Anotācija (ex-ante)

22-TA-1819: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
       Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumi Nr. 618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 618).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
       Projekta mērķis ir noteikt Ukrainas Veselības ministrijas valsts uzņēmumam "“Укрмедпостач” nododamo zāļu un medicīnisko ierīču apjomu un finansēšanas avotus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrijā (turpmāk – Ministrija) tika saņemta Ukrainas Veselības ministrijas 2022. gada 6. maija vēstule Nr. 23-04/10400/2-22 (turpmāk – Vēstule), kurā lūgts sniegt humāno atbalstu, lai nodrošinātu savlaicīgas medicīniskās palīdzības sniegšanu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta Ukrainā ietvaros cietušajiem. Vēstulē minēts, ka, turpinoties apšaudēm Ukrainas pilsētās, nereti raķetes trāpa gan civiliedzīvotāju kvartāliem, gan funkcionējošām ārstniecības iestādēm, kā arī neatliekamās medicīniskās palīdzības transportam, līdz ar ko cietušo vidū ir arī ārstniecības personas un neatliekamās medicīniskās palīdzības transporta līdzekļu vadītāji. Karadarbības rezultātā tiek iznīcināta veselības aprūpes infrastruktūra, tiek traucēta loģistikas tīklu darbība, un pastāv risks, ka šādā situācijā var tikt apdraudēta medikamentu pieejamība pacientiem. 
Ministrija ir izskatījusi Ukrainas Veselības ministrijas sagatavoto zāļu un medicīnas ierīču sarakstu un sadarbībā ar Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – NVD) izvērtējusi valsts iespējas sniegt atbalstu Ukrainai.  
2021. gada rudenī, kad Latvijā sākās straujš Covid-19 saslimstības uzliesmojums, kļuva skaidrs, ka ar esošajiem resursiem efektīvi novērst radušos krīzi veselības aprūpes sistēmā nebūs iespējams, tādēļ tika nolemts lūgt starptautisko palīdzību, lai slimnīcas varētu saņemt papildu mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtas, pacientu monitoringa stacijas un citu nepieciešamo aprīkojumu. Nepieciešamā aprīkojuma saraksts caur Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānismu tika iesniegts Eiropas Ārkārtējo situāciju reaģēšanas un koordinācijas  centram (ERCC), kā rezultātā vairākas valstis - Somija, Čehija, Ungārija, Polija, Austrija, Lietuva, Francija, Vācija - ziedoja tobrīd akūti nepieciešamās iekārtas Covid-19 pacientu ārstēšanai, kuras palika Latvijas slimnīcu rīcībā arī pēc krīzes akūtās fāzes beigām, un šobrīd veido valsts materiālo rezervju krājumus. 
Izvērtējot esošo situāciju, kā arī, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas laikā izveidotos valsts materiālo rezervju krājumus, tika vērtēta iespēja ziedot Ukrainai tās medicīniskās iekārtas, kuras valsts saņēma ziedojumu ietvaros. Ziedojumu, kā valsts īpašumu, saņēma un reģistrēja NVD, lai varētu nodot ziedotās medicīniskās ierīces lietošanai stacionārajām ārstniecības iestādēm. 
Ņemot vērā minēto, Ministrija lūdza sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) pārskatīt ārstniecības iestādē esošās medicīnisko ierīču rezerves un informēt Ministriju par iestādes iespēju novirzīt ziedotās medicīniskās ierīces atbalsta sniegšanai Ukrainai.  
RAKUS, sniedzot atbildi Ministrijai, nosūtīja to medicīnisko ierīču un zāļu sarakstu, kuras šobrīd iestādei ir iespēja ziedot Ukrainai pēc iespējas īsākā laikā (skatīt rīkojuma pielikumu).
Ņemot vērā minēto, tika pieņemts lēmums ziedot augstāk minētās medicīniskās ierīces Ukrainai, ņemot vērā Ukrainas Veselības ministrijas lūgumu sniegt atbalstu. 
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 pants nosaka, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā. Šādā gadījumā lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets (turpmāk – MK). 
Tādējādi, Publiskas personas mantas atsavināšanas likums atļauj valstij ziedot pielikumā minētās medicīniskās ierīces, kuras īpašnieks ir valsts, un kuras ziedojuma veidā ir pieņēmis un reģistrējis NVD.
Izvērtējot Ukrainas lūgumu attiecībā uz zāļu iespējamo ziedošanu, Ministrija ir konstatējusi, ka valsts materiālo rezervju ietvaros šobrīd nav pieejami zāļu krājumi, kurus būtu iespējams ziedot Ukrainas Veselības ministrijai. Šādā gadījumā NVD būtu jāorganizē laikietilpīga iepirkumu procedūra, atbilstoši Publisko iepirkumu likumā noteiktajām tiesību normām, līdz ar ko tika izvērtēti alternatīvi risinājumi. Savukārt, Ministrija nav tiesīga pati iegādāties zāles, ņemot vērā, ka tai nav nepieciešamās zāļu lieltirgotavas (noliktavas) ar atbilstošu speciālo atļauju (licenci), lai veiktu zāļu iegādi, uzglabāšanu, uzskaiti un kontroli, sūtījumu noformēšanu eksportam, zāļu verifikāciju un dekomisiju u.c.. Prasības zāļu aprites procesam nosaka Farmācijas likums, MK noteikumi u.c. saistošie normatīvie akti, kuru prasības pamatotas cita starpā ar zāļu kvalitātes saglabāšanas prasībām, cīņu pret zāļu nonākšanu nelegālajā apritē un pret viltotām zālēm. 
Īstenojot palīdzības sniegšanu, Ministrijas resors stingri pieturas pie principa – sūtīt tikai prasīto, kā arī ievērot visīsākās loģistikas ķēdes un centralizāciju, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu un neradītu haosu.  
Ņemot vērā, ka ir pieņemts konceptuāls lēmums sniegt palīdzību Ukrainai, nepieciešams nodrošināt iespējami izdevīgāko cenu un ātrāko ceļu to iegādei, kas iespējams izmantojot ārstniecības iestāžu jau noslēgtos iepirkumu līgumus par zāļu iegādi (pārdalot šī brīža Latvijā vairumtirdzniecībā pieejamus attiecīgiem iepirkumiem paredzētus zāļu krājumus). Izmantojot RAKUS jau noslēgtos atvērtos iepirkuma līgumus, pastāv iespēja nodrošināt Ukrainai nepieciešamu zāļu piegādi no Latvijas vairumtirgotāja Ukrainai par iespējami izdevīgākajām cenām tādā apjomā, kādā tās lūgusi Ukrainas Veselības ministrija. Lai paaugstinātas veselības aprūpes sistēmas noslodzes gadījumā, piemēram, Covid-19 pandēmijas apstākļos, stacionārās ārstniecības iestādes spētu nodrošināt pacientiem nepieciešamo veselības aprūpi, ārstniecības iestādēm ir lūgts sagatavot un turēt materiālo rezervju krājumos zāles trijiem mēnešiem.
Risinājuma apraksts
Tādējādi, lai tiktu rasta iespēja organizēt humānās palīdzības sniegšanas procesu nekavējoties, nevis veicot laikietilpīgu iepirkumu organizēšanas procedūru, Ministrija lūdza RAKUS precizēt iespējas iegādāties pielikumā minētās zāles, lai nodrošinātu nepieciešamā atbalsta sniegšanu Ukrainai. 
Ņemot vērā to, ka iepriekš minētās zāles tiktu pārdalītas no Latvijas vairumtirgotājā krājumiem, kuri paredzēti līguma izpildei pret RAKUS,  RAKUS šādā gadījumā būtu ziedotājs šo zāļu piegādes nodrošināšanai Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma izpratnē. Šī likuma 11.panta pirmā daļa paredz, ka kapitālsabiedrība dāvināšanai (ziedošanai) drīkst atvēlēt ne vairāk par 20 procentiem no iepriekšējā pārskata gada peļņas. RAKUS ir valsts kapitālsabiedrība, uz kuru attiecas iepriekš minētais ierobežojums attiecībā uz ziedojuma apmēru, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta ceturtajā daļā paredzētais ierobežojums, ka kapitālsabiedrība dāvināšanai (ziedošanai) vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai drīkst atvēlēt ne vairāk par 20 procentiem no iepriekšējā pārskata gada peļņas summas, kas samazināta par kapitālsabiedrības attiecīgajā pārskata gadā saņemto valsts budžeta dotāciju Covid-19 radītās krīzes seku mazināšanai. RAKUS finanšu rādītāji ierobežo veikt zāļu ziedojumu, jo ziedojamās summas apmērs pārsniedz RAKUS iepriekšēja pārskata gada peļņu, kā arī RAKUS ir saņēmis valsts budžeta dotācijas Covid-19 krīzes pārvarēšanai, līdz ar to saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta ceturto daļu RAKUS nebija tiesības veikt ziedojumu plānotajā apmērā.  
Lai veiktu ziedojumu bija nepieciešams veikt  grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta ceturtajā daļā, paredzot izņēmumus no šā panta ceturtajā daļā noteiktā ziedojuma apmēra ierobežojuma. 2022. gada 23. jūnijā stājās spēkā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta 41 daļa, kas nosaka, izņēmumu no vispārējās kārtības un nosakot, ka šā likuma 11.1 panta ceturtajā daļā noteikto ziedojuma apmēra ierobežojumu nepiemēro gadījumos, kad juridiska persona ziedo zāles, lai nekavējoši sniegtu palīdzību Ukrainai un par to ir pieņemts atbilstošs MK lēmums. Par ziedojuma summu nevar piemērot uzņēmumu ienākuma nodokļa atvieglojumus ziedotājiem, vienlaikus par to nav jākoriģē uzņēmumu ienākuma nodokļa bāze.
RAKUS valde ir informēta par minētā procesa organizāciju un ir atbalstījusi to, kā arī RAKUS padome minēto jautājumu ir izskatījusi 2022. gada 8. jūnija ārkārtas padomes sēdē un neiebilst  ziedojumam, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas sabiedrībai.  Līdz minētā grozījuma spēkā stāšanās brīdim ne valdei, ne kapitāla daļu turētājam, ne arī padomei nebija tiesiska pamata pieņemt lēmumu par atļauju veikt ziedojumu. Norādām, ka ziedošana tiks veikta ievērojot minētā panta nosacījumus.
RAKUS iesaiste ziedojuma organizācijas procesā neietekmēs RAKUS pamatfunkcijas RAKUS ilgtspēju. RAKUS ziedojumam netiek piemērots uzņēmumu ienākuma nodokļa atvieglojums, kā arī nav jākoriģē uzņēmumu ienākuma nodokļa bāze. 
MK noteikumu Nr. 618 6. punkts nosaka, ka kustamā manta nododama, slēdzot rakstisku līgumu, ja atsavināmās valsts kustamās mantas kopējā vērtība saskaņā ar grāmatvedības uzskaites datiem pārsniedz 1000 euro.  
Vienlaikus, izprotot šī brīža kritisko situāciju Ukrainā un Ukrainas Veselības ministrijas iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, ir jārod iespēja pieļaut izņēmumu un nodot minētās zāles un medicīniskās ierīces, abpusēji parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, tai skaitā, Noteikumu Nr. 618 3.1. apakšpunktā noteiktajā kārtībā, neslēdzot rakstisku līgumu. 
Saskaņā ar Ukrainas Veselības ministrijas 2022. gada 22. maija vēstulē Nr. 23-04/12132/2-22 (skatīt 3. pielikumu) minēto, humāno palīdzību lūgts nodot Ukrainas Veselības ministrijas valsts uzņēmumam “Укрмедпостач”. 
Lai neatliekami nodrošinātu nepieciešamo medicīnisko palīdzību Krievijas Federācijas izraisītā bruņotajā konfliktā Ukrainā cietušajiem Ukrainas iedzīvotājiem, Latvija plāno nodrošināt zāļu un medicīnisko ierīču piegādes no Latvijas  uz Ukrainas galvaspilsētu Kijivu. NVD veiks cenu aptaujas (atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 9.pantā noteiktajam) transporta pakalpojumiem zāļu un medicīnisko ierīču nogādāšanai no Latvijas uz Ukrainu. Potenciālajiem pārvadātājiem būs jānodrošina kravas iekraušana, pārvadāšana no Latvijas uz Ukrainu un nodošana norādītajai Ukrainas atbildīgajai personai gala mērķī, kā arī kravu apdrošināšana.  Cenu aptauju ietvaros tiks iepirkti transporta pakalpojumi 3 kravu transporta vienībām – specializēti aprīkots (ar temperatūras režīmu +20 -+80 C) transports medikamentu pārvadāšanai 1 vienība, savukārt medicīnas iekārtu pārvadāšanai tiks iepirktas 2 transporta vienības. Ņemot vērā, ka no Latvijas uz Ukrainu tiks transportētas narkotiskās un psihotropās zāles, nepieciešams nodrošināt kravu drošību, lai novērstu iespējamos trešo personu uzbrukumu riskus transportēšanas laikā un izvairītos no narkotisko un psihotropo  zāļu nonākšanu nelegālā apritē, NVD (Ministrija) lūdz Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijas atbalstu un nodrošināt kravu militāro apsardzi un pavadīt kravas līdz Polijas / Ukrainas robežai. Finansējums transporta pakalpojumam zāļu un medicīnisko ierīču nogādāšanai no Latvijas uz Ukrainu nepārsniegs 24 198 euro.  
Veselības ministrija virzīs MK rīkojuma projektu par finansējuma piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem atbilstoši faktiski izlietotajam finanšu līdzekļu apmēram transporta pakalpojuma nodrošināšanai zāļu un medicīnisko ierīču nogādāšanai no Latvijas uz Ukrainu. 
MK rīkojuma projekts skatāms kopā ar informatīvo ziņojumu “Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai” (tiesību akta lietas Nr. 22-TA-1818).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
24 198
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
24 198
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-24 198
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-24 198
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
24 198
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projektā noteikts uzdevums Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) no valsts budžeta programmas 02.00.00 ”Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, transporta pakalpojuma nodrošināšanai zāļu un medicīnisko ierīču nogādāšanai no Latvijas uz Ukrainu ne vairāk kā 24 198 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Netiks prasīts atlīdzināt  no valsts budžeta programmas 02.00.00 ”Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” medicīniskās ierīces 755 894 euro apmērā.
Tiks izvērtēta iespēja materiālo rezervju papildināšanai nepieciešamo medicīnisko iekārtu iegādei papildus nepieciešamo finansējumu iekļaut Ministrijas prioritāro pasākumu pieteikumā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi