Anotācija (ex-ante)

22-TA-3431: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavoti, lai izpildītu Ministru kabineta 2022. gada 17. septembra ārkārtas sēdē lemto par pedagogu beztermiņa streika vienošanās izpildi. Streika komitejai panākot vienošanos, Ministru kabinets lēma, ka Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrijai) līdz 2022. gada 1. decembrim jāsagatavo normatīvo aktu izmaiņas, kas praksē realizētu pedagogu pieprasītos uzlabojumus. Noteikumu projektā iekļautais regulējums atbilst Streika komitejas panāktajai vienošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir palielināt valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldībām pedagogu darba samaksai, tādējādi paredzot papildu finansējumu pedagogu darba slodzes sabalansēšanai, pedagogu papildu pienākumu apmaksai un pedagogu darba samaksas paaugstināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Ministru kabineta 2022. gada 17. septembrī tika skatīts Informatīvais ziņojums "Par pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu likmes paaugstināšanu" (turpmāk - informatīvais ziņojums), kur 3. sadaļā ir aprakstītas pedagogu izvirzītās prasības par kurām ir panākta vienošanās un kuru izpilde ir jānodrošina no 2023.gada 1.janvāra. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informatīvā ziņojumā tika aprakstīta esošā situācija ar skolotāju parslodzi 2021./2022.mācību gadā, secinot, ka skolotājiem tarificēto kontaktstundu īpatsvars darba slodzē vidēji ir 72%. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot Valsts izglītības informācijas (turpmāk - VIIS) datus par 2021./2022.macību gadu, secināts, ka mazāka darba slodze par 0,9 likmēm Latvijā ir 44% skolotāju. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (turpmāk - LIZDA) sniedza informāciju par faktoriem, kas pamatoti ietekmē nepilna laika slodzes darbu (piemēram, izglītības iestāžu vadītāji, vietnieki un metodiķi; nozaru profesionāļi, kas tiek piesaistīti padziļināto un specializēto mācību priekšmetu pasniegšanai; skolotāji pensijas vai pirmspensijas vecumā, studējoši skolotāji). Vienlaikus jāatzīmē, ka pašvaldībās, kur skolotāju resurss tiek izmantots ļoti pārdomāti, nepilna laika slodzes darbu strādā 25% no pašvaldību skolotājiem.
Ir vērojama sakarība starp skolotāju noslodzi, skolēnu/skolotāju attiecību un skolotāju slodzes sastāvu. Izglītības iestādēs ar zemu skolēnu/skolotāju attiecību skolotāji strādā nepilna laika slodzes darbu, šiem skolotājiem tiek atmaksāts neliels stundu skaits citu pienākumu veikšanai. VIIS dati liecina, ka šobrīd vispārējā izglītībā no kopējām pedagogu amata likmēm 3,8% ir vakantas. Nerodot risinājumu pedagogu slodzes sabalansēšanai, turpinoties pedagogu aiziešanai no nozares, pastāv augsts risks, ka pašvaldības un izglītības iestādes pedagogu trūkumu dēļ nevarēs nodrošināt obligātās izglītības pieejamību.
Uz esošajām problēmām norādīja arī LIZDA un 2022. gada septembrī plānoja pieteikt pedagogu beztermiņa streiku jautājumos par pedagogu atalgojuma paaugstināšanu, slodzes sakārtošanu, kā arī Izglītības likuma 53. panta trešajā daļā Ministru kabinetam noteikto uzdevumu apstiprināt pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu pedagogu beztermiņa streiku, tika meklēti risinājumi problēmas risināšanai. Noslēdzot LIZDA pieteiktā pedagogu beztermiņa Streika izlīgšanas komitejas darbu, tika panākta vienošanās par izmaiņām, kas veicamas normatīvajos regulējumos, kas praksē realizētu pedagogu pieprasītos uzlabojumus. 
Sākot ar 2022. gada 1.septembri ir ieviests jauns pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis "Skolēns pašvaldībā", kurā aprēķina principi rezultējas viena izglītojamā izmaksās un piedāvā decentralizētu pieeju, kurā par finansējuma sadali pašvaldības izglītības iestādēm ir atbildīga pati pašvaldība. 
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (turpmāk - noteikumi Nr. 376) noteiktā viena izglītojamā mērķdotācijas palielinājumu:
1.-6. klases skolēniem (noteikumu Nr. 376 5.2. apakšpunkts) 94 euro + 10 euro = 104 euro;
7.-9. klases skolēniem (noteikumu Nr. 376 5.3. apakšpunkts) 121 euro + 13 euro = 134 euro;
10.-12. klases skolēniem (noteikumu Nr. 376 5.4. apakšpunkts) 130 euro + 14 euro = 144 euro;
1.-9. klases skolēniem (noteikumu Nr. 376 5.5. apakšpunkts) 108 euro + 11 euro = 119 euro;
1.-12. klases skolēniem (noteikumu Nr. 376 5.6. apakšpunkts) 115 euro + 12 euro = 127 euro.
Saņemot papildus finansējumu pedagogu darba samaksai, izglītības iestādē direktoram būs iespēja: 
1) saglabāt skolotāja mēneša darba algas likmi esošajā apjomā un apmaksāt skolotājiem papildu stundas citu pienākumu veikšanai, kuri līdz šim nav bijuši apmaksāti. Rezultātā skolotāji veiks tādu pašu darba apjomu kā līdz šim, bet saņems lielāku darba algu; 
2) ja jau šobrīd skolotāju darba slodze ir sabalansēta, papildu finansējumu ir iespējams izmantot skolotāju mēneša darba algas likmes paaugstināšanai. Rezultātā skolotāji veiks tādu pašu darba apjomu kā līdz šim, bet saņems lielāku darba algu; 
3) ja skolotāji strādā maksimālās 40 stundas nedēļā, un skolotāja darba slodze nav sabalansēta, izglītības iestādes vadītājs var pieņemt darbā papildu skolotājus un nodrošināt skolotājiem sabalansētu slodzi, tādā gadījumā skolotāji saņems darba samaksu, iespējams, esošajā apjomā vai lielāku, bet veiks sabalansētāku darba apjomu; 
4) situācijās, kad skolotāji strādā maksimālās 40 stundas nedēļā, skolotāju slodze nav sabalansēta, taču izglītības iestādes vadītājam šajā mācību gadā nav iespēja pieņemt darbā papildu skolotājus, izglītības iestādes vadītājs vienojas par esošās slodzes saglabāšanu skolotājam, taču paaugstina mēneša darba algas likmi, tādā veidā skolotājs par esošo darba apjomu saņems lielāku darba algu. 
Ar papildu finansējuma piešķiršanu ministrija samazina identificētos riskus pedagogu pārslodzei, samaksājot par citiem pienākumiem, kas iepriekš nebija aptverti. Tas ļautu pavairot profesijas pievilcību un piesaistīt no profesijas aizgājušos. 
Ar grozījumiem noteikumu projektā tiek palielināta mērķdotācija arī bērniem pirmsskolas izglītības programmās (noteikumu Nr. 376 5.1.apakšpunkts un 7.1. apakšpunkts):
(periodam 2023. gada 1.janvaris - 31. augusts) 82 euro + 8 euro = 90 euro, lai nodrošinātu pirmsskolas izglītības pakāpes pedagogiem sākot ar 2023. gada 1. janvāris zemāko mēneša darba algas likmi 1070 euro. Savukārt sākot ar 2023. gada 1. septembri mērķdotācija bērniem pirmsskolas izglītības programmās tiek paaugstināta uz 92,5 euro, ņemot vērā, ka no 2023. gada 1.septembra tiek noteikts slodzes sastāvs 34 stundas nodarbību vadīšanai un 6 stundas citu pienākumu veikšanai. 
Noteikumu projekts paredz precizēt 14.punktā noteikto normu, precizējot, ka pašvaldība sadala finansējumu izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā gan nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu finansēšanai, gan arī skolotāju logopēdu, jo netika plānots sašaurināt amatus, ko finansē no valsts budžeta mērķdotācijas. 
Izlīdzināšanas koeficienta viennozīmīgai piemērošanai periodā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam noteikumu projekts ir papildināts ar pārejas noteikumu normu, t.i. 27.2 punktu, kas nosaka 2022./2023. mācību gada sākumā aprēķinātā izlīdzināšanas koeficienta izmantošanu. Lai pašvaldības būtu informēts kāds tieši koeficients tiks piemērots turpmākos četrus gadus aprēķinot mērķdotāciju, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) to publiskos ministrijas tīmekļvietnē. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu pedagogi.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ir iestrādātas pieteiktā pedagogu beztermiņa streika izteiktās prasības, kur tiek palielināts aprēķinātās valsts budžeta mērķdotācijas apmērs pašvaldībām vidēji par 11% salīdzinājumā pret iepriekšēja periodā aprēķināto valsts budžeta mērķdotāciju, tādējādi paredzot finansējumu pedagogu darba slodzes sabalansēšanai, pedagogu papilu pienākumu apmaksai un pedagogu darba samaksas paaugstināšanai. 
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ir iestrādātas pieteiktā pedagogu beztermiņa streika izteiktās prasības, kur tiek palielināts aprēķinātās valsts budžeta mērķdotācijas apmērs pašvaldībām vidēji par 11% salīdzinājumā pret iepriekšēja periodā aprēķināto valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldībai, attiecīgi jālemj par piešķirtās valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 11.oktobra sēdes protokola Nr. 52 3.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2023., 2024. un 2025. gadam" 9.punktu papildu nepieciešamais finansējums pedagogu darba samaksas palielināšanai un slodžu sabalansēšanai, samazinot budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" plānoto finansējumu 2023. gadam par 59 176 924 eiro, 2024. gadam un 2025. gadam – 60 256 516 eiro, tajā skaitā  papildu prasību izpildei attiecībā uz pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu slodžu sabalansēšanu un interešu izglītības pedagogu darba samaksas palielināšanu, izmantojot resora  budžeta programmā 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" plānoto finansējumu, tiks pārdalīts attiecīgajām nozaru ministrijām pēc tam, kad Ministru kabinetā būs izskatīta Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotā informācija ar precizētajiem fiskālās ietekmes aprēķiniem, nepārsniedzot Ministru kabineta 2022. gada 17. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 47 1. §) "Informatīvais ziņojums "Par pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu un likmes paaugstināšanu"" 5. punktā noteiktās summas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 27.septembra sēdes protokola Nr.49 36.§ "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 4. punktu Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 17 084 620 eiro apmērā 2023. gadā un 12 777 324 eiro apmērā 2024. gadā turpmāk ik gadu, lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 eiro un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022. gada 1. septembri, grozījumu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri un izglītojamo skaita uz 2022. gada 1. septembri izmaiņu ietekmi (tai skaitā 4 307 296 eiro par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra par periodu līdz 2023. gada 31. augustam), skatāms Ministru kabinetā vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta un gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā un attiecīgi saskaņā ar 5. punktu, ja mainās izglītojamo skaits uz 2023. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2023. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma anotācijas III sadaļas aprēķins skatāms Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumu Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” grozījumu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma III sadaļā.
Noteikumu projekts skatāms vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 15.jūlija noteikumiem Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" un grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izpildītu pieteiktā pedagogu beztermiņa streika izteiktās prasības. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ministrija, pašvaldības un izglītības iestādes nodrošinās noteikumu projekta izpildi.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi