Anotācija

23-TA-10: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Daugavpils ielā 64A, Preiļos, Preiļu novadā, nodošanu Preiļu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5.panta pirmā daļa, 42.panta pirmā daļa. Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punkts. Preiļu novada pašvaldības 2022.gada 28.aprīļa sēdes lēmums (protokols Nr.11, 38.§) “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā”. Pašvaldību likums 4.panta pirmās daļas 2.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodot bez atlīdzības valstij piederošu nekustamo īpašumu – zemes vienību – pašvaldībai īpašumā, pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) saņēma Preiļu novada domes 2022.gada 28.aprīļa sēdes lēmumu (protokols Nr.11, 38.§) “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā” (turpmāk – Lēmums), kurā lūgts izskatīt iespēju nodot Preiļu novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības valsts nekustamo īpašumu Daugavpils ielā 64A, Preiļos, Preiļu novadā, kadastra Nr.76010061804, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 76010061804, 3,1806 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), un ir nepieciešams Preiļu novada pašvaldībai (turpmāk – Pašvaldība) Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – teritorijas labiekārtošanai (laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana).

Lēmumā norādīts, ka Zemesgabals robežojas ar Pašvaldībai piederošu īpašumu Daugavpils ielā 64, Preiļos, Preiļu novadā, kadastra Nr.76010061802, līdz ar to būtu iespējams apvienot abus īpašumus. Tā kā otrā Daugavpils ielas pusē atrodas pilsētas atpūtas zona (pludmale ar volejbola laukumu, BMX trasi, tenisa kortiem), Zemesgabals var tikt izmantots lielāka stāvlaukuma ierīkošanai, kas nepieciešams automašīnu un autobusu novietošanai sacensību laikā, kā arī ekskursiju autobusiem, līdz ar to Zemesgabals tiktu izmantots sabiedrības interesēs atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajai pašvaldības funkcijai.
Zemesgabals 2005.gada 28.oktobrī ierakstīts Preiļu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000191113 uz Latvijas valsts vārda Finanšu ministrijas personā. Ar 2006.gada 20.janvāra aktu Zemesgabals pārņemts Possessor valdījumā.

Zemesgabals nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.6.apakšpunkts), jo uz tā esošās ēkas (būves) sākotnēji bija privatizētās Valsts Preiļu linu fabrikas nekustamās mantas sastāvā. Valsts Preiļu linu fabrika nodota privatizācijai ar Ministru kabineta 1994.gada 9.augusta rīkojumu Nr.375 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.24.punkts).

2004.gada 23.decembrī SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība “Privatizācijas aģentūra”, turpmāk – Possessor) saņemts un ar Nr.1.33/4021-5979 reģistrēts ierosinājums par Zemesgabala privatizāciju.

Zemesgabalam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) norādīts lietošanas mērķis “Rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve” (kods 1001), 3,1806 ha platībā, un šādi apgrūtinājumi:
1)       ūdensteces aizsargjoslas teritorija (tips 110201) – 1,1394 ha platībā;
2)       regulētas ūdensnotekas (maģistrālā novadgrāvja) aizsargjoslas teritorija (tips 110401) – 0,608 ha platībā.

Atbilstoši NĪVKIS datiem uz Zemesgabala atrodas artēziska aka sūkņu stacija ar kadastra apzīmējumu 76010061804003 un ūdens glabāšanas rezervuārs ar kadastra apzīmējumu 76010061804004, kas ietilpst ēku (būvju) nekustamā īpašuma Daugavpils ielā 64, Preiļos, Preiļu novadā, kadastra Nr.76015061801, sastāvā. Īpašuma tiesības uz minēto īpašumu 2018.gada 25.aprīlī Preiļu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.2502 nostiprinātas sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Arkers”, reģistrācijas Nr.41503068788 (turpmāk – Sabiedrība). Sabiedrība iesniegumu par Zemesgabala privatizāciju Possessor nav iesniegusi.

Uz Zemesgabala esošās ēkas (būves) ir daļēji demontētas, no tām dabā ir saglabājušies pamatu fragmenti. Pamatu fragmenti tiks demontēti un ap tiem esošā teritorija - sakārtota, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktās pašvaldības autonomo funkciju – teritorijas labiekārtošanai (laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana).

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.pantā noteiktajam Sabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu.

Ar Possessor valdes 2022.gada 5.septembra lēmumu Nr.76/438 apstiprināts Zemesgabala privatizācijas paziņojums, kas 2022.gada 7.septembrī nosūtīts Sabiedrībai, piedāvājot izmantot privatizācijas tiesības un noslēgt Zemesgabala pirkuma līgumu.

Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 9.panta trešajā daļā noteiktajā divu mēnešu laikā no privatizācijas paziņojuma saņemšanas dienas Sabiedrība apliecinājumu privatizēt Zemesgabalu neiesniedza un pirmpirkuma tiesības neizmantoja.

Privatizācijas pabeigšanas likuma 14.panta trešās daļas 1.punktā noteikts, ka valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija var pieņemt lēmumu par apbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu, ja persona, kurai ir pirmpirkuma tiesības uz šo zemesgabalu, divu mēnešu laikā no dienas, kad saņēmusi uzaicinājumu noslēgt pirkuma līgumu, vai pirkuma līguma slēgšanas termiņa pagarinājuma laikā nav noslēgusi pirkuma līgumu.

Ievērojot minēto, ar Possessor valdes 2022.gada 29.novembra lēmumu Nr.104/594 Zemesgabala privatizācija tika izbeigta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai nepieciešams valstij piederošs nekustamais īpašums.
Risinājuma apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 3.panta pirmās daļas 6.punktā noteikts, ka publiskas personas nekustamo mantu var atsavināt, nododot bez atlīdzības.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 42.panta pirmajai daļai valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā, un Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādas atvasinātas publiskas personas funkcijas veikšanai nekustamais īpašums tiek nodots, kā arī paredz nosacījumu, ka gadījumā, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas funkciju veikšanai, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 2.punktu atvasināta publiska persona ir pašvaldība vai cita ar likumu vai uz likuma pamata izveidota publiska persona, kam ar likumu piešķirta sava autonoma kompetence, kas ietver arī sava budžeta veidošanu un apstiprināšanu. Kā nosaka Atsavināšanas likuma 5.panta pirmā daļa, atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.

Lai nodrošinātu Lēmuma izpildi, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projektu ar mērķi nodot Zemesgabalu bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā, tādējādi tiktu īstenota autonomā funkcija – gādāt par Pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu (laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana).

Nekustamais īpašums un uz tā plānotā infrastruktūra būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas, ierobežojumiem un bez maksas. 

Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz Zemesgabalu nodot bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un 43.pantu.
Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka Pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Zemesgabalu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu (laukumu būvniecību, rekonstruēšanu un uzturēšanu);
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt Zemesgabalu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību (hipotēku).

Minēto aizliegumu apgrūtināt Zemesgabalu ar ķīlas tiesību (hipotēku) nepiemēro, ja tas tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības atbalstu.

Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pienākumu Preiļu novada pašvaldībai  nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots sagatavotā rīkojuma projekta 1. punktā minētās funkcijas īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Zemesgabals tiktu izmantots sabiedrības interesēs – lielāka stāvlaukuma ierīkošanai, kas nepieciešams automašīnu un autobusu novietošanai sacensību laikā, kā arī ekskursiju autobusiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Zemesgabals tiktu izmantots sabiedrības interesēs – lielāka stāvlaukuma ierīkošanai, kas nepieciešams automašīnu un autobusu novietošanai sacensību laikā, kā arī ekskursiju autobusiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu.
Rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu valsts Pašvaldībai nodos bez maksas.
Ar Zemesgabala īpašnieka maiņu un Zemesgabala uzturēšanu saistītie izdevumi tiks segti no Pašvaldības līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā piedāvātais risinājums atbilst sabiedrības (Preiļu pilsētas atpūtas zonas apmeklētāju) interesēm.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Possessor un Preiļu novada pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesību akta projekta pielikumā pievienotie papildus dokumenti ir ierobežotas pieejamības un pievienoti tikai tiesiski korekta lēmuma pieņemšanai, bez publicēšanas iespējam. Citādi projekts šo jomu neskar un jauna tiesību prakse ieviesta netiek. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk