Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
23-TA-340: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 982 "Enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā akciju sabiedrības (turpmāk - AS) "Sadales tīkls" ikgadējo elektrolīniju trašu tīrīšanas darbu apjomu un nepieciešamību par šo darbu veikšanu informēt zemes īpašnieku vai valdītāju, nepieciešams veikt grozījumu Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 982 "Enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu noteikšanas metodika" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 982), paredzot papildu saziņas veidus ar zemes īpašnieku vai valdītāju, tādējādi pilnveidojot sistēmas operatoru darbības efektivitāti un samazinot informēšanas izmaksas, kā arī palielinot ar informatīvajām vēstulēm sasniegto zemes īpašnieku vai valdītāju īpatsvaru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījuma MK noteikumos Nr. 982 mērķis ir precizēt kārtību, kādā elektroenerģijas sistēmas operators informē zemes īpašnieku par elektrolīniju aizsargjoslā esošo potenciāli apdraudošo koku ciršanu, saziņai parezot arī elektroniskās saziņas formātu, tādejādi nodrošinot operatīvāku komunikāciju un zemākas informēšanas izmaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Trašu tīrīšanas darbu veikšana ik gadu skar ievērojamu zemes īpašnieku skaitu. 2021. gadā AS "Sadales tīkls" elektrolīniju trašu tīrīšanas nolūkā zemes īpašniekiem tika izsūtītas apmēram 40 tūkstoši pasta vēstules uz to deklarētajām dzīvesvietas adresēm. No tām AS "Sadales tīkls" nosūtīja vairāk nekā 10 tūkstošus pasta vēstuļu, bet aptuveni 30 tūkstošus pasta vēstuļu izsūtīja AS "Sadales tīkls" sadarbības partneri – nolīgtie trašu tīrīšanas darbu veicēji. No kopējā 2021. gadā apziņotā zemes īpašnieku skaita apmēram 25 tūkstoši jeb 60% ir personas, kas vienlaikus ir arī AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas lietotāji un ar kurām komunikācija par cita veida jautājumiem notiek, izmantojot citus savstarpējās rakstveida komunikācijas kanālus – e-pasts, īsziņas, klientu portāls, elektroniskā adrese. Katru gadu plānotais trašu tīrīšanas apjoms palielinās par aptuveni 10%, un līdz ar to arī pieaug izsūtāmo pasta vēstuļu apjoms un izmaksas par šo vēstuļu izsūtīšanu. Nolīgtie trašu tīrīšanas darbu veicēji vēstuļu izsūtīšanas izmaksas ietver savā pakalpojuma cenā, to papildus sadārdzinot.   
Saskaņā ar 2013. gadā apstiprinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 982,  elektrisko tīklu īpašniekam tika noteikts pienākums par ārpus elektrolīnijas trases potenciāli apdraudošo koku ciršanu informēt zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju, nosūtot informācijas vēstuli uz personas deklarētās dzīvesvietas adresi, ja zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav rakstiski vienojies ar elektrisko tīklu īpašnieku vai valdītāju par citu adresi vai elektronisku saziņu. Mk noteikumu Nr.982 3.10 punktā ietvertais regulējums ir novecojis un būtu pārskatāms, lai attīstītu elektroniskās saziņas plašāku izmantošanu, kas nodrošinātu operatīvāku komunikāciju, kā arī zemākas komunikācijas izmaksas.  
Papildus AS "Sadales tīkls" ir konstatējis, ka izsūtītās pasta vēstules nereti nesasniedz galveno informēšanas mērķi – zemes īpašnieki informāciju nesaņem. Nereti izsūtītās vēstules tiek atgrieztas, jo deklarētajā dzīvesvietas adresē nav pastkastītes, persona nedzīvo deklarētajā dzīvesvietā un savlaicīgi neiepazīstas ar izsūtīto informāciju, kā arī personas pauž neizpratni par vēstules sūtīšanu uz deklarētās dzīvesvietas adresi, jo operatoram ir sniegušas citu oficiālās saziņas adresi vai norādījušas citu oficiālās saziņas kanālu. Personām, kas ir zemes īpašnieki un vienlaikus sadales sistēmas lietotāji, trašu tīrīšanas darbu gadījumā informācija šobrīd tiek izsūtīta paralēli vismaz divos saziņas kanālos – gan pasta vēstules formā (lai ievērotu MK noteikumu Nr. 982 prasības), gan izmantojot citu esošo saziņas kanālu, ja tāds ir AS "Sadales tīkls" rīcībā. Vēstuļu izsūtīšana, salīdzinājumā ar elektronisko komunikāciju, prasa ievērojami lielākus sistēmas operatora resursus.
Būtiski pieminēt arī faktu, ka saskaņā ar Valsts akciju sabiedrības "Latvijas pasts" paziņojumu Nr. 01-10.2/317 " Informācija par jaunajiem Latvijas Pasta iekšzemes īpašajiem tarifiem no 2023.gada 1.janvāra", sākot ar 2023. gada 1. janvāri tiek būtiski paaugstinātas sūtījumu izmaksas, piemēram, vienkārša A klases iekšzemes sūtījuma izmaksas no 2023.gada janvāra ir 1,65 eiro līdzšinējo 1,20 eiro vietā, kas, balstoties uz AS "Sadales tīkls" norādīto ikgadējo izsūtīto vēstuļu skaitu, veido par 18 tūkstošiem eiro lielākas izmaksas.
Grozījums paredz paplašināt veidus, kā elektrisko tīklu īpašnieks vai valdītājs (elektroenerģijas sistēmas operators) var īstenot zemes īpašnieku informēšanu par trašu tīrīšanu un par ārpus elektrolīnijas trases potenciāli apdraudošo koku ciršanu, lai nodrošinātu plašāku iespēju izmantot elektronisko rakstveida komunikāciju. Grozījumu rezultātā deklarētā dzīves vietas adrese joprojām būtu izmantojama rakstveida komunikācijas īstenošanai gadījumā, ja sistēmas operatora rīcībā nav pieejama cita kontaktinformācija rakstveida komunikācijas nodrošināšanai ar zemes īpašnieku. AS "Sadales tīkls" saziņai ar saviem sistēmas lietotājiem un zemes īpašniekiem par citiem jautājumiem jau šobrīd izmanto elektroniskās komunikācijas līdzekļus, kas ir ērtāki, mūsdienīgāki un efektīvāki. Elektroniskās saziņas kontaktinformāciju zemes īpašnieki, kas vienlaikus ir arī elektroenerģijas sistēmas lietotāji, ir snieguši sistēmas operatoram vai izvēlētajam elektroenerģijas tirgotājam, un sistēmas operators var izmantot šo kontaktinformāciju savu funkciju īstenošanai.
Kopumā kā būtisku faktoru jāmin, ka grozījums MK noteikumos Nr. 982 samazinās elektroenerģijas sistēmas operatoru darbības izmaksas, kas savukārt mazinās ietekmi uz sistēmas pakalpojumu tarifu.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Grozījumi MK noteikumo Nr. 982 ietekmē sistēmas operatora darbību un darbības izmaksas. Grozījumi nepasliktina sabiedrības grupu intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi