24-TA-643: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugiem un atzinuma veidlapas paraugu par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstības reģistrēšanas nosacījumiem, atzinuma sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības reģistrācijas iesnieguma veidlapas paraugu un atzinuma veidlapas paraugu par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstības reģistrēšanas nosacījumiem, atzinuma sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai saskaņotu Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumus Nr. 537 "Noteikumi par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības reģistrācijas iesnieguma veidlapas paraugu un atzinuma veidlapas paraugu par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstības reģistrēšanas nosacījumiem, atzinuma sagatavošanas un nosūtīšanas kārtību"(turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 537) ar likumu "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 193. nr.), kas stājas spēkā 2024. gada 17. oktobrī (turpmāk – Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā). Noteikumu projekts attiecas uz ilgtspējas ziņojuma pakalpojuma jomu un tā sniedzējiem un paredz noteikt vēl divu reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugus tādiem trešo valstu revidentiem (pašnodarbinātās prakses) un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuri plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus trešo valstu komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū. Bez tam, ar noteikumu projektu ir veikti precizējumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 537 atbilstoši aktuālajai situācijai.
Ar Grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā tiek pārņemtas prasības, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 14.decembra Direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva Nr. 2022/2464), tajā skaitā normas par trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrāciju Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā gadījumos, ja minētais pakalpojuma sniedzējs plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuras pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū.
Grozījumu Revīzijas pakalpojumu likumā 2. panta 2.1 daļa noteic, ka šajā likumā revīzijas pakalpojumam noteiktās prasības un revīzijas pakalpojuma sniedzējam noteiktie nosacījumi, pienākumi un tiesības, kā arī šā pakalpojuma sniedzēja uzraudzība, attiecas arī uz apliecinājuma pakalpojumu un tā sniedzēju, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus, kad apliecinājuma pakalpojumam un tā sniedzējam ir paredzētas konkrētas prasības. Tāpat Grozījumu Revīzijas pakalpojumu likumā 24.2 pants paredz reģistrācijas prasības arī tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kas plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus trešajā valstī reģistrētai komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū.
Ar Grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā tiek pārņemtas prasības, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 14.decembra Direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva Nr. 2022/2464), tajā skaitā normas par trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrāciju Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā gadījumos, ja minētais pakalpojuma sniedzējs plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuras pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū.
Grozījumu Revīzijas pakalpojumu likumā 2. panta 2.1 daļa noteic, ka šajā likumā revīzijas pakalpojumam noteiktās prasības un revīzijas pakalpojuma sniedzējam noteiktie nosacījumi, pienākumi un tiesības, kā arī šā pakalpojuma sniedzēja uzraudzība, attiecas arī uz apliecinājuma pakalpojumu un tā sniedzēju, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus, kad apliecinājuma pakalpojumam un tā sniedzējam ir paredzētas konkrētas prasības. Tāpat Grozījumu Revīzijas pakalpojumu likumā 24.2 pants paredz reģistrācijas prasības arī tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kas plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus trešajā valstī reģistrētai komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 24.2 panta otrās un trešās daļas deleģējumam tiks noteikti reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugi trešās valsts revidentam vai trešās valsts revidentu komercsabiedrībai, kas plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuras pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū. Tāpat ar noteikumu projektu tiks precizēti Ministru kabineta noteikumos Nr.537 lietoti termini un atsauces uz normatīvajiem aktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ir nepieciešams papildināt Ministru kabineta noteikumus Nr.537 attiecībā uz ilgtspējas jomu un precizēt atsevišķas Ministru kabineta noteikumu Nr.537 normas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai trešo valsts revidents un trešo valsts revidentu komercsabiedrība sniegtu revīzijas pakalpojumus komercsabiedrībai, kura reģistrēta trešajā valstī un kuras pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, tā ir jāiekļauj Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, un uz to ir attiecināms tāds tiesiskais regulējums, kas līdzvērtīgs Eiropas Savienības dalībvalsts un Eiropas Ekonomikas zonas valsts revidentiem un revidentu komercsabiedrībām noteiktajam minimumam. Reģistrācijas prasības trešo valstu revīzijas pakalpojumu sniedzējiem ir noteiktas Revīzijas pakalpojumu likuma 24.1 un 24.2 pantā. Informācija par Latvijā reģistrētiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām ir pieejama Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, kuru kārto un atjaunina Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija (turpmāk - LZRA).
Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību ieraksta Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, ja ir saņemts Latvijas Finanšu ministrijas sadarbībā ar Latvijas Banku sagatavots atzinums par to, ka ir izpildīti Revīzijas pakalpojuma likuma 24.2 panta pirmajā daļā minētie nosacījumi. Lai saņemtu Finanšu ministrijas atzinumu trešo valstu revidentam un trešo valstu revidentu komercsabiedrībai ir jāiesniedz Finanšu ministrijai reģistrācijas iesniegums.
Saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likumu reģistrācija Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrības reģistrā nav nepieciešama, ja izpildās kāds no šiem nosacījumiem:
1) trešo valstu uzņēmums, par kuru trešo valstu revidentu vai trešo valstu revidentu komercsabiedrība sniedz revidenta ziņojumu, ir emitējis tikai tādus parāda vērtspapīrus Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 15. decembra direktīvas 2004/109/EK par atklātības prasību saskaņošanu attiecībā uz informāciju par emitentiem, kuru vērtspapīrus atļauts tirgot regulētā tirgū, un par grozījumiem direktīvā 2001/34/EK (turpmāk - Direktīva 2004/109/EK) 2. panta 1. punkta b) apakšpunkta nozīmē, kuru viena vērtspapīra nominālvērtība emisijas dienā nav mazāka par 50 000 euro vai, ja parāda vērtspapīru vērtība ir izteikta citā valūtā, nevis euro, to vienas vienības nominālvērtība ir vismaz 50 000 euro ekvivalents, un šie vērtspapīri pirms 2010. gada 31. decembra ir iekļauti regulētajā tirgū Eiropas Savienībā līdz dienai, kad šie vērtspapīri tiek dzēsti;
2) trešo valstu uzņēmums, par kuru trešo valstu revidentu vai trešo valstu revidentu komercsabiedrība sniedz revidenta ziņojumu, ir emitējis tikai tādus parāda vērtspapīrus Direktīvas 2004/109/EK 2. panta 1. punkta c) apakšpunkta nozīmē, kuru viena vērtspapīra nominālvērtība emisijas dienā nav mazāka par 100 000 euro vai, ja parāda vērtspapīru vērtība ir izteikta citā valūtā, nevis euro, to vienas vienības nominālvērtība ir vismaz 100 000 euro ekvivalents, un šie vērtspapīri pirms 2010. gada 31. decembra ir iekļauti regulētajā tirgū Eiropas Savienībā līdz dienai, kad šie vērtspapīri tiek dzēsti.
Uz tādu trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību, kas ir reģistrēta Latvijā Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā attiecas tās pašas Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās kvalitātes kontroles, uzraudzības un sankciju piemērošanas prasības, kādas tās ir noteiktas Latvijas zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām.
Atbilstoši Revīzijas pakalpojuma likuma 24.2 panta otrajai un trešajai daļai reģistrācijas iesnieguma veidlapas un Finanšu ministrijas atzinuma veidlapas paraugu nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 537. Pašlaik Ministru kabineta noteikumi Nr. 537 paredz divus reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugus (1. pielikums un 1.1 pielikums), atkarībā no tā, vai Eiropas Komisija atzinusi trešās valsts revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sankciju sistēmu par līdzvērtīgu Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sankciju piemērošanas sistēmai.
Ar Grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā, kas pārņem Direktīvas Nr. 2022/2464 prasības, tiek paredzēts trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu uzņēmumu reģistrācijas pienākums arī attiecībā uz apliecinājuma pakalpojumu sniegšanu.
Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību ieraksta Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, ja ir saņemts Latvijas Finanšu ministrijas sadarbībā ar Latvijas Banku sagatavots atzinums par to, ka ir izpildīti Revīzijas pakalpojuma likuma 24.2 panta pirmajā daļā minētie nosacījumi. Lai saņemtu Finanšu ministrijas atzinumu trešo valstu revidentam un trešo valstu revidentu komercsabiedrībai ir jāiesniedz Finanšu ministrijai reģistrācijas iesniegums.
Saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likumu reģistrācija Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrības reģistrā nav nepieciešama, ja izpildās kāds no šiem nosacījumiem:
1) trešo valstu uzņēmums, par kuru trešo valstu revidentu vai trešo valstu revidentu komercsabiedrība sniedz revidenta ziņojumu, ir emitējis tikai tādus parāda vērtspapīrus Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 15. decembra direktīvas 2004/109/EK par atklātības prasību saskaņošanu attiecībā uz informāciju par emitentiem, kuru vērtspapīrus atļauts tirgot regulētā tirgū, un par grozījumiem direktīvā 2001/34/EK (turpmāk - Direktīva 2004/109/EK) 2. panta 1. punkta b) apakšpunkta nozīmē, kuru viena vērtspapīra nominālvērtība emisijas dienā nav mazāka par 50 000 euro vai, ja parāda vērtspapīru vērtība ir izteikta citā valūtā, nevis euro, to vienas vienības nominālvērtība ir vismaz 50 000 euro ekvivalents, un šie vērtspapīri pirms 2010. gada 31. decembra ir iekļauti regulētajā tirgū Eiropas Savienībā līdz dienai, kad šie vērtspapīri tiek dzēsti;
2) trešo valstu uzņēmums, par kuru trešo valstu revidentu vai trešo valstu revidentu komercsabiedrība sniedz revidenta ziņojumu, ir emitējis tikai tādus parāda vērtspapīrus Direktīvas 2004/109/EK 2. panta 1. punkta c) apakšpunkta nozīmē, kuru viena vērtspapīra nominālvērtība emisijas dienā nav mazāka par 100 000 euro vai, ja parāda vērtspapīru vērtība ir izteikta citā valūtā, nevis euro, to vienas vienības nominālvērtība ir vismaz 100 000 euro ekvivalents, un šie vērtspapīri pirms 2010. gada 31. decembra ir iekļauti regulētajā tirgū Eiropas Savienībā līdz dienai, kad šie vērtspapīri tiek dzēsti.
Uz tādu trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību, kas ir reģistrēta Latvijā Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā attiecas tās pašas Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās kvalitātes kontroles, uzraudzības un sankciju piemērošanas prasības, kādas tās ir noteiktas Latvijas zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām.
Atbilstoši Revīzijas pakalpojuma likuma 24.2 panta otrajai un trešajai daļai reģistrācijas iesnieguma veidlapas un Finanšu ministrijas atzinuma veidlapas paraugu nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 537. Pašlaik Ministru kabineta noteikumi Nr. 537 paredz divus reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugus (1. pielikums un 1.1 pielikums), atkarībā no tā, vai Eiropas Komisija atzinusi trešās valsts revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sankciju sistēmu par līdzvērtīgu Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sankciju piemērošanas sistēmai.
Ar Grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā, kas pārņem Direktīvas Nr. 2022/2464 prasības, tiek paredzēts trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu uzņēmumu reģistrācijas pienākums arī attiecībā uz apliecinājuma pakalpojumu sniegšanu.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to ir nepieciešams noteikt iesnieguma veidlapu paraugus trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuras plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus trešo valstu komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū. Līdzīgi kā trešo valstu revīzijas pakalpojumu sniedzējiem, tā arī trešo valstu apliecinājuma pakalpojumu sniedzējiem, lai minēto pakalpojumu varētu sniegt trešo valstu komercsabiedrībai, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, ir jāaizpilda viens no zemāk minētajiem reģistrācijas iesniegumiem veidlapām:
1) reģistrācijas iesnieguma (paplašināto) veidlapas paraugu tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuri plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir reģistrēti Latvijas regulētajā tirgū un kuras ir reģistrētas tādās trešajās valstīs, kuru revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmas Eiropas Komisija nav atzinusi par līdzvērtīgām Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmām (1.2 pielikums);
2) reģistrācijas iesnieguma (saīsināto) veidlapas paraugu tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuri plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir reģistrēti Latvijas regulētajā tirgū un kuras ir reģistrētas tādās trešajās valstīs, kuru revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmas Eiropas Komisija ir atzinusi par līdzvērtīgām Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmām (1.3 pielikums).
1) reģistrācijas iesnieguma (paplašināto) veidlapas paraugu tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuri plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir reģistrēti Latvijas regulētajā tirgū un kuras ir reģistrētas tādās trešajās valstīs, kuru revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmas Eiropas Komisija nav atzinusi par līdzvērtīgām Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmām (1.2 pielikums);
2) reģistrācijas iesnieguma (saīsināto) veidlapas paraugu tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kuri plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir reģistrēti Latvijas regulētajā tirgū un kuras ir reģistrētas tādās trešajās valstīs, kuru revidentu uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmas Eiropas Komisija ir atzinusi par līdzvērtīgām Eiropas Savienības uzraudzības, kvalitātes kontroles, izmeklēšanas un sodu piemērošanas sistēmām (1.3 pielikums).
Problēmas apraksts
Ar grozījumiem likumā "Par zvērinātiem revidentiem", kas stājās spēkā 2017. gada 1. janvārī, likuma nosaukums ir mainīts uz Revīzijas pakalpojumu likums. Tāpēc ir attiecīgi jāveic grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 537.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. punktā, lietojot pareizo likuma nosaukumu.
Problēmas apraksts
Internetā ievadīta un pēc noteiktas adreses atrodama elektroniska informācija, piemēram, par iestādi, vai uzņēmumu, ir mājaslapa (angļu valodā "homepage"). Mājaslapa ir pirmā lapa, ko atver un no kuras var nokļūt tālāk visā tīmekļvietnē (angļu valodā "website"). Tīmekļvietne ir informācijas un pakalpojumu apkopojums, kas sastāv no tīmekļa lappusēm un cita veida datiem, piemēram, attēliem, shēmām, video u.c.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 2. punktā tiek lietots termins "mājaslapā internetā". Proti, ir noteikts, ka Finanšu ministrija nodrošina reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugu publicēšanu Finanšu ministrijas mājaslapā internetā latviešu un angļu valodā.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 2. punktā tiek lietots termins "mājaslapā internetā". Proti, ir noteikts, ka Finanšu ministrija nodrošina reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugu publicēšanu Finanšu ministrijas mājaslapā internetā latviešu un angļu valodā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 2. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā un vārdi "mājaslapa internetā" tiek aizstāti ar vārdu "tīmekļvietnē".
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 pielikumu atsevišķos punktos norādīto informācija ir nepieciešams aktualizēt.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. pielikuma un 1.1 pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā un angļu valodā 1.4. punktā ir norādīts, ka kontaktinformācijas sadaļā ir nepieciešams norādīt faksa numuru. Ņemot vērā, ka faksa aparāti informācijas apmaiņai netiek izmantoti, šāda prasība tiek svītrota.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā 8. punktā ir nepieciešams aizstāt vārdus un skaitļus "likuma "Par zvērinātiem revidentiem" 33.1 panta otrajā daļā" ar vārdiem un skaitļiem "Regulas Nr. 537/2014 13. panta 2. punktā" un attiecīgi iesnieguma paraugā angļu valodā – vārdus un skaitļus "Paragraph two of Section 33.1 of the Law on Audit Services" ir nepieciešams aizstāt ar vārdiem un skaitļiem "Article 13 (2) of Regulation No 537/2014", ņemot vērā, ka Revīzijas pakalpojumu likuma 33.1 panta otrā daļa ir svītrota, bet prasība par trešo valstu revidentu un revidentu komercsabiedrību atklātības ziņojumu izriet no Regulas Nr. 537/2014 13. panta 2. punkta.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. un 1.1 pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā visā tekstā ir nepieciešams svītrot vārdus "finanšu institūcija" (attiecīgā locījumā) un attiecīgi angļu valodā – vārdus "financial institution", jo prasība par trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrāciju attiecās uz profesionālo pakalpojumu sniegšanu tādam klientam, kas ir trešo valstu komercsabiedrība, kuras pārveduma vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1.1 pielikuma iesnieguma paraugā latviešu valodā visā tekstā ir nepieciešams aizstāt terminu "kvalitātes kontrole" (attiecīgā locījumā) ar terminu "kvalitātes vadība" (attiecīgā locījumā) un attiecīgi angļu valodā – vārdus "quality control " ar vārdiem "quality management".
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā sadaļu "Piezīmes" ir nepieciešams precizēt, ņemot vērā, ka minētā sadaļa tiek papildināta ar jaunu atsauci uz "Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa regula par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK" un attiecīgi angļu valodā – "Registration application of third country commercial company of auditors shall be signed by a person acting on behalf of this commercial company of auditors".
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 2. pielikumā ir nepieciešams aizstāt vārdus un skaitļus "2009. gada …. jūnija noteikumiem Nr. …" ar vārdiem un skaitļiem "2009. gada 17. jūnija noteikumiem Nr. 537".
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā 8. punktā ir nepieciešams aizstāt vārdus un skaitļus "likuma "Par zvērinātiem revidentiem" 33.1 panta otrajā daļā" ar vārdiem un skaitļiem "Regulas Nr. 537/2014 13. panta 2. punktā" un attiecīgi iesnieguma paraugā angļu valodā – vārdus un skaitļus "Paragraph two of Section 33.1 of the Law on Audit Services" ir nepieciešams aizstāt ar vārdiem un skaitļiem "Article 13 (2) of Regulation No 537/2014", ņemot vērā, ka Revīzijas pakalpojumu likuma 33.1 panta otrā daļa ir svītrota, bet prasība par trešo valstu revidentu un revidentu komercsabiedrību atklātības ziņojumu izriet no Regulas Nr. 537/2014 13. panta 2. punkta.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. un 1.1 pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā visā tekstā ir nepieciešams svītrot vārdus "finanšu institūcija" (attiecīgā locījumā) un attiecīgi angļu valodā – vārdus "financial institution", jo prasība par trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrāciju attiecās uz profesionālo pakalpojumu sniegšanu tādam klientam, kas ir trešo valstu komercsabiedrība, kuras pārveduma vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1.1 pielikuma iesnieguma paraugā latviešu valodā visā tekstā ir nepieciešams aizstāt terminu "kvalitātes kontrole" (attiecīgā locījumā) ar terminu "kvalitātes vadība" (attiecīgā locījumā) un attiecīgi angļu valodā – vārdus "quality control " ar vārdiem "quality management".
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 1. pielikuma iesnieguma parauga latviešu valodā sadaļu "Piezīmes" ir nepieciešams precizēt, ņemot vērā, ka minētā sadaļa tiek papildināta ar jaunu atsauci uz "Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa regula par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK" un attiecīgi angļu valodā – "Registration application of third country commercial company of auditors shall be signed by a person acting on behalf of this commercial company of auditors".
Ministru kabineta noteikumu Nr. 537 2. pielikumā ir nepieciešams aizstāt vārdus un skaitļus "2009. gada …. jūnija noteikumiem Nr. …" ar vārdiem un skaitļiem "2009. gada 17. jūnija noteikumiem Nr. 537".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Trešās valsts revidents
Ietekmes apraksts
Trešās valsts revidents, kurš plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus komercsabiedrībai, kura reģistrēta trešajā valstī un kuras pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, būs jāiesniedz Finanšu ministrijai trešās valsts revidenta reģistrācijas iesniegumu ( 1.2 vai 1.3 pielikums).
Juridiskās personas
- Trešās valsts revidentu komercsabiedrība
- Finanšu ministrija, kas veic LZRA valstisko uzraudzību un sadarbojās ar trešo valstu kompetentajām institūcijām ilgtspējas apliecinājuma uzraudzības jomā (septiņas Finanšu ministrijas pilnvarotās personas un citu ministrijas struktūrvienību darbinieki, kas tiek piesaistīti, ja nepieciešams).
Ietekmes apraksts
Trešās valsts revidentu komercsabiedrība, kura plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu komercsabiedrībai, kura reģistrētas trešajā valstī un kuras pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, būs jāiesniedz Finanšu ministrijai trešās valsts revidentu komercsabiedrības reģistrācijas iesniegumu ( 1.2 vai 1.3 pielikums).
Finanšu ministrija nodrošina trešās valsts revidenta un trešās valsts revidentu komercsabiedrības, kura plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuras pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, iesnieguma izskatīšanu un atzinuma par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstību Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajiem reģistrēšanas nosacījumiem Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā sagatavošanu.
Finanšu ministrija nodrošina trešās valsts revidenta un trešās valsts revidentu komercsabiedrības, kura plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuras pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū, iesnieguma izskatīšanu un atzinuma par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstību Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajiem reģistrēšanas nosacījumiem Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā sagatavošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (22-TA-3414).
Pamatojums un apraksts
Lai pilnveidotu un precizētu atsevišķas Revīzijas pakalpojumu likuma normas attiecībā uz zvērinātu revidentu profesionālo darbību (22-TA-3414).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama. Noteikumu projekts un tā anotācija pēc to ievietošanas Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā būs pieejams tā publiskajā daļā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ministru kabineta noteikumu projekts ir papildināts ar papildu reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugiem, ja trešās valsts revidents un trešās valsts revidenta komercsabiedrība plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu trešo valstu komercsabiedrībai, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū. Revīzijas pakalpojumu likuma 24.1 panta pirmā daļa nosaka, ka Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistru kārto LZRA sadarbībā ar Finanšu ministriju, savukārt, saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likuma 24.2 panta otro un trešo daļu Finanšu ministrija sadarbībā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju (Latvijas Banku) sagatavo atzinumu par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstību Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajiem reģistrēšanas nosacījumiem Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, ja ir saņemts trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības aizpildīts reģistrācijas iesniegums. Līdz ar to LZRA turpina kārtot Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistru, kurā iekļauj ziņas arī par tādu trešo valstu apliecinājuma pakalpojumu sniedzēju, par kuru ir saņemts šajos noteikumos minētais Finanšu ministrijas atzinums. Finanšu ministrijai būs jāizskata trešo valstu revidentu vai trešo valstu revidentu komercsabiedrību noteikumu projektā minētais iesniegums un jāizvērtē šā pakalpojuma sniedzēja atbilstība Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajiem reģistrācijas noteikumiem un apstiprinājuma gadījumā jāsagatavo noteikumu projektā paredzētais atzinums attiecībā uz tādiem trešo valstu revidentiem un trešo valstu revidentu komercsabiedrībām, kas plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumus trešajā valstī reģistrētai komercsabiedrībām, kuru pārveduma vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir papildināts ar papildu reģistrācijas iesnieguma veidlapu paraugiem, ja trešās valsts revidents un trešās valsts revidenta komercsabiedrība plāno sniegt apliecinājuma pakalpojumu. Līdzīgi kā revīzijas pakalpojuma sniegšanai, arī apliecinājuma pakalpojuma sniegšanai reģistrācijas iesniegumā tiek aizpildīta informācija par personas vārdu, uzvārdu, dzimšanas datiem (datums, mēnesis, gads). Datu apstrādes pamats ir Revīzijas pakalpojumu likuma 24.1 panta pirmā daļa, kas nosaka, ka Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistru kārto LZRA sadarbībā ar Finanšu ministriju, kā arī Revīzijas pakalpojumu likuma 24.2 panta otrā un trešā daļa, kas nosaka, ka Finanšu ministrija sadarbībā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju (Latvijas Banku) sagatavo atzinumu par trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības atbilstību Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajiem reģistrēšanas nosacījumiem Trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrā, ja ir saņemts trešās valsts revidenta vai trešās valsts revidentu komercsabiedrības aizpildīts reģistrācijas iesniegums.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi