Anotācija

24-TA-1497: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi"" (turpmāk - Projekts) izstrādāts, lai aktualizētu noteikumus, novēršot nepilnības, precizējot jaudas sadales kārtību, deleģējot jaudas sadalītājam tiesības izstrādāt trūkstošo tiesisko regulējumu, kas mazinātu pārpratumus un domstarpības noteikumu piemērošanā, kā arī mazinātu administratīvo slogu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt noteikumus, lai samazinātu iespējamos pārpratumus un domstarpības to piemērošanā, vienlaikus iekļaujot deleģējumu AS "LatRailNet"  iestrādāt detalizētāku tiesisko regulējumu iekšējos AS "LatRailNet" izdotajos noteikumos "2016.gada 6.septembra noteikumi Nr. JALP-7.6/01-2016 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales shēma"" (turpmāk - Jaudas sadales shēma).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr.472 “Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 472) pēdējie grozījumi stājās spēkā 2021. gada 15. jūnijā.
Šobrīd tiek izstrādāts Eiropas Parlamenta un Padomes  Regulas par dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvu 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr. 913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem projekts. Pēc šī projekta apstiprināšanas būs jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāveic grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi.
2024. gada jūlijā stāsies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes  Regula par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai, ar ko groza 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr.913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem un atceļ 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr.1315/2013 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai un ar ko atceļ 2010. gada 7. jūlija Lēmumu Nr. 661/2010/ES par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jaunā Regula varētu tikt pieņemta tikai 2025. gadā, bet normu neprecizitātes, kas rada domstarpības un pārpratumus MK noteikumu Nr.472 piemērošanā, nepieciešams novērst pēc iespējas ātrāk, lai varētu nodrošināt kvalitatīvu būtisko funkciju veicēja darbu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz veikt tikai pašus steidzamākos un svarīgākos labojumus MK noteikumos Nr.472, lai izvairītos no pārpratumiem, domstarpībām un mazinātu administratīvo slogu.
Lai nodrošinātu pilna spektra informāciju un pārliecinātos par to, ka pārvadātājam ir nepieciešamie dokumenti, kas ļauj tam piekļūt infrastruktūrai un iedalīt tam jaudu (īpaši tas saistīts ar ārvalstu pārvadātājiem), Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar jaunu - 8.6. punktu.
Lai nodrošinātu daudzpusējāku/objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglotu dispečeru darbu, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.472 16. punktu jaunā redakcijā.
 
Problēmas apraksts
Jaudas sadales shēmā šobrīd nav noteikta kārtība, kā pēc pieteikuma iesniedzēju iniciatīvas iespējams pēc tam iesniegt pieteikumu grozījumus, kā arī, kā būtisko funkciju veicējs pieņem pieteikumus, kas iesniegti pēc visu termiņu "notecējuma", nav noteikts arī, kā noteikt jaudas sadali pierobežas iecirkņos, ja tā ir atšķirīga no vispārējās kārtības. Šobrīd Jaudas sadales shēmā nav noteikta kārtība arī ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanai.
Risinājuma apraksts
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību kā pēc pieteikumu iesniedzēju iniciatīvas iespējams tam iesniegt pieteikumu grozījumus, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 10.1punktu. 
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kā būtisko funkciju veicējs pieņem jaudas pieprasījuma pieteikumus par iecirkņiem, kuriem publiskās lietošanas infrastruktūras statuss piešķirts pēc visu termiņu “notecējuma”, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 11.1punktu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību kā  tiek veikta jaudas sadale pierobežu iecirkņos, ja tā ir atšķirīga no vispārējās kārtības, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.472  13.punktu jaunā redakcijā.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību kā  tiek pieņemti jaudas pieprasījuma pieteikumi regulāriem pārvadājumiem pēc visu termiņu  "notecējuma", Proejekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 472 ar 17.1punktu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību par ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanu un veidlapas paraugu, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 57.2punktu.
Problēmas apraksts
Šobrīd VAS "Latvijas dzelzceļš" 2023. gada 19. decembrī apstiprinātajā Tīkla pārskatā 2025. gadam (turpmāk- Tīkla pārskats) nav norādīti iecirkņi, kuros būtisko funkciju veicējs ir tiesīgs iedalīt jaudu.
Risinājuma apraksts
Lai infrastruktūras pārvaldītājam būtu tiesiskais pamats Tīkla pārskatā 2025. norādīt iecirkņus, kuros būtisko funkciju veicējs ir tiesīgs iedalīt jaudu, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.472 11.punktu jaunā redakcijā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un pieteikumu iesniedzēji, tajā skaitā dzelzceļa pārvadātāji.
Ietekmes apraksts
Projekts neparedz jaunas prasības, tas aktualizē normas atbilstoši aktuālajai situācijai un novērš nesakritības, kas var radīt domstarpības, kā arī nodrošina daudzpusējāku/objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglo gan jaudas sadalītāja, gan pārvadātāju darbu, mazinot administratīvo slogu un optimizējot izmaksas.
Juridiskās personas
  • Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un pieteikumu iesniedzēji, tajā skaitā dzelzceļa pārvadātāji.
Ietekmes apraksts
Projekts neparedz jaunas prasības, tas aktualizē normas atbilstoši aktuālajai situācijai un novērš nesakritības, kas var radīt domstarpības, kā arī nodrošina daudzpusējāku/objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglo gan jaudas sadalītāja, gan pārvadātāju darbu, mazinot administratīvo slogu un optimizējot izmaksas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Šobrīd tiek izstrādāts Eiropas Parlamenta un Padomes  Regulas par dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvu 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr. 913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem projekts. Pēc šī projekta apstiprināšanas būs jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāveic grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi.
2024. gada jūlijā stāsies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes  Regula par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai, ar ko groza 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr.913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem un atceļ 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr.1315/2013 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai ar ko atceļ 2010. gada 7. jūlija Lēmumu Nr. 661/2010/ES par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, AS "LatRailNet", VAS "Latvijas dzelzceļš"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/58eba3d2-a133-4df7-82a7-c1e010d01536

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • AS "LatRailNet"
  • VAS "Latvijas dzelzceļš"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi