos 2156 zīmes, indikatīvie izdevumi sastāda  32 340 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
32 340
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
32 340
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-32 340
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-32 340
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
32 340
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā iespējamo tirgus cenu, indikatīvā vienas zīmes cena tiek noteikta 15 euro (ar PVN).
Lai iegādātos 2156 zīmes, indikatīvi nepieciešams  finansējums 32 340 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra sēdes protokolu Nr.1 95.§ “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā””

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas pašvaldības
  • Ministrijas un to padotības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi