23-TA-348: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par aizbildņu mācību programmu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 249. punkts paredz pilnveidot ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu atbalsta sistēmu, turpināt deinstitucionalizācijas procesu bez vecāku gādības palikušu bērnu un jauniešu pārejai no aprūpes institūcijām uz aprūpi ģimenēs, attīstot kvalitatīvu audžuģimeņu institūtu, kā arī ieviest ģimeniskai videi pietuvinātus sociālos pakalpojumus bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.
Likums "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024.un 2025. gadam" un to pavadošais likums “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (Saeimas reģ.nr. 126/Lp14) (pieņemts Saeimā š.g. 8.martā).
2023.gada budžeta sagatavošanas procesā tika atbalstīts prioritārais pasākums, kā rezultātā likuma"Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pavadošo likumu paketē tika virzīts un atbalstīts Saeimā š.g. 8.martā likums “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz no 2023.gada 1.aprīļa noteikt aizbildņiem obligātu pienākumu apgūt valsts apmaksātu mācību programmu, lai veicinātu aizbildņu prasmes, zināšanas bērnu aprūpē, kas palīdzētu labāk izprast bērnu.
Likums "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024.un 2025. gadam" un to pavadošais likums “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (Saeimas reģ.nr. 126/Lp14) (pieņemts Saeimā š.g. 8.martā).
2023.gada budžeta sagatavošanas procesā tika atbalstīts prioritārais pasākums, kā rezultātā likuma"Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pavadošo likumu paketē tika virzīts un atbalstīts Saeimā š.g. 8.martā likums “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz no 2023.gada 1.aprīļa noteikt aizbildņiem obligātu pienākumu apgūt valsts apmaksātu mācību programmu, lai veicinātu aizbildņu prasmes, zināšanas bērnu aprūpē, kas palīdzētu labāk izprast bērnu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt kārtību un termiņu kādā apgūstama un saskaņojama aizbildņu mācību programma (turpmāk - mācību programma), prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei, kā arī izņēmuma gadījumus, kad personai nav nepieciešama mācību programmas apguve.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
Tiesību akta projekts izstrādāts atbilstoši 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem par piešķirto finansējumu, kā arī ņemot vērā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas nosaka, ka tiesiskais regulējums attiecībā uz obligātu pienākumu aizbildņiem apgūt valsts apmaksātu mācību programmu stāsies spēkā 2023.gada 1.aprīlī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi”, paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. BTAL 36.panta (11) daļa nosaka, ka pēc tam, kad pieņemts bāriņtiesas lēmums par ģimenes vai personas piemērotību audžuģimenes statusam, tai skaitā specializētās audžuģimenes statusam, atbalsta centrs organizē mācības audžuģimenēm. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumiem Nr. 667 “Adopcijas kārtība” 23.8. apakšpunktu bāriņtiesa nosūta personu apgūt adoptētāja mācību programmu atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumam, un pēc programmas sekmīgas apguves personai izsniedz attiecīgu apliecību, ko viņa iesniedz bāriņtiesā. Atbilstoši ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumiem to uzdevumos ietilpst mācību nodrošināšana audžuģimenēm, tai skaitā specializētajām audžuģimenēm, atbilstoši ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk - VBTAI) saskaņotajai mācību programmai, kā arī mācību nodrošināšana potenciālajiem adoptētājiem.
Līdz š.g. 31.martam spēkā esošais BTAL 35. panta otrās daļas regulējums attiecībā uz aizbildņiem nosaka, ka pašvaldība sava budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina aizbildņu apmācību atbilstoši labklājības ministra apstiprinātam programmas paraugam (2019. gada 21. februārī ar labklājības ministres rīkojumu Nr. 19 “Par aizbildņa apmācības programmas parauga apstiprināšanu” ir apstiprināts aizbildņa mācību programmas paraugs, kas stājās spēkā 2019. gada 1. aprīlī (https://www.bti.gov.lv/lv/aizbildnu-apmacibas-programma)).
Tādējādi normatīvie akti šobrīd paredz audžuģimenēm un adoptētājiem obligātu pienākumu apgūt mācības un šo mācību programmu prasības ir apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, savukārt attiecībā uz aizbildņiem mācību programmas apgūšana ir brīvprātīga.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi”, paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. BTAL 36.panta (11) daļa nosaka, ka pēc tam, kad pieņemts bāriņtiesas lēmums par ģimenes vai personas piemērotību audžuģimenes statusam, tai skaitā specializētās audžuģimenes statusam, atbalsta centrs organizē mācības audžuģimenēm. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumiem Nr. 667 “Adopcijas kārtība” 23.8. apakšpunktu bāriņtiesa nosūta personu apgūt adoptētāja mācību programmu atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumam, un pēc programmas sekmīgas apguves personai izsniedz attiecīgu apliecību, ko viņa iesniedz bāriņtiesā. Atbilstoši ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumiem to uzdevumos ietilpst mācību nodrošināšana audžuģimenēm, tai skaitā specializētajām audžuģimenēm, atbilstoši ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk - VBTAI) saskaņotajai mācību programmai, kā arī mācību nodrošināšana potenciālajiem adoptētājiem.
Līdz š.g. 31.martam spēkā esošais BTAL 35. panta otrās daļas regulējums attiecībā uz aizbildņiem nosaka, ka pašvaldība sava budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina aizbildņu apmācību atbilstoši labklājības ministra apstiprinātam programmas paraugam (2019. gada 21. februārī ar labklājības ministres rīkojumu Nr. 19 “Par aizbildņa apmācības programmas parauga apstiprināšanu” ir apstiprināts aizbildņa mācību programmas paraugs, kas stājās spēkā 2019. gada 1. aprīlī (https://www.bti.gov.lv/lv/aizbildnu-apmacibas-programma)).
Tādējādi normatīvie akti šobrīd paredz audžuģimenēm un adoptētājiem obligātu pienākumu apgūt mācības un šo mācību programmu prasības ir apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, savukārt attiecībā uz aizbildņiem mācību programmas apgūšana ir brīvprātīga.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Saeimas atbalstītajiem grozījumiem BTAL, izskatot 2023.gada budžetu, 2023.gada 1.aprīlī stāsies spēkā grozījumi BTAL, kas paredz papildināt 35.panta ar (1.1) daļu, ka persona, kuru bāriņtiesa ir atzinusi par atbilstošu aizbildņa pienākumu pildīšanai vai iecēlusi par aizbildni bērnam, apgūst mācību programmu aizbildņiem, un mācības aizbildņiem organizē šā likuma 36.1 panta otrajā daļā minētais ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrs. Tāpat likums paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un termiņu, kādā apgūstama un saskaņojama aizbildņu mācību programma, prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei, kā arī izņēmuma gadījumus, kad personai nav nepieciešama mācību programmas apguve. Vienlaikus no BTAL tiks izslēgta 35.panta otrā daļa, kas līdz šim noteica pašvaldības pienākumu, sava budžeta ietvaros, nodrošināt aizbildņiem iespēju apgūt aizbildņu mācību programmu.
Tāpat BTAL tiek papildināts ar pārejas noteikumu 49.punktu, ka persona, kuru bāriņtiesa iecēlusi par aizbildni līdz 2023. gada 31. martam, apgūst mācību programmu aizbildņiem, ja aizbildnis izteicis šādu vēlmi vai bāriņtiesa, izvērtējot tā rīcību bērna personisko un mantisko tiesību un interešu nodrošināšanā, ir konstatējusi šādu nepieciešamību.
Tāpat BTAL tiek papildināts ar pārejas noteikumu 49.punktu, ka persona, kuru bāriņtiesa iecēlusi par aizbildni līdz 2023. gada 31. martam, apgūst mācību programmu aizbildņiem, ja aizbildnis izteicis šādu vēlmi vai bāriņtiesa, izvērtējot tā rīcību bērna personisko un mantisko tiesību un interešu nodrošināšanā, ir konstatējusi šādu nepieciešamību.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz BTAL doto deleģējumu Ministru kabinetam, ar noteikumu projektu tiek noteikta kārtība un termiņš, kādā apgūstama un saskaņojama mācību programma, prasības mācību programmas saturam un kritērijus tās izstrādei, kā arī izņēmuma gadījumus, kad personai nav nepieciešama mācību programmas apguve.
Noteikumu projekts paredz izstrādāt prasības mācību programmas saturam, kuru izstrādās ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri un izstrādātās mācību programmas turpmāk saskaņos un apstiprinās VBTAI. Noteikumu projekta pielikumā izstrādātas prasības mācību programmas saturam ar izvirzītu mācību programmas mērķi, uzdevumiem, ilgumu, mācību formu, metodēm, prasībām mācību programmas vadītājiem un mācību programmas apguves kvalitātes novērtēšanai. Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem, veidojot mācību programmu, nepieciešams sniegt detalizētu informāciju par programmas saturu, tostarp norādīt, cik akadēmiskās stundas ir paredzētas konkrētās mācību programmas sadaļas pasniegšanai.
Aizbildņu mācību programmas nodarbības pasniedz lektors kopā ar mentoru. Mentora kā praktiķa uzdevums ir ar piemēriem un savu personīgo pieredzi saskarsmē ar ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem sniegt skaidrojumu aizbildņiem par mācību programmā apgūstamajām tēmām, iespējamām grūtībām un risinājumiem nodrošinot ārpusģimenes aprūpē esoša bērna vajadzības, tiesības un intereses, tādējādi nostiprinot teorētiskās zināšanas ar praktiskiem piemēriem.
Audžuģimeņu mācību programmas ilgums ir paredzēts 50 akadēmiskās stundas un 16 akadēmiskās stundas prakse, savukārt adoptētāju mācību programmas ilgums ir 40 akadēmiskās stundas un 16 akadēmiskās stundas prakse. Aizbildņu mācību programmas ilgums ir paredzēts 56 akadēmiskās stundas. Nosakot aizbildņu mācību programmas ilgumu ņemts vērā, ka atšķirībā no audžuģimeņu mācību programmas satura un adoptētāju mācību programmas satura, mācību programmas saturā ir iekļaujamas papildus teorētisko zināšanu apguve, kas tieši saistītas ar aizbildnībā esošo bērnu tiesību un interešu nodrošināšanu un pārstāvību, kā arī prakses daļa nav nepieciešama, jo aizbildnis mācību programmu apgūst tad, kad bāriņtiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu konkrētam bērnam, līdz ar to bērns jau būs ievietots ārpusģimenes aprūpē brīdī, kad aizbildnis apmeklēs aizbildņu mācību programmu.
Mācību programmas forma ir kombinēta: klātienē un attālināti, ar uzsvaru uz klātienes nodarbībām, jo tādējādi mācību programmas pasniedzējiem un mentoriem tiks sniegta iespēja pilnvērtīgāk izprast konkrētās grupas dinamiku un specifiskās aizbildņu vajadzības mācību programmas apguves procesā, kā arī tiks nodrošināta pilnvērtīga aizbildņu iesaistīšanās mācību procesā. Situācijās, kad mācību programma tiek realizēta dalīti gan attālināti, gan klātienē – ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem ir pienākums nodrošināt iespēju mācību programmu apgūt klātienē tiem aizbildņiem, kuriem nav iespējams plānotajām nodarbībām attālinātā formātā pieslēgties izmantojot tehniskos palīglīdzekļus. Attālināta mācību forma procentuāli pieļaujama 30% no kopējās apgūstamās aizbildņu mācību programmas. Izņēmuma gadījumi ir tad, kad par bērna aizbildni tiek iecelta persona, kuras faktiskā dzīvesvieta ir ārvalstīs. Bāriņtiesas pienākums ir pārliecināties, ka aizbildnis kopā ar bērnu ārpusģimenes aprūpes laikā faktiski dzīvos un uzturēsies ārvalstīs, savukārt ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri šādā gadījumā aizbildņu mācību programmas apguvi nodrošina attālinātā formā. Nodrošinot attālinātu mācību formu, nepieciešams ievērot sekojošus noteikumus: nodarbības tiek vadītas pārī (speciālists un mentors); obligāta pieslēgšanās ar ieslēgtu kameru; nodrošināta dalībnieku dalīšanās mazajās grupās, pāros; grupas konfidencialitātes ievērošana, mācību programmas dalībniekam atrodoties telpā, kurā nav citu personu.
Atkārtota aizbildņu mācību programmas apguve nav nepieciešama, ja persona vēlas ņemt aizbildnībā nākamo bērnu, vai ir apguvusi adoptētāja mācību programmu vai audžuģimenes mācību programmu. Ņemot vērā, ka kritēriji adoptētāju mācību programmas un audžuģimenes mācību programmas izstrādei atšķiras no prasībām mācību programmai aizbildņiem satura un, ja personas, kuras apguvušas adoptētāja mācību programmu vai audžuģimeņu mācību programmu izsaka tādu vēlmi, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri var nodrošināt iespēju šīm personām apgūt mācību programmu aizbildņiem vai papildus apgūt aizbildņa pienākumu pildīšanai nepieciešamās kompetences, kas norādītas šo noteikumu projekta pielikuma "Prasības aizbildņu mācību programmas saturam" 5.sadaļā "Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un aizbildnības tiesiskie aspekti" un 6.sadaļā “Kā aizbildnim palīdzēt sev, lai palīdzētu bērnam”, jo norādīto sadaļu saturs ir vērsts ar aizbildņa pienākumu pildīšanai nepieciešamajām kompetencēm un zināšanām, lai sekmīgi īstenotu aizbildnībā esošo bērnu tiesību un interešu pārstāvību un aprūpi aizbildņa ģimenē.
Bāriņtiesu likums nosaka gadījumus, kuros bērnam var tikt iecelts aizbildnis uz laiku vai sevišķais aizbildnis. Aizbildni uz laiku ieceļ, ja aizbildnis ir kavēts uzņemties aizbildnību vai aizbildnis ir atstādināts no aizbildņa pienākumu pildīšanas, tātad persona par bērnu rūpēsies īslaicīgi, līdz bērnam tiks iecelts aizbildnis. Sevišķo aizbildni ieceļ, ja bērna un aizbildņa intereses saduras. 2022. gada 13. decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.799 “Kārtība, kādā veido sevišķo aizbildņu sarakstu un izmaksā atlīdzību sevišķajam aizbildnim”, nosaka prasības, kādām jāpiemīt sevišķajam aizbildnim, tai skaitā nosakot, ka aizbildnim pēdējo piecu gadu laikā jābūt apgūtām speciālām zināšanām bērnu tiesību aizsardzības jomā. Tā kā sevišķais aizbildnis tiek iecelts konkrētas darbības veikšanai un ir apguvis speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, savukārt, aizbildnis uz laiku ir bērna īslaicīgs aprūpētājs, aizbildņu mācību programmas apguve šiem aizbildņiem nav nepieciešama. Pienākums apgūt aizbildņa obligātās mācības nav attiecināms arī uz ārkārtas aizbildni, kas iecelts atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam un personām, kuras ieceltas par aizbildni 17 gadus vecam bērnam, jo, ņemot vērā plānoto mācību kursa ilgumu aizbildnis var nepagūt apmeklēt visu mācību programmu līdz brīdim, kad bērns sasniedz 18 gadu vecumu un aizbildnība izbeidzas. Mācību programmas apgūšana nav obligāta tiem aizbildņiem, kuri ir apmeklējuši pašvaldību brīvprātīgi organizētās apmācību programmas aizbildņiem pēc 2019.gada 1.aprīļa, ar nosacījumu, ka pašvaldību brīvprātīgi organizētās apmācību programmas aizbildņiem tika izstrādātas pamatojoties uz 2019.gada 21.februāra labklājības ministres rīkojumu Nr.19 "Par aizbildņa apmācības programmas parauga apstiprināšanu", jo minētais aizbildņu apmācību programmas paraugs tika izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu pieeju visiem potenciālajiem ārpusģimenes aprūpes veicējiem un aizbildņiem tiktu sniegts nepieciešamais informācijas un zināšanu apjoms, kas veicina aizbildņa izpratni par aizbildnībā esoša bērna pilnvērtīgas aprūpes un aizbilstamā tiesību un interešu nodrošināšanu.
Pēc aizbildņu mācību programmas apguves, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrs personai izsniedz apliecību, kas tiek iesniegta bāriņtiesā, kura ir pieņēmusi lēmumu par personas atbilstību aizbildņa pienākumu pildīšanai vai par aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu bērnam. Apliecība aizbildnim tiek izsniegta, ja persona ir saņēmusi pozitīvu vērtējumu par mācību programmas apguvi, tas ir, veikts individuāls kompetenču pašvērtējums, saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no lektora un mentora, ir saņemta pozitīva grupas atgriezeniskā saite, kā arī persona ir apmeklējusi 90% no plānotajām nodarbībām.
Valsts kontroles 2019.gada revīzijas ziņojumā "Atņemtā bērnība. Ikvienam ir tiesības uzaugt ģimenē" konstatēts, ka ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā ievietotie bērni nav saņēmusi viņiem pienākošos valsts kompensāciju gadījumos, kad bērnam ir piešķirts cietušā statuss, jo bērna likumiskais pārstāvis to nav pieprasījis. Lai novērstu šādu situāciju iespējamo veidošanos bērniem, kuriem ar bāriņtiesas lēmumu ir nodibināta aizbildnība un ir iecelts aizbildnis, un gadījumos, kad tas nepieciešama aizbildnībā esošā bērna tiesību uz valsts kompensāciju kā cietušajam kriminālprocesā nodrošināšana, tiesību akta projekta pielikuma "Prasības mācību programmas saturam aizbildņiem" 5.sadaļā "Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un aizbildnības tiesiskie aspekti" blokā iekļaujams punkts par aizbildņa lomu bērnu tiesību un interešu pārstāvībā, tai skaitā procesuālās tiesības un pienākumi (administratīvajā procesā un kriminālprocesā), līdz ar to aizbildņiem tiks veicināta padziļinātāka izpratne par to kā aizbildnim kā bērna likumiskajam pārstāvim ir jārīkojas gadījumos, ja bērns ir atzīsts par cietušo kriminālprocesa, tostarp kādas ir bērna kā cietušā tiesības uz valsts kompensāciju un tās ieguves kārtību.
Pētījuma "Ģimenes valsts politikas pamatnostādņu 2011.-2017.gadam ex-post vērtējums" secinājumos norādīts, ka pamatnostādņu īstenošanas periodā visgrūtāk ir veicies ar jauniešu sagatavošanu dzīvei pēc ārpusģimenes aprūpes un personu, kuras ikdienas darbā saskaras ar ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem izglītošanu. Ņemot vērā vērtējumā izdarīto secinājumu, Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnēs 2022.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 21.decembra rīkojumu Nr.967) ietverts 2.1.2.uzdevums "Nodrošināti uz individuālām vajadzībām vērsti atbalsta pakalpojumi pilngadību sasniegušam bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, veicinot pilnvērtīgu iekļaušanos sabiedrībā." Savukārt šo pamatnostādņu 2022.-2025.gadam īstenošanas plānā izvirzīts mērķis pilnveidot aizbildņu, audžuģimeņu, kā arī bērnu aprūpes iestāžu darbinieku zināšanas un prasmes sagatavot bērnus dzīvei pēc ārpusģimenes aprūpes (5.2.punkts). Ņemot vērā minēto, izvirzīto uzdevumu mācību programmā 3.sadaļā "Drošu un atbalstošu mūžilgu attiecību veidošana" iekļaujams punkts par aizbildnībā esošo bērnu sagatavošanu pastāvīgas dzīves uzsākšanai un tās plānošanai, lai veicinātu sekmīgāku bērnu integrēšanos sabiedrībā pēc ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās.
Noteikumu projekts paredz izstrādāt prasības mācību programmas saturam, kuru izstrādās ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri un izstrādātās mācību programmas turpmāk saskaņos un apstiprinās VBTAI. Noteikumu projekta pielikumā izstrādātas prasības mācību programmas saturam ar izvirzītu mācību programmas mērķi, uzdevumiem, ilgumu, mācību formu, metodēm, prasībām mācību programmas vadītājiem un mācību programmas apguves kvalitātes novērtēšanai. Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem, veidojot mācību programmu, nepieciešams sniegt detalizētu informāciju par programmas saturu, tostarp norādīt, cik akadēmiskās stundas ir paredzētas konkrētās mācību programmas sadaļas pasniegšanai.
Aizbildņu mācību programmas nodarbības pasniedz lektors kopā ar mentoru. Mentora kā praktiķa uzdevums ir ar piemēriem un savu personīgo pieredzi saskarsmē ar ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem sniegt skaidrojumu aizbildņiem par mācību programmā apgūstamajām tēmām, iespējamām grūtībām un risinājumiem nodrošinot ārpusģimenes aprūpē esoša bērna vajadzības, tiesības un intereses, tādējādi nostiprinot teorētiskās zināšanas ar praktiskiem piemēriem.
Audžuģimeņu mācību programmas ilgums ir paredzēts 50 akadēmiskās stundas un 16 akadēmiskās stundas prakse, savukārt adoptētāju mācību programmas ilgums ir 40 akadēmiskās stundas un 16 akadēmiskās stundas prakse. Aizbildņu mācību programmas ilgums ir paredzēts 56 akadēmiskās stundas. Nosakot aizbildņu mācību programmas ilgumu ņemts vērā, ka atšķirībā no audžuģimeņu mācību programmas satura un adoptētāju mācību programmas satura, mācību programmas saturā ir iekļaujamas papildus teorētisko zināšanu apguve, kas tieši saistītas ar aizbildnībā esošo bērnu tiesību un interešu nodrošināšanu un pārstāvību, kā arī prakses daļa nav nepieciešama, jo aizbildnis mācību programmu apgūst tad, kad bāriņtiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu konkrētam bērnam, līdz ar to bērns jau būs ievietots ārpusģimenes aprūpē brīdī, kad aizbildnis apmeklēs aizbildņu mācību programmu.
Mācību programmas forma ir kombinēta: klātienē un attālināti, ar uzsvaru uz klātienes nodarbībām, jo tādējādi mācību programmas pasniedzējiem un mentoriem tiks sniegta iespēja pilnvērtīgāk izprast konkrētās grupas dinamiku un specifiskās aizbildņu vajadzības mācību programmas apguves procesā, kā arī tiks nodrošināta pilnvērtīga aizbildņu iesaistīšanās mācību procesā. Situācijās, kad mācību programma tiek realizēta dalīti gan attālināti, gan klātienē – ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem ir pienākums nodrošināt iespēju mācību programmu apgūt klātienē tiem aizbildņiem, kuriem nav iespējams plānotajām nodarbībām attālinātā formātā pieslēgties izmantojot tehniskos palīglīdzekļus. Attālināta mācību forma procentuāli pieļaujama 30% no kopējās apgūstamās aizbildņu mācību programmas. Izņēmuma gadījumi ir tad, kad par bērna aizbildni tiek iecelta persona, kuras faktiskā dzīvesvieta ir ārvalstīs. Bāriņtiesas pienākums ir pārliecināties, ka aizbildnis kopā ar bērnu ārpusģimenes aprūpes laikā faktiski dzīvos un uzturēsies ārvalstīs, savukārt ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri šādā gadījumā aizbildņu mācību programmas apguvi nodrošina attālinātā formā. Nodrošinot attālinātu mācību formu, nepieciešams ievērot sekojošus noteikumus: nodarbības tiek vadītas pārī (speciālists un mentors); obligāta pieslēgšanās ar ieslēgtu kameru; nodrošināta dalībnieku dalīšanās mazajās grupās, pāros; grupas konfidencialitātes ievērošana, mācību programmas dalībniekam atrodoties telpā, kurā nav citu personu.
Atkārtota aizbildņu mācību programmas apguve nav nepieciešama, ja persona vēlas ņemt aizbildnībā nākamo bērnu, vai ir apguvusi adoptētāja mācību programmu vai audžuģimenes mācību programmu. Ņemot vērā, ka kritēriji adoptētāju mācību programmas un audžuģimenes mācību programmas izstrādei atšķiras no prasībām mācību programmai aizbildņiem satura un, ja personas, kuras apguvušas adoptētāja mācību programmu vai audžuģimeņu mācību programmu izsaka tādu vēlmi, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri var nodrošināt iespēju šīm personām apgūt mācību programmu aizbildņiem vai papildus apgūt aizbildņa pienākumu pildīšanai nepieciešamās kompetences, kas norādītas šo noteikumu projekta pielikuma "Prasības aizbildņu mācību programmas saturam" 5.sadaļā "Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un aizbildnības tiesiskie aspekti" un 6.sadaļā “Kā aizbildnim palīdzēt sev, lai palīdzētu bērnam”, jo norādīto sadaļu saturs ir vērsts ar aizbildņa pienākumu pildīšanai nepieciešamajām kompetencēm un zināšanām, lai sekmīgi īstenotu aizbildnībā esošo bērnu tiesību un interešu pārstāvību un aprūpi aizbildņa ģimenē.
Bāriņtiesu likums nosaka gadījumus, kuros bērnam var tikt iecelts aizbildnis uz laiku vai sevišķais aizbildnis. Aizbildni uz laiku ieceļ, ja aizbildnis ir kavēts uzņemties aizbildnību vai aizbildnis ir atstādināts no aizbildņa pienākumu pildīšanas, tātad persona par bērnu rūpēsies īslaicīgi, līdz bērnam tiks iecelts aizbildnis. Sevišķo aizbildni ieceļ, ja bērna un aizbildņa intereses saduras. 2022. gada 13. decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.799 “Kārtība, kādā veido sevišķo aizbildņu sarakstu un izmaksā atlīdzību sevišķajam aizbildnim”, nosaka prasības, kādām jāpiemīt sevišķajam aizbildnim, tai skaitā nosakot, ka aizbildnim pēdējo piecu gadu laikā jābūt apgūtām speciālām zināšanām bērnu tiesību aizsardzības jomā. Tā kā sevišķais aizbildnis tiek iecelts konkrētas darbības veikšanai un ir apguvis speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, savukārt, aizbildnis uz laiku ir bērna īslaicīgs aprūpētājs, aizbildņu mācību programmas apguve šiem aizbildņiem nav nepieciešama. Pienākums apgūt aizbildņa obligātās mācības nav attiecināms arī uz ārkārtas aizbildni, kas iecelts atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam un personām, kuras ieceltas par aizbildni 17 gadus vecam bērnam, jo, ņemot vērā plānoto mācību kursa ilgumu aizbildnis var nepagūt apmeklēt visu mācību programmu līdz brīdim, kad bērns sasniedz 18 gadu vecumu un aizbildnība izbeidzas. Mācību programmas apgūšana nav obligāta tiem aizbildņiem, kuri ir apmeklējuši pašvaldību brīvprātīgi organizētās apmācību programmas aizbildņiem pēc 2019.gada 1.aprīļa, ar nosacījumu, ka pašvaldību brīvprātīgi organizētās apmācību programmas aizbildņiem tika izstrādātas pamatojoties uz 2019.gada 21.februāra labklājības ministres rīkojumu Nr.19 "Par aizbildņa apmācības programmas parauga apstiprināšanu", jo minētais aizbildņu apmācību programmas paraugs tika izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu pieeju visiem potenciālajiem ārpusģimenes aprūpes veicējiem un aizbildņiem tiktu sniegts nepieciešamais informācijas un zināšanu apjoms, kas veicina aizbildņa izpratni par aizbildnībā esoša bērna pilnvērtīgas aprūpes un aizbilstamā tiesību un interešu nodrošināšanu.
Pēc aizbildņu mācību programmas apguves, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrs personai izsniedz apliecību, kas tiek iesniegta bāriņtiesā, kura ir pieņēmusi lēmumu par personas atbilstību aizbildņa pienākumu pildīšanai vai par aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu bērnam. Apliecība aizbildnim tiek izsniegta, ja persona ir saņēmusi pozitīvu vērtējumu par mācību programmas apguvi, tas ir, veikts individuāls kompetenču pašvērtējums, saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no lektora un mentora, ir saņemta pozitīva grupas atgriezeniskā saite, kā arī persona ir apmeklējusi 90% no plānotajām nodarbībām.
Valsts kontroles 2019.gada revīzijas ziņojumā "Atņemtā bērnība. Ikvienam ir tiesības uzaugt ģimenē" konstatēts, ka ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā ievietotie bērni nav saņēmusi viņiem pienākošos valsts kompensāciju gadījumos, kad bērnam ir piešķirts cietušā statuss, jo bērna likumiskais pārstāvis to nav pieprasījis. Lai novērstu šādu situāciju iespējamo veidošanos bērniem, kuriem ar bāriņtiesas lēmumu ir nodibināta aizbildnība un ir iecelts aizbildnis, un gadījumos, kad tas nepieciešama aizbildnībā esošā bērna tiesību uz valsts kompensāciju kā cietušajam kriminālprocesā nodrošināšana, tiesību akta projekta pielikuma "Prasības mācību programmas saturam aizbildņiem" 5.sadaļā "Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un aizbildnības tiesiskie aspekti" blokā iekļaujams punkts par aizbildņa lomu bērnu tiesību un interešu pārstāvībā, tai skaitā procesuālās tiesības un pienākumi (administratīvajā procesā un kriminālprocesā), līdz ar to aizbildņiem tiks veicināta padziļinātāka izpratne par to kā aizbildnim kā bērna likumiskajam pārstāvim ir jārīkojas gadījumos, ja bērns ir atzīsts par cietušo kriminālprocesa, tostarp kādas ir bērna kā cietušā tiesības uz valsts kompensāciju un tās ieguves kārtību.
Pētījuma "Ģimenes valsts politikas pamatnostādņu 2011.-2017.gadam ex-post vērtējums" secinājumos norādīts, ka pamatnostādņu īstenošanas periodā visgrūtāk ir veicies ar jauniešu sagatavošanu dzīvei pēc ārpusģimenes aprūpes un personu, kuras ikdienas darbā saskaras ar ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem izglītošanu. Ņemot vērā vērtējumā izdarīto secinājumu, Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnēs 2022.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 21.decembra rīkojumu Nr.967) ietverts 2.1.2.uzdevums "Nodrošināti uz individuālām vajadzībām vērsti atbalsta pakalpojumi pilngadību sasniegušam bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, veicinot pilnvērtīgu iekļaušanos sabiedrībā." Savukārt šo pamatnostādņu 2022.-2025.gadam īstenošanas plānā izvirzīts mērķis pilnveidot aizbildņu, audžuģimeņu, kā arī bērnu aprūpes iestāžu darbinieku zināšanas un prasmes sagatavot bērnus dzīvei pēc ārpusģimenes aprūpes (5.2.punkts). Ņemot vērā minēto, izvirzīto uzdevumu mācību programmā 3.sadaļā "Drošu un atbalstošu mūžilgu attiecību veidošana" iekļaujams punkts par aizbildnībā esošo bērnu sagatavošanu pastāvīgas dzīves uzsākšanai un tās plānošanai, lai veicinātu sekmīgāku bērnu integrēšanos sabiedrībā pēc ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Aizbildņi
Ietekmes apraksts
Aizbildņu mācību programmas apguve sniegs aizbildņiem padziļinātāku izpratni par aizbildnībā esošo bērnu vajadzībām, uz bērna vajadzībām vērstu aprūpes nodrošināšanu, kā arī veicinās to, ka aizbildņi sekmīgāk spēs realizēt bērna tiesību un interešu pārstāvību laika periodā, kamēr bērns atrodas ārpusģimenes aprūpē, kā arī sniegs atbalstu aizbildņiem ārpusģimenes aprūpē esošā bērna sagatavošanai patstāvīgai dzīvei pēc pilngadības sasniegšanas.
Juridiskās personas
- Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
Ietekmes apraksts
Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru lektori un mentori nodrošinās ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru izstrādāto mācību programmu aizbildņiem īstenošanu, kā arī sagatavos novērtējumu, kas tiks iesniegts bāriņtiesā kā izvērtējums par katra aizbildņa iegūtajām zināšanām mācību procesa ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu ir atspoguļota likuma “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (Saeimas reģ.nr. 126/Lp14) (pieņemts Saeimā š.g. 8.martā) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijā) 3.sadaļā un detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas 2.pielikumā.
Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē (ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §.), izskatot un atbalstot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam”, LM atbalstīts papildu finansējums prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” īstenošanai 2023.gadam 1 741 518 euro apmērā, 2024.gadam 7 700 000 euro apmērā un 2025.gadam un turpmāk 7 900 000 euro apmērā, tai skaitā noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai (metodiskā atbalsta pilnveidošana aizbildnim (obligātās mācības) no 01.04.2023.) 2023. gadam 253 210 euro apmērā, 2024.gadam 321 216 euro apmērā, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 190 579 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2023.gadam un turpmāk ik gadu iekļauts likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē (ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §.), izskatot un atbalstot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam”, LM atbalstīts papildu finansējums prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” īstenošanai 2023.gadam 1 741 518 euro apmērā, 2024.gadam 7 700 000 euro apmērā un 2025.gadam un turpmāk 7 900 000 euro apmērā, tai skaitā noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai (metodiskā atbalsta pilnveidošana aizbildnim (obligātās mācības) no 01.04.2023.) 2023. gadam 253 210 euro apmērā, 2024.gadam 321 216 euro apmērā, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 190 579 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2023.gadam un turpmāk ik gadu iekļauts likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumos Nr.355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (23-TA-376)
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" izstrādāts atbilstoši 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kam attiecīgi finansējums ir atbalstīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam". Līdz ar to ir nepieciešams noteikumu projektu virzīt steidzamības kārtā, lai nodrošinātu 2023.gada budžetā ietverto pasākumu īstenošanu.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Noteikumu projekts paredz, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pienākums no 2023.gada 1.aprīļa būs izstrādāt aizbildņu mācību programmas saturu un nodrošināt mācību programmas īstenošanu aizbildņiem. Šobrīd Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" nav iekļauts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pienākumus nodrošināt mācību programmas apguvi aizbildņiem, līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" 12.2.apakšpunktā, papildinot 12.2.apakšpunktu ar 12.2.1apakšpunktu, nosakot ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra pienākumu nodrošināt aizbildņiem mācības atbilstoši ar VBTAI saskaņotajai mācību programmai.
Noteikumu projekts un noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" stāsies spēkā vienlaikus - 2023.gada 1.aprīlī, kas paredz ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem pienākumu nodrošināt aizbildņu mācību programmas īstenošanu.
Noteikumu projekts un noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" stāsies spēkā vienlaikus - 2023.gada 1.aprīlī, kas paredz ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem pienākumu nodrošināt aizbildņu mācību programmas īstenošanu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts nav publiskots sabiedriskajai apspriešanai, jo izstrādāts atbilstoši 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem un ir ticis atbalstīts likuma "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024.un 2025.gadam" pavadošo likumu paketē, atbalstot likumu “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”.
Noteikumu projekta izstrādes procesā notika konsultēšanās ar VBTAI, Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociāciju un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem.
Noteikumu projekta izstrādes procesā notika konsultēšanās ar VBTAI, Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociāciju un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Bērnu aizsardzības centrs
- Bāriņtiesas
- Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašinās VBTAI, Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru un bāriņtiesu uzdevumu apjoms.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētā funkcija tiks nodrošināta esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizbildņi pēc mācību programmas apgūšanas iegūs padziļinātāku izpratni un zināšanas par ārpusģimenes aprūpē nonākušā bērna tiesību un vajadzību nodrošināšanu, līdz ar to aizbildnībā esošo bērnu aprūpe un tiesību pārstāvēšana tiks nodrošināta pilnvērtīgāk kā rezultātā aizbildnībā esošo bērnu sociālā situācija stabilizēsies un uzlabosies, tādējādi veicinot ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu sekmīgāku integrāciju sabiedrībā pēc pilngadības sasniegšanas vai ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību kādā ir apgūstama mācību programma, kā arī tiek noteikti kritēriji mācību programmas izstrādei un aizbildņi vai personas, kuras ar bāriņtiesas lēmumu ir atzīstas par atbilstošām aizbildņa pienākumu pildīšanai, pēc mācību programmas apguves, spēs pilnvērtīgāk pārstāvēt aizbilstamo tiesības un intereses kā bērna likumiskie pārstāvji un tiks nostiprināts bērnu tiesību un interešu prioritātes princips.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi