Anotācija (ex-ante)

23-TA-2301: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Ēbelmuižas ielā 6 - 13, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Rīgas domes 2023. gada 30. augusta lēmums Nr. RD-23-2857-lē  (prot. Nr. 99, 64. §) “Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Ēbelmuižas ielā 6–13, Rīgā (kadastra Nr. 0100 919 2032), pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Ēbelmuižas iela 6 - 13, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz dzīvokļa īpašumu Ēbelmuižas ielā 6-13 nodot Rīgas valstspilsētas pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā. Pārņemot dzīvokļa īpašumu, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīgas apgabaltiesas Krimināltiesu tiesas kolēģija 2023. gada 8. februārī lietas Nr. 11816007012 ietvaros nolēma atzīt par noziedzīgi iegūtu mantu, konfiscēt un atdot valstij privātpersonai piederošo nekustamo īpašumu Valdeķu ielā 50 k-5-13, Rīgā, kadastra Nr. 0100 919 2032. Lēmums lietā Nr. 11816007012 stājies spēkā 2023. gada 7. martā. Saskaņā ar iepriekš minēto tiesas lēmumu dzīvokļa īpašums atbilstoši  Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīstams par noziedzīgi iegūtu mantu un piekrīt valstij.
Atbilstoši Rīgas pilsētas būvvaldes 2017. gada 22. novembra lēmumam Nr. BV-17-187-ls (lēmums pieejams:  https://www.vestnesis.lv/op/2017/233.13) dzīvojamajai mājai Valdeķu ielā 50 k-5 ir mainīta adrese uz Ēbelmuižas ielu 6, līdz ar to ir mainīta arī dzīvokļa īpašuma adrese uz Ēbelmuižas iela 6 – 13.
Dzīvokļa īpašums Ēbelmuižas ielā 6-13 (kadastra Nr. 0100 919 2032) sastāv no telpu grupas (telpu grupas kadastra apzīmējums 0100 079 0423 001 013) un tam piekrītošās kopīpašuma 3240/405380 domājamās daļas no zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 079 0423) un 3240/405380 domājamās daļas no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 0100 079 0423 001). Dzīvokļa platība ir 32,4 m2.
Dzīvokļa īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 7035 - 13. Zemesgrāmatas nodalījuma sadaļas 2. iedaļā ierakstīta atzīme: Nekustamajam īpašumam uzlikts arests - aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361. pantu.
Zemesgrāmatas nodalījuma I. daļas 1. iedaļā ir norādīts, ka  dzīvokļa īpašuma sastāvā ir arī 312/39383 kopīpašuma domājamā daļa no daudzdzīvokļu mājas un zemes, kas atšķiras no Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā (turpmāk - Kadastra reģistrs) reģistrētās kopīpašuma daļas. Minētās domājamo daļu atšķirību cēlonis ir tas, ka dzīvokļa īpašumam domājamās daļas no kopīpašuma objektiem – dzīvojamās mājas un zemes vienības no 312/39383 uz 3240/405380 aktualizētas 2011.gada 25.martā, pamatojoties uz Rīgas dzīvojamo māju privatizācijas komisijas 2009.gada 27.oktobra izziņu (Forma 11). Pēc dzīvojamās mājas privatizācijas pabeigšanas domājamās daļas aktualizētas visiem dzīvokļa īpašumiem Ēbelmuižas ielā 6 un nekustamais īpašums ar kadastra numuru 01000790423 ir pilnībā sadalīts dzīvokļa īpašumos.

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) ar 2023. gada 24. aprīļa Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2875R/23 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) pieņēma valsts uzskaitē par noziedzīgi iegūto mantu atzīto dzīvokļa īpašumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt dzīvokļa īpašuma pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Rīgas dome 2023. gada 30. augustā pieņēma lēmumu Nr. RD-23-2857-lē  (prot. Nr. 99, 64. §) “Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Ēbelmuižas ielā 6–13, Rīgā (kadastra Nr. 01009192032), pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”, ar kuru nolemts nekustamo īpašumu pārņemt pašvaldības īpašumā, lai īstenotu  Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto funkciju – sniegtu palīdzību iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.

Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu projektu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu  Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu. Nostiprinot īpašuma tiesības pašvaldībai ir jānodrošina  arī zemesgrāmatu nodalījuma I. daļas 1. iedaļas datu aktualizēšana, kā arī  II sadaļas 2. iedaļās ierakstīto atzīmju dzēšana. Pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356. panta (1)1 daļu, ja manta tiek atzīta par noziedzīgi iegūtu, tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes, ir dzēšamas.
Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja tas tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīgas pilsētas iedzīvotāji, kuriem nepieciešams mājokļa atbalsts
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma pārņemšanu, tai skaitā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiek segti no Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, tad sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Rīgas valstspilsētas pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu, tad Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi