Anotācija (ex-ante)

24-TA-287: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra sēdes protokollēmumā dotais uzdevums (prot. Nr.1, 95.§ ”Informatīvais ziņojums ”Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” (23-TA-687), 3. punkts).



 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir ieviest iedzīvotāju aizsardzības veidu – patveršanās patvertnēs, lai nodrošinātu aizsardzību no bīstamiem faktoriem vai mazinātu to ietekmi  katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas teritorijā Padomju Savienības pastāvēšanas laikā tika izbūvētas civilās aizsardzības aizsargbūves (patvertnes), kas bija paredzētas cilvēku aizsardzībai no masu iznīcināšanas ieroču postošajiem faktoriem. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (turpmāk – VUGD) 2008.gadā apzināja situāciju saistībā ar patvertnēm, ko atspoguļoja informatīvajā ziņojumā ”Par civilās aizsardzības aizsargbūvju turpmāko izmantošanu”. VUGD bija noskaidrojis, ka valstī ir 311 patvertnes, no kurām 24% aizsargbūvju ir uzkrājies ūdens, 25% - konstatēti nesošo konstrukciju bojājumi, 36% - drenāžas sistēmas bojājumi, 35% - demontēti hermētiskie aizsargslēģi, 28% - demontētas durvis, 37% - demontēta apkures sistēma, 44% - demontēta ventilācijas sistēma, 38% - demontēta kanalizācijas sistēma, 40% - demontēta elektroapgādes sistēma, 100% - nav nomainīti filtrācijas – ventilācijas iekārtu absorbcijas filtri. Minētajās patvertnēs, ņemot vērā to ietilpību, varētu patverties mazāk kā 5% Latvijas iedzīvotāju. Jāatzīmē, ka savulaik patvertnes tika būvētas galvenokārt republikas pilsētās ar attīstītu ražošanu un ievērojamu iedzīvotāju skaitu, turklāt tās bija paredzētas lielo uzņēmumu strādājošo lielākās maiņas un svarīgu iestāžu nodarbināto aizsardzībai. Ministru kabinets 2008.gada 28.oktobrī skatīja minēto informatīvo ziņojumu (prot.Nr.76, 37.§) un lēma par atteikšanos no civilās aizsardzības aizsargbūvju uzturēšanas.
2023.gada 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2022.gada 8.novembra noteikumi Nr.689 ”Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 7.novembra noteikumos Nr. 658 ”Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju””, kas noteic, ka pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības plāni jāpapildina ar sadaļu par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā, tai skaitā ar informācija par pašvaldības teritorijā esošajām patvertnēm un citām ēkām, kas atbilst patvertnes prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ģeopolitiskā situācija un militārie konflikti pēdējo gadu laikā, it īpaši ņemot vērā Krievijas izraisīto karu Ukrainā, prasa pievērst papildu vērību jautājumiem, kas saistīti ar civilās aizsardzības sistēmas funkcionēšanu kara vai militāra iebrukuma gadījumā, tostarp jautājumiem par patvertņu izveidošanu esošo ēku pagrabstāvos vai pazemes stāvos, kā arī jaunu patvertņu būvēšanu. Šobrīd nav spēkā esoša Latvijas Republikas normatīvā akta, kas regulētu patvertņu izveidošanu, pielāgošanu un izmantošanu militāra konflikta, kara vai katastrofas gadījumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā tiek skaidrots termins ”patvertne”, proti, tā ir būve vai būves daļa, kas paredzēta cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā. Bīstamie faktori var būt dažādi: sprādziena triecienvilnis, siltumstarojums, šķembas, radioaktīvais starojums un radioaktīvais piesārņojums, kaujas ķīmisko vielu un toksisko vielu tvaiki u.c.

Likumprojekts paredz, ka patvertnes tiek iedalītas trīs kategorijās.
I kategorijas patvertnes nodrošinātu aizsardzību no masu iznīcināšanas līdzekļiem, toksisko ķīmisko vielu iedarbības, radioaktīvā piesārņojuma. Aizsardzība no masu iznīcināšanas līdzekļiem ietvertu aizsardzību no kodolsprādziena postošajiem faktoriem, no ķīmisko kaujas vielu iedarbības un no bakterioloģisko vielu iedarbības. I kategorijas patvertnēm būtu jābūt aprīkotām ar attiecīgiem filtriem, nodrošinot gaisa pārspiedienu (spiediens patvertnē ir nedaudz lielāks par spiedienu ārpusē, kas neļauj ieplūst piesārņotajam gaisam) un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
II kategorijas patvertnes nodrošinātu aizsardzību no sprādziena triecienviļņa, lidojošiem objektiem (piemēram, šķembas, lodes, stiklu lauskas u.c.), radioaktīvā piesārņojuma. Atšķirībā no I kategorijas patvertnēm, II kategorijas patvertnes tiktu būvētas ar mazāku sienu un pārsegumu biezumu, līdz ar to nodrošinātu aizsardzību no sprādziena triecienviļņa ar mazāku pārspiedienu, kā arī netiktu aprīkotas ar filtriem aizsardzībai no kaujas ķīmiskajām vielām un toksiskām vielām un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
Savukārt III kategorijas patvertnes paredzētas, lai mazinātu sprādziena radītā triecienviļņa iedarbību, patvērumu no lidojošiem objektiem (piemēram, šķembas, lodes, ēku atlūzas, stiklu lauskas u.c.) un radiācijas piesārņojuma. 

Likumprojekts paredz, ka I kategorijas patvertnes izbūvētu jaunbūvējamās ēkās, kur paredzēts izvietot A un B kategorijas kritiskās infrastruktūras objektus un kur ikdienā paredzēts nepārtraukti uzturēties personālam.
II kategorijas patvertnes izbūvētu, veicot jaunu ēku būvniecību, kurās atbilstoši to lietošanas veidam, darba laikā vai ārpus darba laika var uzturēties ievērojams daudzums cilvēku.
Objekta īpašnieks, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, būtu tiesīgs ierīkot III kategorijas patvertni atbilstoši telpu pielāgošanas prasībām, vai augstākas – I vai II kategorijas patvertni (tas attiektos arī iepriekšējos gados uzbūvētajām patvertnēm, kas ir saglabājušās labā stāvoklī un īpašnieks vēlētos tās atjaunot).
III kategorijas patvertnes izveidotu, pielāgojot ēkas vai tās daļas, kas atrodas pagrabstāvā vai pazemes stāvā.
Patvertnes, iespēju robežās, būtu jāveido tā, lai tās var izmantot kā dubultas pielietošanas nozīmes objektus, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas, lai mazinātu patvertnes būvniecības un izveidošanas izmaksas.

Likumprojekts paredz, ka prasība izbūvēt jaunas I un II kategorijas patvertnes, neattiecas uz objektiem, kuru būvniecība ir uzsākta līdz grozījumu attiecībā uz Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma papildināšanu ar patvertņu normatīvo regulējumu spēkā stāšanās dienai.

Likumprojekts paredz, ka patvertnes īpašniekam nepieciešams nodrošināt patvertnes uzturēšanu, kas ietvertu tajā esošā aprīkojuma darbspējas regulāras pārbaudes, savukārt apdraudējuma gadījumā patvertnes īpašniekam būtu jāgādā, lai patvertne būtu pieejama – atslēgtas ieejas durvis.

Pašvaldībām paredzēts uzdevums, kas neprasa papildus finanšu līdzekļus – plānot patvertņu izvietojumu, lai tiktu nodrošināts to pietiekams skaits atbilstoši iedzīvotāju blīvumam attiecīgajā teritorijā. Ar minēto jāsaprot, ka patvertnes būtu jāierīko tā, lai tās nebūtu koncentrētas tikai vienā vietā un tās teorētiski varētu ietilpināt visus attiecīgās teritorijas iedzīvotājus, taču vienai daļai iedzīvotāju tās būtu grūti sasniedzamas īsā laikā lielā attāluma dēļ. Tāpat ieteicams patvertnes ierīkot ēkās, kurās ir mazāk stāvu – piemēram, sabrūkot deviņstāvu dzīvojamās mājas sekcijai, slodze uz pagrabstāva pārsegumu būs lielāka nekā sabrūkot piecstāvu ēkai.

Likumprojekts paredz tiesības pašvaldībām ņemt dalību patvertņu izbūvē vai ierīkošanā un nodrošināšanā ar nepieciešamo aprīkojumu, tajā skaitā privātās ēkās un telpās, to darot brīvprātīgi un atbilstoši finansiālajām spējām. Pašvaldību piedalīšanās minētā atbalsta sniegšanā arī liecinātu par attiecīgās pašvaldības rūpēm un atbildību par savu iedzīvotāju aizsardzību un sakārtotu drošības vidi.

Likumprojekts paredz noteikt izņēmumus, kad veicot jaunu būvniecību var noteikt, ka patvertne nav jāizbūvē, proti – būvvalde, konsultējoties ar pašvaldību, varētu lemt par atbrīvojumu pienākuma izbūvēt patvertni, ja patvertnes izbūve radītu ievērojami augstākas būvniecības izmaksas nekā parasti ar attiecīgās ēkas būvniecību saistītās izmaksas, piemēram, problēmas radītu augsti gruntsūdeņu līmeņi. Tāpat patvertne nebūtu jāizbūvē, ja attiecīgajā teritorijā būtu pietiekams patvertņu skaits, kas nodrošinātu patvērumu 100% teritorijas iedzīvotāju.

Lai tērētu lietderīgi finanšu līdzekļus, likumprojektā iekļauta norma, kas paredz, ka  būvvalde varētu lemt par atļauju būvēt kopīgu patvertni divām vai vairākām ēkām, ja patvertnes izvietojums nodrošina tās ātru sasniedzamību attiecīgajās ēkās esošajiem cilvēkiem. Kopīgajai patvertnei būtu jānodrošina arī cilvēkietilpība, kas atbilstu ēkās esošo cilvēku skaitam.

Likumprojekts paredz, ka, veicot būves ar patvertni atjaunošanu vai pārbūvi, tai skaitā lietošanas veida maiņu, patvertne ir jāsaglabā. Ar būves atjaunošanu vai pārbūvi jāsaprot darbības, kas atrunātas Būvniecības likumā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Patvertņu izveidošana fizisko personu īpašumā esošajās būvēs.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Patvertņu izveidošana juridisko personu īpašumā esošajās būvēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Prognozēts, ka likumprojekta izpilde, tai skaitā jaunu patvertņu būvniecība un esošo būvju pielāgošana patvertnēm, prasīs ievērojamus finanšu līdzekļus.
Izpildot Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§) 6. punktā doto uzdevumu - Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju sagatavoja informatīvā ziņojuma projektu ”Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” (24-TA-1044), kurā iekļauta informācija par indikatīvo finansējuma apjomu patvertņu (atbilst III kategorijai) un vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidošanai. Informatīvajam ziņojumam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz jautājumu par nepieciešamo finansējumu valsts atbalsta programmas īstenošanai izskatīt likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem gadiem sagatavošanas procesā, attiecīgajai ministrijai sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai atbilstošu prioritārā pasākuma pieteikumu.
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu visām iesaistītajām institūcijām skatāms Ministru kabinetā, valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
 

4.1.1. Minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei, kārtība, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, un kārtība, kādā veic patvertņu pārbaudes.

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 3.pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei, kārtību, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, un kārtību, kādā veic patvertņu pārbaudes.

Minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei tiktu noteiktas, balstoties uz jau izstrādātajām vadlīnijām ”Vadlīnijas par minimālajām tehniskajām prasībām ēkās esošo telpu vai telpu grupu piemērotībai patvertnes vai vietas, kur var patverties, izveidošanai”.
Kārtība, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, saturētu šādas normas:
- būves īpašnieks, ierīkojot III kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu VUGD, lai tas veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu;
- VUGD pēc apsekošanas apliecinātu, ka ierīkotā patvertne atbilst III kategorijai un nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir III kategorijas patvertne;
- gadījumā, ja ierīkotā patvertne neatbilstu III kategorijai, VUGD objekta īpašniekam sniegtu ieteikumus patvertnes uzlabošanai;
- būves īpašnieks, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, brīvprātīgi ierīkojot (vai atjaunojot iepriekšējos gados būvētu patvertni) I vai II kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu būvvaldē vai Būvniecības valsts kontroles birojā, lai tā veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu un pieņemšanu ekspluatācijā;
- būvvalde vai Būvniecības valsts kontroles birojs pēc ) I vai II kategorijas patvertnes pieņemšanas ekspluatācijā nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir I vai II kategorijas patvertne;
Kārtība, kādā veic patvertņu pārbaudes, saturētu šādas normas:
- patvertņu pārbaudes veiktu periodiski, piemēram reizi trijos gados;
- patvertņu pārbaudēs tiktu veikta esošā aprīkojuma darbspējas pārbaude, iedarbinot attiecīgās sistēmas un tehniku;
- I un II kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu VUGD amatpersonas;
- III kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu pašvaldību institūcijas;
- pirms pārbaudes pārbaudošā institūcija informētu patvertnes īpašnieku par gaidāmo pārbaudi;
- pārbaudes rezultāti tiktu fiksēti pārbaudes aktā.
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Civilās aizsardzības zīmju saraksts un izvietošanas prasības.

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 3.pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka civilās aizsardzības zīmju sarakstu un izvietošanas prasības.

Minētie noteikumi ietvertu civilās aizsardzības jomā izmantojamo zīmju sarakstu un to izvietošanas prasības, piemēram, iekļaujot zīmes ”Patvertne” tehniskās prasības (lielums, krāsa, izgatavošanas materiāls) un aprakstot zīmes izvietošanas vietas (kādos gadījumos izvieto zīmi, tās augstumu, izvietošanas regularitāti utt.).
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi