24-TA-2854: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jānodrošina neizmantotā finansējuma izlietojums pasākumos, kuros tas ir nepieciešams.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārdalīt finansējumu starp veicināšanas pasākumiem, novirzot finansējuma atlikumu pēc pieteikuma termiņa beigām no pasākumiem, kuros finansējums netika izlietots, uz pasākumiem, kuros tas ir papildus nepieciešams.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" (turpmāk – noteikumi) ir paredzēts 1 163 500 euro liels valsts finansējums, kas sadalīts šādiem tirgus veicināšanas pasākumiem:
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu starptautiskajās izstādēs (kopstends) organizēšanai un dalībai tajos – 522 500 euro;
2) līdzfinansējumam dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs – 181 000 euro;
3) līdzfinansējumam dalībai kopstendos, arī tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai, – 360 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai – 100 000 euro.
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu starptautiskajās izstādēs (kopstends) organizēšanai un dalībai tajos – 522 500 euro;
2) līdzfinansējumam dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs – 181 000 euro;
3) līdzfinansējumam dalībai kopstendos, arī tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai, – 360 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai – 100 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieteikties uz atbalstu 1. un 2. iepriekšminētajā pasākumā bija iespējams līdz šā gada 1. novembrim. Līdz termiņa beigām pieteiktais atbalsta apmērs 2. pasākumā bija 53 100,00 euro, bet 3. pasākumā – 235 900,00 euro, tāpēc veidojas pieejamā finansējuma atlikums.
Agroresursu un ekonomikas institūts vērsās Zemkopības ministrijā ar lūgumu rast papildfinansējumu nākamā gada izstāžu kopstendu organizēšanai, jo kopstendu organizēšana, tostarp vietu rezervācija, jāsāk laikus, lai iegūtu izdevīgākus nosacījumus.
Arī pārtikas ražotāji ir vērsušies Zemkopības ministrijā ar lūgumu rast papildfinansējumu kopstendu organizēšanai, uzsverot, ka dalība starptautiskajās izstādēs ir galvenais eksporta veicināšanas veids. Ražotājiem, kas ir orientēti uz eksportu, dalība izstādēs ir galvenais jaunu klientu iegūšanas avots, bez kura ražotāji nevar pastāvēt.
Agroresursu un ekonomikas institūts, kas īsteno piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmu, arī ir vērsies Zemkopības ministrijā par papildlīdzekļu nepieciešamību programmas īstenošanai.
Agroresursu un ekonomikas institūtam par piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenotajiem pasākumiem ir jāiesniedz pārskats un samaksu apliecinošo dokumentu kopsavilkums līdz 2024. gada 2. decembrim.
Agroresursu un ekonomikas institūts vērsās Zemkopības ministrijā ar lūgumu rast papildfinansējumu nākamā gada izstāžu kopstendu organizēšanai, jo kopstendu organizēšana, tostarp vietu rezervācija, jāsāk laikus, lai iegūtu izdevīgākus nosacījumus.
Arī pārtikas ražotāji ir vērsušies Zemkopības ministrijā ar lūgumu rast papildfinansējumu kopstendu organizēšanai, uzsverot, ka dalība starptautiskajās izstādēs ir galvenais eksporta veicināšanas veids. Ražotājiem, kas ir orientēti uz eksportu, dalība izstādēs ir galvenais jaunu klientu iegūšanas avots, bez kura ražotāji nevar pastāvēt.
Agroresursu un ekonomikas institūts, kas īsteno piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmu, arī ir vērsies Zemkopības ministrijā par papildlīdzekļu nepieciešamību programmas īstenošanai.
Agroresursu un ekonomikas institūtam par piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenotajiem pasākumiem ir jāiesniedz pārskats un samaksu apliecinošo dokumentu kopsavilkums līdz 2024. gada 2. decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai efektīvi īstenotu plānotos veicināšanas pasākumus, nepieciešams pārdalīt finansējumu no pasākumiem, kuros ir izveidojies finansējuma atlikums, uz pasākumu, kurā ir nepieciešams papildfinansējums, tādēļ finansējums kopsummā 247 000 euro apmērā no noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētajiem pasākumiem tiek pārdalīts uz noteikumu 2.1. un 2.4. apakšpunktā minētajiem pasākumiem, attiecīgi 230 500 euro un 16 500 euro apmērā katram pasākumam.
Tā kā Agroresursu un ekonomikas institūtam piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai tiks piešķirts papildu finansējums un būs nepieciešams precizēt iesniegumu un tāmi, paredzot papildpasākumus, kā arī šie pasākumi vēl būs jānoorganizē, tad, lai varētu pagūt iesniegt pārskatu, iekļaujot arī papildus īstenotos pasākumus, pārskata iesniegšanas datums jāmaina no 2. uz 13. decembri.
Tā kā finansējums ir jāizlieto vēl 2024. gadā, tad 1. pasākumā kopstendu organizēšanā finansējums tiks izmantots rezervācijai un maksājumam par 2025. gada izstādēm, un tas ir jādara laikus.
Savukārt 4. pasākuma finansējums tiks izlietots tīmekļvietnes papildināšanai un meistarklases organizēšanai decembrī.
Visi izdevumi attieksies uz 2024. gadu.
Tā kā Agroresursu un ekonomikas institūtam piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai tiks piešķirts papildu finansējums un būs nepieciešams precizēt iesniegumu un tāmi, paredzot papildpasākumus, kā arī šie pasākumi vēl būs jānoorganizē, tad, lai varētu pagūt iesniegt pārskatu, iekļaujot arī papildus īstenotos pasākumus, pārskata iesniegšanas datums jāmaina no 2. uz 13. decembri.
Tā kā finansējums ir jāizlieto vēl 2024. gadā, tad 1. pasākumā kopstendu organizēšanā finansējums tiks izmantots rezervācijai un maksājumam par 2025. gada izstādēm, un tas ir jādara laikus.
Savukārt 4. pasākuma finansējums tiks izlietots tīmekļvietnes papildināšanai un meistarklases organizēšanai decembrī.
Visi izdevumi attieksies uz 2024. gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Tiešie ieguvēji būs uzņēmumi un nevalstiskās organizācijas, kas saņems atbalstu, tā veicinot savu konkurētspēju vietējā un eksporta tirgū.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu projektā noteiktais valsts atbalsts stimulēs lauksaimniecības un pārtikas nozares konkurētspēju un popularizēs šīs nozares, tā veicinot ražošanas apjoma kāpumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības, zivsaimniecības un pārtikas nozarei ir ievērojama nozīme valsts ekonomikā. Tādējādi atbalsta pasākumi šajās nozarēs pozitīvi ietekmēs valsts makroekonomiskos rādītājus.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsta mērķis ir palielināt lauksaimniecības, zivsaimniecības un pārtikas nozares konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības, zivsaimniecības un nozaru popularizēšana vistiešāk var ietekmēt tieši mazos un vidējos uzņēmumus, kas darbojas šajā nozarē, veicinot to atpazīstamību un konkurētspēju.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka atbalsts veicinās lauksaimniecības, zivsaimniecības un pārtikas nozaru uzņēmumu konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Finansējums noteikumu projekta īstenošanai paredzēts Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" un tiks izmantots līdz 2024. gada beigām.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz tikai tehnisku neizlietotā finansējuma pārdali bez grozījumiem pēc būtības.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi